handdator

Visa fullständig version : lågreps eller högreps?


StarkeMats
2007-06-19, 23:11
precis som topic lyder så undrar jag följande. om jag vill att mina muskler ska bli så synliga som möjligt, hur ska jag träna då? en polare berättade idag att man ska köra fler reps för att få mer "synliga" muskler och färre reps om man ska bli stark. så igentligen, hur många reps är optimalt att köra per set?

Flykt
2007-06-19, 23:16
hur många reps är optimalt att köra per set?

0-12

Anonym112
2007-06-19, 23:21
0-12

Hur går set'en med 0 reps till? :D

StarkeMats
2007-06-19, 23:23
0-12

de va lite för brett argument där.. hur många set är optimalt om man vill få "synliga" muskler?

cennys
2007-06-19, 23:24
synliga muskler = kardiovaskulär träning och eller diet

cennys
2007-06-19, 23:25
om jag uppfattar rätt att du vill att fett ska bort för att dom ska Synas mera

Animalistic
2007-06-20, 04:31
Synliga muskler beror helt och hållet på andelen kroppsfett som du har.

GymTT
2007-06-20, 06:41
Det tar tid kompis, kriga på i några år med tynga vikter och mycket basövningar, sen kör du en diet på det, troligen har du "synliga muskler" efter det.

pragmatist
2007-06-20, 11:50
precis som topic lyder så undrar jag följande. om jag vill att mina muskler ska bli så synliga som möjligt, hur ska jag träna då? en polare berättade idag att man ska köra fler reps för att få mer "synliga" muskler och färre reps om man ska bli stark. så igentligen, hur många reps är optimalt att köra per set?

Det är sant att tyngre vikter och lägre antal reps per set bygger maxstyrka (dock ej nödvändigtvis muskelvolym) bättre än höga repetitionstal (10+). Däremot har höga eller låga repetitionstal ingen särskild effekt på hur mycket underhudsfett du har, vilket är det som framför allt avgör om musklerna är synliga eller inte. Styrketräning förbränner inte särskilt mycket fett över huvud taget, utom indirekt genom att höja din grundförbränning över dygnet som vilken form av motion som helst.

Det stämmer dock att tävlingsbodybuilders ofta kör lite högre repetitionstal när de deffar och börjar närma sig en tävling, men detta har inte att göra med att den typen av träning bränner mer fett eller så (även om detta var en vanlig föreställning förr i tiden), utan att den sortens träning är mildare för leder och psyket när man ligger på energiunderskott och börjar bli svag av långvarig diet.

cennys
2007-06-20, 11:51
Det stämmer dock att tävlingsbodybuilders ofta kör lite högre repetitionstal när de deffar och börjar närma sig en tävling, men detta har inte att göra med att den typen av träning bränner mer fett eller så (även om detta var en vanlig föreställning förr i tiden), utan att den sortens träning är mildare för leder och psyket när man ligger på energiunderskott och börjar bli svag av långvarig diet.

och att minska onödig skaderisk =)

StarkeMats
2007-06-20, 13:11
Det tar tid kompis, kriga på i några år med tynga vikter och mycket basövningar, sen kör du en diet på det, troligen har du "synliga muskler" efter det.

Ja det är min tanke också. Jag har inte tränat i mer än 3 månader seriöst nu så att än så förväntar jag mig inget synligt resultat även om det har visat sig lite, possitivt bara så de tar jag emot :)
Men det är intressant att veta vad som gör vad osv för de finns otroligt mycket i styrketrningsväg som har med anatomi osv att göra som man inte tänker på när man lyfter vikter.

morbido
2007-06-20, 15:49
Men allt detta om många eller korta reps och hur många dagars vila o.s.v. får mig att fundera.
Jag satt här för någon vecka sedan och det fanns en tråd om protein syntesen och att man skulle vila minst en dag innan man tränade samma muskelgrupp. Sen läste jag en tråd här om hur dom gjorde för att få kändisar i form så fort till en film. Fan dom tränade ju 2 ggr om dagen för att få så snabba resultat. Men den personliga tränaren som jag läste om sa att dom byggde för att SE starka ut och inte för att bli starka. Men varför sitter alla jämt här och säger att det tar flera år att se stor ut och få muskler. Detta hänger jag inte riktigt med på. Det verkar ju som att man kan få stora muskler snabbt med en träning som är extrem och som inte bygger så mycket styrka. Jag har till exempel små axlar, för min kropp, och jag kör på som fan med as många reps per gång flera ggr i veckan och dom sväller på ganska bra och fort. Jag tränar periodsvis och efter nu 2 månader av intensiv träning har jag börjat satsa på volym. Ofta och mycket reps.
Om en hollywoodsnubbe kan få en snygg form på 2 månader måste ju alla som är villiga att träna som as, kunna klara det oxå? Iaf komma ett steg närmre beroende på vad man har för nuvarande form så klart:smash: . eller har jag fel?

Så: om ni fick skitmycket pengar för att få en kille som ser ok ut att svälla och se större och starkare ut, hur skulle ni träna honom?????

StarkeMats
2007-06-20, 18:59
mycket bra post, väntar tålmodigt på att folk ska ge dig svar!

Rahf
2007-06-20, 19:08
Tänk på detta:

Hollywood-folket är betalda för att bygga på sig under den tid de nu har. De har professionell hjälp och med största sannolikhet någon som tar hand om deras kost också. Det de gör själva är väl att torka arslet på toa, resten får de hjälp med. Sen orkar de med största sannolikhet inte bibehålla sin massa när dom har slutfilmat utan då försvinner allt relativt snabbt (Tobey Maguire!). Ingen "Hollywood-snubbe" kör på i två månader och får bra form, inte om han är ren.

Ponera att man jämför detta med en vanlig människa som ska stämpla sina timmar på jobbet, fixa middag, städa, diska, träna och allt annat som hör till ett vanligt liv.

Sen kan man undra om de är helt rena i alla lägen också (Stallone, även om han är gammal då).

Ta en titt på Thomas Haden Church (Sandman, Spider-Man 3) han tränade i 16(!) månader för att se ut som han gör i filmen, så biffig är han väl ändå inte va?

Vill man ha synliga muskler och ådror så får man bygga på sig för att därefter deffa bort så mycket fett som möjligt. Det tar TID. 3 månader är ingenting.

Garnax
2007-06-20, 19:37
Enkelt...

Om du tränar för att bli stark måste dina muskler bli starkare, då måste dom också bli större.

z_bumbi
2007-06-20, 19:44
Så: om ni fick skitmycket pengar för att få en kille som ser ok ut att svälla och se större och starkare ut, hur skulle ni träna honom?????

En period med teknikkoll

En period med maxstyrka

En period med bibehållande av styrka och mer reps.

En period med deff.

Give me the money!

Yip_man
2007-06-20, 19:53
1-3 (4-5)reps Ger mest styrka (större risk för skador)
5-12reps ger styrka och ökar volymen
15-20 ger sämmre styrka och volym än ovan men ökar på cirkulationen och uthålligheten(bra rehab)


precis som jag sa på gymmet.:Virro

morbido
2007-06-20, 23:23
Men, allt detta med vila. Jag fattar detta med jobb och ungar som tar energi men om man ponerar att man sitter utan något, alldeles ensam. Det var en snubbe som skrev här för någon vecka sedan att han tyckte 2ggr i veckan på gymmet inte gav honom något efter många år. Förutsatt att han tränade bra, eftersom han klagade, varför hålla på med denna proteinsyntés? Jag har kört lite dubbelpass (ett gympass och lite armhäv och shit senare på kvällen) och jag gör gymbesöken varannan dag just nu och detta har gett mycket mer i hårdhet och volym än när jag kör 2 pass i veckan. för alla som verkligen är neurotiska i sin träning under små perioder, Är det inte bara att maxa utav bara fan? Ofta och mycket? Vissa kör på många år systematiskt hela tiden, medans andra, som jag, kör i perioder. Och jag tycker personligen att när jag väl bestämt mig för att köra en vår eller sommar (3 eller 4 månader), då vill jag se och känna resultat. Och det gjorde jag nästan inte på dessa 2 pass i veckan besöken förr.*flex*

morbido
2007-06-20, 23:25
En period med teknikkoll

En period med maxstyrka

En period med bibehållande av styrka och mer reps.

En period med deff.

Give me the money!


under hur lång tid?
Från första pinsamma gymbesöket med skakiga händer till att folk man känner säger:
Damn, fan vad stor du blivit!
hehehehe.
How long?

Rahf
2007-06-20, 23:39
under hur lång tid?
Från första pinsamma gymbesöket med skakiga händer till att folk man känner säger:
Damn, fan vad stor du blivit!
hehehehe.
How long?

Innan folk du känner börjar kommentera: minst 6 månader.
Innan folk du inte känner börjar kommentera: år.

Visst går det bra kortsiktigt att mosa på med två pass om dagen, men det kommer en dag då kroppen säger ifrån, brutalt. Bättre att vara på den säkra sidan, så tänker jag när det gäller sånt här. Jag gick också ut stenhårt i början, en vilodag i veckan och gristung träning alla andra dagar. Min kropp fallerade brutalt efter några månader.

StarkeMats
2007-06-20, 23:39
1-3 (4-5)reps Ger mest styrka (större risk för skador)
5-12reps ger styrka och ökar volymen
15-20 ger sämmre styrka och volym än ovan men ökar på cirkulationen och uthålligheten(bra rehab)


precis som jag sa på gymmet.:Virro

exakt, men jag ville höra vad folk sa och jag antar att en del vet och en del vet mindre. :)

krilleh
2007-06-21, 01:10
Enkelt...

Om du tränar för att bli stark måste dina muskler bli starkare, då måste dom också bli större.

eh nej?

Raggis
2007-06-21, 01:19
Jag tror på variation. Detta har tagits upp ett antal gånger. DOm flesta kommer fram till samma slutsats, nämligen variation.

z_bumbi
2007-06-21, 05:16
Från första pinsamma gymbesöket med skakiga händer till att folk man känner säger:
Damn, fan vad stor du blivit!


Minst 15 år i mitt fall.

Men frågan är ju oftast inte ställd så utan de som jobbar man skådisar har en tidsgräns och då får de anpassa sig till den, resten tar makeup och bildvinklar hand om.

Alexton
2007-06-21, 06:31
Jag brukar variera mitt reps antal när jag känner att det går långsammare. Har fungerat bra för mig än så länge och träningen blir mera varierad. Bara för att något fungerar bra för dig så betyder det inte att man ska utesluta allt annat. Brukar själv ha 6-8 veckor med lägre reps och sen 3-4 på högre.

Yip_man
2007-06-21, 07:34
exakt, men jag ville höra vad folk sa och jag antar att en del vet och en del vet mindre. :)

och ändå har ingen gett ett vettigt svar;)

Rahf
2007-06-21, 08:50
och ändå har ingen gett ett vettigt svar;)

Det har delgivits många vettiga svar här, kanske inte det svar man vill höra men då får man ta och läsa tråden lite mer objektivt.

ArcTiC
2007-06-21, 10:03
Alternerar varannan vecka låg reps (3-6), varannan med högre reps (8-12).

Nu som ytterligare variation på sommaren så kör jag:
* basövning (eller den övning som jag känner att jag kan trycka/dra mest på)- lågreps
* isolerande övningar högreps

Ökar i både volym och styrka :)

Deceiver85
2007-06-21, 10:49
Att ni aldrig lär er, 1-20 reps bygger bäst (GymTT)

Cleanmachine
2007-07-04, 15:53
precis som topic lyder så undrar jag följande. om jag vill att mina muskler ska bli så synliga som möjligt, hur ska jag träna då? en polare berättade idag att man ska köra fler reps för att få mer "synliga" muskler och färre reps om man ska bli stark. så igentligen, hur många reps är optimalt att köra per set?

Jag kör det som krävs för att det ska kännas bra helt enkelt! ;)