handdator

Visa fullständig version : bara några frågor

astrodog
2007-06-20, 10:57
jag har läst att kokosolja i princip ska vara den bästa olja att steka i eftersom den inte förstörs av hög värme och samtidigt är rik på laurinsyra som ska vara väldigt hälsobefrämjande. sant?

har också läst att studier som visar på negativa effekter från mättade fetter är baserade på data där transfetter och andra mättade fetter slagits ihopa som en grupp. sant?

ett antal källor jämför margarin med plast och/eller anser inte att detta är något som en människa ska äta och om man tvunget måste ha fett på sin macka så är det bättre med bregott, än t.ex. becel, lätta, lätt&lagom, etc. sant?

någon som har en hyfsat bra bild av vilka fettkällor man bör ha och hur mycket? verkar som att nästan all fisk är kontaminerad. fläsk o nöt som inte är ekologiskt uppfödd får en dålig fettsammansättning eftersom de mest äter sädesslag och får mycket onaturliga ämnen insprutade i sig som hormoner och antibiotika. det lämnar kvar ekologiskt nötkött, vilt, avokado, kokosolja, nötter, om man utesluter mjölkprodukter som inte är ekologiska och råa, för det verkar som att mjölk i princip inte rekommenderas av samma källor ifall den inte är rå, oavsett om den är ekologisk eller inte.

kan man på något vis göra EAA av vassle genom att till exempel hälla i lite enzym, låta det bryta ner proteinet, och senare dricka det som fria aminosyror?

källor: mercola.com och andra associerad med naturopathy, stenålderskost och liknande.

sen så har vi en annan udda grej jag läste om, http://www.warriordiet.com/ där man helt enkelt bara äter på kvällen och då frossar man i, vad jag förstår, nåt liknande en stenålderskost med mycket kött och så, precis som en romersk krigare på fältet hade kunnat tänkas göra. är detta nåt vettigt eller?

de flesta verkar ju iaf överens om att vissa fiskar inte ska ätas i allt för hög utsträckning. och de flesta verkar överens om att äta smala köttsorter. alla är överens om att man ska äta mycket grönsaker och en hälsoprofil jag gjorde på whfoods.com visade att jag behöver mera spenat och broccoli så det har jag ätit väldigt mycket av senaste åren.

en annan uppfattning jag fått är att spannmålsprodukter helst ska undvikas, och spannmålsliknande produkter med, som potatis, ris, majs och då lämnar det inte särskilt många kolhydratkällor kvar förutom enorma mängder frukt o grönsaker men sen så om man läser lite om warrior diet och andra liknande stenålderkoster så påstår en hel del att man faktiskt inte behöver mer kolhydrater utan att kroppen lär sig arbeta på nåt annat sätt och använder endast kött, grönsaker, fröer, bär, frukt som sina energikällor, eller det är så jag uppfattat det iaf, har aldrig testat det strikt, blir helt för sugen på olika sötsaker eller andra kolhydratkällor.

sen så hela grejen med rött kött, om man går på nåt stenålderskostliknande så kommer man ju äta en mängd rött kött och det har man ju hört i evigheter att det skulle vara dåligt, men om jag t.ex. äter scans ekologiska 10 % nötfärs som inte är alltför dyr, riskerar jag något då egentligen? jag är inte ens i närheten av överviktig, 72 kg 181 cm och tränar väldigt hårt.

och just det ett par sant/falskt frågor till

mättade fetter leder inte till hjärt/kärl problem, sant?
nattokinaese rensar dina blodkärl från beläggningar, sant?

någon påläst som har lite funderingar?

neppal
2007-06-20, 21:43
sen så hela grejen med rött kött, om man går på nåt stenålderskostliknande så kommer man ju äta en mängd rött kött och det har man ju hört i evigheter att det skulle vara dåligt, men om jag t.ex. äter scans ekologiska 10 % nötfärs

Har inget att tillägga undrade bara om man kan kalla köttfärs för kött? Är inte det en blandning av kött och diverse slagg produkter osv har själv jobbar på SCAN så vet bland annat att det är mycket mer än kött i korv (t,ex inälvor).

kahn
2007-06-20, 22:23
Har inget att tillägga undrade bara om man kan kalla köttfärs för kött? Är inte det en blandning av kött och diverse slagg produkter osv har själv jobbar på SCAN så vet bland annat att det är mycket mer än kött i korv (t,ex inälvor).

Köttfärs som du köper som sådan är malet kött.
Inget annat.

Sverker
2007-06-21, 06:23
Det finns mycket kring laurinsyran men hälsobefrämjande skulle jag inte kalla den.

ett antal källor jämför margarin med plast ...här slutade jag läsa.

Jag rekomenderar att antingen läsa på ordentligt här på Kolozzeum eller på Livsmedelsverkets hemsida. www.slv.se

Rhino
2007-06-21, 08:23
bara några frågor

Ett annat litet tips är att dela upp dessa "några" frågor i olika och mindre trådar med tydligare titlar, så blir det lite mer lättläst. :) Nu blev det nog lite för mycket så ingen vet riktigt vad de skall svara på.

Rahf
2007-06-21, 08:56
Eller åtminstone spalta upp de egentliga frågorna med fet text.

astrodog
2007-06-21, 13:27
ett antal källor jämför margarin med plast ...här slutade jag läsa.

Ska researcha detta i några timmar då så får vi se vad jag kommer fram till.

I övrigt så ville jag bara stylta upp en massa jag läst som jag funnit inte stämmer överens med allmän opinion eller livsmedelsverket etc.. och försöka få reda på vad som egentligen är sant och mest nyttigt. T.ex. så säger ju även Anna Skipper från du är vad du äter att man inte ska äta margarin utan hellre bregott om man tvunget måste, men är det verkligen så att bregott är bättre bara för att det inte har en lika hård tillverkningsprocess, och saken är ju den att jag faktiskt inte vet vilken tillverkningsprocess som båda produkterna faktiskt utsätts för och med motstridiga källor så har jag ingen anledning att lita på någon speciell av dem, vad skulle göra slv så bra? Det mesta som står där "vet" jag redan, och med vet så menar jag att jag känner till vad de tycker, inte att det nödvändigtvis är sant.

Så om någon faktiskt hade kunnat visa på forskning för att de anser sig tillräckligt pålästa, för att visa att något av mina påståenden är sanna/falska eller ge mig en bättre bild så hade jag uppskattat det enormt =)

Tack ändå!

Saikyou
2007-06-21, 14:33
Ska researcha detta i några timmar då så får vi se vad jag kommer fram till.

I övrigt så ville jag bara stylta upp en massa jag läst som jag funnit inte stämmer överens med allmän opinion eller livsmedelsverket etc.. och försöka få reda på vad som egentligen är sant och mest nyttigt. T.ex. så säger ju även Anna Skipper från du är vad du äter att man inte ska äta margarin utan hellre bregott om man tvunget måste, men är det verkligen så att bregott är bättre bara för att det inte har en lika hård tillverkningsprocess, och saken är ju den att jag faktiskt inte vet vilken tillverkningsprocess som båda produkterna faktiskt utsätts för och med motstridiga källor så har jag ingen anledning att lita på någon speciell av dem, vad skulle göra slv så bra? Det mesta som står där "vet" jag redan, och med vet så menar jag att jag känner till vad de tycker, inte att det nödvändigtvis är sant.

Så om någon faktiskt hade kunnat visa på forskning för att de anser sig tillräckligt pålästa, för att visa att något av mina påståenden är sanna/falska eller ge mig en bättre bild så hade jag uppskattat det enormt =)

Tack ändå!

Det där är underhållning, inte fakta, det har jag fått lärt mig den svåra vägen :smash:

Ironwoman
2007-06-21, 15:23
Bregott eller lättmargariner spelar ingen större roll. Att lättmargariner skulle vara fyllda med bara konstiga ämnen finns ingen sanning i. Välj det du tycker är godast. Varför haka upp sig på sådant som inte är/bör vara mer än 1% av kosten.

Sverker
2007-06-21, 17:35
Jag kan ta en fråga så blir det, om inte annat tydligare:

kan man på något vis göra EAA av vassle genom att till exempel hälla i lite enzym, låta det bryta ner proteinet, och senare dricka det som fria aminosyror?

Nej. Alla naturliga proteiner är blandningar av både EAA och de andra aminosyrorna vi kan tillverka själva som alanin, glycin, serin, glutaminsyra osv.
Det finns inget naturligt protein som bara innehåller EAA.

Självklart går det att tillverka fria AA genom att tillsätta proteolytiska enzymer och därefter bara vänta. Frågan är beroende vad du vill betala för enzympreparatet;)

Sverker
2007-06-21, 17:43
Nästa påstående:

en annan uppfattning jag fått är att spannmålsprodukter helst ska undvikas, och spannmålsliknande produkter med, som potatis, ris, majs och då lämnar det inte särskilt många kolhydratkällor kvar förutom enorma mängder frukt o grönsaker men sen så om man läser lite om warrior diet och andra liknande stenålderkoster så påstår en hel del att man faktiskt inte behöver mer kolhydrater utan att kroppen lär sig arbeta på nåt annat sätt och använder endast kött, grönsaker, fröer, bär, frukt som sina energikällor, eller det är så jag uppfattat det iaf, har aldrig testat det strikt, blir helt för sugen på olika sötsaker eller andra kolhydratkällor.

Du ska få en utmaning :devil:
Kom ned till gymmet så kör vi fyra träningspass nästa vecka. Jag äter potatis, ris, bröd, havregryn etc och du äter kött och grönsaker;)

- Första träningspasset kommer du säkert att hänga med rätt bra på.

- Andra träningspasset kommer du att köra på ren vilja för energi har du inte.

- Tredje träningpassret är inget träningspass eftersom du inte KAN träna. Att sitta på bänken med huvudvärk och inte lyfta ett hg kallar jag inte träning.

- Fjärde träningspasset blir inte av eftersom du ligger hemma och kommer inte ur sängen.

Enkelt. Styrketräning är anaerob träning och KRÄVER kolhydrat.

Sverker
2007-06-21, 17:48
någon som har en hyfsat bra bild av vilka fettkällor man bör ha och hur mycket? verkar som att nästan all fisk är kontaminerad

All fisk är inte kontaminerad av miljgifter. Fet fisk från Östersjön ska du inte äta mer än några gånger per år m a p DDT, PCB, dioxin etc.

Fisk som fångas till havs och hör till fiskarna tidigt i näringskedjan som sill, skarpsill och makrill är säker mat.