handdator

Visa fullständig version : Marklyft bakom ryggen?


Lars-Börje
2007-06-18, 19:29
Marklyft bakom ryggen. Bra eller dåligt? Baksida lår-träning? Risker? Övning man bör ha med då och då?

Deceiver85
2007-06-18, 19:40
Du menar hacksquat?

http://www.exrx.net/AnimatedEx/Quadriceps/BBHackSquat.gif

Lars-Börje
2007-06-18, 19:50
Du menar hacksquat?

http://www.exrx.net/AnimatedEx/Quadriceps/BBHackSquat.gif

Just den övningen! Bara att jag föredrar det svenska namnet :)

GymTT
2007-06-18, 19:57
Du menar hacksquat?

http://www.exrx.net/AnimatedEx/Quadriceps/BBHackSquat.gif

Kallas den verkligen det?

trodde det var denna :

http://www.exrx.net/WeightExercises/Quadriceps/SLHackSquat.html


EDIT: SLED Hacksquat såg jag:)

Deceiver85
2007-06-18, 20:08
Jag kallar alltid Hacksquat i släde för bara "hacksquat", har aldrig sett nån köra den med stång så...

Handcuff
2007-06-18, 21:41
Varför inte bara träna "vanlig" styrketräning? + ät god mat + sov gott - fundera så mycket = Finfina resultat!

Istället på att fundera på at lyfta vikter med tänderna (eller vare k*ken?), bli chinsproffs osv

Vad är haken K.J ?

Corpobal
2007-06-18, 21:56
Varför inte bara träna "vanlig" styrketräning? + ät god mat + sov gott - fundera så mycket = Finfina resultat!



Lyfta en skivstång från marken är väl bland det vanligaste man kan göra, att ligga i lätt lutning och veva med en arm omvänt i en cablecross är väl det normala som egentligen är så sjukt onormalt och slöseri med tid.

Rahf
2007-06-18, 22:59
Lyfta en skivstång från marken är väl bland det vanligaste man kan göra, att ligga i lätt lutning och veva med en arm omvänt i en cablecross är väl det normala som egentligen är så sjukt onormalt och slöseri med tid.

Jag tror att det Handcuff syftar på är besattheten med övningar som aldrig används eller erkänns av någon. Jag har aldrig hört om att någon nånsin kört hack squat. Det verkar för övrigt vara en väldigt riskabel övning.

Yes
2007-06-18, 23:09
Inte helt olikt när man kör med en "trap-bar", vad nu det heter på svenska.

Finns för övrigt många som kör så, för den som är besatt av att endast köra allmänt vedertagna övningar. ;)

Hemi
2007-06-18, 23:24
Barbell Hack Squat eller vad den nu kallas har jag kört 2 perioder i mitt liv. 5 år sedan och 3 år sedan. Bägge gångerna för att jag saknade ställning för knäböj eller nåt och hittade på någonting annat. Slutade med att jag avbröt den i programmet och körde mer marklyft i stället. Kändes som jag inte fick till övningen riktigt. Jag tenderar numera att behöva värma upp ordentligt mycket för att inte få smärtor i knän och sånt och det här var en sådan övning. Nu när man påminns om den känns det som man kanske skulle ge den en chans igen, gillar verkligen variation i styrketräningen. Någon kunnig kanske kan skriva något smart om den.

Lars-Börje
2007-06-19, 09:21
Jag har aldrig velat lyfta vikter med tänderna:confused:

Men marklyft bakom ryggen verkar inte vara så värst populär. Tänkte om den var bra för utvecklingen. Finns det risker med den?

Rahf
2007-06-19, 09:23
Jag har aldrig velat lyfta vikter med tänderna:confused:

Men marklyft bakom ryggen verkar inte vara så värst populär. Tänkte om den var bra för utvecklingen. Finns det risker med den?

Jag skulle tro att det finns i princip samma risker som vid vanligt marklyft. Skulle tänka mig att riskerna är större vid denna dels p.g.a att man inte riktigt vet om formen är bra och dels att det nog är ännu större risk att man ostbågar under lyftet.

Eldhroka
2007-06-19, 09:26
fan den där övningen ska jag testa nästa pass...verkar ju skitkul.

Lars-Börje
2007-06-19, 12:30
Jag skulle tro att det finns i princip samma risker som vid vanligt marklyft. Skulle tänka mig att riskerna är större vid denna dels p.g.a att man inte riktigt vet om formen är bra och dels att det nog är ännu större risk att man ostbågar under lyftet.

Hahaha! Ostbågen är ju en klassiker :) Nej men tar man det försiktigt och känner sig fram och inte maxar så är det nog lugnt.

Lars-Börje
2007-06-19, 12:32
fan den där övningen ska jag testa nästa pass...verkar ju skitkul.

Gör det! Jag ska också testa den mer seriöst nästa gång! Återkom gärna med resultat, hur det kändes med mera :) Kör inte mixat grepp bakom ryggen bara, haha!

Svenne markar bakom benen, 220kg: http://www.youtube.com/watch?v=PYcbLnyrWaA

Hemi
2007-06-19, 23:10
Nu skall jag också ta med den i mitt program. Skall åtminståne lära mig göra den rätt. Så får vi se sen, om den skall återkomma igen.

Krampus
2007-06-19, 23:13
Jakten på de magiska övningarna del 423537287.

Corpobal
2007-06-19, 23:20
Jakten på de magiska övningarna del 423537287.

Mer meningsfullt än kronlyft skulle jag säga... *whistle*

Krampus
2007-06-19, 23:21
Mer meningsfullt än kronlyft skulle jag säga... *whistle*

Det beror ju helt och hållet på vad man vill ha ut av det, men det tänkte du inte på...

Corpobal
2007-06-19, 23:34
Det beror ju helt och hållet på vad man vill ha ut av det, men det tänkte du inte på...

Till exempel styrka i bottenläget vid marklyft, varför inte kombinerat med kronlyft för ökad viktvana. Men en övning med full rörelsebana slår alltid en avskuren övning i min värld.

Hemi
2007-06-19, 23:34
Jakten på de magiska övningarna del 423537287.

He he, har aldrig trott mer på den här övningen än knäböj och mark men vad gör man? En gammal rostig skivstång, en slägga och ett hyfsat stötdämpat golv är vad jag har. Det räcker långt, särskilt om man utnyttjar allt som går att göra med det. Får jag inte variation lägger jag ned styrketräningen. Skulle nog testa den igen ändå, om jag tränade på 'gym'.

Krampus
2007-06-20, 00:45
Till exempel styrka i bottenläget vid marklyft, varför inte kombinerat med kronlyft för ökad viktvana. Men en övning med full rörelsebana slår alltid en avskuren övning i min värld.

Good for you! :thumbup:

Krampus
2007-06-20, 00:46
He he, har aldrig trott mer på den här övningen än knäböj och mark men vad gör man? En gammal rostig skivstång, en slägga och ett hyfsat stötdämpat golv är vad jag har. Det räcker långt, särskilt om man utnyttjar allt som går att göra med det. Får jag inte variation lägger jag ned styrketräningen. Skulle nog testa den igen ändå, om jag tränade på 'gym'.

Omväxling förnöjer iaf. :)

Konvex
2007-06-20, 00:52
Jag gillar den där övningen skarpt, tar död på quadsen bra. ^^

Lars-Börje
2007-06-20, 11:20
Fan grymt att marka bakom benen :) Tar den på samma muskler i princip som vanligt marklyft?

Rahf
2007-06-20, 11:23
Fan grymt att marka bakom benen :) Tar den på samma muskler i princip som vanligt marklyft?

Verkar vara mer riktat till benen när jag kollar, men så är jag ingen "expert".

pragmatist
2007-06-20, 11:57
Hacksquat är en renodlad benövning för framsidan av låren, i alla fall om man utför den rätt. Om den känns som ett marklyft gör du troligen något fel. Det är viktigt att man pallar upp hälarna med t.ex. en viktskiva och går ned med överkroppen så lodrätt som möjligt.

Jag tycker det är en utmärkt övning på många sätt men den är ganska beroende av att du har rätt kroppsproportioner för att få ut maximalt av den. Bäst är den för folk som är byggda som apor, d.v.s. har ganska långa armar och korta ben.

Lars-Börje
2007-06-20, 23:32
Verkar vara mer riktat till benen när jag kollar, men så är jag ingen "expert".

Men det låter ändå logiskt när man tittar på filmen igen och tänker på det.

Lars-Börje
2007-06-20, 23:33
Hacksquat är en renodlad benövning för framsidan av låren, i alla fall om man utför den rätt. Om den känns som ett marklyft gör du troligen något fel. Det är viktigt att man pallar upp hälarna med t.ex. en viktskiva och går ned med överkroppen så lodrätt som möjligt.

Jag tycker det är en utmärkt övning på många sätt men den är ganska beroende av att du har rätt kroppsproportioner för att få ut maximalt av den. Bäst är den för folk som är byggda som apor, d.v.s. har ganska långa armar och korta ben.

Ahaa! Jo självklart, när man tänker på det så måste det ju vara så att den tar på framsida lår :) Man tänker inte i de banorna. Jag har långa aparmar men också rätt långa lurviga apben :) Men jag vill köra den ändå, det är ju fräckt, haha! Kan ju börja försiktigt. bra med variation i övningarna med ju.

Yes
2007-06-21, 00:58
Kallas väl just "hacksquat" för att det egentligen är en, tja.. böj med vikten bakom ryggen. :)

Verkar för övrigt som en trevlig övning som borde provas någon gång.

the_PL_man
2007-06-26, 14:13
Övningen kallas för hacklift, och Erling Wahlgren var en hejare på denna.

/the_PL_man

Eldhroka
2007-06-26, 14:33
fan den där övningen ska jag testa nästa pass...verkar ju skitkul.

Gör det! Jag ska också testa den mer seriöst nästa gång! Återkom gärna med resultat, hur det kändes med mera :) Kör inte mixat grepp bakom ryggen bara, haha!


Marklyft bakom benen: NY***
30kg*3
40kg*2
50kg*6,5,6,6

***
Marklyft bakom kroppen var en krånglig sak, men rolig.
Det är kul med nya övningar, kunde inte köra på mindre
än 50 kg dock eftersom de lättare vikterna är så små
i diameter så stången blev för låg..
Tog bra på framsidan iaf :) när jag fick till den.
jag tjongade in stången i både
vaderna och baksida lår för det mesta... *lol*


.:)

Liten Men Fet
2007-06-26, 16:26
Jag har testat den på något benpass men jag tyckte inte riktigt om den. Det är ju som sagt en benövningen, försöker man marka upp vikten genom att lyfta höften först, fälla fram kroppen och dra upp med ryggen så blir det helt sjukt fel för mig iallafall vilket inte är så konstig eftersom man har stången bakom kroppen.
Men även "rätt" utförd så blev det grymt jobbigt för mina triceps som av någon anledning spändes så kraftigt att det nästan krampade i dom. Kanske försökte jag hålla stången ifrån kroppen med dom...

Testar den nog igen när jag kommer igång med träningen och tröttnar på knäböj och frontböj.

tejpis
2007-06-27, 17:59
Den övningen slutade i 2 månaders rehab för mig >_<

jwzrd
2007-06-27, 18:02
Den övningen slutade i 2 månaders rehab för mig >_<

Vad hände?

tejpis
2007-06-28, 22:11
Vad hände?
Sträckte mig i nån muskel i min vänstra skuldra, inte säker på vilken muskel riktigt. Ganska allvarlig sträckning då jag inte kunde använda vänsterarmen till nåt på 1 månad, men jag slapp kroniska skador iaf. Jag trodde det var något mycket värre först, låg på golvet i en halvtimma - hade ont i hela vänstra rygghalvan.

Hemi
2007-06-29, 00:01
Nu gjorde jag den i 5 set och hyfsat många reps. Fick nog till den bättre den här gången, kramade ihop axlarna/ryggen en del och tryckte på bakåt med greppet från underarmarna lite. Känns som en lätt prickskjutande övning och inte min stil. Skall fortsättas programmet ut i alla fall. Har aldrig varit någon hejare på hacklifts förut i någon form.