handdator

Visa fullständig version : Nyttigast? Makrill/Tonfisk


Animalistic
2007-06-20, 10:18
hallu kolosar, sommarjobbar nu på Volvo och har ätit keso och tonfisk+banan som lunch, idag åt jag keso+makrill i tomatsås som var otroligt mycket godare.

men min fråga är vilken som är nyttigast fett & proteinmässigt.


(Näringshållet är slängt :smash: )

Thänkz ! *bs*

King Grub
2007-06-20, 10:19
Tonfisk på burk är i princip fettfritt och kan inte räknas som en fettkälla.

Båda ger fiskprotein, som är fullvärdigt.

Animalistic
2007-06-20, 10:32
Tonfisk på burk är i princip fettfritt och kan inte räknas som en fettkälla.

Båda ger fiskprotein, som är fullvärdigt.

är makrill ett bättre val som lunch när man bulkar då ? antar jag ^^ saken är den att vi i min familj ytterst sällan äter fisk och vill då äta en billig & god variant som även mättar och har mycket protein

L-Sami
2007-06-20, 11:35
Makrill innehåller livsnödvändiga fettsyror, men är energitätare än tonfisk.

Eddie Vedder
2007-06-20, 11:40
är makrill ett bättre val som lunch när man bulkar då ? antar jag ^^ saken är den att vi i min familj ytterst sällan äter fisk och vill då äta en billig & god variant som även mättar och har mycket protein

Vid samma volymmängd blir makrill mer kcal, dessutom är ju fettet av allra bästa slag om du frågar mig.

Försöker själv äta fet fisk minst fyra gånger i veckan.

Men jag undrar lite över din lunch, varför både keso och fisk och sen en liten banan? Först och främst känns det ju knappast som en "bulklunch" sen känns det som onödigt med protein och väldigt snålt på kolhydrater.

pragmatist
2007-06-20, 12:05
Jag skulle säga att makrill är ett bättre val oavsett om man bulkar eller deffar (givet att man anpassar energiintaget totalt sett) på grund av fettinnehållet. Tonfisk är ju i princip bara en proteinkälla, och protein är ju inte så svårt att hitta på annat håll. Jag inbillar mig att det är mindre problem med tungmetaller i makrill också. Man får dock komma ihåg att en burk tonfisk innehåller ungefär dubbelt så mycket protein som en burk makrill, så de är ju inte helt jämförbara på det sättet.

Animalistic
2007-06-20, 12:40
Vid samma volymmängd blir makrill mer kcal, dessutom är ju fettet av allra bästa slag om du frågar mig.

Försöker själv äta fet fisk minst fyra gånger i veckan.

Men jag undrar lite över din lunch, varför både keso och fisk och sen en liten banan? Först och främst känns det ju knappast som en "bulklunch" sen känns det som onödigt med protein och väldigt snålt på kolhydrater.

min lunch är mest för att bli mätt + mycket protein eftersom middagarna hemma brukar vara kaloririka men med lite protein.

men blir till att fortsätta med Makrill, så satans gott !!
men om vi ska bulkprata, vad kan jag ersätta keson med ?
huvudsakligen ska det mätta

Eddie Vedder
2007-06-20, 12:47
men om vi ska bulkprata, vad kan jag ersätta keson med ?
huvudsakligen ska det mätta

Då är i såna fall mitt självklara val potatis.:thumbup:

Sedan låter det ju lite motsägelsefullt att du samtidigt vill bulka men ändå är ute efter så mättande mat som möjligt. Fast det är klart, äter du väldigt energirikt på kvällen är det ju en annan sak.:)

Animalistic
2007-06-20, 12:52
Sedan låter det ju lite motsägelsefullt att du samtidigt vill bulka men ändå är ute efter så mättande mat som möjligt.

att jag måste bli mätt har med min mage att göra (väldigt känslig)
men det är ju bättre att äta sig mätt på något mer kaloririkt om jag ska bulka?


*förvirrad, hoppas jag skrev något vettigt*

Eddie Vedder
2007-06-20, 12:54
Välj ris, pasta eller bröd istället för potatis då. Bara exempel, det är ju knappast ett problem i dagens samhälle att få tag i energirik mat om man säger så.;)