handdator

Visa fullständig version : Hur hitta bostad i Norge?


peak
2007-06-19, 11:50
Hejsan

Jag ska eventuellt flytta till Oslo och jobba där till hösten.
Var vänder man sig för att hitta bostad i Norge?

Går säkert att googla sig till nåt bra, men tänkte om det var någon som hade erfarenhet av en bra bostadsförmedling eller så.
Första gången för mig som jag ska söka bostad :em: :)

Mvh Tobias

chidde
2007-06-19, 13:16
jag hade planer på att flytta till oslo och jobba för bara ett par månader sen, men det blir inte av nu så här é lite useless facts:

i oslo finns svenska föreningen, ring och kolla med dem eller gå in på http://www.svenskaforeningen.net/

fördelen med SF är att du bara betalar 1 månad deposition, om jag inte minns fel så brukar det vara +3 månader annars
är du inte kräsen så kan du bo där ett tag, och under den tiden leta efter nåt annat. lägenheterna SF har ligger relativt centralt så där é det nog gångavstånd till det mesta

fast det beror lite på vad du ska göra i Oslo, tänkte du stanna länge eller kort t ex?

DanielF
2007-06-19, 13:17
www.finn.no

peak
2007-06-19, 14:56
jag hade planer på att flytta till oslo och jobba för bara ett par månader sen, men det blir inte av nu så här é lite useless facts:

i oslo finns svenska föreningen, ring och kolla med dem eller gå in på http://www.svenskaforeningen.net/

fördelen med SF är att du bara betalar 1 månad deposition, om jag inte minns fel så brukar det vara +3 månader annars
är du inte kräsen så kan du bo där ett tag, och under den tiden leta efter nåt annat. lägenheterna SF har ligger relativt centralt så där é det nog gångavstånd till det mesta

fast det beror lite på vad du ska göra i Oslo, tänkte du stanna länge eller kort t ex?

Tackar så mycket Chidde! SF verkar kanonbra. Toppen att bo där till en början och bekanta sig mer med staden, innan man kanske letar sig ett annat boende. Plus att man får ju automatiskt gott om sällskap där.

Har ingen aning om hur det blir faktiskt. Helt utan förvarning fick jag idag en förfrågan om att komma dit på arbetsintervju nästa vecka, därför började jag luska lite i boendefrågan.

Mvh Tobias

no1fitness
2007-06-20, 06:22
Det är relativt lätt att få bostad i Oslo, beroende på hur mycket man vill betala. ;)
Av vad jag vet så finns ingen bostadsförmedling utan det är privatpersoner som hyr ut sina lägenheter.

Men tänk på att du måste lägga 2-3 månaders depositum ( som är vad lägenheten kostar per månad ) innan du flyttar in som en säkerhet som du skulle förstöra något i lägenheten. Dessa pengar sätts in på ett gemensamt konto där ingen av er ( du eller hyresvärden ) kan röra pegarna utan den andras tillåtelse. Dessa pengar får du tillbaka vid flytt om allt är som det ska.

Lycka till !