handdator

Visa fullständig version : era mest kalorisnåla recept tack!


soulsplinter
2007-06-17, 22:35
Nu har jag bara några kilo kvar till målvikt, men har tappat rätt mycket motivation o har frossat hela helgen hehe... :em:

jag behöver tips på olika grejer/maträtter man kan äta som innehåller så lite kalorier som möjligt, är trött på havregrynsgröt o keso. Eller om man kunde göra något kul med keson iaf... Please hjälp mig!

de bör ju vara någorlunda mättande också o ja e även tacksam för saker som håller sig några timmar utanför kylskåpet som man kan käka på jobbet ;)

Brooklyn
2007-06-17, 22:43
sök sök sök sök finns hur mkt som helst!

men för att jag inte ska bli alltför tråkig så säger jag såhär,
kycklingsallad, pollock/kyckling med kokt potatis, omelett osv.

men somsagt, sök

och glöm för all del inte att kolla in just "Mat" forumet här på kolozzeum.:thumbup:

Exhale_
2007-06-18, 00:16
Ett stensäkert tips är Eldorados frysta grönsaksmixar, tänker framförallt på Paprika/Majs/Ärtor-mixen. Tror den ligger på 50 kcal / 100 g och blir du inte mätt på 400 g grönsaker (dvs 200 kcal) så är det ju något fel på dig ;)

Själv brukar jag värma 4-500 gram utav grönsaksmixen i en stekpanna (svag värme), krydda en jävla massa med vitlök, gurkmeja, curry osv och sen tillsätta hackade valnötter, pinjenötter och rostade solrosfrön. Det blir riktigt gott och mättande samtidigt som du inte får i dig för mycket energi heller. En proteinkälla till det så är du i hamn!

Fed up
2007-06-18, 12:05
Kokt färsk broccoli, kokt sparris och quornfileer. Gott och energisnålt. Jag brukar ha keso eller nån kesellaröra till som sås, men är du trött på det så kanske lite tomatsås kan funka.
Jordgubbar innehåller väldigt lite kcal (iallafall frusna, vet ej om de vanliga, borde väl vara typ samma), gott till mycket.

mela
2007-06-18, 12:11
Kokt/bakad potatis med en burk tonfisk är rätt så kcalsnålt :D

och som fedup skrev är qourn energisnålt som tyyysan...90kcal/100g

skratt
2007-06-18, 12:40
och som fedup skrev är qourn energisnålt som tyyysan...90kcal/100g

Och så gott! Går att göra mkt med det. Finns ju färs och så också. Sen är filéerna så lätta också, så 2 st är inte mkt kcal :).


Sen är ju baljväxter toppen! Mättar bra, och man kan göra mkt med dom. Bön-röror med ungrostade grönsaker..*drool*
Rotfrukter är även great att ungsrosta. Och vill du hota upp keson är det supergott att pressa i vitlök och massa hackade örter. Smarr till quinoa och grönsaker.

Eddie Vedder
2007-06-18, 14:51
Som Brooklyn sa, SÖK. Det finns troligtvis en miljon trådar om exakt samma sak.