handdator

Visa fullständig version : Müslitråden


tjabon
2007-06-20, 14:43
Det finns sjuttielva olika müslisorter i affärshyllorna.

Vilken tycker ni är bäst, och vilken suger vröv?

Bäst: Axa f-müsli guld. Nötter, bra sädesblandning.....nam,nam!

Suger vröv: Cornflakes. Luft och papper.
Start: för mycket fett, liknar godis.

Olsson
2007-06-20, 14:51
Axa guld är fin ja! Annars gillar jag finax familjemüsli.

Smakrik müsli med äpple, russin och rikligt med rostade hasselnötter, naturligt sötad med honung.
http://www.finax.se/bilder/produkter/familje_musli_prod.gif

L-Sami
2007-06-20, 14:57
ICA Crunchy Müsli, Äpple/Kanel

tjabon
2007-06-20, 15:00
Axa guld är fin ja! Annars gillar jag finax familjemüsli.

Smakrik müsli med äpple, russin och rikligt med rostade hasselnötter, naturligt sötad med honung.
http://www.finax.se/bilder/produkter/familje_musli_prod.gif

Blir ett test nästa gång jag handlar.*popcorn*

King Grub
2007-06-20, 15:06
Start, ICA Crunchy, Frosties och Nesquiks chokladflingor.

rolf
2007-06-20, 15:11
Start är så förbannat gott, men med nästan 500kcal per 100g blir det inte mycket sånt under deffen. :(

Yes
2007-06-20, 15:12
Viktväktarnas musli är en favorit. Euroshoppers är också god och rätt "matig".

Torwald
2007-06-20, 15:16
Vad är det för fel på vanliga naturella cornflakes? *popcorn*

Yankeee
2007-06-20, 15:35
http://www.frebaco.se/upload/produkter/musli_uts.jpg

*drool*

Handcuff
2007-06-20, 15:35
Lätt Axa´s Dinkelmüsli!

http://i9.tinypic.com/5z51slw.gif

Nimille
2007-06-20, 16:25
Willys Crunchy är förbannat god!
Annars är Special K en favorit :)

RassK
2007-06-20, 17:05
Euroshopper \o/

machine gun
2007-06-20, 17:31
Euroshopper \o/

Det läskiga med den är att den vid tillfälle har innehållit små russinlika stenar.

Knowledge
2007-06-20, 17:32
blandar oftast egen musli på på havregryn, rågflingor, hasselnötter, psylliumfrön och russin. det är "basen" mer eller mindre, till det varierar jag bara med olika färska frukter (hackat äpple/skivad banan/bär osv) samt kanel/kakao. farligt gott med yoghurt *drool*

machine gun
2007-06-20, 17:32
Själv slår jag ett slag för klassiska Havrefras!

http://www.greteroede.no/share/osas/elements/QGBgyQoKCikAAFk2S98havrefras_125.jpg

Sir Klabbe
2007-06-20, 17:41
Själv slår jag ett slag för klassiska Havrefras!

http://www.greteroede.no/share/osas/elements/QGBgyQoKCikAAFk2S98havrefras_125.jpg

Om man kunde bli mätt på sådant godis, då skulle vi alla äta det :).

tjabon
2007-06-20, 18:07
Euroshopper \o/

Euroshoppers fruktmusli är en klassiker.
Bra musli och mycket för pengarna.
som machine gun skrev, ibland lite hårda
bitar i, men tugga lugnt.......

havrefras är jag uppfödd på.:D

TylerDurden84
2007-06-20, 20:40
Är ni som skriver Start och dom Crunchy-varianterna allvarliga? Klart som f*n dom är goda, det är ju i princip att äta kaksmulor till frukost..!?

Själv struntar jag i märket, blir den billigaste typ ICAs egna, Eldorados eller Euroshoppers (müsli, inte kaksmule-varianten).

Yankeee
2007-06-20, 20:41
Är ni som skriver Start och dom Crunchy-varianterna allvarliga? Klart som f*n dom är goda, det är ju i princip att äta kaksmulor till frukost..!?


Alla sysslar inte med extrem kosthållning.

TylerDurden84
2007-06-20, 20:53
Alla sysslar inte med extrem kosthållning.

Att inte äta sådant som har liknande näringsvärden som kakor till frukost är inte extrem kosthållning enligt mig.

Eddie Vedder
2007-06-20, 20:56
Att inte äta sådant som har liknande näringsvärden som kakor till frukost är inte extrem kosthållning enligt mig.

Oftast äter man ju fler gånger om dagen än frukost. En mindre nyttig frukost måste inte per automatik innebära än "dålig" kosthållning.

Mjölk med start, någon frukt och ett ägg till frukost exempelvis och sen välbalanserad och näringsrik kost i övrigt samt en hälsosam livsstil i allmänhet så är det knappast nåt problem att äta Start om man tycker om det.

King Grub
2007-06-20, 20:58
Jag inbillar mig inte att jag tar skada av socker eller att det innebär något negativt i övrigt. Jag behöver energi, och det finns inga problem att inkludera t ex Start i vilken nyttig kost som helst. Det tror bara fanatiker eller felinformerade.

Eddie Vedder
2007-06-20, 21:00
:sleep:

King Grub
2007-06-20, 21:00
Jag hade läst ditt inlägg, redan innan jag svarade. ;) Jag uttryckte min åsikt.

King Grub
2007-06-20, 21:04
Att inte äta sådant som har liknande näringsvärden som kakor till frukost är inte extrem kosthållning enligt mig.

Trams och tjafs. Du vet uppenbarligen inte hur hårt tränande med högt energibehov nästan tvingas äta. Alla långdistansare inom olika idrotter jag känner formligen vräker i sig pannkakor, sockeryoghurt, bullar, kakor, mm mm för att överhuvudtaget kunna nå sitt energibehov. Och det påverkar inte en tränande som förbrukar kalorierna negativt.

piraten99
2007-06-20, 21:04
ok, men om man äter en jättebra frukost, jättebra lunch, jättebramiddag.
istället för en BRA frukost, jättebra lunch och jättebra middag.
då är väl första alternativet bäst?

Eddie Vedder
2007-06-20, 21:06
ok, men om man äter en jättebra frukost, jättebra lunch, jättebramiddag.
istället för en BRA frukost, jättebra lunch och jättebra middag.
då är väl första alternativet bäst?

Vad är "bra"? Den definitionen är extremt subjektiv. Vad som är bra för person A kan vara direkt förkastligt för person B och vice versa.

floppix
2007-06-20, 21:07
ok, men om man äter en jättebra frukost, jättebra lunch, jättebramiddag.
istället för en BRA frukost, jättebra lunch och jättebra middag.
då är väl första alternativet bäst?

Vad som är bra är relativt. Största felet med Start är att det är dyrt.

piraten99
2007-06-20, 21:10
Vad är "bra"? Den definitionen är extremt subjektiv. Vad som är bra för person A kan vara direkt förkastligt för person B och vice versa.

hur kan det vara det egentligen?
om jag bara äter hamburgare så är det väl inte bra överhuvudtaget vare sig jag är emil i lönneberga eller stans bodybuilder.

visa ett exempel på vad du menar.

King Grub
2007-06-20, 21:12
Se på hela dygnets intag. Tillfredsställer man alla näringsbehov, spelar det ingen roll om en del av energiintaget kommer från chokladglass, Start eller råris. Har du fått alla mikronutrienter du behöver... vad skall du med mer till, bara för att? En överdriven mängd t ex socker är inte bra för en normal, stillasittande individ, men en tränande, frisk person behöver sällan medvetet begränsa intaget, om basen i kosten är sund.

Vid hård kalorirestriktion finns det inte stor plats för "skräp", men annars är det inga större problem.

Yankeee
2007-06-20, 21:13
Start Naturell

Innehåll:
Havregryn, socker, sirap, invertsocker (frukt- och druvsocker), glukossirap, veg. olja, vetegroddar, veteflingor, vetekli, salt, vaniljarom. Kan innehålla spår av nötter.
Näringsdeklaration:
Energi 1800kJ/430kcal, Protein 11 g, Kolhydrat 60 g varav sockerarter 23 g, Fett 16 g varav mättat fett 5 g, Kostfiber 9 g, Natrium 0.2 g

Om man äter 100 gram start, vilket de flesta inte gör, så får man i sig 23 gram socker ifrån något som är en helt ok måltid näringsmässigt. Fattar ni inte hur bisarrt det är att ni sitter och hetsar upp er pga detta?

ikmor
2007-06-20, 21:14
hur kan det vara det egentligen?
om jag bara äter hamburgare så är det väl inte bra överhuvudtaget vare sig jag är emil i lönneberga eller stans bodybuilder.

visa ett exempel på vad du menar.

Det beror på vad man vill uppnå. =]

/Kim

King Grub
2007-06-20, 21:16
Fattar ni inte hur bisarrt det är att ni sitter och hetsar upp er pga detta?


Visst är det skrattretande. Jag menar, mjölk eller yoghurt till det, en frukt, en grovmacka med proteinrikt pålägg och ett ägg = en perfekt måltid. Med Start-gott.

piraten99
2007-06-20, 21:17
Se på hela dygnets intag. Tillfredsställer man alla näringsbehov, spelar det ingen roll om en del av energiintaget kommer från chokladglass, Start eller råris. Har du fått alla mikronutrienter du behöver... vad skall du med mer till, bara för att? En överdriven mängd t ex socker är inte bra för en normal, stillasittande individ, men en tränande, frisk person behöver sällan medvetet begränsa intaget, om basen i kosten är sund.

Vid hård kalorirestriktion finns det inte stor plats för "skräp", men annars är det inga större problem.

bra svar. men hur vet man när man fått i sig tillräckligt?

Eddie Vedder
2007-06-20, 21:26
hur kan det vara det egentligen?
om jag bara äter hamburgare så är det väl inte bra överhuvudtaget vare sig jag är emil i lönneberga eller stans bodybuilder.

visa ett exempel på vad du menar.

Det jag menar är att det som är bra givetvis varierar, det säger ju sig självt. Du kan väl inte påstå att en bra frukost för en person som kanske behöver 1500kcal till frukost men med taskig aptit är rågflingsgröt med minimjölk?

Och dessutom syftade jag mest på definitionen av "bra". Givetvis är en jättebra frukost bättre än en bra frukost, men det är ju bara en språklig diskussion. Ordet "jättebra" är per defintion mer bra än bara "bra", men vad en jättebra frukost är för en person är ju såklart varierande från individ till individ. Det är ju så självklart så det finns inte.

TylerDurden84
2007-06-20, 21:46
Trams och tjafs. Du vet uppenbarligen inte hur hårt tränande med högt energibehov nästan tvingas äta. Alla långdistansare inom olika idrotter jag känner formligen vräker i sig pannkakor, sockeryoghurt, bullar, kakor, mm mm för att överhuvudtaget kunna nå sitt energibehov.

Jo, det vet jag. Det är mitt jobb att veta det. Tror dock inte majoriteten här på Kolo inte är långdistansare. Klart man kan äta chips eller tårta till frukost också med en övrig bra kosthållning och hålla sig i god form, men varför inte starta morgonen med något som är gott och nyttigare? Tror även att det för många kan bli fler portioner än 1 om dagen om paketet står hemma och man är sugen på nåt att käka.

Du skrev själv i en tråd:
Startflingor är i princip kaksmulor, fyllda med socker och dåligt fett, och bland det sämsta som går att äta.

Du får gärna motivera det om du vill.

Jag förstår vad du menar med dina inlägg i denna tråd med. Men jag hade personligen valt en annan variant av müsli.

King Grub
2007-06-20, 21:50
Ett livsmedel som ensamt är onyttigt kan ingå i en nyttig kost.

Jag behöver inte motivera att jag varit korkad. Och du kunde ju citerat mer än bara den meningen... Jag har släppt optimalonanin för länge sedan. Tyvärr inbillade jag mig också förut att man måste äta tråkigt för att äta bra totalt sett, eller för att må bra eller för att prestera bra. Nu skall jag gå och lägga mig efter att ha ätit våfflor med sockersylt. Och jag är i bättre form än någonsin.

Kolla alla kosttrådar från runt 4 år sedan. Hysteriska.

stevebc
2007-06-20, 21:53
All hail mighty Grub! Jag bara älskar att deffa på pizza, ostkaka, grädde och jordgubbssylt :D

Eddie Vedder
2007-06-20, 21:57
All hail mighty Grub! Jag bara älskar att deffa på pizza, ostkaka, grädde och jordgubbssylt :D

Är det inte svårt att få i sej tillräckligt med näring om du äter sån där mat vid en "deffbudget" av kcal? Fast iofs kan man ju äta den ena saken en dag och den andra dag två och inte allt på en och samma dag, dessutom kan man ju såklart äta lite mindre portioner oxå.:)

Fiia
2007-06-20, 22:05
http://produkter.pauluns.se/eway/imgstore/8a4c0ce798.jpg

Grymt god!

floppix
2007-06-20, 22:33
Ett livsmedel som ensamt är onyttigt kan ingå i en nyttig kost.

Jag behöver inte motivera att jag varit korkad. Och du kunde ju citerat mer än bara den meningen... Jag har släppt optimalonanin för länge sedan. Tyvärr inbillade jag mig också förut att man måste äta tråkigt för att äta bra totalt sett, eller för att må bra eller för att prestera bra. Nu skall jag gå och lägga mig efter att ha ätit våfflor med sockersylt. Och jag är i bättre form än någonsin.

Kolla alla kosttrådar från runt 4 år sedan. Hysteriska.

Så vad händer? Började du med Ultralöpning eller något annat revolutionerande? För det är en ganska stor omställning i åsikt och nånstans måste det väl hänt något...?

stevebc
2007-06-20, 22:45
Är det inte svårt att få i sej tillräckligt med näring om du äter sån där mat vid en "deffbudget" av kcal? Fast iofs kan man ju äta den ena saken en dag och den andra dag två och inte allt på en och samma dag, dessutom kan man ju såklart äta lite mindre portioner oxå.:)Jag går ner i vikt av 3500kcal+ i alla fall, och äter inte allt på samma dag :)

Nån dag blir det pizza, en annan dag ostkaka med grädde o sylt, osv osv

TylerDurden84
2007-06-20, 23:00
Ett livsmedel som ensamt är onyttigt kan ingå i en nyttig kost.

Jag behöver inte motivera att jag varit korkad. Och du kunde ju citerat mer än bara den meningen... Jag har släppt optimalonanin för länge sedan. Tyvärr inbillade jag mig också förut att man måste äta tråkigt för att äta bra totalt sett, eller för att må bra eller för att prestera bra. Nu skall jag gå och lägga mig efter att ha ätit våfflor med sockersylt. Och jag är i bättre form än någonsin.

Kolla alla kosttrådar från runt 4 år sedan. Hysteriska.

Jag kan skriva hela inlägget om du vill:

Mer protein till frukost.

Proteindrink + druvsocker kring träning för tillgång till snabbt protein och kolhydrater.

Startflingor är i princip kaksmulor, fyllda med socker och dåligt fett, och bland det sämsta som går att äta. Byt ut det mot ett mål liknande något av de andra.

Annars tycker jag det ser bra ut.

Tyckte bara att det andra var oväsentligt i sammanhanget!?

Tycker inte det du skrev förr var korkat. Jag hör själv inte till vara-optimal-hela-tiden-folket. Jag äter inte allt jag kommer över heller eftersom jag egentligen inte bränner såna otroliga mängder kalorier varje dag. Jag försöker se helheten och baserar min mat på något jag anser vara både nyttigt och gott. Att äta Start-flingor mm på morgonen och våfflor och sylt som kvällsmat behöver inte vara fel för alla. Det jag tror kan bli problemet för många är att de vänjer smaklökarna med denna goda smak som maten som nämnt här ger vilket kan göra att man så smått får för lite mycket av det goda i sina övriga mål med. Men det är individuellt är klart. En del klarar det super, men många som jag "coachar" faller lätt tillbaka och söker söt och god smak i sina övriga mål med.

tjabon
2007-06-20, 23:22
Mitt största problem med "godismusli" som Start, ICA Crunchy m.fl.
är att det är ungefär som att ha ett storpack med Japp eller Dajm
hemma.
Helt plötsligt är paketet tomt.........*spy*
och sen har man dåligt samvete och tränar dubbelpass
dagen efter.........:smash:

piraten99
2007-06-21, 11:19
Ett livsmedel som ensamt är onyttigt kan ingå i en nyttig kost.

Jag behöver inte motivera att jag varit korkad. Och du kunde ju citerat mer än bara den meningen... Jag har släppt optimalonanin för länge sedan. Tyvärr inbillade jag mig också förut att man måste äta tråkigt för att äta bra totalt sett, eller för att må bra eller för att prestera bra. Nu skall jag gå och lägga mig efter att ha ätit våfflor med sockersylt. Och jag är i bättre form än någonsin.

Kolla alla kosttrådar från runt 4 år sedan. Hysteriska.

men om fyra år kanske du kommer tycka att det du säger nu är helt korkat.

om någon för fyra år sedan hade sagt att det du säger är bullshit så hade man blivit avstängd ju.

men jag älskar dig ändå!

z_bumbi
2007-06-21, 11:35
Jag kör på en blandning av eldorados müsli, havregryn, kalaspuffar (eller andra flingor), russin, nötter, div annan torkad frukt och ibland färsk frukt. Jag blandar lite efter vad jag har hemma och vad jag är sugen på.

Tror även att det för många kan bli fler portioner än 1 om dagen om paketet står hemma och man är sugen på nåt att käka.

Om du inte klarar av att ha ett visst livsmedel hemma utan att stoppa i dig utan kontroll så behöver du inte köpa hem det. Svårare än så är det inte. Men man ska inte föra över det problemet på andra människor utan att veta om de har samma problem för den typen av projecering är nämligen ganska farlig att göra om man ska jobba med träning och/eller kost.
Sen är inte en portion start med mjölk någon större kalorbomb och de flesta står sig bättre på det än mycket av annan mat som finns hemma hos det stora flertalet.

om någon för fyra år sedan hade sagt att det du säger är bullshit så hade man blivit avstängd ju.

Jag blev moderator. :confused:

Yes
2007-06-21, 20:01
om jag bara äter hamburgare så är det väl inte bra överhuvudtaget.
Vad... sa... du... nu!? :MrT:

Hamburglare har all näring man någonsin behöver, ger bra resultat i gymet och gör att man blir snyggare.

Baha
2007-06-21, 20:17
lidl har en superdupersgod frukt+nöt musli vad den nu heter, god som fan är den iaf

går inte att ha sånt hemma

tugg tugg TGG godare än godis är det

sissa
2007-06-22, 05:46
jag har alltid nån naturell musli. märke varierar.
sen lägger jag till russin och nötter om jag känner för det.


bumbi: hm,kalaspuffar. det var längesen! *drool* tack för påminnelsen.

Milia
2007-06-22, 07:22
Sissa: jag gör likadant. Nu kör jag på Icas naturella musli och lägger till solrosfrön, russin, kanel, och ibland färska jordgubbar om jag har det hemma*drool*
Synd bara att jag inte blir ens i närheten lika mätt av musli och yoghurt som av gröt :(

TylerDurden84
2007-06-24, 11:42
Om du inte klarar av att ha ett visst livsmedel hemma utan att stoppa i dig utan kontroll så behöver du inte köpa hem det. Svårare än så är det inte. Men man ska inte föra över det problemet på andra människor utan att veta om de har samma problem för den typen av projecering är nämligen ganska farlig att göra om man ska jobba med träning och/eller kost.


Ska jobba? Jobbar;) Sen skrev jag:

Det jag tror kan bli problemet för många är att de vänjer smaklökarna med denna goda smak som maten som nämnt här ger vilket kan göra att man så smått får för lite mycket av det goda i sina övriga mål med. Men det är individuellt är klart.

Jag har själv inga problem med det. Men vet att många har svårt att ha goda saker hemma som smakar som kakor utan att gå och småäta av det viket i vissa fall kan leda till energiöverskott. Själv har jag det inte direkt (förutom när det gäller lösgodis:)) allt är individuellt.

Alfred Nobel
2007-06-24, 11:45
Jag föredrar AXA's sortiment i nästan alla lägen. Käkar deras mûsli samt fiberhavregryn. Men sen om morsan kommer hem med något annat är det inte direkt att jag nekar, men annars håller jag mig till samma gammla goda ;)

joriice
2007-06-25, 00:06
ICA Crunshy, jordgubb/yohurth, eldorado musli, olika.... spelar ingen större roll så änge det är bra med kcal, mättande, någorlunda nyttigt och gott.
Äter inte bara flingor till frukost, så jag funkar som jag skall.

begt
2011-12-07, 08:49
ICA Crunchy jordgubb med yoghurt, juice, och en massa skinkmackor (mjukt bröd). Det klår det mesta det...

Nitrometan
2011-12-07, 09:06
Synd bara att jag inte blir ens i närheten lika mätt av musli och yoghurt som av gröt :(
En observation är att jag blir akut mätt av gröt, men nån timme senare är jag hungrig igen och redo för en andrafrukost. Sen kan man ju diskutera om det är bra eller inte. Har man möjlighet till en frukost till och behöver kalorierna så är det bra. Om tiden inte finns och man vill hålla nere kalorierna så är det inte så trevligt att vara hungrig.

Popliteus
2011-12-07, 16:29
Lidls Blåglansiga frukt och nötmusli mmmmmm

Gurkyngel
2011-12-07, 17:46
Jag blandar egen müsli av fibrex, vårgårdaris, kokosflngor och naturella jordnötter. Gött!!

KalleTeodor
2011-12-07, 23:32
lidls musli med nötter är riktigt fin!

LizaK
2011-12-08, 03:05
Risentas müsli i lösvikt är alltid mitt val.
Tycker om att välja själv exakt hur mycket X Y och G jag vill ha i müslin och ogillar dessutom att betala för sådant som jag inte vill ha (t.ex. alla russin
som bl.a. ICA blandar i deras müsli).

/Liza.

Termy
2016-12-24, 19:59
Bump.

Tänkte börja göra min egen musli/granola.

Tänkte som bas typ:
1 kg havregryn
50g hasselnötter
50g mandlar
50g solrosfrön
50g pumpakärnor
Ev. kornmjöl? (det verkar ju finnas i de flesta blandningar)

Sedan lite vatten, olja, honung och rosta i ugnen en stund. Lite russin på därefter.

Tankar/förslag/tips?

Termy
2016-12-26, 12:51
Vid närmare inspektion av diverse innehållsföreteckningar så står det ju ej kornmjöl lika ofta som det står kornmalt. Dvs sådant som används till ölbryggning?

Det verkar ju finnas att köpa i bulk på vissa sidor som jag förmodligen ej får länka till, dock en hel hög med olika sorter, t.ex.

Abbey Malt
Aromatic malt
Biscuit malt
Melanoidinmalt
Amber Malt
Brown Malt
Aroma 150
Chokladdinkelmalt
Low Colour Chocolate Malt
Chokladrågmalt
Carafa® typ 1 Special
Chocolate Malt
Chokladvetemalt
Ekologisk Carafa®
Rostat Korn
Carafa® typ 2 Special
Black Malt
Roasted Barley
Carafa® typ 3 Special

Osv. Någon som har någon erfarenhet inom området vad gäller en sort som skulle passa bra till en musli? "Chokladdinkelmalt" låter ju spontant intressant, men vad vet jag. Ska man bara slänga på det med resten och in i ugnen eller måste dessa korn prepareras på något speciellt sätt? (det står ju förvisso redan på sidan att de är färdigrostade).