handdator

Visa fullständig version : Tappat känsel på ovansidan av lår!!!!


Tufva
2007-06-17, 18:34
Min första post här blir ju inte så kul kanske, men skulle gärna höra om nån annan har erfarenhet av samma dilemma.

Tränade ben idag för första gången på 3 år då jag tränade hårt i 2 år.
Har börjat igen nu o kört i 2 månader.
Dock första benpasset idag och körde rätt lungt.
Körde baksida, framsida lår i maskin o sen ben press i maskin.

Efter passet kände jag av en slump på högra benets framsida o kände att ja va lite avdomnad på ett område mitt på 2x1 decimeter kanske..
Har nån varit med om liknande ?
Har gått 3 timmar nu sen passet,, fortfarande likadant trots noga stretch och lite massage för att få igång cirkulation.

TAcksam för snabbt svar från någon eldsjäl!

/ Tufva

Tolkia
2007-06-17, 18:38
Jag tycker att det låter som om det har klämt på någon nerv under passet. Om så, är det bara att vänta och låta det gå över av sig själv (du borde inte hunnit skada nerven ordentligt på ett pass, tycker jag, inte om du inte märkte något under själva passet). Vilka övningar körde du? "I maskin" är ju inte så beskrivande. Fundera på om du behöver ändra någon inställning, lägga en handduk på någon vass kant etc.

Tufva
2007-06-17, 18:48
Jag tycker att det låter som om det har klämt på någon nerv under passet. Om så, är det bara att vänta och låta det gå över av sig själv (du borde inte hunnit skada nerven ordentligt på ett pass, tycker jag, inte om du inte märkte något under själva passet). Vilka övningar körde du? "I maskin" är ju inte så beskrivande. Fundera på om du behöver ändra någon inställning, lägga en handduk på någon vass kant etc.


Underbart snabbt svar :D

Jo jag har tänkt detsamma med just en klämd nerv.
Kände en typ av "stöt" i låret om ja rörde benet på ett visst sätt också.
Försvinner sånt här oftast av sig självt eller ?

Jo maskin va väl lite vagt beskrivet.. men det jag menar med just ovansida lår är då ja sitter och har 2st "Rullar" vid fötterna och pressar upp i toppläge.
Kan ju varit så att benet fick för lite syre i blodet i just den övningen oxo i samband med nerv i kläm ?.. som när en fot somnar.

Tolkia
2007-06-17, 19:13
Det låter ju onekligen som om du kan ha klämt något i bensparken (är det framsida underben eller framsida lår?). Jag tror mer på en "klämskada" än på syrebrist, och i så fall bör det gå över av sig själv så småningom. Lyckades själv åstadkomma något liknande på lårets baksida efter mycket tentapluggande sittandes på en väldigt obekväm skrivbordsstol; det känns äckligt, men försvinner så småningom.

Tufva
2007-06-17, 19:27
Det låter ju onekligen som om du kan ha klämt något i bensparken (är det framsida underben eller framsida lår?). Jag tror mer på en "klämskada" än på syrebrist, och i så fall bör det gå över av sig själv så småningom. Lyckades själv åstadkomma något liknande på lårets baksida efter mycket tentapluggande sittandes på en väldigt obekväm skrivbordsstol; det känns äckligt, men försvinner så småningom.

Det är mitt på framsida lår.
Men hur blir det då nästa vecka när jag ska köra ben igen om det inte gått över. Ska jag hoppa över benträningen då eller kan jag köra ändå ? Jag är ju helt mobil men avdomnad. Vet inte hur allvarligt sånt här är när du dessutom nämner ord som skada.
Som du säger känns det verkligen obehagligt o för mig lite oroande.

Tolkia
2007-06-17, 21:47
(Ang. placering: Bra att jag läste rubriken, då ...)

Nå, ett ord som "skada" säger ju inget om storleken eller svårighetsgraden på skadan. Även en sticka i fingret är ju en skada - men en väldigt liten sådan. ;) Jag skulle ge det lite tid innan jag började oroa mig; jag vill understryka att jag INTE är medicinare, men jag gissar att det kan gå över ganska fort.

(Förhoppningsvis hittar någon som är kunnigare än jag den här tråden snart; Guddi var är du?)

Förslagsvis funderar du nästa gång du kör ben på vad du gör och var det tar någonstans; kanske kan du då också komma på vad du kan göra för att undvika att det händer igen?