handdator

Visa fullständig version : Hälsporre


MorbidHunger
2007-06-17, 12:28
Vad gör man åt en hälsporre och vad bör man tänka på vid löpträning? :confused:

Åse Columbus
2007-06-17, 12:51
jag skulle nog låta bli att springa o sen skaffa inlägg för skorna...men googla lite o kolla in fothalsan.nu

Jax
2007-06-17, 14:46
Har du riktig hälsporre: sök hjälp eller åtminstonde köp hälkuddar anpassade för hälsporre (de med hål i mitten). Hälsporre är en inflammation så antiinflammatoriska medel kan vara idé att använda. Då skadan kan bli ganska allvarlig om det inte läker snabbt, bör du inte gå längre än en vecka utan att det blir bättre. Om det blir bättre och du inte söker hjälp så bör du försöka kartlägga orsaken till problemet för att undvika framtida problem. Dåliga skor?
Hälsporre beror på en lång tids felbelastning på senytorna under fotsulan. Detta gör att kroppen lagar småskador hela tiden och lagrar då kalk där senan fäster mot hälbenet. P.g.a. dessa kalkavlagringar får du en hälsporre när det har gått tillräckligt lång tid.

Min erfarenhet är att väldig få som tror sig ha hälsporre verkligen har det på riktigt. Gör följande test: Tryck rakt under hälen. Gör det väldigt ont på en specifik punkt (kan även vara en punkt mer mot insidan där senan fäster)? Riktigt ont ska det göra inte bara en diffus smärta i hälen. Då har du antagligen hälsporre och som sagt då ska du helst söka hjälp.
Gör det inte så ont eller om smärtan är inte koncentrerat till en viss punkt utan mer till hela hälen så beror det troligvis på något annat. Då går vi vidare till nästa test.

Sätt ner foten på marken. Dra ganska hårt med tummen längst sidan av hälen så att huden blir vit. Titta när blodet kommer tillbaka om det är små vita prickar som tar längre tid att återfå färgen. Är det fallet så har du söndertrampade fettkuddar alternativt inflammation i fettkuddarna. 4/5 person som har sagt till mig att de har hälsporre har istället haft detta problem.

Åtgärd:
Använd skor med rejäl hälkappa som sitter tajt mot foten. Har du inga sådana köp ett hälinlägg som går upp en bit på hälen och gör att foten sitter fast ordentligt. Har du bra hälkappa kan du köpa ett vanligt hälinlägg för att få skon lite mjukare om du har en hård sko.
Och viktigast av allt: knyt skorna! Löpskorna är jag övertygad om att du knyter, men många sysslar med otyget att gå i breda skatearskor utan att knyta dem. Även andra typer av skor som inte knyts är givetvis dåligt också. Det är direkt obra för fötterna, särskilt om man har problem. Alltså, se till att ha bra skor både under träning och till vardags.

Givetvis så bör du ta det lungt med löpningen tills du märker att det blir bättre oavsett om det är hälsporre eller fettkuddarna du har problem med. När du märker att det blir bättre försöker du så saktliga börja springa igen. Åka tempo och distanserna sakta för att inte få tillbaka skadorna.

MorbidHunger
2007-06-17, 14:52
Tack så jätte mycket för svaren! =o)