handdator

Visa fullständig version : Morsan ska börja på gymmet!


mallex
2007-06-17, 23:53
Hejsan alla, jag har tränat på gym i några år själv och läser för det mesta här på kolozzeum när jag undrar någonting och försöker leva som king grubb lär.
Jag har väll hyfsade kunskaper gällande mat och träning för mig själv.

Men nu har min mamma har blivit intresserad av att börja gymma, hon har promenerat maniskt varje morgon nu i 1 år och har också tränat aeorobics ganska länge.
Men nu undrar jag om det är någon skillnad vad gäller träningen/kosten just för henne? Hon är nyss fylda 60 år kring 160 centimeter och väger 62 kilo.
Jag förstår ju att hon behöver mindre intag men det kan jag kolla upp på kaloriesperhour, men jag tänkte om man ska göra på något annat vis med dom snabba kolhydraterna före/efter träningen samt proteinet före/efter passet?
Är det värt för henne att börja köra kreatin samt koffein när hon har börjat komma igång?

Ska man köra väldigt lätta vikter när man är så pass gammal och aldrig har gymmat någonsin?

Jag vet ju att man ska börja försiktigt men efter hon har lärt sig tekniken och fått lite starkare senor samt muskelfästen ska man försöka lasta på med lite vikter eller kan det vara skadligt?

Tacksam för alla tips jag kan få angående mammsens träning. :thumbup:

redbrigade
2007-06-18, 00:07
svårt att tro att någon så gammal som aldrig tränat med tunga vikter ska göra det,,deras kroppar brukar ju vara ganska sköra så man ska nog vara försiktig, jag är ingen expert men har svårt att tro att hennes kropp klarar någonting annat än lätt träning

Exhale_
2007-06-18, 00:21
Det där blir nog bra om du låter henne fixa det själv. Inga tips om gainers direkt efter träning känns direkt nödvändigt utan låt henne äta på som vanligt. Däremot kan ju en träff med en personlig tränare på gymet vara bra!

tjabon
2007-06-18, 01:56
KUL!!

Nu får du vara personal trainer för din morsa!

Det var jag och det gick jättebra. Se bara till att hon
trivs och tycker det är kul.
Ta det som det kommer och ha inte jättehöga ambitioner
i början. Regelbundenhet är det viktigaste, samt att morsan
får in träning som en del av vardagen. Sen kan man börja
finslipa.

Själv så hjälpte jag min morsa med hemträning med redskap
(gummiband, hantlar m.m.) och fungerade också lite som
dietist. Hon började träna vid 65, efter pension. Gick ned i
vikt, blev starkare och mådde bättre!

no1fitness
2007-06-18, 05:11
Det är inte farligt för henne att börja styrketräna och röra på sig. :)
Jag fick en ny medlem till gymet som är 74 år ! Hon är grymt pigg och trots att det var hennes första styrkepass någonsin hade hon god form och lyssnade uppmärksammat på vad jag sa till henne.

Fler morsor på gymet säger jag ! :thumbup:

z_bumbi
2007-06-18, 06:20
Det är inte farligt för henne att börja styrketräna och röra på sig. :)
Jag fick en ny medlem till gymet som är 74 år ! Hon är grymt pigg och trots att det var hennes första styrkepass någonsin hade hon god form och lyssnade uppmärksammat på vad jag sa till henne.

Fler morsor på gymet säger jag ! :thumbup:

och gammelfarmor, gammelmorfar osv. :thumbup:

Det är ingen större skillnad på någon äldre när det gäller gymet, lätta vkter för att hitta rätt rörelse och sen öka vikten med tiden precis som alla andra.
Det är kanske viktigare att man så fort det är möjligt använder sig av fria vikter för att jobba med balansen vilket är viktigt på sikt när man börjar bli äldre men det är en avvägning i varje fall.
Sen är den äldre generationen segare än vad de flesta ungdomar är så bli inte så förvånande om de ganska snart lyfter betydande vikter.

zeusden1
2007-06-18, 13:40
Det finns ju en 70+ på WorkoutCenter här i gävle. Hon går på gym 5 dagar i veckan och joggar en mil på sjätte dagen. Hon heter typ Wanja, hon har varit med i lokalpressen..

Deceiver85
2007-06-18, 13:53
Det finns ju en 70+ på WorkoutCenter här i gävle. Hon går på gym 5 dagar i veckan och joggar en mil på sjätte dagen. Hon heter typ Wanja, hon har varit med i lokalpressen..
Var hon inte med i Aftonbladet också?