handdator

Visa fullständig version : 1 Vecka utan träning


Alfred Nobel
2007-06-16, 21:24
Jag har den senaste veckan enbart slappat framför tv'n och proppat i mig det jag kommer åt. Inte brytt mig över syltsmörgås på morgonen eller jordnötsringar till filmen på eftermiddagen. Jag har levt som en liten prins faktiskt. Sen har jag festat och druckit alkohol vid 2-3 tillfällen också och där fanns det inte heller något hinder.

Grejjen är den att jag vägde ca: 2-3 kilo mindre förra veckan, då jag hade tränat och käkat normalt som i min deff. Tidigare låg mitt kcal intag på 1800~ på en dag och nu har jag säkert överstigit den till 2500 i 1 veckas tid!

Jag har sett denna vecka som en "vilovecka" och jag undrar hur det har påverkat min kropp?

Kommer allt överskott lagras som fett bara för att jag inte har tränat något under denna monsterätande vilovecka?

Är det bra med 1 veckas lång vilovecka?

Jag är:

19 år
72kg (vägde 69)
181cm

Jag menar, är de 3 kg av vad jag lagt på mig enbart fett? eller är det mycket vätska? För enlit kcal intaget, som förvisso ligger på ett 600+ sedan tidigare, bör jag inte gått upp 3kg i rent fett... eller? *mini*

King Grub
2007-06-16, 21:26
Ett överskott lagras, ja. Det finns inga praktiska begränsningar för upptaget av energi på det sättet. Allt överskott lagras dock inte som kroppsfett, utan även dina glykogendepåer kommer att fyllas (vilket främjar återhämtningen), en del kommer att bilda nytt muskelprotein, en del kommer att gå åt till ökad värmeproduktion.

Har du inget datum då deffen måste vara färdig, händer det väl inte något mer än att det tar lite längre tid tills du når ett ev satt mål.

Alfred Nobel
2007-06-16, 21:33
Har du inget datum då deffen måste vara färdig, händer det väl inte något mer än att det tar lite längre tid tills du når ett ev satt mål.

Det otroliga i det hela är även att min vän, som rör på sig 1 gång per år, käkar i princip samma mängd som mig. Kan skilja någon gurka vid ett måltid. Men han har sett ut lika dan i hela sitt liv. Han har typ mega low BF och synliga muskler.

Hur kommer det sig? Trots att han käkar mer KCAL än vad som Harris&Benedict metoden säger att han behöver.

Själva deffen tar jag det som de kommer. Jag slutar när jag känner mig nöjd, blir nog att lägga det goda åt sidan och återuppta träningen igen ;)

Handcuff
2007-06-16, 21:35
Det otroliga i det hela är även att min vän, som rör på sig 1 gång per år, käkar i princip samma mängd som mig. Kan skilja någon gurka vid ett måltid. Men han har sett ut lika dan i hela sitt liv. Han har typ mega low BF och synliga muskler.

Hur kommer det sig? Trots att han käkar mer KCAL än vad som Harris&Benedict metoden säger att han behöver.

Själva deffen tar jag det som de kommer. Jag slutar när jag känner mig nöjd, blir nog att lägga det goda åt sidan och återuppta träningen igen ;)

1. Värdet du får fram visar inte verkligheten...bara ett riktvärde
2. Han äter inte så mycket som han tror
3. Han är ett genetiskt freak..

Alfred Nobel
2007-06-16, 21:37
1.
3. Han är ett genetiskt freak..

Haha där har vi de ;)

King Grub
2007-06-16, 21:37
Trots att han käkar mer KCAL än vad som Harris&Benedict metoden säger att han behöver.

Den ger inget exakt värde som stämmer för alla.

Alfred Nobel
2007-06-16, 21:42
Den ger inget exakt värde som stämmer för alla.

Okej, låter logiskt!

Liten snabb fråga bara, som kanske inte berör ämnet så pass bra, men om jag käkar Kasinprotein innan läggdags och EAA under själva dagen (innan/efter träning). Hur påverkas proteinsyntesen? Eller går jag i katabolt läge? *screwy*

Eddie Vedder
2007-06-16, 21:49
Eller går jag i katabolt läge? *screwy*

Förtydliga gärna "katabolt läge". Kroppen är ständigt i en katabol fas, från det att du föds tills dess att du dör. Parallellt med det så pågår ständigt även anabola processer och det som under lång tid överstiger den andra innebär ett resultat av ökad inlagring/uppbyggnad eller förbränning/nedbrytning, extremt svårt att fattat vad du menar egentligen?

Alfred Nobel
2007-06-16, 21:56
Förtydliga gärna "katabolt läge". Kroppen är ständigt i en katabol fas, från det att du föds tills dess att du dör. Parallellt med det så pågår ständigt även anabola processer och det som under lång tid överstiger den andra innebär ett resultat av ökad inlagring/uppbyggnad eller förbränning/nedbrytning, extremt svårt att fattat vad du menar egentligen?

Jag undrar om Kasein protein intag under kvällen fördelat med vassle & EAA under dagen har för påverkan på proteinsyntesen. Dvs, om jag kan häva nedbrytningen av muskler och försöka fokusera mig på förbränning av fettet i kroppen, med hjälp av att exempelvis slänga i mig en burk keso innan läggdags? (ev. kosttilskott i form av kasein)*popcorn*

Jag liggerfortfarande på ett kcal-underskott enligt tabellen.

Eddie Vedder
2007-06-16, 22:04
Jag liggerfortfarande på ett kcal-underskott enligt tabellen.

Ett kaloriunderskott under längre tid är i sej en period där nedbrytningen överstiger uppbyggnaden, men visst kan du förbättra dina möjligheter till att minimera muskelförluster.

Keso innan läggdags ger ju energi samt aminosyretillförsel under ett antal nattetimmar vilket är positivt. Själv tycker jag dock kolhydrater precis innan läggdags är viktigare, gärna tillsammans med protein. En kesomacka kan ju vara lämplig exempelvis, kroppen behöver ju tillgång till glukos även under natten och finns inte det tillgängligt från kolhydrater måste ju glukoneogenesen från muskelprotein tillföra hjärnan/kroppen med glukos. På så sätt fungerar kolhydrater antikatabolt under nattfastan.

Hur man optimalfördelar tillskott hit och dit under dagen känns som en onödig diskussion och den är bättre att King Grub ger svar på eftersom han har järnkoll på muskelproteinsyntes och kvävebalans av dessa.
Själv tycker jag du ska se till att äta tillräckligt och balanserat bara, träna på bra och försök att undvika jätteunderskott då du redan nu har en väldigt låg fettprocent.:)

Racso
2007-06-16, 22:09
Jag undrar om Kasein protein intag under kvällen fördelat med vassle & EAA under dagen har för påverkan på proteinsyntesen. Dvs, om jag kan häva nedbrytningen av muskler och försöka fokusera mig på förbränning av fettet i kroppen, med hjälp av att exempelvis slänga i mig en burk keso innan läggdags? (ev. kosttilskott i form av kasein)*popcorn*

Jag liggerfortfarande på ett kcal-underskott enligt tabellen.

Eddie skrev precis att nedbrytningen pågår hela tiden, så det är svårligen så att man kan häva den. Däremot kommer din proteinbalans gynnas (och förhoppningsvis vara positiv) av att du slänger i dig ett långsamt protein innan läggdags. (förutsatt att du ligger på överskott?)

Alfred Nobel
2007-06-16, 22:13
Själv tycker jag du ska se till att äta tillräckligt och balanserat bara, träna på bra och försök att undvika jätteunderskott då du redan nu har en väldigt låg fettprocent.:)

Jag är fan rädd för King Grubbelizor ;) haha!

Jag är bara så fruktansvärt rädd över att när jag sedan tänkte börja bygga muskler i höst/vinter att jag kommer öka i vikt för snabbt och lasta på massa onödigt fett. Men om jag redan nu börjar käka ett mer stabilt mål med bra fördelning av det goá och nyttiga, kan jag öka enbart i muskler? Eller måste jag gå igenom ytterligare en deff i vår? :D

Sedan har jag läst lite om att öka/minska i vikt i form av deff minskar ens livslängd. Tydligen är det så att de som kan hålla sin vikt någorlunda lik under sina dagar leva längre än de som ökar/tappar i perioder... Finns det någon som kan bekräfta ett svar på den frågan? (Annars vore deff dåligt juue..)

Alfred Nobel
2007-06-16, 22:14
Eddie skrev precis att nedbrytningen pågår hela tiden, så det är svårligen så att man kan häva den. Däremot kommer din proteinbalans gynnas (och förhoppningsvis vara positiv) av att du slänger i dig ett långsamt protein innan läggdags. (förutsatt att du ligger på överskott?)

Ah jag märkte de :smash:

Eddie Vedder
2007-06-16, 22:26
Jag är bara så fruktansvärt rädd över att när jag sedan tänkte börja bygga muskler i höst/vinter att jag kommer öka i vikt för snabbt och lasta på massa onödigt fett. Men om jag redan nu börjar käka ett mer stabilt mål med bra fördelning av det goá och nyttiga, kan jag öka enbart i muskler? Eller måste jag gå igenom ytterligare en deff i vår? :D

Klart du kommer öka i fettvikt om du börjar bulka igen, det är oundvikligt. Ökningen av både muskler och fett större ju större överskott så det är ditt val hur mycket estetik du vill offra under en period för att få mer muskler.

Hur nyttig din mat är spelar föga roll för just fettbalansen, den avgörs av ditt energiintag kontra din energiförbrukning. Dock finns det så många fler faktorer att tänka på när det gäller kosten än enbart vikten och fettbalansen, att må bra och hålla sej frisk är ju en sak som kan vara värt att ägna en tanke och då är ju såklart en hälsosam (men helst inte hälsofanatisk) livsstil att föredra.;)

Sedan har jag läst lite om att öka/minska i vikt i form av deff minskar ens livslängd. Tydligen är det så att de som kan hålla sin vikt någorlunda lik under sina dagar leva längre än de som ökar/tappar i perioder... Finns det någon som kan bekräfta ett svar på den frågan? (Annars vore deff dåligt juue..)

En enskild sak kommer inte påverka om du lever längre eller ej, men visst är ständiga skiftningar i vikt något som inte är särskilt naturligt. Att gå upp i vikt är överhuvudtaget inte särskilt hälsosamt för en frisk individ, likaså bantning. Men inte kan man säga att du kommer leva ett kortare liv för det.:)