handdator

Visa fullständig version : Löpband


ribby_girl
2007-06-18, 19:44
Har tränat en del ute men mest för att jag haft lust, nu vill jag träna lite mer disiplinerat och känner att ja vill börja med löpband.

Jag har tänkt att försöka lägga in 1-2 vanliga utomhus pass till denna veckan, sen har jag tänkt att bege mig till gymmet.
Då undrar om ja om det blir för mycket att köra varannan dag (alltså fyra gånger).
Jag tänkte att det kanske är bäst att jag får känna på det här med löäpband lite innan jag börja lägga upp hur länge och hur snabbt jag ska springa.

Har tänkt sen att jag kan varva lite med att ena dagen springa lite längre men långsammare (ganska rask promenad), till andra dagen springa lite snabbare men kortare. Nästa dag kanske jag kan hålla mig till tider och sista fem minuterna bara ge gärnet, för att få träna min explosivitet.
Sen ena dagen kanske man kan träna lite mer intervaller gå raskt 10min, sen springa lite snabbare 10min
osv, det har jag inte lagt upp ännu, men undrar då om min vila är ok
Att bara vila 48timmar, jag kommer inte ge gärnet nästa vecka utan bara känna lite på banden. Är det dumt ?

Sen då för att gå vidare, vad bör jag tänka på, ju hårdare jag tränar ju mer behöver jag vila förstår jag, men har även tänkt att börja lägga in lite styrka inom några veckor och sen ännu längre fram kanske lite kampsport.

Jax
2007-06-18, 22:26
Kan vara lite mycket att börja med om du är otränad, började lite försiktigare och öka sedan för att undvika skador. Annars tycker jag att du verkar ha bra idéer om att variera löpträningen. För mer tips titta på marathon.se och läs nybörjartipsen och schemaförslag.

En sak är dock väldigt oklar för mig. Hur kan man vid sina sinnes fulla bruk vilja springa på ett löpband? Visst, jag kan tänka mig att springa tempo där om det är slask ute, men nu är det ju sommar. Håll dig utomhus för höge böveln. Intervaller på skogsstigar, långpass i naturen osv.

LadyG
2007-06-18, 22:28
http://www.marathon.se/news/article.cfm?ThemeId=294

Kolla schemat längst ner på sidan, kanske kan vara något?

ribby_girl
2007-06-19, 14:01
Kan vara lite mycket att börja med om du är otränad, började lite försiktigare och öka sedan för att undvika skador. Annars tycker jag att du verkar ha bra idéer om att variera löpträningen. För mer tips titta på marathon.se och läs nybörjartipsen och schemaförslag.

En sak är dock väldigt oklar för mig. Hur kan man vid sina sinnes fulla bruk vilja springa på ett löpband? Visst, jag kan tänka mig att springa tempo där om det är slask ute, men nu är det ju sommar. Håll dig utomhus för höge böveln. Intervaller på skogsstigar, långpass i naturen osv.


Haha Ok, nej jag tycker det är goare, det ger mer jämnt i kroppen, känns inte som att det blir så hastigt stamp för fötterna.
Jag har haft en del problem med senor och liknande när jag spelade innebandy för 100 år sedan, och känner nu att när jag är ute och springer i alla fall på asfalt så gör det väldigt ont. I skogen är lite bättre men löpband är mycket skönare.
Snö är ju självklart skönast att springa på men det blir ju ganska stor riska tt slå sog där så det bir inte att man tar i fullt ut och man spänner sig istället.

Noodles
2007-06-19, 15:50
Jag har haft en del problem med senor och liknande när jag spelade innebandy för 100 år sedan, och känner nu att när jag är ute och springer i alla fall på asfalt så gör det väldigt ont. I skogen är lite bättre men löpband är mycket skönare.
Snö är ju självklart skönast att springa på men det blir ju ganska stor riska tt slå sog där så det bir inte att man tar i fullt ut och man spänner sig istället.

Är du säker på att det inte är något annat problem? Har du rätt skor? Jag tycker att löpband ger ett onaturligt steg som snarare ökar skaderisken. Förutom det finns risken att dö av tristess.

JJ
2007-06-19, 15:57
En sak är dock väldigt oklar för mig. Hur kan man vid sina sinnes fulla bruk vilja springa på ett löpband? Visst, jag kan tänka mig att springa tempo där om det är slask ute, men nu är det ju sommar. Håll dig utomhus för höge böveln. Intervaller på skogsstigar, långpass i naturen osv.

Jag kan inte annat än att hålla dig i handen i den här frågan. Än värre är de som tar sin lilla powerwalk på löpbandet. Solen skiner, men de står ändå där. Om de ändå sttyrketränade i anslutning till sin promenad, men nej då.

Jax
2007-06-19, 22:51
Är du säker på att det inte är något annat problem? Har du rätt skor? Jag tycker att löpband ger ett onaturligt steg som snarare ökar skaderisken. Förutom det finns risken att dö av tristess.
Den risken är dessutom kanske stor. En av de vanligaste dödsorsakerna på gymmen. Sen håller jag med dig om ökad skaderisk. Klarar man inte av att springa naturligt på en mjuk skogsstig så bör man nog se över sitt löpsteg.

Det kan däremot vara idé att undvika asfalt om kroppen inte tycker om det. Börja med att stärka kroppen genom lite härlig terränglöpning istället.
Jag kan inte annat än att hålla dig i handen i den här frågan. Än värre är de som tar sin lilla powerwalk på löpbandet. Solen skiner, men de står ändå där. Om de ändå sttyrketränade i anslutning till sin promenad, men nej då.
Folk är inte helt välmöblerade i hjärnkontoret.

floppix
2007-06-19, 23:24
En sak är dock väldigt oklar för mig. Hur kan man vid sina sinnes fulla bruk vilja springa på ett löpband? Visst, jag kan tänka mig att springa tempo där om det är slask ute, men nu är det ju sommar./.../

De tränar pannbenet...*gah!*

Precis som löparna som tar långpass på 30km löpband, eller 25x400m. Det är de löparna som jag får min inspiration från...

machine gun
2007-06-20, 07:16
Precis som löparna som tar långpass på 30km löpband, eller 25x400m. Det är de löparna som jag får min inspiration från...

Men det gör de ju VINTERTID. Ingen vettig löpare ställer sig på löpbandet och river av 30 km när det är barmark.


Ska man säga någonting positivt om löpband så skulle det väl vara att det går att få till väldigt bra backträning på dem. Utomhus är det svårare att bestämma längd och lutning på backarna.

Jax
2007-06-20, 07:25
De tränar pannbenet...*gah!*

Precis som löparna som tar långpass på 30km löpband, eller 25x400m. Det är de löparna som jag får min inspiration från...
Nja, att stå emot tristessen av bandlöpning ser jag ingen mening med egentligen. Du blir inte bättre tränad för att det är tråkigt också. Snarare så orkar du springa bättre pass om allt runt omkring är bra: utrustning, mat och natur. Det är trötthet pannbenet ska stärkas mot, inte understimulering.

Noodles
2007-06-20, 07:30
Ska man säga någonting positivt om löpband så skulle det väl vara att det går att få till väldigt bra backträning på dem. Utomhus är det svårare att bestämma längd och lutning på backarna.

Japp. Det är grymt för backträning. Förra vintern använde jag det mycket. Men hade jag haft alternativet att springa obehindrat utomhus hade jag valt en riktig backe.

Klart det kan vara pannbensträning att springa 30 km på ett löpband. För mig ligger det dock på den hårfina gränsen mellan hängivenhet och kontraproduktiv envishet. Att springa långpass på löpband när utomhuslöpning finns som alternativ är bara dumt. Att springa långpass på löpband när det är halt ute är också tveksamt eftersom jag hellre skulle satsa på kvalitetsträning då. Något som löpband är mycket bra för. Om man väljer löpband pga regn eller blåst är det inte pannbensträning.