handdator

Visa fullständig version : Träna ben med enbart knäböj/marklyftsvarianter


-S-T-
2007-06-19, 12:34
Bra eller dålig idé för någon som inte är direkt välbyggd, men vill bygga en god grund?

Om jag bara kör knäböj/marklyftsvarianter, kommer vaderna att halka efter påtagligt då? Jag menar, lägger jag på mig x antal kilo muskler på övriga kroppen får ju vaderna bära på dessa varje steg jag tar. Det borde väl ge dem belastning i sig.

Jag försöker att hålla mig till flerledsövningar, men vet inte riktigt hur man får in vaderna i det konceptet.

Torsk_ole
2007-06-19, 12:39
Bra sätt att bygga ben, sämre sätt att bygga vader.

Det kommer inte ge någon direkt vadutveckling ifall du bara kör olika typer av mark/böj.

Jones
2007-06-19, 13:06
Kör lite stående och sittande vadpressar också...

-S-T-
2007-06-19, 17:30
Ska jag tolka det som att det är omöjligt att bara träna med flerledsövningar? Man måste träna vaderna med en isolationsövning?

maRRtin
2007-06-19, 17:42
Ska jag tolka det som att det är omöjligt att bara träna med flerledsövningar? Man måste träna vaderna med en isolationsövning?
Annars kan du väl prova att gå upp på tå i knäböjen.

jontahontas
2007-06-19, 17:51
Lägg in lite vristhopp i träningen.

champion
2007-06-19, 18:02
Så du vill ha starka lår men svaga vader? Det låter *screwy* enligt mig. Ogillar du att köra vaderna?

GymTT
2007-06-19, 18:19
Funkar nog utmärkt att börja med, jag gillar tunga basövningar.
Kör så det ryker.

-S-T-
2007-06-19, 19:09
Så du vill ha starka lår men svaga vader? Det låter *screwy* enligt mig. Ogillar du att köra vaderna?

Öh, nej. Därav min fråga.

Jag vill helst bara köra helkroppspass med rejäla basövningar, inte isolationsövningar. En isolerad vadövning upplevs som en för liten detalj då.

Funkar nog utmärkt att börja med, jag gillar tunga basövningar.
Kör så det ryker.

Precis vad jag hoppas på: att det räcker en bit. Sedan kan man lägga in vadpressar i framtiden.

Annars kan du väl prova att gå upp på tå i knäböjen.

:) Det skulle kunna sluta med ambulansfärd. Dessutom kommer man ju inte ned med hälen eftersom man böjer på plant golv.

Rahf
2007-06-19, 19:31
Supersetta nån av de lättare basövningarna med vadpressar ifall du känner för det. Jag går just nu omkring med samma dilemma faktiskt :D

En normal bendag brukar i princip bestå av knäböj, frontböj, benpress (alternativt), rumänska mark och om jag har orken kvar så blir det någon form av vadövning också. Jag är alltid redigt slut efter ett sånt pass.

maRRtin
2007-06-19, 20:01
:) Det skulle kunna sluta med ambulansfärd. Dessutom kommer man ju inte ned med hälen eftersom man böjer på plant golv.
Jag syftade dock på toppläget, när du går upp igen så går du ända upp på tå. Får du inte i hälarna när du står upp rakt? :D

Problemet kan dock vara att vikten är för låg för att träna vaderna med.

tntballe
2007-06-19, 20:04
En normal bendag brukar i princip bestå av knäböj, frontböj, benpress (alternativt), rumänska mark och om jag har orken kvar så blir det någon form av vadövning också. Jag är alltid redigt slut efter ett sånt pass.

hur ser rumänska mark ut?

Rahf
2007-06-19, 20:23
hur ser rumänska mark ut?

vy-OMgcPIKQ

5eZA_QDy9cY

Styrs från höften.

champion
2007-06-19, 20:38
Visst kan du bara knäböj/marklyftsvarianter inget fel i de. Men jag skulle träna vaderna också. Låter bara fel att skippa dom, vet ej varför.

mini
2007-06-19, 20:43
För styrka och funktionalitet ja. För utseende och symmetri nej.

-S-T-
2007-06-20, 17:36
Jag syftade dock på toppläget, när du går upp igen så går du ända upp på tå. Får du inte i hälarna när du står upp rakt? :D

Jag tänkte mer på att man inte 'kommer ned' med hälarna. När jag kör vadpressar vinklar jag i bottenläget fötterna så att hälarna de hamnar på en nivå under tårna. Det låter sig ju inte göras på ett golv. Det kanske inte är nödvändigt?

Jag tror dock att det mest skulle rubba koncentrationen.

Supersetta nån av de lättare basövningarna med vadpressar ifall du känner för det. Jag går just nu omkring med samma dilemma faktiskt :D

Inte så tokig idé.

Tror dock jag ska köra det här programmet efter midsommar: http://www.leehayward.com/squats.htm

Inte ett ord om vadövningar i den *whistle*

Rahf
2007-06-20, 20:02
För styrka och funktionalitet ja. För utseende och symmetri nej.

Utseende och symmetri är ju dock ingen prio i början av "karriären" ändå eller?

Allan
2007-06-20, 20:07
Kör man lite ryck- och stötdrag får man rätt bra med vadträning på köpet

doommessiah
2007-06-20, 21:54
Kör tunga vadpressar i benpressen...känns som man jobbar på riktigt!!!

major Pectoralis
2007-06-20, 22:04
vy-OMgcPIKQ


Den där tekniken tycker jag inte alls om. Skivstången är alldeles för långt ifrån kroppen.

Rahf
2007-06-20, 23:10
Den där tekniken tycker jag inte alls om. Skivstången är alldeles för långt ifrån kroppen.

Var inte så noga med att kolla på videon i sig :banned Tog en som var rankad högt och den andra är från en annan forumit som hjälpt mig med teknikprobs i det förflutna.