handdator

Visa fullständig version : Målarfärgen täcker inte! Hjelp!


Fed up
2007-06-18, 12:37
Jag håller på att måla om en byrå, den var träfärgad innan och blir nu gul, problemet är bara att färgen inte täcker. Jag har nu målat FYRA lager och nu täcker det nästan, men känns som det behövs minst ett lager till för att täcka helt. Det är väl ändå inte normalt?
Färgen är dessutom rinnig, även om jag målat normaltunt och sen gått över och tagit sånt som rinner så har det blivit nya"rinn-klumpar" när jag kommer för att kolla om det torkat.

Färgen är halvblank och från nordsjö.

Vi köpte helblank grön färg till annat också och den täckte såhär bra på FÖRSTA varvet, hade jag vetat det kunde ju byråskrället också blivit grönt och blankt.

Är det jag som gör fel på nåt vis? jag har målat om många ting innan, men aldrig haft detta problem. Möbeln var nedslipad och målad med målartvätt och sen avsköljd med ren trasa innan jag började.
Jag sätter penslarna i vatten med lacknafta i mellan varven, tänker att det kanske är det som gör färgen rinnig, men det brukar jag ju göra+med den gröna så funkar det+den var rinnig även första gången när penseln var ny.

Ska jag åka och gnälla i affären? Eller bara pensla på?

:confused:

Calleman
2007-06-18, 12:42
Kanske skulle grundat den först? Men vad vet jag?

Fed up
2007-06-18, 12:44
Kanske skulle grundat den först? Men vad vet jag?

Ja visst, det borde jag kanske, men man kan ju tycka att de två första lagren borde räckt som grund isåfall. Jag har aldrig behövt grunda tidigare (aldrig behövt måla fler än två lager) och med den gröna behövdes det inte.

Calleman
2007-06-18, 13:03
Jo jag håller med dig, och jag vet inte varför jag skrev i denna tråd ens eftersom jag kanske målat sådär 3-4 ggr i mitt liv.

Torsk_ole
2007-06-18, 13:11
1. Grunda
2. Torka av pensalarna riktigt ordentligt innan du använder dem
3. Måla så att det inte blir rinnigt och klumpigt?

mangs
2007-06-18, 13:28
1. Grunda
2. Torka av pensalarna riktigt ordentligt innan du använder dem
3. Måla så att det inte blir rinnigt och klumpigt?¨


Yes,

du bör grunda. Det är också en idé att slipa ner möbeln innan så att färgen lättare får fäste.

Sedan förstår jag inte riktigt varför du sköljer av penseln i vatten/lacknafta hela tiden? Se till att ha en ren pensel innan arbetet och måla sedan med den till du är klar. Därefter tvättar du den i vatten om färgen är vattenlöslig eller i lacknafta.

Jax
2007-06-18, 13:31
Sedan förstår jag inte riktigt varför du sköljer av penseln i vatten/lacknafta hela tiden? Se till att ha en ren pensel innan arbetet och måla sedan med den till du är klar. Därefter tvättar du den i vatten om färgen är vattenlöslig eller i lacknafta.
För att den inte ska stelna om hon nu inte målar allt i ett sträck. I och för sig onödigt att sätta den i lacknafta, räcker med vanligt vatten.

Fed up
2007-06-18, 13:49
1. Grunda
2. Torka av pensalarna riktigt ordentligt innan du använder dem
3. Måla så att det inte blir rinnigt och klumpigt?

1. som sagt, borde jag kanske gjort, men de två första lagren borde väl i sig fungerat som grund, tycker jag?
2. Det gör jag, torkar dem noga med hushållspapper, men kan nog vara ännu noggrannare, men den var likadan första varvet jag målade
3. Jamen, jag målar ju jättetunt, färgen rinner som fan iallafall. Jag har målat andra grejer innan och ingen färg har runnit såhär.

¨


Yes,

du bör grunda. Det är också en idé att slipa ner möbeln innan så att färgen lättare får fäste.

Sedan förstår jag inte riktigt varför du sköljer av penseln i vatten/lacknafta hela tiden? Se till att ha en ren pensel innan arbetet och måla sedan med den till du är klar. Därefter tvättar du den i vatten om färgen är vattenlöslig eller i lacknafta.

Men det gjorde jag ju. Ang. grunda, se svar innan.

Jag gör det eftersom det tar 8 h för färgen att torka och på den tiden hinner även penseln bli stel och torkad.

---

Jaja, ingen som tror det kan vara fel på färgen? Bara se glad ut och måla ett femte lager?

Färgen kommer inte räcka eftersom jag måste måla 27 lager, så jag får väl spara lite och fråga dem i affären annars.

teargaz
2007-06-18, 14:01
Mitt tips är att INTE rengöra penseln mellan målningarna.
Om jag vet att jag ska måla flera lager inom en viss tid så brukar jag vacumförpacka penseln i en vanlig plastpåse. Det funkar kanon och är bättre än att påbörja nästa målning med en fuktig pensel.

Minns du om färgen var lika tunn under första strykningen?

Fed up
2007-06-18, 14:02
Mitt tips är att INTE rengöra penseln mellan målningarna.
Om jag vet att jag ska måla flera lager inom en viss tid så brukar jag vacumförpacka penseln i en vanlig plastpåse. Det funkar kanon och är bättre än att påbörja nästa målning med en fuktig pensel.

Minns du om färgen var lika tunn under första strykningen?

Ja det var den, eller alltså den kan ju vara ännu tunnare nu än då, men det förvånade mig iallafall att den var så tunn första strykningen också.

Men jag tar upp penseln nu då och spolar den med vatten och torkar den noga och lägger den i en påse sen så ska vi se om det går bättre.

jogustaf
2007-06-18, 14:02
Det beror ju på vad det är för yta på byrån innan du började måla.

Massivt trä? Laminat? Lackad?

Beroende på vilket det är suger det ju åt sig färgen olika mycket.

Trance
2007-06-18, 14:04
Ja det var den, eller alltså den kan ju vara ännu tunnare nu än då, men det förvånade mig iallafall att den var så tunn första strykningen också.

Men jag tar upp penseln nu då och spolar den med vatten och torkar den noga och lägger den i en påse sen så ska vi se om det går bättre.

plastfolie är annars ett tips, istället för en påse.

Fed up
2007-06-18, 14:04
Det beror ju på vad det är för yta på byrån innan du började måla.

Massivt trä? Laminat? Lackad?

Beroende på vilket det är suger det ju åt sig färgen olika mycket.

Ja, det var nån slags faner. Den suger inte åt sig alls.
Men grejen är att jag också målat några terrakottakrukor, mest på kul, och den gröna färgen täckte superbra där, första varvet nästan helt, andra helt. Men den gula täcker dåligt där med trots fyra lager.

teargaz
2007-06-18, 14:09
Ja det var den, eller alltså den kan ju vara ännu tunnare nu än då, men det förvånade mig iallafall att den var så tunn första strykningen också.

Men jag tar upp penseln nu då och spolar den med vatten och torkar den noga och lägger den i en påse sen så ska vi se om det går bättre.

Nja... jag menade inte så.
Det jag menar är att antingen så ska penseln vara snustorr när du börjar eller så ska den vara kladdig med färg från strykningen innan. För att åstakomma det senare så lägger du den bara i en plastpåse direkt efter att du har målat. Inget sköljande. Bara kladdig färg:)

Annars lutar det åt att du får försöka styka ett tjockare lager, men för att det inte ska rinna så får du endast måla dom horisontella ytorna, vänta på att det torkar. Vrida... ta nästa yta osv. Det jobbiga med den strategin är att det kan bli fult i hörnen. Äh fan... jäklarns bök dedär. Jag håller tummarna att det blir bra i alla fall:)

Fed up
2007-06-18, 14:13
Nja... jag menade inte så.
Det jag menar är att antingen så ska penseln vara snustorr när du börjar eller så ska den vara kladdig med färg från strykningen innan. För att åstakomma det senare så lägger du den bara i en plastpåse direkt efter att du har målat. Inget sköljande. Bara kladdig färg:)

Annars lutar det åt att du får försöka styka ett tjockare lager, men för att det inte ska rinna så får du endast måla dom horisontella ytorna, vänta på att det torkar. Vrida... ta nästa yta osv. Det jobbiga med den strategin är att det kan bli fult i hörnen. Äh fan... jäklarns bök dedär. Jag håller tummarna att det blir bra i alla fall:)

Jag förstod det, men eftersom den redan står i blöt nu så är det ju inte mycket att be för. Men jag kan rengöra den, torka den och sen doppa den i färg och sen lägga i en påse om du tror det hjälper.

Jo, men det går inte för dels är det ett runt "lock" på den (det är en sekretär" och dels är den för stor för att jag ska kunna böka runt den så själv+blöt och kladdig av färg och dels så får inte hunden komma åt den, så nu står den på ett litet bord när jag målar.
Men jag har inte börjat måla alla lådor än och har själva "innanmätet" helt omålat också (var tvungen att ta "locket" först), så jag har en låååång väg kvar om allt behöver 5 strykningar.

teargaz
2007-06-18, 14:19
Jag förstod det, men eftersom den redan står i blöt nu så är det ju inte mycket att be för. Men jag kan rengöra den, torka den och sen doppa den i färg och sen lägga i en påse om du tror det hjälper.


Nä det ska inte spela nån roll men det kan vara ett bra trick för framtiden.
Jag lackade en hylla vit för ett tag sen. Har även ett till snickeriprojekt som ska målas snart. 3 lager gick det åt innan det blev bra. Då målade jag lackfärg på MDF. Dyngade på ordentligt med färg. Körde en obehandlad björkhylla för ett tag sen och då räckte det med två lager.

Kan du inte fläska på ordentligt med färg i strykningarna så blir det till att köra många lager... För visst använde du lackfärg?

Fed up
2007-06-18, 14:41
Nä det ska inte spela nån roll men det kan vara ett bra trick för framtiden.
Jag lackade en hylla vit för ett tag sen. Har även ett till snickeriprojekt som ska målas snart. 3 lager gick det åt innan det blev bra. Då målade jag lackfärg på MDF. Dyngade på ordentligt med färg. Körde en obehandlad björkhylla för ett tag sen och då räckte det med två lager.

Kan du inte fläska på ordentligt med färg i strykningarna så blir det till att köra många lager... För visst använde du lackfärg?

Ja, visst använder jag lackfärg. Jag har tagit fram en ren pensel (med sämre form, mest som experiment) nu för att testa. Får se hur det går.

Cilia
2007-06-18, 19:49
Grundfärg är grundfärg är grundfärg.
men det låter ändå konstigt att den inte täcker.
vad står det eg på burken? är det lasyr du har köpt?
låter som det när du beskriver hur det rinner och inte täcker

mangemani
2007-06-18, 20:01
vore ju en bra ide att slipa ner ytorna först så att träet inte suger upp så mycket färg.
sen kan jag rekomendera täcklasyr..täcker mycket bra.
målar själv en massa omålade vindskydd nu på jobbet och då räcker det med 2 svängar med täcklasyren och sen är det klart.

Allan
2007-06-18, 20:17
Du skulle ha slipat från början. Det kommer aldrig att bli bra. Låt torka, slipa av alltihop om en vecka eller två, och se till att du kommer ner under det ursprungliga lagret. Och börja om.

mini
2007-06-18, 20:45
Är det bara jag som får det till att Feddan slipat möbeln?
Är det fanér eller folie?

PowPow
2007-06-18, 20:46
Möbeln var ju slipad från början.

Vad är det för någon färg du använder? Lackfärg?

Lacknafta är ju uttunnande, så att förvara pensel/miniroller i lacknafta lär ju inte vara så smart, om man nu inte är ute efter att tunna ut färgen. Många väljer att tillsätta lacknafta när de ska få det "pianolackigt", men då är det ju extremt många, och tunna, lager, och alltid en sida i taget (det rinner ju, så den målade sidan måste vara uppåt).

Tuniz
2007-06-18, 21:01
Jag misstänker att du har målat en lackad eller oljad yta? (därav att färgen rinner). Slipar man inte en lackerad yta innan målningen är det väldigt svårt att få färgen att fästa (även grundfärg i många fall).

Färgen låter som en oljefärg med, vilket inte gör jobbet lättare (oljad / lackad yta + olja = nono).

Vad man egentligen skulle gjort (vilket du nog också förstått vid detta laget :P) är att slipa byrån lätt med sandpapper, grundmåla med vit grundfärg (underlättar fästande) och sen måla med den riktiga färgen.

Eftersom du inte vill höra detta och veta hur du ska gå tillväga så rekomenderar jag dig faktiskt att åka till affären och köpa dig fint slippapper (100-150 korn) och vit grundfärg. Om du inte gör det så kommer du nog få måla om byrån i många mer omgångar, och få ett dåligt resultat. Slipar du den även så blir du av med den "rinnande" torkade färgen.

Tyvärr blir det nog bäst om du helt enkelt gör om allt, rätt. :/

Tuniz // Snickare, målare, kakelsättare

PowPow
2007-06-18, 21:51
Möbeln var nedslipad
..

Angel
2007-06-19, 09:40
En snabb fråga i Feddans tråd, gör det något om man målar en hylla som hänger i ett badrum med allmogefärg?

dontomase
2007-06-19, 09:47
Det kanske är som så att det är en betsfärg du fått och den täcker inte oavsett hur många lager du lägger på, då det är vitsen med bets.

Annars så är det som de andra säger slipa, grunda, slipa måla lager 1 slipa igen för att få bort träresningen måla sen igen.

Om du bara vill måla ett lager så kan man måla ytan med lite vatten först låta torka och sen slipa för att få bort fiberresningen.

Om det är faner eller liknande en glatt yta måste du absolut slipa lite för att få färgen att fästa, och glöm inte att torka bort allt damm på ytan med klibbduk eller med lite rödsprit.

dontomase
2007-06-19, 09:48
En snabb fråga i Feddans tråd, gör det något om man målar en hylla som hänger i ett badrum med allmogefärg?

Om det är utomhus färg så borde det funka annars är ju risken att det blir fult efter ett tag, men det brukar stå på burken om vilken miljö den klarar

Angel
2007-06-19, 09:48
Om det är utomhus färg så borde det funka annars är ju risken att det blir fult efter ett tag, men det brukar stå på burken om vilken miljö den klarar

Nä det är sånt man målar korgar och sånt med

dontomase
2007-06-19, 09:50
Nä det är sånt man målar korgar och sånt med

Då är det nog stor risk att den inte klarar den fuktiga miljön, men det man kan göra då är att måla med färgen och sen lägga ett par lager lack på typ båtlack om man vill ha en glatt yta, finns även matta lacker.

Angel
2007-06-19, 09:53
Då är det nog stor risk att den inte klarar den fuktiga miljön, men det man kan göra då är att måla med färgen och sen lägga ett par lager lack på typ båtlack om man vill ha en glatt yta, finns även matta lacker.

Smart smart!

Satt en svinful,obehandlad trähylla i mitt badrum.

dontomase
2007-06-19, 09:56
Smart smart!

Satt en svinful,obehandlad trähylla i mitt badrum.

Om den är obehandlad slipa ordentligt... Och ta bort dammet.. Sen om du vill ha riktigt fin yta så målar du först diagonalt sen efterdrar du med penseln eller köper en målardyna på färgaffären. Så slipper du penseldragen

Fed up
2007-06-19, 10:24
Grundfärg är grundfärg är grundfärg.
men det låter ändå konstigt att den inte täcker.
vad står det eg på burken? är det lasyr du har köpt?
låter som det när du beskriver hur det rinner och inte täcker

Ja, du har rätt, jag borde ha grundat, men jag tänkte jag ahde målat så mycket annat utan att grunda, inte kunde jag tro det skulle ta 5-6 lager.

Nej, det är vanlig oljelackfärg, men den verkar tro den är en lasyr.

vore ju en bra ide att slipa ner ytorna först så att träet inte suger upp så mycket färg.
sen kan jag rekomendera täcklasyr..täcker mycket bra.
målar själv en massa omålade vindskydd nu på jobbet och då räcker det med 2 svängar med täcklasyren och sen är det klart.

Täcker verkligen täckLASYR bättre än lackfärg?

Du skulle ha slipat från början. Det kommer aldrig att bli bra. Låt torka, slipa av alltihop om en vecka eller två, och se till att du kommer ner under det ursprungliga lagret. Och börja om.


Jag misstänker att du har målat en lackad eller oljad yta? (därav att färgen rinner). Slipar man inte en lackerad yta innan målningen är det väldigt svårt att få färgen att fästa (även grundfärg i många fall).

Färgen låter som en oljefärg med, vilket inte gör jobbet lättare (oljad / lackad yta + olja = nono).

Vad man egentligen skulle gjort (vilket du nog också förstått vid detta laget :P) är att slipa byrån lätt med sandpapper, grundmåla med vit grundfärg (underlättar fästande) och sen måla med den riktiga färgen.

Eftersom du inte vill höra detta och veta hur du ska gå tillväga så rekomenderar jag dig faktiskt att åka till affären och köpa dig fint slippapper (100-150 korn) och vit grundfärg. Om du inte gör det så kommer du nog få måla om byrån i många mer omgångar, och få ett dåligt resultat. Slipar du den även så blir du av med den "rinnande" torkade färgen.

Tyvärr blir det nog bäst om du helt enkelt gör om allt, rätt. :/

Tuniz // Snickare, målare, kakelsättare

JAG HAR JU SLIPAT! Slipat, tvättat, torkat osv. Så duktig har jag aldrig varit tidigare när jag målat. Byrån var inte oljad innan, den hade en faner på sig som hade nån form av lack på sig.

Alltså, göra om allt gör jag bara inte, det kan ni glömma. Hellre måla 10 lager och få halvdant resultat än slipa ner allt jag redan målat och börja om. Men jag måste ändå åka ut och köpa mer färg idag (denna skulle räcka till 10 kvm, yeah sure) så får de titta på färgen och ev. kan jag köpa lite grundfärg och testa på det som jag inte börjat måla på än (inanmätet, så att säga), så kan jag ju se om det funkar bättre så vet jag det till en annan gång.

Är det bara jag som får det till att Feddan slipat möbeln?
Är det fanér eller folie?

Faner, tror jag.

Möbeln var ju slipad från början.

Vad är det för någon färg du använder? Lackfärg?

Lacknafta är ju uttunnande, så att förvara pensel/miniroller i lacknafta lär ju inte vara så smart, om man nu inte är ute efter att tunna ut färgen. Många väljer att tillsätta lacknafta när de ska få det "pianolackigt", men då är det ju extremt många, och tunna, lager, och alltid en sida i taget (det rinner ju, så den målade sidan måste vara uppåt).

Skönt att några är läskunniga iallafall :smash: .

Nej, hade jag velat ha helblankt hade jag köpt helblank färg, den verkar dessutom täcka extremt mycket bättre, iallafall den gröna vi köpte. Jag målade med en helt ny pensel igår, med samma resultat. Färgen ser liksom tjock och fin ut i burken, men sen när man målar så är den som vatten.*mini*

dontomase
2007-06-19, 12:45
målade med en helt ny pensel igår, med samma resultat. Färgen ser liksom tjock och fin ut i burken, men sen när man målar så är den som vatten.*mini*


Och du är säker på att det inte är en bets?? De brukar vara så..

Fed up
2007-06-19, 15:01
Och du är säker på att det inte är en bets?? De brukar vara så..

Ja, det är valig lackfärg, den är inte så blaskig som bets.

Jag har iallafall varit i affären nu och fick en ny burk gratis, de sa att gul var allra svårast att få att täcka, så de trodde inte den nya burken skulle bli bättre kanske, men de tyckte ändå 5 varv utan att täcka lät lite maxat.

Så jag köpte grundfärg också och har nu grundat uppepå på de flesta ställen, så är det bara att köra på nytt sen. Hoppas det blir bättre.