handdator

Visa fullständig version : Gainomax bar, något att ha?


prinsesson
2007-06-19, 19:46
Hej!

Jag brukar ta en gainomax energy bar ca 1½h innan min styrketräning. Är detta bra eller dåligt? Är ju inte expert på det här med alla namn och grejer som står på förpackningen så tänkte om jag skulle kunna få lite hjälp här.

Såhär står det på sidan:

Innehåll

Gainomax Energy Bar är en naturlig yoghurt-müsli bar som innehåller en välbalanserad sammansättning av kolhydrater och protein. Energisammansättning är framtagen utifrån de Nordiska näringsrekommendationerna för ett mellanmål. Baren innehåller en tredjedel av det rekommenderade dagliga behovet av fibrer. Produkten riktar sig till aktiva män och kvinnor som har behov av ett energirikt mellanmål innan träning.

Näringsvärden (Raspberry flavour):
100g 50g
Energi (kJ/Kcal)...............1450/340................700/170
Protein (g)................................14............. .............7
Kolhydrater (g)..........................41................... .....21
varav sockerarter (g).................32.........................16
Fett (g)....................................11......... ...............5,5
varav mättat (g)......................4,5...................... ..2,5
Kostfiber (g).............................20................ .........10
Natrium (g)..............................0,2.............. ..........0,1

Ingredienser för Gainomax Energy Bar (Raspberry flavour) :
Fiberblandning [cikoriarot, akasia], fruktos-glukossirap, yoghurtöverdrag (16%) [socker, kakaosmör, yoghurtpulver av skummjölk, laktos, emulgeringsmedel (sojalecitin), surhetsreglerande medel (citronsyra), aromer], proteinblandning [vassleprotein isolat, sojaprotein], sötade tranbär [tranbär, socker, vegetabilisk olja], havreflingor, rice crisps [rismjöl, vetegluten, vetemalt, socker, dextros, salt], sojaolja, maltodextrin, olivolja, hallon (1,4%) rismjöl, surhetsreglerande medel (citronsyra), aromer, kronmaltextrakt, salt.

Brukar kunna känna mig smått varm och nästan lite vinglig efter att jag tagit dem, speciellt om jag är trött då jag äter den...vad kan detta bero på?

Rahf
2007-06-19, 19:54
Smått varm och vinglig är förmodligen sockerkicken som kommer.

Hur mycket kostar de per styck? Förmodligen överpris som vanligt. Det är ingenting som jag personligen skulle använda och inte skulle jag rekommendera det till nån annan heller. Det ger dig ingenting som inte vanlig mat eller några frukter kan ge, det är dessutom billigare och mer lämpat.

prinsesson
2007-06-19, 19:56
Enligt hemsidan skulle det vara ytterst lite socker och vara väldigt lämpligt mellanmål innan träning. Men som sagt, jag vet ju inte och därför undrar jag. Priset är ju där kring 18-20 kr./st så billigt är det ju inte. Däremot ganska bekvämt om man har lektion eller så, lättare än att kladda med smörgåsar osv.

Vilka ingredienser anser du inte är bra?

GymTT
2007-06-19, 19:58
Som drinken enligt mig, bättre än en banan men sämre än din egna gainer du gjort själv (troligen)

King Grub
2007-06-19, 20:02
Hur nära 80% av kolhydraterna från socker kan sägas vara "ytterst lite" är en aning svårt att förstå, men det är inga problem att låta en sådan bar ingå i kosten. Nyttig i sig är den inte, men den kan ingå i en kost som är nyttig. Bara man inte baserar hela födointaget på bars, så.

prinsesson
2007-06-19, 20:03
Så den är inget att ta före träning?

King Grub
2007-06-19, 20:10
1½ timme innan träning kan du se den som vilket mellanmål som helst. Proteinrikt godis. Motsvarar ungefär en Twix eller liknande + en liten proteindrink. Den kan ingå i vilken kost som helst; allt man äter behöver inte vara nyttigt. Tvärtom kan en högenergiförbrukares kost som enbart baseras på livsmedel som i sig är nyttiga, bli onyttig genom att man får för mycket av t ex fiber, mineraler och vissa vitaminer.

maRRtin
2007-06-19, 20:11
Så den är inget att ta före träning?
Som sagt, ingen fara att låta den ingå i din kost om den i övrigt ser bra ut.

-edit-
Bah!

Eddie Vedder
2007-06-19, 20:41
Enligt hemsidan skulle det vara ytterst lite socker och vara väldigt lämpligt mellanmål innan träning.

När dom skriver att det är lite socker menar dom lite sackaros, det är inte så mycket sackaros heller så det är ingen lögn. Dock kan man säga att det är en grov förvridning av sanningen då den istället är full med fruktos-glukossirap som rena sockerarter det oxå. Sackaros är en disackararid (två sockermolekyler) bestående av två olika disackarider (disackarider är en sockermolekyl), nämligen glukos och fruktos.

Så istället för socker (d.v.s. sackaros) som är 50/50 glukos och fruktos har man glukos-fruktossirap och vips är det "ytterst lite socker":D

King Grub
2007-06-19, 20:54
Sackaros är en disackararid (två sockermolekyler) bestående av två olika disackarider (disackarider är en sockermolekyl), nämligen glukos och fruktos.

Två olika monosackarider.

Eddie Vedder
2007-06-19, 20:55
Två olika monosackarider.

Oj skrev fel, bra att du rättade mig:thumbup: .