handdator

Visa fullständig version : bättre ämnesomsättning?


soulsplinter
2007-06-17, 22:42
Kan man träna upp den på något sätt? Alltså att man förbrukar mer kalorier t.ex. i vila? Jag vet att muskler gör att man förbränner mer, men är det de enda man kan träna upp? Och hur stor skillnad för ämnesomsättningen gör t.ex. ett kg muskler? :)

apa_ola
2007-06-17, 22:44
Kan man träna upp den på något sätt? Alltså att man förbrukar mer kalorier t.ex. i vila? Jag vet att muskler gör att man förbränner mer, men är det de enda man kan träna upp? Och hur stor skillnad för ämnesomsättningen gör t.ex. ett kg muskler? :)

Ett kilo muskler=13kcal/dygn i vila.
Inte så mycket mao.

Eddie Vedder
2007-06-18, 05:17
Vill du ha högre energiförbrukning i vila så är det bara att gå upp i vikt, sen om det är värt det är ju en anna sak. Jag menar hög ämnesomsättning vill man ju gärna ha för att lättare hålla vikten och att uppnå det med ökad vikt är ju lite bakvänt.:D


En muskel kostar som sagt ca.13kcal per dygn i vila sen få man lägga på den lilla extra förbrukningen som den ökade vikten innebär. Den av vikten förändrade energiförbrukningen är dock likvärdig om du går upp t.ex. 3kg i fett, muskler eller om du har 3kg kläder på dig.

Danny Devito
2007-06-18, 05:51
Man kan ju träna så ens EPOC förhöjs. Då höjs ju ens energiförbrukning i vila. Intensiv konditionsträning och cirkelträning är bra för det.