handdator

Visa fullständig version : för mkt vatten


tomasa
2007-06-17, 00:02
aaa fan oxå nu har jag problem; igår var vi på fest å jag drack inte särskilt mkt; kanske 2 starköl eller ngt och sedan kmr jag på idéen att jag skall träna dagen efter så jag dricker två fucking äckliga liter vatten på mindre än en minut innan jag går och lägger mig (ngn kärringjävel tipsade om det för några år sedan minns inte vem) ja, efter detta blev allt ett helvete jag började genast må illa och känna mig snurrig å skit. jag går å lägger mig och hoppas att det skall hjälpa, jag vaknar flera gånger under natten med smärtor i vänstra bröstet (eller hjärtat) men bara vissa gånger och massa annan skit.

nu ibland känns det tungt i bröstet eller hjärtat när jag tar ett djupt andetag eller gäspar. vad skall jag göra?

djälva satans kärringjävel alltså!*mini*

farre
2007-06-17, 00:06
Tror inte att du kan göra så mycket mer än att bara ligga och vila, det säger väl sig självt att det inte är så smart att dra i sig 2 liter vatten på "1 minut" :smash:

Torsk_ole
2007-06-17, 00:23
Att dra i sig mycket vatten efter man druckit är bra. Du blir inte lika uttorkad, vilket gör att du kan få mindre eller lättare huvudvärk

LadyG
2007-06-17, 00:49
Att dra i sig mycket vatten efter man druckit är bra. Du blir inte lika uttorkad, vilket gör att du kan få mindre eller lättare huvudvärk

Det är bra att dricka vatten, ja. Men inte flera liter på kort tid. Sådant kan man i värsta fall dö av.

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=1296612&postcount=2

Sadde
2007-06-17, 00:55
Det är bra att dricka vatten, ja. Men inte flera liter på kort tid. Sådant kan man i värsta fall dö av.

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=1296612&postcount=2

Ajdå, då får man hoppas på att han loggar in här på forumet imorn.

LadyG
2007-06-17, 01:03
Mer om hyponatremi: http://www.internetmedicin.se/dyn_main.asp?page=1584 för den som är intresserad. Läs om akut uttalad hyponatremi, som är det aktuella om man bälgar för mycket vatten.

Torsk_ole
2007-06-17, 01:30
Det är bra att dricka vatten, ja. Men inte flera liter på kort tid. Sådant kan man i värsta fall dö av.

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=1296612&postcount=2

Jag menade inte att han skulle dra i sig det så snabbt. Fast jag skrev det bara inte.

Rahf
2007-06-17, 02:18
Du har sabbat denna natten, försök sova och gå på toaletten när du måste. Gör inte om det, eller om du ska göra om det så ta en mindre mängd, 0,5l bör ses som ett "sveptak".

Är huvudet dumt får kroppen lida.

zanzi
2007-06-17, 02:33
djälva satans kärringjävel alltså!*mini*

Ja, korkade kärringjävel! Hon har säkert lyssnat på nån dum, random gubbjävel och tagit åt sig av dennes "visdomsord" och sen spritt dom vidare. Hur dum får man va, liksom! ;)

Försök använda sunt förnuft nästa gång, alternativt lyssna på en mer vettig person (som i och för sig är att följa sunt förnuft):
Känner du att du fortfarande har värk på morgonen kan du prova med att söka upp läkarvård.

tomasa
2007-06-17, 10:19
Det känns fortfarande tungt, undrar ifall det kan hjälpa att dra ner på gymmet å pumpa rygg eller kanske bröst idag :D kanske hjälper vem vet.

Doktorn
2007-06-18, 09:16
Mer om hyponatremi: http://www.internetmedicin.se/dyn_main.asp?page=1584 för den som är intresserad. Läs om akut uttalad hyponatremi, som är det aktuella om man bälgar för mycket vatten.

Vad jag vet så är det rätt så svårt för en frisk att dricka sig till en hyponatremi, så ska du upp på över 20liter/dag

machine gun
2007-06-18, 09:30
Vad jag vet så är det rätt så svårt för en frisk att dricka sig till en hyponatremi, så ska du upp på över 20liter/dag

Det skulle väl vara om man svettas mkt och bara dricker vatten? Har för mig att jag hört talas om fall i samband med marathonlopp i varma länder osv. Men det är ju också extremfall iofs.

LadyG
2007-06-18, 10:15
Det skulle väl vara om man svettas mkt och bara dricker vatten? Har för mig att jag hört talas om fall i samband med marathonlopp i varma länder osv. Men det är ju också extremfall iofs.

Hur mycket drack den där trebarnsmamman som dog?

Mson
2007-06-18, 10:41
Hur mycket drack den där trebarnsmamman som dog?

Tror hon drack nästan 2 gallons (7,5 liter).

Rahf
2007-06-18, 10:46
Tror hon drack nästan 2 gallons (7,5 liter).

Inom en väldigt kort tidsperiod.

Gpajpen
2007-06-18, 11:19
2 liter vatten på 1min kan väl inte vara en sån epidemisk dödsbringare väl?
vet inte om jag druckit just 2l vatten på 1min, snarare 2-3min, men iaf 1 liter öl har slunkit ner på under 1min utan komplikationer.

edit: såg nu att det krävdes mer

King Grub
2007-06-18, 11:42
Hyponatremi inträder när natriumkoncentrationen i blodet sjunker under 135 mmol/L.

I vila är det normalt ingen fara med ett stort vattenintag, men under aktivitet är det en annan sak. Mellan 10-15% av t ex alla deltagare i Boston Marathon utvecklar hyponatremi just av att dricka för mycket vatten, utan salt. Svårare fall är medicinska akutfall för att rädda livet.

Rahf
2007-06-18, 11:51
Med andra ord, för mycket vatten och för lite salt = hyponatriemi.

LadyG
2007-06-18, 18:02
Tror hon drack nästan 2 gallons (7,5 liter).

Gallons var ju en helt annan sak!

Hoppsan, eller nått. :)

Doktorn
2007-06-19, 19:46
Det skulle väl vara om man svettas mkt och bara dricker vatten? Har för mig att jag hört talas om fall i samband med marathonlopp i varma länder osv. Men det är ju också extremfall iofs.

Nej det är ingen höjdare! Då förlorar man ju elektrolyter + vatten, men ersätter med enbart vatten. Detta fördelar sig ca 2/3 intracellulärt, det vill säga trots att man druckit lika mycket som man förlorat kommer man sluta med en hyponatremi, låg blodvolym och extra stor volym intracellulärt. Om man så fortsätter dricka för att få upp sin blodvolym till normalnivå kommer man förvärra hyponatremin och få in ännu mer vätska i cellerna och riskera hjärnödem.

Att korrigera hyponatremi alltför snabbt är heller inte bra, då kan man få central pontin myelinolys som är en nedbrytning av myelinet runt nerver i centrala hjärnstammen. Bara en varning så ingen öser i sig natrium efter en hård joggingtur i värmen.

King Grub
2007-08-30, 15:22
Så här kan det sluta om man dricker för mycket under mycket långvarig och intensiv aktivitet.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entrez?Db=pubmed&Cmd=ShowDetailView&TermToSearch=17726655&ordinalpos=1&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsP anel.Pubmed_RVDocSum