handdator

Visa fullständig version : Mögelost = bra/dåligt?


DudX
2007-06-19, 21:39
Alla vet ju att det är gott :hbang:

Hur är det egentligen med mögelost? Är det nyttigt eller onyttigt?
T.ex. grönmögel, blåmögel, vitmögel och andra ädelostar.

Eddie Vedder
2007-06-19, 21:40
Ingetdera.


Inget att basera kosten på men inget som på något sätt är "dåligt" att äta då och då.
Det är helt värdelöst att sätta in mat i fack om "bra" och "dåligt", vem bestämmer det? Kosten är en helhet och dina vanor, inte dina undantag, avgör huruvida ens kost i längden är bra för hälsan eller ej.

DudX
2007-06-19, 21:51
Men jag menar finns det något som visar att möglet i ostarna kan sänka någon viktig närings nivå i kroppen t.ex. som jag läste i en annan tråd att lakrits sänker testosteronnivån med 20-25%. Inte för att jag testosteron är näring men att det på något sätt skulle öka nedbrytning eller liknande i musklerna?

Eddie Vedder
2007-06-19, 21:52
Det vet jag inte, hur många kg mögelost äter du per vecka? Du verkar ju orolig över att något i mögelosten skulle ha marginellt negativ hälsopåverkan så du lär ju äta ganska hutlösa mängder.

Sverker
2007-06-20, 06:15
Inte den blekaste aning:confused:

Knappast undersökt kombinationen Camenbert/Gorgonzola och muskeltillväxt:D

Jag skulle däremot hålla mig till små mängder ost, enbart som tilltugg. Om inte annat så lär osten påverka vår tarmflora av bakterier i någon riktning.

eandersson
2007-06-20, 09:40
Har inte ost negativ påverkan på sexlusten? Medans ägg har en positiv? Har hört detta någonstans, men vet ej hur sanningsenligt det är.

(Kanske inte riktigt hör till denna diskussion och fråga.)

Animalistic
2007-06-20, 10:20
Som allt annat, lagom mängd så är inget farligt


men skulle knappast tro att mögelost har något ämne som skulle ha en negativ påverkan på din kropp

Lilla Brynolf
2007-06-20, 16:34
Har inte ost negativ påverkan på sexlusten? Medans ägg har en positiv? Har hört detta någonstans, men vet ej hur sanningsenligt det är.

(Kanske inte riktigt hör till denna diskussion och fråga.)

Njaa, jag jobbade för en ostimportör några somrar och käkade ost i massor. Inte juckade jag mindre för det... ;)

Handcuff
2007-06-20, 16:41
Njaa, jag jobbade för en ostimportör några somrar och käkade ost i massor. Inte juckade jag mindre för det... ;)

LoL..

"Jag åt ost och var ändå kåt = Att ost skulle vara negativt för sexet är skitsnack!"

Jag åt smör igår å inte blev jag tjock idag...

DudX
2007-06-20, 18:09
har fått de svar jag behöver ;)

Då kan jag äta min mögelost i måttliga mängder utan negativ effekt :)

Tackar! :hbang:

Handcuff
2007-06-20, 18:11
har fått de svar jag behöver ;)

Då kan jag äta min mögelost i måttliga mängder utan negativ effekt :)

Tackar! :hbang:

Gäller givetvis ALLA livsmedel :thumbup:

Patriarch K
2007-06-20, 21:45
Har inte ost negativ påverkan på sexlusten? Medans ägg har en positiv? Har hört detta någonstans, men vet ej hur sanningsenligt det är.

(Kanske inte riktigt hör till denna diskussion och fråga.)

Ägg låter väldigt skumt. Bara lukten av ägg får mig att vilja spy - men man ska inte utesluta något.

Choklad däremot....*drool*