handdator

Visa fullständig version : alaska pollock


wannabegrunten
2003-03-29, 23:06
Undrar bara om ingen mer än jag fastnat för Alaskan Pollock? Kostar ca 14 spänn för 400 gram på Ica Maxi/Willys och är (enligt mig) lika god som torskfilé. Torsken är ju svindyr nu för tiden.

King Grub
2003-03-30, 11:27
Självklart äter man den. Pollock är dessutom en torkfisk och helt jämförbar med den "riktiga" torsken.

Kimo
2003-03-30, 17:26
Vad är en torkfisk? Min fisk brukar vara ganska kladdig när jag har tinat den.

King Grub
2003-03-30, 17:33
Gratulerar! Årets hittills roligaste ordvits! :booty:

Självklart menade jag torskfisk. :smash:

El Diablo
2003-04-01, 12:16
Den är väl ok i tex gratänger eller grytor. Men att bara steka rätt upp och ned tycker jag det är lite skabbig faktiskt.

wannabegrunten
2003-04-01, 17:50
Håller inte med om det ... nu köper jag i och för sig bara euroshoppergrejer, men tycker deras pollock är lika god som deras torskfilé.

Bamse79
2003-04-02, 09:02
Jag käkar euroshoppers alaska pollock jag med....Men det är synd bara att av de 400g så blir det bara ca 270 g stekt vikt....Men nog går den ner...

palme
2003-04-05, 13:00
Originally posted by wannabegrunten
lika god som torskfilé.

Är inte alaska pollock frusen torskfilé? :confused:
Eller syftar du på färsk filé?

*köper oxå pollock*

Trax
2003-05-12, 21:27
Någon som vet vart jag kan hitta på några bra recept med torsk? Håller på och deffar just nu och jag tänkte byta ut kycklingfilén mot lite torsk istället.

Äter nu 1 kg kycklingfilé om dagen, tänkte byte ut mot 1.2 kg torsk. Spar ca 40 kr om dagen på det. ca 1200 kr i månaden. :D

/Trax

mangs
2003-05-13, 10:15
Hört talas om att man kan alternera? Det mår nog både din mage och ditt psyke bättre av. Att trycka i sig 1.2 kilo torsk om dagen borde vara ganska tråkigt. Annars är det väl bara att kolla runt på lite olika ställen var du kan hitta det billgast. Har du en stor frys så köp hem 50-60 kilo åt gången så kan du säkerligen få ner priset rejält.

/mangs

Vänskap
2003-05-13, 11:35
Originally posted by Trax
Någon som vet vart jag kan hitta på några bra recept med torsk? Håller på och deffar just nu och jag tänkte byta ut kycklingfilén mot lite torsk istället.

Äter nu 1 kg kycklingfilé om dagen, tänkte byte ut mot 1.2 kg torsk. Spar ca 40 kr om dagen på det. ca 1200 kr i månaden. :D

/Trax


Recept och recept....matlagning handlar i slutändan bara om att tillföra maten värme på ett eller annat sätt...stekpanna, gryta, ugn, micro...och framförallt rätt mängd värme.
Fisk ska bara värmas till 55-60 grader....då blir den så där härligt "klyftig", fiskköttet håller ihop.....varmare så blir det lätt mos.
Och så krydda lite om du vill det.
Lat som jag oftast är brukar jag bara lägga torsken i ett foliepaket...ibland tillsammans med t ex tomatskivor och ärtor. Och sedan lägga paketet på ett ångkokarinlägg ovanpå potatisen där de kokar, de sista 5 minuterna. Det sparar energi också.

spas
2003-05-13, 12:14
Det där låter jobbigt. Jag brukar bara slänga ner den frysta fisken i riset när det kokar sen e allt typ klart samtidigt. Tar man på mycket chilisås märker man inte att det smakar skit.

Zipitup
2003-05-13, 22:05
Trax:

Deffa och torsk är som påven och rolig mössa.
Självklart alltså.

Problem är inte torsken utan vad du ska ha till den.

Som tidigare nämts ska den bar värmas.

(en portion)

Sätt på värsta Pavarottiplattan.

Häll upp ca femtio g (äckliga) korngryn i en kastrull och slå på dubbelt så mycket vatten.
1/3 buljongtärning, helst vitlök och persilja (till, om du inte hittar färdig).
Koka sakta upp på "halva" värmen (50%)
Rör då och då och när det grötar sig slår du på en portion saffran.
Slå på lite mer vatten då och då. Ska koka en fyrtiofem minuter.
Mot slutet (när det är grötigt igen) ska du bara lägga på torsken och sjuda den i ångorna. Typ tre-fem minuter /sida (tinad).

Voilá!

Torsk med saffrans "risotto".

Servera med ett berg av strimlad sallad och skivade tomater.

Superlågt GI. Nada fett och smakar mmmmmmmmmm.

Zipitup
2003-05-13, 22:07
Fasen!
Fick ett korrekturfel i det förra messet i all fall *grrrr*


Glömde säga:
Inget lock på kastrullen.

Munter
2003-05-13, 22:10
Originally posted by spas
Det där låter jobbigt. Jag brukar bara slänga ner den frysta fisken i riset när det kokar sen e allt typ klart samtidigt. Tar man på mycket chilisås märker man inte att det smakar skit.
:bow:

Brukar själv hacka sönder fiskfiléerna i småbitar och steka på jättehög värme (skynda, skynda, ni vet), sen äta rätt upp och ner med ris eller pasta. Mumma!

Munter
2003-05-13, 22:11
Andra tips för de hungriga som jag kört under åren:

- Blodpudding i brödrosten
- Korvburk direkt på plattan
- Fiskpinnar i våffeljärn.

shirunai
2003-05-13, 22:31
Originally posted by Munter
Andra tips för de hungriga som jag kört under åren:

- Blodpudding i brödrosten
- Korvburk direkt på plattan
- Fiskpinnar i våffeljärn.

:laugh:

spas
2003-05-14, 10:39
Precis som det ska va. Att man sen kan äta sånna rätter direkt ur kastrulle är ju oxo en bonus. Makrill i tomatsås är dock ändå latmat favoriten

Nitrometan
2003-05-15, 17:45
Dessutom blir man poppis bland kompisarna om man har med sig makrillburkar och käkar rätt ur burken (tonfisk kan oxå funka).
:thumbup: :hbang:

Mr. Thingamy
2003-05-16, 10:38
[QUOTE]Originally posted by palme
[B]

Är inte alaska pollock frusen torskfilé? :confused:
Eller syftar du på färsk filé?

Pollock = Bleka eller Lyrtorsk här i Sverige. Har sett att den tillsammans med Sej ibland går under beteckningen "havslax" i fiskbilen av ngn anledning. Tycker båda dessa fiskar är smarriga alternativ till torsk. Framförallt blekan, mums! :eating:

Nils
2003-05-16, 18:47
Originally posted by wannabegrunten
Undrar bara om ingen mer än jag fastnat för Alaskan Pollock? Kostar ca 14 spänn för 400 gram på Ica Maxi/Willys och är (enligt mig) lika god som torskfilé. Torsken är ju svindyr nu för tiden.
Visst.
Lite lök, vitlök, purjolök, någon grönsak, typ tomat skivad, fiskbuljong, salt, farinsocker, vitpeppar, hackad habanero, lite sambal oelek. vatten. Värm/stek lite. Lägg i tärnad pollock några minuter och ät med ris. Det åt jag idag. Mycket gott. Kokning av riset tar klart längre tid än resten så det går ganska fort.
Vissa får kanske minska mängden chili lite. Annars är nog lättaste felet att ta för lite buljong/salt.
Nils

miapia
2003-05-17, 11:03
ett supergott recept på alaska pollock...

lägg in ett block i ugnen ca 15 min under folie, i en ugnsform med kanter. gradtal vet jag inte, 175 kanske?

under tiden; smula två franskskivor i en skål, häll i lite dill, (sån där frusen som är i småbitar), 1-2 pressade vitlöksklyftor och sen flytande margarin och blanda allt så det blir som en gröt ungefär.

när fisken nästan är klar, ta ut den och bred på brödmoset, dela en tomat och sätt i halvorna i formen bredvid fisken, gärna med en ostskiva på varje halva. Gratinera i ugnen tills brödtäcket har fått färg och blivit lite knaprigt.

servera med kokt potatis, herbamare och husmans!
sååå otroligt gott, jag lovar... :thumbup: