handdator

Visa fullständig version : Uttala alla musklers namn korrekt; HUR?


Flykt
2007-06-19, 10:24
Har köpt mig en bok om styrketräning och anatomi. Där står givetvis alla namn skrivna på latinska (?) och jag har ingen aning hur de uttalas. Det skulle vara lite smidigt om jag visste hur de uttalades så, finns det någon sida med alla namn inspelade som man kan lyssna på eller liknande?

(Hoppas tråden är rätt placerad, annars får ni gärna flytta den.)

UrkProductions
2007-06-19, 11:15
Äsch du bor i Sverige.....eller? :)

Uttala som en svensk skulle göra. :P

Rhino
2007-06-19, 12:07
skrivna på latinska (?)

Latin heter språket. ;)

Här är en bra översikt för hur både klassiskt och medeltidslatin uttalas:

http://sv.wikibooks.org/wiki/Latin:_Uttal

Berguven
2007-06-19, 14:07
Betoningen ska komma på näst sista stavelsen i ordet.

Arne Persson
2007-06-19, 14:11
Betoningen ska komma på näst sista stavelsen i ordet.

Hur utalas då BIceps, TRIceps, GLUteus MAXimus.....:)

Berguven
2007-06-19, 14:21
Hur utalas då BIceps, TRIceps, GLUteus MAXimus.....:)

Enstaka undantag förekommer väl, eller så är det bara det att det allmänna uttalet av många ord helt enkelt är fell.

Rhino
2007-06-19, 16:12
Hur utalas då BIceps, TRIceps, GLUteus MAXimus.....:)

Om det är tvåstaviga ord som biceps och triceps ligger betoningen på första stavelsen. (Observera för övrigt att om det är klassiskt latin så uttalas dessa "bikeps" och "trikeps"!)

Angående "gluteus maximus" så bör betoningen vara gluteus maximus.

Arne Persson
2007-06-19, 16:30
Om det är tvåstaviga ord som biceps och triceps ligger betoningen på första stavelsen. (Observera för övrigt att om det är klassiskt latin så uttalas dessa "bikeps" och "trikeps"!)

Angående "gluteus maximus" så bör betoningen vara gluteus maximus.

Det medicinska latinet har tydligen annat utal.:)

Salus
2007-06-19, 17:39
Om det är tvåstaviga ord som biceps och triceps ligger betoningen på första stavelsen. (Observera för övrigt att om det är klassiskt latin så uttalas dessa "bikeps" och "trikeps"!)

Angående "gluteus maximus" så bör betoningen vara gluteus maximus.

Betoning på första måste vara samma som "näst sista" på ett tvåstavigt ord?

Biceps tex skall uttalas som bIkeps, dvs ett hårt K och inte ett "s/c" uttal.

Det där är dock jävligt flytande, knappt någon av våra språkvetare inom akademi säger "Kikero" för Cicero eller "Kesar" för Ceasar, if you get my point? :p

JohnRick
2007-06-19, 19:47
Den vanliga antepenultimaregeln går inte att anamma fullt ut här heller.

Termy
2007-06-19, 19:49
Detta är kopierat från ett kompendium från Hälsouniversitetet i Linköping:

Betoning

I två-staviga ord ligger accenten alltid på första stavelsen.
Ex. caput.

I tre- eller flerstaviga ord ligger accenten antingen på den näst sista stavelsen (paenultima) t ex. patella,
eller på tredje stavelsen ifrån slutet (antepaenultima ´före näst sista´) t ex facies.

Uttal

Bokstaven "C" uttalas;
som "K" framför konsonant och framför hård vokal (a,o,u), t ex. cranium, caput.
som "S" framför mjuk vokal (e,i,y) och framför diftongerna -ae och -oe, t ex cysta, caecum.

Bokstäverna "CC" uttalas;
som "X" (ks) framför mjuk vokal, t ex. coccygis
som "CK" framför hård vokal, t ex occlusion

Bostäverna "CH" uttalas;
som "TJ" framför mjuk vokal, t ex chiasma
I övrigt uttalas de som "K"

Bokstaven "G" uttalas;
som "G" framför hård vokal, t ex ganglion
som "J"framför mjuk vokal, t ex genitalis

Bokstäverna"SC" uttalas;
som "SK" framför konsonant och framför hård vokal,t ex sclera, scala
som "SJ-ljud" framför mjuk vokal, t ex fascia

Bokstaven "U" är ibland konsonant och uttalas då som "V"
t ex equinus.

Uttal av diftong ( =två vokaler bildar ett ljud)

AE=Ä eller E, AI=AJ, EU=EV, OE=E och OI=ÅJ

Rahf
2007-06-19, 20:42
Jag tänker inte ändra mitt uttal bara för att det ska bli politiskt korrekt, icke! Våga uttala på norrländska :hbang:


:D

Rhino
2007-06-19, 21:06
Biceps tex skall uttalas som bIkeps, dvs ett hårt K och inte ett "s/c" uttal.


Det som ofta förvirrar när det gäller latinskt uttal är att det finns två former, dels det "klassiska" latinet som romarna talade och sedan ett medeltidslatin som är mer likt dagens italienska.

Det klassiska är lite "hårdare" med t.ex. "k"-uttal på c och "aj" på ae, istället för "s" och "e" som i senare latin.


Det där är dock jävligt flytande, knappt någon av våra språkvetare inom akademi säger "Kikero" för Cicero eller "Kesar" för Ceasar, if you get my point? :p

Kesar säger säkert ingen, eftersom han inte hette så. ;) Eftersom ae uttalades "aj" i gammalt latin uttalades hans namn Julius Kajsar. (Jämför för övrigt tyska ordet "kaisar" och svenska "kejsare" som förstås härstammar från hans namn).

Dock är det förstås helt korrekt att uttala namnet "sesar" eftersom det är korrekt i det senare latinet, även om ingen på Caesars tid skulle förstå vem man menade. :)

Deceiver85
2007-06-19, 21:41
Snälla, kan inte någon gå in på gymmet och säga bikeps och filma omvärldens reaktion?

Jag antar att man namngav musklerna enligt det senare latinets regler...

Rhino
2007-06-19, 21:51
Jag antar att man namngav musklerna enligt det senare latinets regler...

Så är det naturligtvis. Däremot är vad jag vet inte reglerna för betoning ändrade mellan klassiskt och medeltidslatinet, så det heter fortfarande exempelvis gluteus och inte gluteus.

Arne Persson
2007-06-19, 22:07
Så är det naturligtvis. Däremot är vad jag vet inte reglerna för betoning ändrade mellan klassiskt och medeltidslatinet, så det heter fortfarande exempelvis gluteus och inte gluteus.

Jag tror varken att mina gamla anatomilärare bl.a Docent Bertil Sonesson och Professor John-Gunnar Forsberg samt Mikael Fahlman var helt fel ute och reste när det gällde uttal. Jag kör på deras linje.

Tolkia
2007-06-20, 07:02
Snälla, kan inte någon gå in på gymmet och säga bikeps och filma omvärldens reaktion?

Jag antar att man namngav musklerna enligt det senare latinets regler...
Jag har gjort och gör, inget hände (ja, jag läste latin - klassiskt - i skolan och är därför lite skadad). :D

Rhino
2007-06-20, 07:45
Jag tror varken att mina gamla anatomilärare bl.a Docent Bertil Sonesson och Professor John-Gunnar Forsberg samt Mikael Fahlman var helt fel ute och reste när det gällde uttal.

Huvudregeln för betoning är att näst sista stavelsen skall betonas (den så kallade paenultima-regeln). Däremot var det några år sedan jag läste latin och jag har nu kollat upp vilka undantag det fanns mot grundregeln... :em:

Ett av dessa undantag är om den näst sista vokalen i sig följs av en annan vokal skall betoning förskjutas till den tredje sista stavelsen (ante-paenultima).

Av det följer att just ordet gluteus faktiskt bör uttalas gluteus och inte det jag trodde tidigare. :)

Arne Persson
2007-06-20, 07:53
Huvudregeln för betoning är att näst sista stavelsen skall betonas (den så kallade paenultima-regeln). Däremot var det några år sedan jag läste latin och jag har nu kollat upp vilka undantag det fanns mot grundregeln... :em:

Ett av dessa undantag är om den näst sista vokalen i sig följs av en annan vokal skall betoning förskjutas till den tredje sista stavelsen (ante-paenultima).

Av det följer att just ordet gluteus faktiskt bör uttalas gluteus och inte det jag trodde tidigare. :)

Bra! Då kan jag fortsätta med mina konstiga uttal på mina kurser...:D