handdator

Visa fullständig version : Är det bra fett i mjölk?


Brian Boitano
2007-06-16, 18:02
Detta är säkert en dum fråga, men jag frågar ändo. Jag dricker dagligen mellanmjölk till min havegrynsgröt - är det dåligt eller bra fett från mjölken? :MrT:

krilleh
2007-06-16, 18:16
Kan man ens rama in fettet i bra och dåligt?

Fett behövs, hej å hå.

Viktor_Balck
2007-06-16, 18:44
Kan man ens rama in fettet i bra och dåligt?

Fett behövs, hej å hå.

Ja, det kan man.

Mättat = dåligt
Enkel och fleromättat = bra

Ironbabe
2007-06-16, 18:46
Ja, det kan man.

Mättat = dåligt
Enkel och fleromättat = bra

SERIÖST???? *gah!*

Eddie Vedder
2007-06-16, 18:48
Ja, det kan man.

Mättat = dåligt
Enkel och fleromättat = bra

Det här är ett skämt va!?*screwy*

Rahf
2007-06-16, 18:58
Ja, det kan man.

Mättat = dåligt
Enkel och fleromättat = bra

Haha det är nästan så att man får ofriviliga spasmiska signaler mellan hjärnhalvorna när man läser detta.

Aftonbladet!! AHOY!! :D

Brian Boitano
2007-06-16, 21:10
hum.. har jag fattat det rätt om allt fett är bra fett, i rimliga mängder?

regus
2007-06-16, 21:13
hum.. har jag fattat det rätt om allt fett är bra fett, i rimliga mängder?

Japp.

Johan_P
2007-06-16, 21:14
Hurmph... att inte ens en moderator kan svara på topic är lite underligt. Killen frågar om fettet i mjölk är dåligt eller bra, inget annat. Och om nu det Viktor_Balck skriver är felaktigt, är det väl lämpligt och på sin plats att rätta det?

MAXX
2007-06-16, 21:16
Ja, det kan man.

Mättat = dåligt
Enkel och fleromättat = bra

jag trodde också det var så här. vad har jag fattat fel nu???

Eddie Vedder
2007-06-16, 21:16
hum.. har jag fattat det rätt om allt fett är bra fett, i rimliga mängder?

Ja då har du fattat det helt rätt, att skilja på mättat fett=dåligt och omättat=bra är direkt korkat.

Det enda direkt ohälsosamma fettet är ju transfettsyror men det är egentligen inte mycket att oroa sej för då en i allmänhet näringsrik och välbalanserad kost ändå innehåller såpass begränsat av transfettrika produkter.


Variera ditt fettintag mellan olika källor, personligen tycker jag fet fisk, smör, olivolja, ägg, rapsolja, ost och grädde, nötter samt fettet man får i sej från kött, sojabönor havregryn etc. är bra variationer. Så stirra dej inte blind på hur fettsammansättningen ser ut i varje enskilt livsmedel utan sträva efter en balans där enkelomättat fett gärna får utgöra den övervägande delen.:thumbup:

hasse36
2007-06-16, 21:21
Mjölkfett är dåligt fett. Det innehåller mycket myristinsyra och palmitinsyra som höjer det dåliga kolesterolet.

Sparrisen
2007-06-16, 21:31
Detta är säkert en dum fråga, men jag frågar ändo. Jag dricker dagligen mellanmjölk till min havegrynsgröt - är det dåligt eller bra fett från mjölken? :MrT:

Det faller under kategorin dåligt fett. Att det sedan i mindre mängder inte alls är skadligt är en annan sak. Men det fyller ingen egentlig funktion i kroppen förutom att ge energi.

Eddie Vedder
2007-06-16, 21:42
Mjölkfett är dåligt fett. Det innehåller mycket myristinsyra och palmitinsyra som höjer det dåliga kolesterolet.

Det stämmer, men likväl höjer det även HDL-kolesterolet och det är ration mellan LDL och HDL som är mest intressant. Fleromättat fett sänker LDL men även HDL och är dessutom betydligt mer känsligt för oxidation.
Det mättade fettets effekt på kolesterol är mer kraftfullt men att döma ut mjölkfett som "dåligt" är fortfarande en överdrift anser jag.

Dietary fat, carbohydrate, and protein: effects on plasma
lipoprotein patterns. Journal of Lipid Research Volume 47, 2006

Du har alltså rätt i det du säger Hasse36, inte så att jag försöker "rätta" dig, jag kan dock inte hålla med om att hårddra någonting så långt som att säga att det är "dåligt". Ingen lever ju på enkom feta mjölkprodukter och då känns det lite som onödig skrämselpropaganda.:)

Men det fyller ingen egentlig funktion i kroppen förutom att ge energi.

Så exempelvis absorbtion av fettlösliga vitaminer är en totalt oväsentlig funktion i kroppen tycker du? Reglering av hormonbalans likaså?

Alfred Nobel
2007-06-16, 21:44
Kan du hantera alla fetter i en rimlig mängd är det ingen fara!

What so ever...

Rahf
2007-06-16, 21:49
Ät som en sund människa = no worries mate!

Icke
2007-06-17, 00:46
Det viktiga är att du får i dig de essentiella fettsyrorna och undviker transfettsyrorna. Resten behöver du bara räkna som energi.

Eddie Vedder
2007-06-17, 07:16
Det viktiga är att du får i dig de essentiella fettsyrorna och undviker transfettsyrorna. Resten behöver du bara räkna som energi.

Du vet att mjölkfett innehåller transfettsyror va?;) Det bildas i våmmen hos alla idisslare och förekommer naturligt i mjölkprodukter från dessa.

Och nej, resten är inte bara tom energi. Visst kan kroppen själv syntetisera dom icke-essentiella fettsyrorna men att påstå att dom inte gör annat än ger energi är direkt felaktigt på alla sätt.

En person som enbart försöker få i sej omega-3 och omega-6 (de essentiella fettsyrorna) utsätter sin kropp för stora påfrestningar då dessa är väldigt känsliga fettsyror som ställer höga krav på antioxidantintag, i synnerhet vitamin-E.

Musselbank
2007-06-17, 09:18
Det är ganska svårt, tror jag, att äta sig sjuk / osund om man tar sig tid att känna efter vad man vill äta innan man äter. Man kan med dagens utbud utsätta sig för allt, och välja och vraka. Det är ganska svårt att äta fel, särskilt om man inte fokuserar på att äta rätt (istf gott). Det är inte alls alltid man hungrar efter det osunda, det är en myt.

Smör och mjölk är gott och bra, men utsätter man sig för mer oljebetonad kost finner också den sin plats.

God mat, mat som man vill ha, är i förkrossande hög grad bra och rätt. Om man har problem med tex energi plus eller minus får man sätta sig över hungern i vissa detaljer, men i övrigt får man se till att kalasa så klokt man bara kan, vilket inte kräver mycken ansträngning.

Om man överväger vad som verkligen är gott kommer man nog oftast fram till en ganska hyfsad kost. Vad som verkligen är gott behöver inte vara det man tror. Man måste prova.

Att särskilja lustfylld mat från "optimalt verkningsfullt intag" är lite småsjukt. Så jädrans dum är inte kroppen. OK, den har ofta en viss tendens att önska sig fett & sött. Men som någorlunda civiliserad människa fixar man rimligtvis ganska lätt läcker mat som inte avviker så mycket från optimum.

Jag babblar.

Men en del kostfunderingar liknar frågor om hurdan konst som man bör ha på sina väggar, som om man inte själv hade en känsla för vad man tycker om.

Och som om den känslan inte vore värd att lita till.

Icke
2007-06-18, 01:38
Du vet att mjölkfett innehåller transfettsyror va?;) Det bildas i våmmen hos alla idisslare och förekommer naturligt i mjölkprodukter från dessa.

Och nej, resten är inte bara tom energi. Visst kan kroppen själv syntetisera dom icke-essentiella fettsyrorna men att påstå att dom inte gör annat än ger energi är direkt felaktigt på alla sätt.

En person som enbart försöker få i sej omega-3 och omega-6 (de essentiella fettsyrorna) utsätter sin kropp för stora påfrestningar då dessa är väldigt känsliga fettsyror som ställer höga krav på antioxidantintag, i synnerhet vitamin-E.

Naturliga transfettsyror kan kroppen identifiera och ta hand om, det är de "syntetiska" som det blir problem med.

Vitamin-E och andra antioxidanter följer för det mest med de känsliga fettsyror vi äter, eftersom de växter och djur det kommer ifrån har haft samma problem.

Men visst, det används inte bara som energi. Man får inte glömma strukturfettet. Det är ju där det är så viktigt med rätt balans! Men det är långt ifrån nå´n hårfin balansgång. Så länge du håller dig ifrån ytterligheterna så dör du av ålderdom före nå´n fel-fettsyrebalans-sjukdom.
Den ena ytterligheten; att helt utesluta de icke-essentionella fettsyrorna är teoretisk men knappast realistisk eftersom det inte blir så mycket mat kvar att välja på. Med diverse andra bristsjukdomar till följd.
Den andra ytterligheten; att helt utesluta eller äta alldeles för lite av de essentiella fettsyrorna och då framför allt omega-3 är, enligt både min och många andras mening den absolut största kostrelaterade samhällsproblemet i västvärden.

Det jag menade från början var att; så länge vi tillgodoser kroppens behov av omega-3 och omega-6 så behöver vi inte betrakta det mättade fettet som onyttigt i sig. Ett, inte allt för överdrivet överskott resulterar bara i viktuppgång.

Eddie Vedder
2007-06-18, 05:10
Den andra ytterligheten; att helt utesluta eller äta alldeles för lite av de essentiella fettsyrorna och då framför allt omega-3 är, enligt både min och många andras mening den absolut största kostrelaterade samhällsproblemet i västvärden.

Det här håller jag inte riktigt med om, att vi äter för lite omega-3 i västvärlden ser jag oxå som en hälsoriskfaktor men absolut inte att vi äter för lite omega-6, snarare för mycket.

Det är ju balansen mellan dessa som är så viktig och ett överintag av omega-6 från vegetabiliska källor och kött från djur uppfödda på "fel foder".

Men annars håller jag med dej, absolut. Mycket fysisk hälsa skulle troligtvis kunna förbättras om folk fick i sig mer oemaga-3 fettsyror dagligen.:)

Det jag menade från början var att; så länge vi tillgodoser kroppens behov av omega-3 och omega-6 så behöver vi inte betrakta det mättade fettet som onyttigt i sig. Ett, inte allt för överdrivet överskott resulterar bara i viktuppgång.

Detta håller jag helt med om.:thumbup:

Sverker
2007-06-18, 06:14
Mjölk innehåller också en salig blandning av olika transfettsyror. Svårt att definiera vilka som är unika för härdad raps- eller sojaolja.

Skulle det finnas unika just där så skulle det också vara MYCKET intressant att plocka fram dem för vidare studier.

z_bumbi
2007-06-18, 06:43
Den andra ytterligheten; att helt utesluta eller äta alldeles för lite av de essentiella fettsyrorna och då framför allt omega-3 är, enligt både min och många andras mening den absolut största kostrelaterade samhällsproblemet i västvärden.

Jag tror att det är att människor rör sig för lite och/eller äter för mycket som är det största problemet dvs övervikt, fetma och brist på motion. Omega-3 kommer ganska långt ner på skalan då det är få som lyckas undvika omega-3 helt. Visst skulle balansen kunna bli bättre men man ska inte basera sina antagande på amerikanska siffror då många produkter i resten av västvärlden har bättre kvot mellan omega-3 och omega-6. Omega-6 är det som Eddie skriver nog ingen som äter för lite av.

Tolkia
2007-06-18, 06:50
Jag tror att det är att människor rör sig för lite och/eller äter för mycket som är det största problemet dvs övervikt, fetma och brist på motion.
+ så mycket så det finns inte.

machine gun
2007-06-18, 11:17
Jag tror att det är att människor rör sig för lite och/eller äter för mycket som är det största problemet dvs övervikt, fetma och brist på motion.

+123456789


Sen har jag en känsla av att "opti-sökande" och rädsla för att äta någonting som inte är optimalt ur t.ex. muskelbyggarsynpunkt, kommer förkorta folks liv mer än kosten i sig pga ökade nivåer av stresshormon.

puccini
2007-06-19, 01:36
Ny norsk studie antyder at melkefett og ost kan være bra mot hjerteinfarkt, iflg ernæringsfysiolog Anne Biong:

http://www.mozon.no/vekt-og-kosthold/andre-saker/sl%E5r+hull+p%E5+ostemyter/art386298.html

Ernæringsfysiologen forklarer at holdningen lenge har vært at melkefett øker risikoen for hjerteinfarkt. Siden melkefett inneholder mye mettet fett, har man også antatt at fete melkeprodukter er usunt.

I de senere årene har det derimot kommet mange studier som ikke har funnet noen økt risiko for hjerteinfarkt: ved inntak av melkefett. Det samme fant altså Biong.

Hun har undersøkt kostholdet til rundt 100 hjerteinfarktpasienter og like mange friske kontrollpersoner. Resultatene viser at de friske personene hadde det høyeste inntaket av melkefett og meieriprodukter.

Det spesielle var at de også hadde et høyere inntak av ost enn hjerteinfarktpasientene. Det var ingen forskjell på gruppene når det gjaldt andre meieriprodukter.