handdator

Visa fullständig version : öka i Vikt!?


Multi
2003-03-28, 23:08
Hallå!
Hoppas några tips på vägen här!
Ja e 187 lång o väger just nu 76+ brukar ligga på 80 men nu har jag varit sjuk en tid..
Ja tränar styrka, lite cykel o rör mig mkt under dagen bla cyklar jag ca 1.5 mil under en dag.
tränar "planerat" ca 2 ggr i veckan oftast styrka men även lite spinning o landsväg.
Jag vill gå upp i vikt helst både muskler o fett. men har inget mot att gå upp lite i fett.. det behövs. Det lilla jag har är mest muskler o jag är ganska stark trotts allt.
Tror inte jag äter tillräckligt blir oftast några mackor efter skolan o inte alltför mkt av vår goda skollunch..
Har ni några tips hur jag kan gå till väga. Något mål man lätt rör ihop på några minuter efter skolan som innehåller mkt kcal?
Vad för sorts mat bör jag äta?
Om jag klämmer i mig 5hg godis på en lördag märker jag ingen skillnad..?
Äter mer än mina flesta kompisar fast rör mig oftast mer än dem..

Orkar ni med lite mer så har jag en annan sak ja undrat över. för snart 1,5 år sen när jag började styrketräna. vägde då ca 75-77 efter ca 4-5 månader var jag upp i 80+ o var påväg till 85kg. Sen gick jag ner till ca 80 trotts att jag ökade muskelmassa o belastning

Survivor
2003-03-29, 11:12
Tja... Till att börja med kan du ju käka massor av all lagad mat du bjuds på, oavsett om du skulle tycka det är äckligt eller inte för det är lagad mat du ska ha.

Fett ska man ha, men rätt fett, fet fisk är ett utmärkt exempel på det.

Ett par mellanmål för att undvika extrema hungerkänslor är att rekommendera, t.ex yoghurt och någon macka med vad du nu tycker är gott pålägg, frukt.

Gå in på www.paulun.com där finns näringstabeller över allt möjligt man kan stoppa i sig.. Se vad som kan passa dig bäst, sedan är det ju bara att fråga på här så lär du dig något på kuppen också :)

MVH Survivor

Herkulez
2003-04-02, 07:44
sätt i 1 banan,2dl havregryn, 4dl mjölk,4 ägg, oboy ,glass och jordnötssmör i en mixer, drick två sådana 1500kcla bomber om dan så ska du se att det börjar hända saker, lätt och gott.:cheers:

shirunai
2003-04-02, 08:26
Originally posted by Herkulez
sätt i 1 banan,2dl havregryn, 4dl mjölk,4 ägg, oboy ,glass och jordnötssmör i en mixer, drick två sådana 1500kcla bomber om dan så ska du se att det börjar hända saker, lätt och gott.:cheers:

:hbang:

fast 2 om dagen...är inte det lite väl lite...vi säger karln får i sig 2000-2500kcal om dagen sen bara 2st drinkar det blir ju bara 5000-5500 kcal fjantigt tycker jag ta 4st sånna där drinkar !

MIGGE
2003-04-02, 10:52
hur mkt jordnötssmör ska det vara ungefär? och hur mkt glass?
ska det vara hela ägg? hur mkt oboy ska det va´ra?
är det gott?

z_bumbi
2003-04-02, 11:03
MIGGE: Det kan vara gott och hur mycket du tar får du ju räkna fram själv så du når ditt kalorimål, oboy är ju mest för smaksättning så gissningsvis två matskedar borde vara lagom
men det beror ju även på vilken smak på glassen det är mm.

Att dricka två drinkar på 1,5 Mcal om dan kan nog vara mycket för de flesta men rör man sig mycket och har hög förbränning så kanske det krävs.

Har man extrem förbränning (Läs Jarrod) så kanske man ska öka kalorimängden ännu mer med lite matolja :)

Herkulez
2003-04-02, 11:10
glömde bort oljan, tack bumbi

ta i så mycket du känner att du behöver, du får mixtra lite, oboyen sätter du i som smaksättning så du får ta så mycket det behövs.

shirunai, jag antar att du skämtar men om inte, han säger att han ligger på 80 annars, så vi utgår från vikten ligger kvar där nu när han äter vanligt, då förbrukar han lika mycket kcal som han äter, då tror jag nog att två extra sådana drinkar räcker.

Multi
2003-04-02, 16:49
Verkar ju grym!! Måste testa!
Tack för tipset:thumbup: