handdator

Visa fullständig version : kostråd tack =)


svartellervitt
2007-06-18, 15:01
jag skulle vilja ha lite hjälp med kosten och så. jag är tjej, 161 cm lång och väger ca 50-51 kg. tränar 1-1½ timme ca 6 ggr/vecka och rör mig normalt mycket till vardags. jag vill ha hjälp med hur jag ska äta, mängder och så, för att få i mig tillräckligt, men inte för mycket, energi. vill få lite mindre fett och mer muskler.

t.ex. på hur en dag kan se ut (försökte "måtta upp" så gott jag kunde, hahaha):

frukost:
1 halvfull skål fiberberikad havregrynsgröt/yoghurt, med
1 knytnäve bär/frukt/torkad frukt,
1-2 nävar nötter/2 msk linfrö/2msk vetegroddar/1 dl flingor.
2 glas vatten.

mellanmål: 1 frukt

lunch:
1 kycklingfilé/kött/räkor,
1-1½ "knytknäve" råris/fullkornspasta/potatis/sötpotatis,
kanske 1 knytnäve kryddad-keso/grönsaksröra/tomatsås/tsatsiki och/eller nån tesked senap/salsa/wasabisås
2 knytnävar tillagade och råa grönsaker (sammanlagt).
1 glas mjölk och 1 vatten.

mellanmål: 1-2 frukter, 2 glas vatten.

middag: som lunchen.

mellanmål: 1 fullkornsbrödskiva med keso/ägg, 1 glas juice/mjölk och 1 vatten.

(min knytnäve är typ lika stor som ett äpple, bara så ni vet*rolleyes*)
ibland kan det bli lite mer till lunch och middag...
-----------

jag känner mig så osäker, är det för mycket, för lite? har riktigt svårt för att känna mig mätt och blir ofta hungrig, men samtidigt känns det som att jag äter för mycket för jag blir typ... inte mätt men magen blir proppfull och svullen. känns inte som att jag får de resultat som jag vill ha av min träning

:smash:

Eddie Vedder
2007-06-18, 15:09
jag känner mig så osäker, är det för mycket, för lite? har riktigt svårt för att känna mig mätt och blir ofta hungrig, men samtidigt känns det som att jag äter för mycket för jag blir typ... inte mätt men magen blir proppfull och svullen. känns inte som att jag får de resultat som jag vill ha av min träning

:smash:

Nästintill omöjligt att ge svar på om det är för mycket eller för lite, det är väldigt höftade mängder du nämner, dessutom säger inte "träning 1,5 timme ett dugg. Det kan ju vara intervallöpning eller lågintensiv styrketräning, då skiftar ju energiförbrukningen markant.

Kosten är definitivt bra, nyttig och varierad, kanske något fettsnål bara (väldigt väldigt vanligt förekommande med lite för fettsnål mat).

Om det är för mycket, för lite eller lagom vet ju bara du. Om vågen rör på sej och spegelbilden ser annorlunda ut betyder det att du skiftar i vikt, upp eller ner.

Vill du bygga muskler kommer du gå UPP i vikt, det gäller BÅDE fett- och muskelmassa. Ett kaloriöverskott krävs för muskelökningar så en viss ökning i fett blir ett nödvändigt ont som du får leva med om du vill lägga på dej muskelmassa. Vill du tappa fett, ja då lär även en viss del muskelmassa ryka under resans gång eftersom ett underskott av energi krävs.

Vad du väljer i slutändan, mer muskler ELLER mindre fett, det är upp till dej.:)

svartellervitt
2007-06-18, 15:22
träningen är olika pass t.ex. body-pump/spinning (intervall)/dansaerobis och 4/6 gånger tar jag ut mig MAXIMALT (svårt att ta ut sig på dansaerobic då det är mycket koreografi- svårt att lära in till en början).

jag vill hålla vikten stadig men forma om kroppen lite om du fattar. jag vill bli av med lite fettvikt men behålla så mycket muskler som möjligt.

Eddie Vedder
2007-06-18, 15:30
jag vill hålla vikten stadig men forma om kroppen lite om du fattar. jag vill bli av med lite fettvikt men behålla så mycket muskler som möjligt.

Då bör du sträva efter ett litet kcalunderskott, sen vad du nu skulle behöva gå ner i vikt för med den kroppsammansättningen du redovisar är för mig ett mysterium men det är ju upp till dig att bestämma.

svartellervitt
2007-06-18, 15:32
ok. och vikten säger inte allt, den kan ljuga ibland ;)

Eddie Vedder
2007-06-18, 15:44
ok. och vikten säger inte allt, den kan ljuga ibland ;)

Nej vikten säger inte allt, det är sant. Vikten kontra längden säger dock desto mer, inte allt där heller men betydligt mer.:)

svartellervitt
2007-06-27, 19:37
men om jag nu minskar kcal-mängden går jag ju ner i vikt. och det vill jag ju inte. jag vill få mindre % fett och mer muskler men stå kvar på samma vikt =)

King Grub
2007-06-27, 19:39
Det kommer du inte att åstadkomma. Att gå ner i fett kräver kaloriunderskott. Då ökar du inte i muskelmassa. Att öka i muskelmassa kräver kaloriöverskott. Då ökar du också i fettvikt.

Eddie Vedder
2007-06-27, 19:40
men om jag nu minskar kcal-mängden går jag ju ner i vikt. och det vill jag ju inte. jag vill få mindre % fett och mer muskler men stå kvar på samma vikt =)

Då kommer du bli besviken.:(

Förlora fett = energiunderskott och viktminskning

Öka muskelmassa = energiöverskott och viktökning

Ditt val. :)