handdator

Visa fullständig version : Ont i axlar i lutande bänkpress


Officer
2007-06-16, 16:46
Även då jag har så lite som 25-30 graders lutning i lutande bänkpress/hantelpress så får jag jämt ont som fan i framsida axlar, en sorts extrem pump/ont-känsla. Jag tappar kontakten i brösten pga värken och får lägga av i förväg. Plan bänk går bra men lutande går inte. Max 1 set går bra, men sen tar framsida axlar över så pass så jag får en sanslös pump i främre deltoid.

Jag har testat att sänka vikten ordentligt, samt dra bak axlarna som fan och köra så strikt det bara går, men icke.

Bör jag stretcha upp någonting? Stärka upp någonting? Har mixtrat med greppbredd men det hjälper inte heller.

bertbert
2007-06-16, 21:18
Rotatorcuffen?

mangs
2007-07-08, 12:27
Detta har hänt även mig i perioder när jag kört högre frekvens/volym/belastning än vanligt och då är det framsida axlar som oftast säger ifrån först (för mig) och då oftast i just lutande bänk. Prova att kör lite lägre volym för pressövningarna ett tag och skippa sned bänk helt i 2-3 pass för att sedan börja om på nytt.

nkt_91
2008-02-16, 08:50
detta känner jag igen!:O fast jag har en kännsla av att det kan vara något alvarligare. jag har testat streach av axlarna och akupunktur men det ger ingen större effekt :( undrar om de kan vara AC-leden mellan skulderbladet och nyckelbenet?

Martin Löwgren
2008-02-16, 11:49
Muskeltesta rotatorcuffen avseende längd, kraft och stabilitet och återkom. Kan du inte göra det själv så råder jag dig att uppsöka naprapat/sjukgymnast eller någon polare med riktigt bra koll på anatomi.

Anonym112
2008-02-19, 22:52
Har samma "problem", fri lutande bänkpress är döden för mina axlar. Samma med fri bänkpress.

Klarar mig utan dom övningarna och kör i smithen/hantelpressar istället. Det sliter dock också, men inte lika mycket.

Har varit hos naprapat osv men inget har hjälpt, man är helt enkelt inte skapt för alla övningar. Man får lura skadorna genom att köra andra övningar istället. Det tjänar man på i det långa loppet.