handdator

Visa fullständig version : Linser


Clarkolofsson
2007-06-18, 02:16
Tjenare

Tänkte på alla er linsbärare. Hur sköter ni själva linshygienen? Byter ni månadslinsen prick på dagen som ni ska, rengör ni linserna efter varje dag, isf hur? Hur ofta byter ni linsburk?

:Virro

Exhale_
2007-06-18, 02:26
Jag kör ju på månadslinser som jag måste ta ut och rengöra varje dag. Byter dem gör jag när jag känner att det är dags, men jag bär dem alltid längre tid än en månad. Oftast ligger det väl på 1,5-2 mån / byte.

Linsetui byts när jag är tvungen att köpa ny linsvätska!

Batman
2007-06-18, 02:41
Kör med månadslinser men dom används sällan i mer än 2-3 veckor för dom blir för geggiga och fulla av korn.
Använder inte alla dagar och brukar tvätta dom lite lätt med vätska innan jag stoppar in dom.
Har nydligen upptäckt att linserna känns bättre om man inte fyller mer än halva med vätska.

Tolkia
2007-06-18, 06:40
När jag använde månadslinser var det rengöring varje dag, ordentligt by the book. Både av hygieniska skäl (åtminstone jag har bara ett par ögon och dem är jag rädd om) och av ekonomiska (linserna håller ju längre och funkar bättre om man sköter dem än om man slabbar runt hur som helst). Numera använder jag det mest i perioder, varför det blir engångslinser, som kastas efter en dags användning. Upplever dock att komforten är lite sämre med engångs- än med månadslinser.

Linsburk bytes när ny linsvätska införskaffas, d.v.s när jag ändå får en ny linsburk; det brukar bli tillräckligt ofta för att det skall kännas OK.

Frantic
2007-06-18, 09:04
Jag är tyvärr rätt slarvig och använder dem alltid runt två månader trots att jag rengör dem väldigt sällan

Rahf
2007-06-18, 09:17
Cirka en månad.
Rengör när jag tar ut och ska sätta in dem.

Honn
2007-06-18, 09:20
Mina månadslinser håller 1-3 månader/par och tvättas inte ofta. Kör med gnuggfri vätska i stället.

Erik__
2007-06-18, 10:04
Har månadslinser, är rätt dålig på det där med regöring, försöker skärpa mig.

tinus
2007-06-18, 10:33
Jag har pga ett starkt brytningsfel årslinser,går tydligen av någon konstig anledning inte att tillverka dem som månadslinser?!
Ni kan ju tänka er själva hur skönt det är..
Tjocka som tusan och blir väldigt lätt fulla av beläggning om man inte gnuggar med div rengöringar och använder piller som ska lösa upp beläggningar.
De brukar trots detta vara rätt slut och färdiga för att bytas ut efter ca 10 månader.

Clarkolofsson
2007-06-18, 12:27
Hur går själva rengöringen till? Har själv haft linser i 2 år och helt missat det där med rengöring, är nojig som fan att jag kmr bli blind :D

IntenZe
2007-06-18, 15:03
hade 2veckorslinser förut och hade inne dom i ögat dygnet runt flera veckor mer än det var tänkt, ibland kunde jag ha inne dom i 4 månader.
nu kör jag endagslinser och sover med dom i 2-4 dagar och inget har hänt med mina ögon än så länge.. eller faktiskt så har jag haft en ögoninflammation men det var på den tiden då jag fortfarande orkade rengöra linserna.

holabolakola
2007-06-18, 15:08
Sjukt hur man kan sköta sina linser så illa när man kan dra på sig så allvarliga sjukdomar i ögonen så man kan bli blind pga det.

Frantic
2007-06-18, 15:18
Pratade med en ögonkirurg som sa att det var idiotiskt att ha linser inne dygnet runt varje sig de är gjorda för det eller inte. Han förstod inte att en vettig optiker faktiskt kunde rekommendera det eftersom det samlas smuts och bakterier så de måste tas ut och rengöras osv..

Skjaves
2007-06-18, 15:37
Förut rengjorde jag dom varje gång jag tog ut dom men det skiter jag i nu, rengör kanske någongång i månaden. Linsetui byts när jag öppnar ny linsvätska, ibland kokar jag linsetuiet också efter kanske halva burken, eller det är mer lägga i varmt vatten.

Torsk_ole
2007-06-18, 21:04
Pratade med en ögonkirurg som sa att det var idiotiskt att ha linser inne dygnet runt varje sig de är gjorda för det eller inte. Han förstod inte att en vettig optiker faktiskt kunde rekommendera det eftersom det samlas smuts och bakterier så de måste tas ut och rengöras osv..

Hur kan det då släppas linser som är godkända för att användas dygnet runt? De lär ju vara sjukt testade.

Spiffy
2007-06-18, 21:29
någon som skadat sina ögon med linserna?
Plockade precis ut linserna som kändes lite som om man hade grus i ögonen.
och när jag plockade ut den högra så kändes det skumt. Tittar jag noga i ögat ser det ut som hornhinnan har lossnat och sitter lite löst i nederkanten. (går detta ens att se?) Ser ut som man kan flytta runt det lite om man petar på det undre ögonlocket.
Någon som varit med om något liknande?
Självklart ska jag gå till optikern imorgon.

Lellan
2007-06-18, 22:29
Månadslinser skötte jag enl "regelboken" när jag använde det.

Använder numera endagslinser som jag kastar vid dagens slut. Tröttheten och bekvämligheten tog överhand när jag blev mamma, struntar helt i att de är lite dyrare, klart värt det.

nordland
2007-06-18, 22:48
Jag använder inte linser dagligen då jag är för bekväm av mig.. Använder bara linser då jag spelar hockey eller ska ha solglasögon på mig, och då engångslinser..

Exhale_
2007-06-19, 00:01
någon som skadat sina ögon med linserna?
Plockade precis ut linserna som kändes lite som om man hade grus i ögonen.
och när jag plockade ut den högra så kändes det skumt. Tittar jag noga i ögat ser det ut som hornhinnan har lossnat och sitter lite löst i nederkanten. (går detta ens att se?) Ser ut som man kan flytta runt det lite om man petar på det undre ögonlocket.
Någon som varit med om något liknande?
Självklart ska jag gå till optikern imorgon.


Ser ut som om hornhinnan har lossnat.. Härligt! *whistle*

Mikeman
2007-06-19, 00:33
Men fan folk. Ni är ju galna!!!

Jag har haft linser i snart 15 år nu och jag har sovit med linser över natten en gång! Och då var jag så full att jag inte visste bättre.

Tvättar alltid händerna med tvål och vatten innan isättning, lufttorkar händerna för att slippa få in små hårstrån från handuken mellan lins och öga. (Detta började jag med för inte så länge sen och det är så sjukt skönt)

Tänk på att ni ska ha era ögon resten av livet dammit. Kul att bli blind i vetskapen att man var för slö med att tvätta händerna och rengöra sina linser i 15 sekunder per dag.... Självmord nästa.

Clarkolofsson
2007-06-19, 00:58
Men fan folk. Ni är ju galna!!!

Jag har haft linser i snart 15 år nu och jag har sovit med linser över natten en gång! Och då var jag så full att jag inte visste bättre.

Tvättar alltid händerna med tvål och vatten innan isättning, lufttorkar händerna för att slippa få in små hårstrån från handuken mellan lins och öga. (Detta började jag med för inte så länge sen och det är så sjukt skönt)

Tänk på att ni ska ha era ögon resten av livet dammit. Kul att bli blind i vetskapen att man var för slö med att tvätta händerna och rengöra sina linser i 15 sekunder per dag.... Självmord nästa.

Hur "rengör" du dom ?

Mikeman
2007-06-25, 17:38
Hur "rengör" du dom ?

Jag tar ut dom och gnuggar med vätska i handflatan. Innan isättning badar jag dom i ren linsvätska i handflatan igen. Det är så jag har fått lära mig att man ska göra. Går på rutin.

_Robbie_
2007-06-25, 18:19
Jag tar ut dom och gnuggar med vätska i handflatan. Innan isättning badar jag dom i ren linsvätska i handflatan igen. Det är så jag har fått lära mig att man ska göra. Går på rutin.

Då får du köpa ny linsvätska stup i kvart...

Tolkia
2007-06-25, 19:10
Då får du köpa ny linsvätska stup i kvart...
Ja? Rengöringsvätskan (den man "gnuggar" med) är oftast koksaltlösning och däremd billig. Vill man vara ekonomisk skall man satsa på glasögon, det är avgjort billigast i längden (men det kanske man är för fåfäng för, vad vet jag?).

wintersnowdrift
2007-06-25, 19:55
Men usch, ännu en tråd som ger dåligt samvete.

Jag är lite halvslarvig. Har iofs aldrig linserna längre än en månad (+/- någon enstaka dag), och jag kör med gnuggfri linsvätska men känner att jag borde gnugga linserna oftare i alla fall. Om inte annat för att de verkligen känns mycket fräschare om jag gör det.

Sedan tvättar jag inte händerna supernoga alla gånger innan jag hanterar linserna heller :em:. Har dock haft samma styrka (-0.5) och inga som helst förändringar på ögonen de cirkus fem år jag har kört med månadslinser så helt åt helskotta är väl inte min linshantering ändå.

//Kristin

Rahf
2007-06-25, 20:29
Bör påpeka att jag ALLTID tvättar händerna innan in- och uttagning av linser. Brukar skölja av dom lite lojt med vätskan innan isättning.

xan
2018-10-19, 17:43
(bump)

Finns det någon bra metod för att kontrollera om man har en lins kvar i ögat? Verkar som att jag tappat den ena linsen, men den sorten jag har kan vara lite svåra att få ut ibland, så jag vet inte om den sitter kvar eller inte. Hällde linsvätska i ögat och körde runt lite med fingertoppen, men icke.

Vad kan hända om en månadslins blir kvar i ögat under lång tid?

Pokkes
2018-10-19, 17:53
(bump)

Finns det någon bra metod för att kontrollera om man har en lins kvar i ögat? Verkar som att jag tappat den ena linsen, men den sorten jag har kan vara lite svåra att få ut ibland, så jag vet inte om den sitter kvar eller inte. Hällde linsvätska i ögat och körde runt lite med fingertoppen, men icke.

Vad kan hända om en månadslins blir kvar i ögat under lång tid?

sätt ena handen framför ena ögat och likadant med andra, ser det likadant ut är de kvar iallafall om de sitter rätt.

om de hamnat snett kan det vara lite svårare

Kif
2018-10-19, 20:01
(bump)

Finns det någon bra metod för att kontrollera om man har en lins kvar i ögat? Verkar som att jag tappat den ena linsen, men den sorten jag har kan vara lite svåra att få ut ibland, så jag vet inte om den sitter kvar eller inte. Hällde linsvätska i ögat och körde runt lite med fingertoppen, men icke.

Vad kan hända om en månadslins blir kvar i ögat under lång tid?
Som sagt, sitter de rätt så prova att titta med ett öga i taget.
Titta i spegeln så ser du kanten runt iris från linse.
Har de hamnat snett så känner du det, har själv tappat bort linserna några gånger i ögat. De dyker oftast upp om man rullar ögat eller lyfter ögonlocket och kikar in under. Kan vara lite läskigt när en lins försvinner i ögat men de kan inte åka in bakom ögat åtminstonde.
Att spola ordentligt med linsvätska runt i ögat kan fungera. Försök undvika att peta med fingret för mycket då det endast skapar irritation och slutligen skador.

xan
2018-10-19, 21:55
Ser bra just nu, så åtminstone 1 av linserna måste ju sitta kvar. Bombarderat med spolarvätska och pillat runt med fingret utan framgång. Tycker mig kunna se en ring runt den ena pupillen men svårt att avgöra.

Är nog bäst att jag går ned till optikern i morgon.

Angel
2018-10-19, 22:11
Skippa linser är fan det bästa någonsin

WHITEFOLKS
2018-10-19, 22:36
Använder endagslinser i några månader, har inte råd med annat. Gissar lite med styrkan när jag börjar se dåligt.

ådal
2018-10-19, 22:50
Ser bra just nu, så åtminstone 1 av linserna måste ju sitta kvar. Bombarderat med spolarvätska och pillat runt med fingret utan framgång. Tycker mig kunna se en ring runt den ena pupillen men svårt att avgöra.

Är nog bäst att jag går ned till optikern i morgon.

Det är inte runt pupillen som linsen ligger utan runt iris (hela färgade området). När jag har linser går det att lägga fingret rakt över linsen och röra på linsen. Att lägga fingret direkt mot ögat/pupillen skulle dock aldrig gå och svida till ganska rejält.

Du måste ha en väldigt svag styrka ifall du inte märker att du ens har tappat linsen?

Använder endagslinser i några månader, har inte råd med annat. Gissar lite med styrkan när jag börjar se dåligt.
Månadslinser är mycket billigare!

WHITEFOLKS
2018-10-19, 22:51
Det är inte runt pupillen som linsen ligger utan runt iris (hela färgade området). När jag har linser går det att lägga fingret rakt över linsen och röra på linsen. Att lägga fingret direkt mot ögat/pupillen skulle dock aldrig gå och svida till ganska rejält.

Du måste ha en väldigt svag styrka ifall du inte märker att du ens har tappat linsen?


Månadslinser är mycket billigare!

Nej det är de inte när du använder endagslinser i en månad.

ådal
2018-10-20, 20:47
Nej det är de inte när du använder endagslinser i en månad.

Ouch, var försiktig. En kompis till mig använde endagslinser i en vecka i taget, rengjorde dem osv och lite nöjd över att ha sparat pengar.

Sen efter en synundersökning fick han veta att han var tvungen att sluta använda linser i några månader för att ögonen hade tagit slita. (Då hade han inte berättat något om linserna för doktorn.)