handdator

Visa fullständig version : Marklyft vs. Knäböj


Survivor
2003-03-28, 23:11
Tjatet om att knäböj är "kungen av alla övningar" ligger som en tjock äcklig dimma på detta forum, så... Det skulle vara kul att se vad som gör att folket här tycker den är så "kunglig".
Visst, den tar bra på benen, men det gör t.ex benpress också, dessutom ger knäböj ingen effekt på överkroppen överhuvudtaget vilket däremot Marklyft gör samt att den också tar bra på benen, visst man kanske inte kan köra till "failure" p.g.a att ryggen (antagligen) tar "slut" innan, fast å andra sidan så verkar det inte som att särskilt många här är några större förespråkare av "failure, så vad spelar det för roll?
Kommentarer?

MVH Survivor

Chris
2003-03-28, 23:21
Vet inte om den är kungen av övningar, det är nog såna där elchocksprylar man sätter på musklerna. Fast knäböj är ju en av dom jobbigaste övningarna, så klart den måste få lite status.

Gred
2003-03-28, 23:25
:laugh:

Jon2
2003-03-29, 00:16
det är väll så enkelt att om du bara fick köra en övning då knäböj i ett helt år så skulle du få mest muskelmassa utav den:smokin:

Munter
2003-03-29, 00:55
Äpplen vs. Päron ? Det är inte en fråga om att köra EN av dessa övningar, utan att använda dem tillsammans så att man på ett himla bra sätt täcker av större delar kroppen.

MIGGE
2003-03-29, 02:22
jag tycker knäböj tar mkt i ryggen. Fick träningsvärk sist i övre rygg av dem.
knäböj=framsida ben/rygg
marklyft=baksida ben/rygg

dessutom så stressar ju knäböjen nervsystemet väldigt mkt vilket leder till ökade hormon utsöndringar..vilket är bra för att bygga muskler...

fast jag överlåter frågan till de mer kunniga...så har de nog bättre svar?

spinkoo
2003-03-29, 09:37
Originally posted by Survivor
dessutom ger knäböj ingen effekt på överkroppen överhuvudtaget

:laugh: :bow:

Megatuttarna
2003-03-29, 11:08
Jag gillar inte att knäböj å mark ger bredd till midjan, tro mej det e fanimej inge fint...men helvete va kött man lägger på sig av de övningarna!

Wilson
2003-03-29, 11:52
svårt att få samma känsla efter ett knäböj i nån annan övning!
det säger ju sig själv, alla riktigt stora byggare kör knäböj.. nästan iaf:) då är det ju ganska självklart att det är en övning som man inte bara kan utesluta

Survivor
2003-03-29, 11:54
Originally posted by MIGGE
dessutom så stressar ju knäböjen nervsystemet väldigt mkt vilket leder till ökade hormon utsöndringar..vilket är bra för att bygga muskler...
Det håller jag med om.. Men det verkar ju knappast 80-90% av övriga folket här göra.
"Nä, stor utmattning av nervsystemet då måste man vila (för) länge för att återhämta sig fullt ut."

Survivor
2003-03-29, 12:12
Jag ser att jag måste ha varit mycket trött när jag började tråden.. Glömde ju att skriva "SERIÖSA kommentarer?".
Men men, får väl se om det mot förmodan skulle dyka upp något seriöst svar.

Alltså...

Knäböj tränar följande muskelgrupper: Lår, korsrygg, säte, mage

Marklyft: Lår, säte, hela ryggen, mage, baksida axlar (mitten?), kappmuskel, underarmar, grepp, i viss mån biceps & triceps.

Det borde ju vara ganska uppenbart för de flesta att Marklyft i så fall är mer "kung" om man nu sätter begreppet i meningen "aktiverar flest muskelfibrer och därmed ger störst hormonutsöndring", vilket verkar vara det som gäller.

Jag är redo att möjligtvis ändra min uppfattning, om det kommer någon och ger mig ett seriöst motargument.

emmzan
2003-03-29, 12:27
Halvt oseriöst svar:
Knäböj tenderar att ge kraftigare nära-döden-upplevelser än marklyften gör iaf :D

I övrigt finns väl ingen orsak att välja mellan övningar.

Arne tycker nog liggande tricepspressar är kungen av övningar!

Pudzianovski
2003-03-29, 12:43
Marklyft tar ju mer på baksida ben vilket knäböj INTE gör.

Det är väl en STOR skillnad


Knäböj=mer specifik benövning för framsida lår och jätteröven.
Marklyft=lite allround för hela kroppen men främst korsrygg baksida ben.


Tycker jag iaf.


Alla vet ju redan att Lateral Raises är kungen av övningarna.

z_bumbi
2003-03-29, 15:04
[QUOTE]Originally posted by Survivor
Knäböj tränar följande muskelgrupper: Lår, korsrygg, säte, mage

Vader, lats, axlar, romberna och trapsen och ländrygg inte att förglömma. Axlar, lats, romber och traps i en mer statisk roll men de utsätts för påfrestningar.

Marklyft: Lår, säte, hela ryggen, mage, baksida axlar (mitten?), kappmuskel, underarmar, grepp, i viss mån biceps & triceps.

Triceps ? Utför den något arbete här ? Någon som har en bra koll som vet ? Är ganska osäker på om den gör det..

Problemet brukar vara att många inte kör någon typ av seriösa basövningar och att man för att få låren att växa kanske bör köra knäböj, därav böjens stora betydelse i dessa fall.
Det är inget krav att köra basövningar för att växa och det går utmärkt utan dessa men frågan är om det går lika snabbt.

Sen beror det på vilken teknik man använder i de olika övningarna hur mycket och var de tar, skulle jag välja bara en övning av dem skulle jag nog köra marklyft men det kan bero på att min rygg är mindre än mina ben.
Att köra 5*5 eller t o m 8*8 har ju faktiskt en viss charm när det gäller knäböj dock, har man gjort det några gånger och fått till tekniken så märker man ganska väl att det tar på överkroppen också.

Angående hormonutsöndringarna så kör man stora basövningar så sliter det mycket på kroppen även om man inte satsar på att köra helt slut på musklerna och då slipper man tänja på gränserna vad gäller nervsystemet. Min egna lilla teori...

Det går att bli övertränad vilken variant man än använder på träningen och det är inte troligt att alla metoder passar alla samt så förändras antagligen vilka metoder som passar varefter man tränar på då kroppens sammansättning förhoppningsvis ändras samt att man blir äldre med allt som det innebär.
Om man som nybörjare kör till failure hela tiden så kanske inte det är så slitsamt då man inte har så mycket muskler och inte använder så stor del av muskeln effektivt, när man börjar använda större vikter så sliter varje pass mer på kroppen.
Det finns ju dock många som tränat länge, som är stora samt kör till failure varje pass och de tycker ju det funkar så återigen får man känna efter själv vad som funkar.

Sammanfattning: Testa om basövningar gör någon skillnad, testa om man föredrar att köra till failure hela tiden osv osv anteckna i dagboken och lär av den.
Anteckna också hur man känner sig i allmänhet enligt något praktiskt system t ex "Idag mår jag fysiskt 3 och mentalt 7" eller nått sånt för att se vad som sliter på kroppen och hur.

Seriöst svar ? Ett försök i alla fall :D

Langster
2003-03-29, 16:17
En sak man bör ta in i ekvationen (om nu ingen annan skrivit det redan, orkade inte läsa allt) är att många när de tränat en längre tid kan hantera mer vikt i böj än mark. Mer vikt=större press på kroppen=tillväxt! Eller nåt...

Nils
2003-03-29, 17:27
Originally posted by Langster
En sak man bör ta in i ekvationen (om nu ingen annan skrivit det redan, orkade inte läsa allt) är att många när de tränat en längre tid kan hantera mer vikt i böj än mark. Mer vikt=större press på kroppen=tillväxt! Eller nåt...
Å andra sidan är det nog lika vanligt att det är tvärtom. Om de nu har tränat bägge övningarna ordentligt.
Jag tycker nog att man kan dela kungatiteln här. De två övningarna är i en klass för sig. Den ena är inte sämre bara för att den andra också är himla bra.
Nils

Nils
2003-03-29, 17:27
Originally posted by Langster
En sak man bör ta in i ekvationen (om nu ingen annan skrivit det redan, orkade inte läsa allt) är att många när de tränat en längre tid kan hantera mer vikt i böj än mark. Mer vikt=större press på kroppen=tillväxt! Eller nåt...
Å andra sidan är det nog lika vanligt att det är tvärtom. Om de nu har tränat bägge övningarna ordentligt.
Jag tycker nog att man kan dela kungatiteln här. De två övningarna är i en klass för sig. Den ena är inte sämre bara för att den andra också är himla bra.
Nils

Nils
2003-03-29, 17:28
Originally posted by Langster
En sak man bör ta in i ekvationen (om nu ingen annan skrivit det redan, orkade inte läsa allt) är att många när de tränat en längre tid kan hantera mer vikt i böj än mark. Mer vikt=större press på kroppen=tillväxt! Eller nåt...
Å andra sidan är det också vanligt att det är tvärtom. Om de nu har tränat bägge övningarna ordentligt.
Jag tycker nog att man kan dela kungatiteln här. De två övningarna är i en klass för sig. Den ena är inte sämre bara för att den andra också är himla bra.
Nils

Survivor
2003-03-29, 20:27
Z_bumbi; Hmm, jo nog har jag kännt att man "tar i" med bl.a rygg och axlar/armar när det går tungt i böjen, men inte någon direkt träning i dess egentliga mening (inte någon större stimulans av muskelfibrer). Knäböj är ju en pressövning, men Marklyft både en press- och dragövning, fler muskler som får arbeta.

Langster; Jag tycker mer det verkar som att kortare personer klarar mer i böj än mark och tvärtom med längre personer.
Längre och kortare än runt 180 cm.

Nils; Jo, jag antar att de är lika mycket värda och får dela på kungakronan, 2/3 till Marklyft och 1/3 till Knäböj.
Rätt ska vara rätt ;)


MVH Survivor

Nitrometan
2003-03-31, 21:02
Båda tillhör helt klart den kungliga familjen. Jag tror nog att de flesta som kör seriöst tar mer i mark än i böj (om vi snackar lyft utan styrkelyftardräkter och lindor och annat tjafs).

Men jag skulle nog ändå säga att knäböjen är lite högre upp på "kunglighetsskalan" då den stressar hela kroppen mer än marken. Änsålänge leder knäböjen min personliga "svimma-efter-setet" topplista.

Jag tillhör de korta, under 180 cm, och drar en del mer i mark än jag böjer.

Triceps jobbar i marken! Iallafall när man sträcker ut armarna maximalt innan lyftet för att undvika att biceps eller bicepssenan går av under lyftet. :D

Nitrometan
2003-03-31, 21:03
CNS, nervsystemet, är givetvis träningsbart det också. Man kan alltså träna upp sig så att nervsystemet tål mer "stryk" än det gör innan man började träna det.

Pontus
2003-03-31, 21:39
Får man bred röv när man kör knäböj? Då tänker då inte jag köra den i fortsättnignen. Jag vill inte bli stor överallt, bara där det är snyggt.

Jon2
2003-03-31, 21:46
sluta fjolla så mkt mer muskler får du inte då är det fettet som det är för mkt av

Pontus
2003-03-31, 21:49
Nu är ju jag inte den typen som det poppar upp muskler på bara för att jag tar i lite så att få stor röv kanske inte är så stor chans iaf ...

Ingo
2003-04-01, 15:24
Kör man fria böj kontrollerat, och ser till att ha full spänn i låren genom hela rörelsen så ska det fan inte resultara i en stor röv. Växer röven ohämmat av böj så gör man antagligen ngt väldigt fel skulle jag tro.

Böj är antagligen den bästa enskilda övningen för framsida lår, o en av dom mest krävande att utföra tillsammans med marklyft, så på så sätt är den kung av en massa övningar..

Edit: stavfel...

Jo0oHaN
2003-04-01, 20:26
jag har faktiskt aldrig tränat ben (på mina 6 månader som bodybuilder..hehe) :smash: :nono: :em: :whipped:

..men nu måste jag börja..tänkte börja köra knäböj i smithen..vet att man helst ska köra utan smith..men jag har ingen träningspolare för tillfället som kan hjälpa tilll....vilka övningar ska man mer köra..eller räker det med en 4 set knäböj till att börja med???

Stickboy
2003-04-02, 13:14
Joooooooohan,

Please kalla dig inte för bodybuilder om du aldrig kört ben och tränat i 6 månader