handdator

Visa fullständig version : Hur ska jag träna för att få sådana här axlar?


UrkProductions
2007-06-16, 15:48
hur ska jag träna för att sådana här axlar? http://www.t-nation.com/img/photos/06-021-training/image004.jpg

Jag vill inte ha några asbreda axlar utan mer som honom. Hur ska jag träna då? Jag tycker det ser ut som om han tränat väldigt mycket baksida axlar. Oftast har man ju mindre baksida axlar än framsida. Men inte han. Hur ska jag träna är frågan iaf. Inga breda fula axlar är jag ute efter.

larre
2007-06-16, 16:16
För att få fart på baksida axlar så kan du köra prioritering på dom.
Kör baksida på axelpasset och så kan du köra 4 set med 10 reps för baksida på ryggpasset under typ 4-5 veckor för att sedan inte träna baksida dubbelt någon vecka för att sedan köra dubbelt igen.

Johan_P
2007-06-16, 16:16
Du skriver att han ser ut att ha mkt baksida av axlarna, testa att träna mkt bakaxlar då?

Du kan inte förändra hur dina muskler ser ut, bara göra dem starkare/svagare eller större/mindre, för övrigt.

Förresten, hur kan breda axlar bli fula? :confused:

UrkProductions
2007-06-16, 16:22
Du skriver att han ser ut att ha mkt baksida av axlarna, testa att träna mkt bakaxlar då?

Du kan inte förändra hur dina muskler ser ut, bara göra dem starkare/svagare eller större/mindre, för övrigt.

Förresten, hur kan breda axlar bli fula? :confused:

Kanske bara jag som tycker att det är fult? Kanske ska avvänja mig vid det.

Iaf varför ska jag träna 10 reps x 4 set? bygger inte 4 reps bättre?

krilleh
2007-06-16, 16:45
Generellt sätt så är 1-5 reps för styrka och 6-12 reps för volym. Själv kör jag 5-8reps vilket känns lagom åt båda hållen.

MateFeedKillRepeat
2007-06-16, 16:51
Generellt sätt så är 1-5 reps för styrka och 6-12 reps för volym. Själv kör jag 5-8reps vilket känns lagom åt båda hållen.

Finns många olika uppfattningar om det där, vanligast är dock 1-3 för styrka och 6-20 för volym har jag hört haha.

MateFeedKillRepeat
2007-06-16, 16:52
Träna på vad som känns bäst så blir det bäst resultat också.

UrkProductions
2007-06-16, 17:22
Vafan, jag som tränat 4 reps och hör nu att typ 12 är bättre för volym! Jag tränar just nu BARA för volym! Jahapp då tänker jag öka till 8 reps.

krilleh
2007-06-16, 17:35
Finns många olika uppfattningar om det där, vanligast är dock 1-3 för styrka och 6-20 för volym har jag hört haha.

Ja, därför skrev jag generellt.

Rahf
2007-06-16, 17:38
1-20 reps bygger bäst. Vill du ha lite mer lutning åt volym så föreslår jag dock hellre 8-12 än 4 ;)

mentzer
2007-06-16, 21:44
Finns många olika uppfattningar om det där, vanligast är dock 1-3 för styrka och 6-20 för volym har jag hört haha.
4-5 då? Bortkastat?

Rahf
2007-06-16, 21:48
4-5 då? Bortkastat?

Jajamen, fullständigt ;)

Det där kallas populärt för trollande. I am also guilty :em:

UrkProductions
2007-06-16, 21:48
asså är det stor skillnad på¨om man kör 1-3 eller 4-5? Skulle inte tro det.

8 kör jag hädanefter :)

mentzer
2007-06-16, 23:25
asså är det stor skillnad på¨om man kör 1-3 eller 4-5? Skulle inte tro det.

8 kör jag hädanefter :)

1 eller 5 är en jävla skillnad

Deceiver85
2007-06-16, 23:53
Om du vill se ut som personen på bilden så är det bara att börja deffa. Viktminskning ger på kort tid bättre synliga resultat på vita duken än muskelökning...

MickeZZ
2007-06-17, 02:25
Vafan, jag som tränat 4 reps och hör nu att typ 12 är bättre för volym! Jag tränar just nu BARA för volym! Jahapp då tänker jag öka till 8 reps.

Enligt Chad Waterbury som verkar vara en ganska respekterad coach sa ska det visst ga riktigt bra att bygga volym pa bade 3-reppare och singlar sa lange totalvolym och vikter ar tillrackligt hoga. Har ar ett par av hans program:

http://www.t-nation.com/readTopic.do?id=547470

http://www.t-nation.com/readTopic.do?id=459290

Fatalist
2007-06-17, 10:08
Enligt Chad Waterbury som verkar vara en ganska respekterad coach sa ska det visst ga riktigt bra att bygga volym pa bade 3-reppare och singlar sa lange totalvolym och vikter ar tillrackligt hoga. Har ar ett par av hans program:

http://www.t-nation.com/readTopic.do?id=547470

http://www.t-nation.com/readTopic.do?id=459290

Och han och hans klienter är rena som en vita filtar?

UrkProductions
2007-06-17, 10:12
Om du vill se ut som personen på bilden så är det bara att börja deffa. Viktminskning ger på kort tid bättre synliga resultat på vita duken än muskelökning...

Tro mig, jag behöver INTE deffa. Jag har fruktansvärt lite fett och underhudsfett. Mina muskler syns lika mycket, de behöver bara bli större/mer massa.

z_bumbi
2007-06-17, 10:32
Enligt Chad Waterbury som verkar vara en ganska respekterad coach

Nja på t-mag är han ganska respekterad, de flesta andra (inklusive mig själv) anser att han skriver mycket skräp/saknar en konsekvent linje.

Corpobal
2007-06-17, 11:09
Apropå T-nation, varför envisas dom med att upphöja sina egna skribenter till skyarna i artikel efter artikel som kanske inte ens har med personerna att göra. Finns nån slags kult-stämning där som är rätt äcklig.

Rahf
2007-06-17, 11:31
Apropå T-nation, varför envisas dom med att upphöja sina egna skribenter till skyarna i artikel efter artikel som kanske inte ens har med personerna att göra. Finns nån slags kult-stämning där som är rätt äcklig.

De är till större delen amerikaner, dom brukar ha en tendens att hetsa upp sig ett par snäpp till på nånting som en svensk knappt går igång på. Plus att de sväljer allting som folk skriver med hull och hår, finns inte mycket källkritik.

Det är min teori :D

Danny Devito
2007-06-17, 14:02
Nja på t-mag är han ganska respekterad, de flesta andra (inklusive mig själv) anser att han skriver mycket skräp/saknar en konsekvent linje.

plus ett

MickeZZ
2007-06-17, 16:27
Och han och hans klienter är rena som en vita filtar?

Nja på t-mag är han ganska respekterad, de flesta andra (inklusive mig själv) anser att han skriver mycket skräp/saknar en konsekvent linje.

Tja det ar mycket jag inte vet om Waterbury och jag har inte last allt han skriver sa kanske han ar inkonsekvent men kommentera garna vad som ar fel enligt er i tanket med t ex 10X3?

pragmatist
2007-06-17, 16:44
Tja det ar mycket jag inte vet om Waterbury och jag har inte last allt han skriver sa kanske han ar inkonsekvent men kommentera garna vad som ar fel enligt er i tanket med t ex 10X3?

Inget fel med 10x3, men av någon anledning så stirrar folk sig blinda på just den aspekten av de program han föreslår och inte när han rekommenderar 4x12 eller 2x25 etc (som hans program vanligen också innehåller). 10x3 är ingen magisk kula men det kan vara ett bra sätt att skaka om träningen lite för någon som snöat in på 3x8 eller liknande.

MickeZZ
2007-06-17, 16:48
Inget fel med 10x3, men av någon anledning så stirrar folk sig blinda på just den aspekten av de program han föreslår och inte när han rekommenderar 4x12 eller 2x25 etc (som hans program vanligen också innehåller). 10x3 är ingen magisk kula men det kan vara ett bra sätt att skaka om träningen lite för någon som snöat in på 3x8 eller liknande.

Ja. Det jag ville peka pa med mitt forsta inlagg var att det finns nagon i alla fall som havdar att lagreptraning ger hypertrofi med ratt totalvolym och vikter. Sedan ar tydligen just den personen inte popular har pa kolo.

z_bumbi
2007-06-17, 20:38
Inget fel med 10x3, men av någon anledning så stirrar folk sig blinda på just den aspekten av de program han föreslår och inte när han rekommenderar 4x12 eller 2x25 etc (som hans program vanligen också innehåller). 10x3 är ingen magisk kula men det kan vara ett bra sätt att skaka om träningen lite för någon som snöat in på 3x8 eller liknande.

Det är mer det att han byter åsikt i varje ny artikel och ofta försöker använda saker från en idrott i en annan utan att fundera på skillnaderna mellan de olika idrotterna som gör att jag helt har slutat läsa hans artiklar.