handdator

Visa fullständig version : Nytt upplägg ang Dieten


Facaa
2007-06-17, 09:29
Tja, har kört på nedanstående upplägg men känner mig inte bra, känns som om jag knäcker mig själv.
Upplägg:
0450 - 0610 cardioträning (medel - högt tempo, ibland även lågt)
0630 - Prottedrink
0900 - frukost (makril med grovtbröd / 2 hårdkokta ägg / protein bar)
1200 - lunch (proteinrik mat, kylling/lax/tonfisk/keso)
1600 - middag (Samma som lunch dock lite mer kolhydrater)
1830 - styrke träning (brukar köra 1 muskelgrupp + mage/20 min cardio)
2000 - protte drink + creatin (creatin om det är under creatin perioden)

"Knäcker sig" är kanske fel uttryck men hur ska man förklara?
Jag har inte vägt min mat vilket gör det ganska svårt att ha kontroll och ärligt så känns det som om jag åt förlite.

Sen drog jag på mig en sån mega förskylning/feber/magont och där åt jag inget på 4 dagar. Efter detta åt jag allt jag såg :smash:

Men läste ganska mkt på Grubs trådar och Samis tråd angående hans diet och såg mina brister.

Nu har jag kört en vecka där jag har analyserat maten jag äter och vägt det mesta o samlat recept etc.
Som sagt, krävs planering innan man drar på en diet-tur.

En kanonbra grej jag märkte när jag satt o jobbade var att Microsoft Onenote 2007 var utmärkt till detta.
Vet inte om ni använder det men för mig funkar det bra att hålla koll på allt på ett ställe + att man kan importera exelltabeller m.m.

Upplägget kommer vara att jag kör mer än 1 muskelgrupp / dag + någon vilodag.

Det jag behöver hjälp med är komplement till godis (choklad *drool* ) ?

Kommer att posta upp hela min onenote databas när den e klar och kommer att fota o lägga in under respektiv vecka så att man ser utveckling.
Journalen kör jag i onenote oxå.

En annan sak jag märkt, vet ej om ni har samma problem men oftast på helger så tappar jag fokus.
Jag kan gå i affären o bara köpa lite godis o sen när jag ätit upp allt så förstår jag inte varför jag ens köpte?
Känns som om jag tappar diciplinen på något sätt.

Några tips ang helg diciplin?

Återkommer med mer info.. *bs*

Handcuff
2007-06-17, 09:31
Sov längre och ordentligt ffs!

King Grub
2007-06-17, 09:32
Att du inte har några kolhydrater efter varken konditions- eller styrketräningen begränsar kraftigt återhämtningen och är nog det sämsta tänkbara upplägget för kolhydratintag.

Facaa
2007-06-17, 09:37
Att du inte har några kolhydrater efter varken konditions- eller styrketräningen begränsar kraftigt återhämtningen och är nog det sämsta tänkbara upplägget för kolhydratintag.


Precis, har ändrat helt kost upplägget.
Mkt mer kolhytdrater etc.

Eddie Vedder
2007-06-17, 09:43
Skriv gärna upp ditt nya upplägg:)


Angående "helgdisciplinen" ser jag två alternativ:

1). Du tillåter dig själv att äta lite godis, det är inga fel alls. Lite godis en gång i veckan kommer inte förstöra deffen och det kommer inte leda till näringsbrist heller. Det som gör skillnad för ens livsstil och hälsa är alltid regeln och inte undantagen.

2). Du skiter helt enkelt i det! Så svårt kan det inte vara, bestäm dig för att absolut inte köpa hem sånt som du anser vaa onyttigt och sen gör du det bara inte.

Alternativen beror på hur allvarligt du ser på det här med godisätande, det är ingen katastrof men är det någonting du absolut känner att du vill undvika så får du helt enkelt se till att undvika det.