handdator

Visa fullständig version : SMS biljett


pocoloco
2007-06-18, 11:27
Någon som råkar ha en SMS biljett vid 12.57 i Lördags?

Purren
2007-06-18, 11:29
Åkt fast?

Purren
2007-06-18, 11:30
Kan vara en ide att skriva vilken stad också.

pocoloco
2007-06-18, 11:31
Stockholm
Jo, åkte fast faktiskt. Gick förbi en "ok att passera ingen tillgänglig" spärr i Gullmars men fick ta emot en hel del skit i Gamla stan.

n1tro
2007-06-18, 11:58
Stockholm
Jo, åkte fast faktiskt. Gick förbi en "ok att passera ingen tillgänglig" spärr i Gullmars men fick ta emot en hel del skit i Gamla stan.

men då är det väl ok att passera? tänk om man inte äger en mobiltelefon? jag har själv haffats och sagt att det inte satt ngn i spärren vid den tiden jag gick förbi. då ringer de okollar om det stämmer, och det gjorde det.

pocoloco
2007-06-18, 12:22
den här gången var de orättvisa på alla tänkbara sätt..
det enda som kan rädda mej nu är ett telefonnr till nån som har en sms biljett.

mini
2007-06-18, 13:15
Vad menade du att du skulle ha gjort när det inte satt någon i spärren?

pocoloco
2007-06-18, 13:52
Fanns inget annat att göra, dock så var dessa inte speciellt samarbetsvilliga att ringa o kontrollera mina uppgifter efter att jag startat en mindre konfrontation med dem då de stod o höll i mig.

Deceiver85
2007-06-18, 13:56
Skyll dig själv och låt det bli en läxa till fortsättning...

LadyInsane
2007-06-18, 14:00
Fanns inget annat att göra, dock så var dessa inte speciellt samarbetsvilliga att ringa o kontrollera mina uppgifter efter att jag startat en mindre konfrontation med dem då de stod o höll i mig.

Det är ju jättedåligt! Inte fan ska du behöva betala något när du faktiskt inte har gjort fel.

Var du otrevlig när de frågade om färdbevis?

mini
2007-06-18, 14:01
Fanns inget annat att göra, dock så var dessa inte speciellt samarbetsvilliga att ringa o kontrollera mina uppgifter efter att jag startat en mindre konfrontation med dem då de stod o höll i mig.

Jag är ledsen, men din trovärdighet just nu är ganska låg. Varför stå och hålla i någon som är lugn i vissheten om att han har rätten på sin sida? Varför inte ringa och kontrollera din uppgift?

Yankeee
2007-06-18, 14:04
Jag är ledsen, men din trovärdighet just nu är ganska låg. Varför stå och hålla i någon som är lugn i vissheten om att han har rätten på sin sida? Varför inte ringa och kontrollera din uppgift?

Alla vet att kontrollanterna agerar lite hur de vill oavsett om de har rätt eller fel. Dessutom är det inte helt otroligt att man blir lite irriterad om de inte tror på en och skiter i att kolla upp det man säger.

Tigerkotten
2007-06-18, 14:06
Visa du legitimation?

mini
2007-06-18, 14:07
Alla vet att kontrollanterna agerar lite hur de vill oavsett om de har rätt eller fel. Dessutom är det inte helt otroligt att man blir lite irriterad om de inte tror på en och skiter i att kolla upp det man säger.

Men då borde det ju inte vara så svårt att få det kollat i efterhand? Det går alltid att få klarhet i vem som satt i spärren. Orka grina när man har fel.

Fatalist
2007-06-18, 14:08
Fan vilket surt läge Wille! Hoppas du får napp på någon på MSN...

Yankeee
2007-06-18, 14:08
Men då borde det ju inte vara så svårt att få det kollat i efterhand? Det går alltid att få klarhet i vem som satt i spärren. Orka grina när man har fel.

Antagligen inte. Vem är det som grinar och vem har fel, förutom du då.

champion
2007-06-18, 14:15
Fanns inget annat att göra, dock så var dessa inte speciellt samarbetsvilliga att ringa o kontrollera mina uppgifter efter att jag startat en mindre konfrontation med dem då de stod o höll i mig.


Enligt lagen så behöver du inte visa din biljett till kontrollanterna om du ej vill.
Så får dom ej hålla i dig eller stå i en cirkel runt dig!!

Dnepr
2007-06-18, 14:22
Det är väl ingen nyhet att kontrollanter kan bete sig som svin. Det var ju något program (Insider?) där dom filmades med dold kamera - och dom betedde ju sig som om dom var poliser. Mycket handgripligheter och dom ställde sig ofta flera stycken nära i en ring på ett hotfullt sätt. Många oskyldiga som blev rädda i onödan.
Hoppas detta reder ut sig för dig.

Goddaniel
2007-06-18, 14:50
Kan man inte på något sätt låna en kompis mobiltelefon, lägga till hans nummer med namn "SL sms-biljett" eller liknande och ställa om klockan på de två mobilerna och sedan skicka ett sms? Trist om man skulle torska på det dock :)

machine gun
2007-06-18, 14:53
Kan man inte på något sätt låna en kompis mobiltelefon, lägga till hans nummer med namn "SL sms-biljett" eller liknande och ställa om klockan på de två mobilerna och sedan skicka ett sms? Trist om man skulle torska på det dock :)

Det är ett kontrollnummer med i SMS-biljetten, så att de kan kolla att den är äkta.

Pellefant
2007-06-18, 22:18
I all välmening, försök inte att förfalska nån sms biljett såhär i efterhand, risken är nog ganska stor att du åker dit för bedrägeri.

Tycker istället du skall bestrida och klaga till SL då du faktiskt gått förbi en sån där "gå förbi spärren skylt"

Obnoxious
2007-06-18, 23:50
Blir lika irriterad varje gång man hör någon i uniform bete sig som svin. Blir dock lika irriterad när folk är så blåögda och verkligen aldrig tror att en vakt/väktare/polis/kontrollant kan agera fel, och att "har de gjort något sådant måste de säkerligen haft goda själv till det". bah

Nu var det som tur var bara någon i denhär tråden som var som jag beskrev, så jag slapp bli så jätte irriterad :D

Cilia
2007-06-19, 06:51
Det är väl ingen nyhet att kontrollanter kan bete sig som svin. Det var ju något program (Insider?) där dom filmades med dold kamera - och dom betedde ju sig som om dom var poliser. Mycket handgripligheter och dom ställde sig ofta flera stycken nära i en ring på ett hotfullt sätt. Många oskyldiga som blev rädda i onödan.
Hoppas detta reder ut sig för dig.
kan nog vara så och dessutom är det lite elakt att gå på en ung person sådär och utgå ifrån att dom fuskar. Hans fel var dock att han inte stod på sig och sa att dom fick kolla upp det eftersom han inte kunde göra det. Men pondus kommer med åren. När man är yngre låter det ofta bara kaxigt.

Men hans misstag var att börja ljuga, det håller sällan. Han skulle ha hållit kvar vid sin riktiga historia

Dnepr
2007-06-19, 07:08
Jag är ledsen, men din trovärdighet just nu är ganska låg. Varför stå och hålla i någon som är lugn i vissheten om att han har rätten på sin sida? Varför inte ringa och kontrollera din uppgift?

Jag är ledsen - men hur ska han kunna veta varför dom höll i honom, eller varför dom inte ringde. Dom kanske kände som du - att trovärdigheten var ganska låg. Dom gjorde helt enkelt en personlig bedömning istället för att kolla upp det. Detta är ingen utbildad personal i den typen av konflikter - kan dörrvakter agera knasigt så kan väl kontrollanter göra bort sig dom med.


kan nog vara så och dessutom är det lite elakt att gå på en ung person sådär och utgå ifrån att dom fuskar. Hans fel var dock att han inte stod på sig och sa att dom fick kolla upp det eftersom han inte kunde göra det. Men pondus kommer med åren. När man är yngre låter det ofta bara kaxigt.

Men hans misstag var att börja ljuga, det håller sällan. Han skulle ha hållit kvar vid sin riktiga historia

Jag måste missat det - men när eller vad ljög han om?

LarsK
2007-06-19, 07:16
Vad är en SMS biljett?

Niclaaas
2007-06-19, 07:20
Vad är en SMS biljett?

http://sl.se/Templates/Article.aspx?id=4030

mini
2007-06-19, 07:21
Jag är ledsen - men hur ska han kunna veta varför dom höll i honom, eller varför dom inte ringde. Dom kanske kände som du - att trovärdigheten var ganska låg. Dom gjorde helt enkelt en personlig bedömning istället för att kolla upp det. Detta är ingen utbildad personal i den typen av konflikter - kan dörrvakter agera knasigt så kan väl kontrollanter göra bort sig dom med.


Klart de kan. Jag jobbar rätt tätt med vakter själv och är fullt medveten om att det finns allt från mycket bra till helt olämpliga personer där som inom andra brancher.
Hade någon börjat hålla i mig trots att jag uppträder lugnt och har rätten på min sida samt inte kontrollera min uppgift hade jag förmodligen sett till att få så mycket information som möjligt för att kunna rätta till det i efterhand. Om jag hade gjort rätt för mig skulle jag ta det med sl och inte leta utvägar på Kollo, men det verkar ju vara standard nu så jag antar att jag bara är omodern.

Tolkia
2007-06-19, 07:27
Jag känner igen mig, usch. Jag åkte fast på Centralen efter att på min (stockholmsbosatte och därmed tunnelbanevane) brors försäkran att det var OK att gå igenom spärren utan biljett vid utgångspunkten, när det inte satt någon där. Den synnerligen argsinte kontrollanten (han gick inte till handgripligheter, men det var fan inte långt ifrån; jag kan skriva under på att vissa av kontrollanterna inte verkar ha 100% grepp om vad som egentligen är deras roll utan snarast verkar se det som att de "rensar upp bland buset") på Centralen ringde till spärrvakten som - tadaa! - försäkrade att han minsann inte lämnat sin plats under hela förmiddagen. Kvalificerad lögn, med andra ord. Jag hade inte mycket att sätta emot (särskilt som jag var på god väg att missa tåget ut till Arlanda och därmed flyget hem) utan fick snällt ta emot ett bötesföreläggande. När jag sedan ringde till SL för att bestrida var de minst sagt otrevliga och anförde att kontrollanten upplevt mig som ytterst osammanhängande (tacka fan för det i den situationen, jag var typ panikslagen), så jag hade naturligtvis ljugit - de visste minsann hur det är (att jag hade noll anledning att göra detta eftersom jag åkte i jobbet och fick samtliga resor betalda hörde uppenbarligen inte till saken). Dessutom (här kommer kanonargumentet) var det ju så många som plankade varje dag att de "måste" bötfälla alla de tog fast. I beg your pardon? När min bror steg in i diskussionen som "vittne", fick han höra åtskilligt om vad de ansåg om personer som "inte gjorde rätt för sig" utan låg samhället till last (d.v.s. jag). Efter att vi kommit in med var sin extremt arg skrivelse slapp jag dock betala böterna, vilket hos mig lämnade intrycket att det är "meningen" att den första personen i "näringskedjan" skall vara så jobbig som möjligt för att eventuella klagande kunder skall avskräckas från att gå vidare, men att man kanske högre upp antingen tänker efter mer eller är mer resonabel (samt för den delen att det är en jäkla fördel att vara bra på att formulera sig i skrift).

Har du alltså åkt dit utan förskyllan så lägg lite tid på att bestrida skriftligt.

Dnepr
2007-06-19, 07:33
Du började ju precis som dom - att misstro honom. Dessutom sa du att han hade fel.
Och då är det inte konstigt att en ung kille blir både rädd och osäker när flera män står och håller i honom. Då är det även lätt hänt att rösten stockar sig och man inte får fram det man vill. Dom går ofta på för hårt och agerar utifrån att personen är skyldig - tills något annats bevisats. Tolkia säger ju precis detta i inlägget ovan.
Att försöka fixa det i efterhand är ju en sak - men det är trist att sånt ska behövas.

mini
2007-06-19, 07:34
Ja. Vakter är dumma. Jag har fel.

Niclaaas
2007-06-19, 07:35
så det behövs fortfarande ingen biljett om det inte sitter någon i spärren? vet att det var snack för ett tag sen om att det skulle införas att man behövde ha biljett ändå...

EDIT: idiotfråga kanske, jag ville bara vara säker

Cilia
2007-06-19, 08:49
Jag måste missat det - men när eller vad ljög han om?
Eftersom han nu frågar om en SMS-biljett så antar jag (kanske felaktigt) att han sa att han hade en och skulle leta upp den. Eftersom det inte är sant finns det risk att han inte kan leva upp till det hela.

Dessutom är det alltid lättare att hävda sanningen och få rätt.
Även om det blir så elakt som för Tolkia. Konstigt att dom reagerar så tycker jag men bestrider inte det hela.

Piranha
2007-06-19, 08:54
SMS biljett kommer försvinna ganska snabbt tror jag, det är ett jävla fuskande med dem.



Det framgick inte direkt om Poco.... hade betalt eller inte?