handdator

Visa fullständig version : Månadslinser


Officer
2007-06-18, 10:23
Inspirerad av den andra linstråden..

Jag funderar på att gå över till linser. Använder idag glasögon men inte hela dagen, mest när jag tittar på tv och sitter framför datorn.

Jag vill ha månadslinser, men det verkar vara en hel djungel med olika märken och sorter och ordentligt skiljande priser.

Ska jag börja med en ny synundersökning och sedan få ett recept på lins-styrkor och sådant? Antar att vanliga glasögon-mått inte appliceras på linser.


Guide me :)

mini
2007-06-18, 10:40
Jupps, du måste göra en undersökning där de kollar formen och storleken på ögat bland annat. Be att få tillgång till din journal så du kan beställa från nätet sedan.

Kurash
2007-06-18, 10:45
Jag gjorde undersökning och fick dygnetruntmånadslinser. Numera beställer jag likadana som jag fick av optikern på nätet istället. Provision från Bauch&Lomb...eller nåt sånt.

n1tro
2007-06-18, 11:02
anabolic! jag har använt linser i.. få se nu sen jag var 12, det blir ca 7 år nu. jag har haft månadslinser, men det var bara bök. det samlas mkt fett och skit på dem i slutet av månaden, det är rengöring med linsvätska osv osv. tappar du en lins ere massa bök med att ersätta den osv.. endagslinser är mycket bättre än månadslinser - men då är jag ganska lat av mig också. det kostar inte så mkt mer heller, verkligen inte eftersom det är värt pengarna för att måndaslinser kortade fan ner mitt liv.. :D. dygnetruntlinser vet jag ingenting om, men visst har det hänt att man somnat 2-3 dar irad med sina endagslinser utan nåra större problem =). det gäller helt enkelt att prova sig fram, "alla är olika" (c)

mini
2007-06-18, 11:17
Man är för lat för sitt eget bästa om man tycker att det är bök med månadslinser.

X-Change
2007-06-18, 11:31
Man är för lat för sitt eget bästa om man tycker att det är bök med månadslinser.Men har han inte rätt i att dem blir lätt smutsiga i slutet på månaden då? Har själv hört det argumentet förut...

n1tro
2007-06-18, 11:34
Man är för lat för sitt eget bästa om man tycker att det är bök med månadslinser.

well hell här är man onödigt hård. saken är den att jag var _12_ år gammal när jag hade månadslinser och fick kämpa med linsvätskor osv när jag tappade de på golvet då jag skulle sätta in de i ögat. jag lirade fotboll på ganska hög nivå och fick du en boll i bakhuvet ploppa båda linserna ut. kul att leta upp dom sen i gruset/gräset? nej. endagslinserna visade sig vara mycket bättre. och så vart de så jävla skitiga och de skavde så in i helvette sista veckan (månadslinserna) så att det nästan inte var värt att gå runt med rödsprängda ögon överallt. tacka vet jag endagslinser. och vet du vad? jag nog ändå att jag inte var så lat trots allt, men det avgör väl miss 50+.

Torsk_ole
2007-06-18, 11:49
Jag kör med månadslinser som man kan ha på sig dygnet runt. Det finns verkligen inget lättare. Jag behöver inte göra ett dugg, ibland så är man lite torr i ögonen på morgonen, men tar man på linsvätska så löser det sig. Tappar inte dem eller någonting.

Sen så ska man veta att alla ögon är olika och reagerar olika beroende på vilken lins det är. Det finns olika material på linser och ögonen har olika former. Detta gör att vissa upplever linser som något underbart medans andra tycker att det är jobbigt.

n1tro
2007-06-18, 11:56
Jag kör med månadslinser som man kan ha på sig dygnet runt. Det finns verkligen inget lättare. Jag behöver inte göra ett dugg, ibland så är man lite torr i ögonen på morgonen, men tar man på linsvätska så löser det sig. Tappar inte dem eller någonting.

Sen så ska man veta att alla ögon är olika och reagerar olika beroende på vilken lins det är. Det finns olika material på linser och ögonen har olika former. Detta gör att vissa upplever linser som något underbart medans andra tycker att det är jobbigt.

såna linser vill jag verkligen prova.. blir till att köra såna i en månad snart!

Torsk_ole
2007-06-18, 12:02
såna linser vill jag verkligen prova.. blir till att köra såna i en månad snart!

Det är synsams nyaste lins. Egenproducerad och gjord av silikon. Tänk bara på att det inte är säkert att du trivs med dem. Dessutom så när man blir torr/irriterad i ögonen så hjälper det oftast väldigt mycket med linsvätska i ögonen. I början så var de jobbigast, men ögonen vänjer sig. Som sagt så kan morgnarna vara jobbiga, men linsvätska löser allt.

Mikeman
2007-06-18, 12:22
Det är synsams nyaste lins. Egenproducerad och gjord av silikon. Tänk bara på att det inte är säkert att du trivs med dem. Dessutom så när man blir torr/irriterad i ögonen så hjälper det oftast väldigt mycket med linsvätska i ögonen. I början så var de jobbigast, men ögonen vänjer sig. Som sagt så kan morgnarna vara jobbiga, men linsvätska löser allt.


Kör du med Air Optix Night&Day?

Man ska kunna ha den i upp till 30 dagar i sträck, men min optiker rekommenderade att ta ut den varje kväll ändå. Men det är alltså inte farligt att ha dom i hela tiden.
Grymt sköna linser, dock jävligt dyra.

Clarkolofsson
2007-06-18, 12:30
Kör du med Air Optix Night&Day?

Man ska kunna ha den i upp till 30 dagar i sträck, men min optiker rekommenderade att ta ut den varje kväll ändå. Men det är alltså inte farligt att ha dom i hela tiden.
Grymt sköna linser, dock jävligt dyra.

Hur bra linser den än finns i dagsläget så säger min optiker samma sak. Ta ut linserna varje dag om du har möjligheten.

Officer
2007-06-18, 12:31
Tack för svaren.

Klart jag tar ut o rengör de varje kväll om jag köper månadslinser, det är inget problem för mig.


Hur är det när man tränar styrketräning? Jag tänker mer på att jag brukar torka bort svett mycket och det händer att jag gnuggar mig i ögonen och så också.

Batman
2007-06-18, 12:38
Tack för svaren.

Klart jag tar ut o rengör de varje kväll om jag köper månadslinser, det är inget problem för mig.


Hur är det när man tränar styrketräning? Jag tänker mer på att jag brukar torka bort svett mycket och det händer att jag gnuggar mig i ögonen och så också.

Att gnugga ögonen direkt precis som du gör om det kliar utan att tappa linserna kräver endel skicklighet, men att tappa dom pga svettborttagning är inga probs.

Torsk_ole
2007-06-18, 13:01
Kör du med Air Optix Night&Day?

Man ska kunna ha den i upp till 30 dagar i sträck, men min optiker rekommenderade att ta ut den varje kväll ändå. Men det är alltså inte farligt att ha dom i hela tiden.
Grymt sköna linser, dock jävligt dyra.

nix, eyeQ 24 heter de. När jag köpte dem hade de typ precis kommit ut, vilket var för mindre än ett halvår sedan. De kostade 850 kr för ett halvår, vilket jag tycker är billigt. Anledningen till att de var billiga var att de var gjorda av ett nytt material eller att de var tillverkade på ett nytt sätt.

Sköna är de i alla fall.

Det är svårt att tappa linsen pga av svettning tycker jag. Hur mycket vätska får ni egentligen ner i ögonen? Har ni hårda eller mjuka linser? Mina är mjuka.

mini
2007-06-18, 13:26
well hell här är man onödigt hård. saken är den att jag var _12_ år gammal när jag hade månadslinser och fick kämpa med linsvätskor

Ja, är man 12 kanske det är bökigt. Om jag inte minns helt fel är AP lite äldre än så.
Jag är ledsen både för att jag lyckades förolämpa dig utan att det var meningen och att du inte lyckades förolämpa mig trots ditt försök.

Kurash
2007-06-18, 13:30
Min optiker informerade mig om att dygnetruntlinser är bättre just för att man slipper ta ut dom varje natt. Pillar man sig i ögonen på det sättet 2 ggr per dygn är risken större att man får problem med ögonen. Silikonlinserna andas bra. Dom slits dessutom mindre om man har dom i hela tiden.

Batman
2007-06-18, 21:30
Ingen som har probs med att sitta framför datorn eller läsa längre stycket och använda linser ?
Själv så blir mina jäkligt torra vid ovanstående fråga.