handdator

Visa fullständig version : Värsta utkomsttänkare


Purren
2007-06-18, 21:42
Mer och mer på sistone har jag blivit lite av en person som funderar på allting som kan gå snett med något. På sätt och vis tror jag att det kan vara nyttigt, då jag tänker igenom alla möjliga utslag och förbereder mig mentalt för det. Men jag tror jag får betydligt mycket mer ångest än jag skulle behöva, då det oftast löser sig helt utmärkt.

Känner någon igen sig?

Hur fixar man detta?

Är jag helt enkelt för intelligent?

JJ
2007-06-18, 21:48
Är jag helt enkelt för intelligent?

O ja.

Trance
2007-06-18, 21:48
Typ Einstein.

Lexidos
2007-06-18, 21:49
Mer och mer på sistone har jag blivit lite av en person som funderar på allting som kan gå snett med något. På sätt och vis tror jag att det kan vara nyttigt, då jag tänker igenom alla möjliga utslag och förbereder mig mentalt för det. Men jag tror jag får betydligt mycket mer ångest än jag skulle behöva, då det oftast löser sig helt utmärkt.

Känner någon igen sig?

Hur fixar man detta?

Är jag helt enkelt för intelligent?

1. Lite
2. Vodka
3. Nej, du har för mycket fritid.

Lellan
2007-06-18, 21:52
Mer och mer på sistone har jag blivit lite av en person som funderar på allting som kan gå snett med något. På sätt och vis tror jag att det kan vara nyttigt, då jag tänker igenom alla möjliga utslag och förbereder mig mentalt för det. Men jag tror jag får betydligt mycket mer ångest än jag skulle behöva, då det oftast löser sig helt utmärkt.

1.Känner någon igen sig?

2.Hur fixar man detta?

3.Är jag helt enkelt för intelligent?

För att öka förvirring börjar jag bakifrån:

3. Nej, att ta ut sorger i förskott är inte intelligent, utan korkat. Sorry.

2. Testa att "vända" tanken; hur kan det bästa möjliga utslaget se ut? Tänk ut olika positiva utslag, förvänta dig dessa (enligt tron på den självuppfyllande profetsian).

1. Det gör någon säkert.

Seså, du har bara ett liv, du kan förhindra dig från att bli en ängslig bitter människa som tar ut sorger i forskott och bara väntar dig elände till att bli normal (eller positivt desillusionerad om du hellre vill det; förvänta och förberedea dig på räkmacke-tankar/situationer/utkomster och iaf leva i en lycklig illusion). :thumbup:

Purren
2007-06-18, 22:10
För att bespara framtida postares tid, den sista frågan var inte på allvar.

Purren
2007-06-18, 22:24
För övrigt ser jag de positiva utfallen också, men det finns så många fler sätt något kan gå fel.

rememberence
2007-06-18, 22:28
För övrigt ser jag de positiva utfallen också, men det finns så många fler sätt något kan gå fel.

+1

Lellan
2007-06-18, 22:34
För övrigt ser jag de positiva utfallen också, men det finns så många fler sätt något kan gå fel.

Välj dina tillfällen? Tillåt dig inte tänka olika utfall vid vissa saker, utan kasta dig in i dem och "go with the flow" (tex relationer, upplevelser, planering kortare tidsperioder). Sen kan du ju ha vissa områden där du får fortsätta som tidigare (tex ekonomin i stort, karriär mm).

Purren
2007-06-18, 22:38
Välj dina tillfällen? Tillåt dig inte tänka olika utfall vid vissa saker, utan kasta dig in i dem och "go with the flow" (tex relationer, upplevelser, planering kortare tidsperioder). Sen kan du ju ha vissa områden där du får fortsätta som tidigare (tex ekonomin i stort, karriär mm).

Gör detta nu, kanske borde ha varit mer specifik. Saker som sker under en kortare tidsperiod stör mig inte speciellt, men det handlar mer om saker där jag MÅSTE vänta en dag eller en vecka osv. Då fyller jag ut tiden med att oroa mig.

Muskelbyggaren
2007-06-18, 22:51
Att fundera ut möjliga utfall kring det mesta behöver inte vara särskilt krångligt. Det med oro löses enklast, åtminstone för mig, med att direkt se de tänkbara utgångarna och deras respektive chanser att inträffa. När det väl är klart är det bara att vänta och tänka på annat, det blir oftast inte bättre för att man funderar på det mer.

Konsekvenstänkande är om det sker på rimlig nivå en egenskap som en ofantligt stor del av befolkningen skulle behöva lära sig. Det slår en rätt i ansiktet varje gång man besöker en stormarknad på löningshelg... Så se det som något positivt.