handdator

Visa fullständig version : Fatburning Furnace


ikmor
2007-06-16, 06:47
Tjenare alla.
Tänte att man skulle göra sig en träningsjournal där man berättar om alla steg och felsteg. Säkerligen underhållande läsning för någon, och bra ställe att samla tankarna och minnena för mig.

----
Bakgrund:

Minns inte exakt när jag började träna, gled in på Friskis och Svettis genom olika vänner. Skaffade mig ett guldkort och höll mest till på medelpass-jympan eller medel-spinningen. Tränade några ggr i veckan. Sen började jag umgås mer med min goda vän JonnJonn (jonny_puma (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/member.php?find=lastposter&t=64243)) och helt plötsligt en dag i duschen efter träningen hade JonnJonn nyans av magrutor medan jag hade kagge! Då bestämde jag mig att mitt liv som tjockis fick vara över!
Det var väl i februari 2007 eller något sådant.
JonnJonn och jag styrkadetränade tillsammans ett tag. Han har lärt mig nästan allt jag kan. Fixade schema till mig, både vad gäller träning, och mathållning. Otrolig talang den där! :)

Nu har jag gått ner från nästan 80 kilo till 65! Jippie!
JonnJonn har flyttat till Ängelholm och jag svettas vidare här i höganäs. Fortfarande tränar vi tillsammans då vi kan dock, det är sjukt mycket mer motiverande när man inte är ensam om lasset.

----

Från och med idag så tänker jag delge "min" metod för er, med förhoppning på att alla ni ska delge av era tankar och funderingar och tips.

Jag kommer antagligen vara lite sporadisk med min journal, men förhoppningsvis blir detta något av en daglig vana.

ikmor
2007-06-16, 07:06
Jag:

Född 25/10, 1983 (vid tiden för detta inlägg alltså 23 år)

175 cm lång (Orättvist, längre människor kan äta mycket mer. -_-)
Vikt: Ca 65 kg.


Har tränat Aikido i 6 år, men gav upp det p.g.a. bristande medlemsantal.
Hoppade över till Friskis.

Är för tillfällig sporadiskt anställd. Blir 5 månader här och 4 där...
Splender Plant för tillfället (i ca en månad till). Platskola ca 9 km härifrån, vilket leder till att cykeln används flitigt varje dag. GÖTT!

----

Övrigt:

Körkort: Nej

Röker/snusar: NEJ! AVSKY, AVSKY, AVSKY!!

Intar alkolhol: Mellan varven, men har dragit ner på det sedan jag börjat styrketräna. Inte för att jag drack mycket förr, men nu dricker jag inte så att jag blir salongsberusad ens, bara smakar om det finns någon god likör på bordet, annars kan det va.

Kaffe: Nix.

Lyssnar på (vad gäller musik): Mestadels på hårdrock, och då snackar vi inte gammalt mes från 70tal, utan "nya sortens" metal.
Exempel på band...
Gamma Ray, Sonata Arctica, Children of Bodom, Masterplan, Kalmah, Children of Bodom, In Flames, med många flera.
Lyssnar även på det mesta annat. Undviker gärna tung opera, hiphop, och Bob Marley.

Flickvän: Jepp, Emma.

Favoritgodis: Choklad...Säger bara Center! *Dregla*

ikmor
2007-06-16, 08:15
Börjar med det ungefärliga dagliga matintaget:
(Ska nämnas att jag nu i början av min karriär som tränande satsar på deff. Tänker göra så denna månaden ut också iaf, så får man se hur man har det sen.)

----

Matschema dag för dag (4 juni till 1 juli)
Vikt i början av perioden: 65.5 kg


• Frukost:
 Gröt:
 1 dl fiberberikad havregryn
 0.5 dl vetegroddar
 2.5 dl vatten
 2 dl mellanmjölk

 1 glas vatten (ca 4 dl)

Kcal: 201,6

• Mellanmål:
 1 frukt (apelsin, banan eller äpple)
 1 glas vatten (ca 4 dl)

Kcal: 92 ~ 145,7

• Lunch:
 1 påse 250g mat
 1 tomat
 1 glas vatten (ca 4 dl)

Kcal: tomat = 9,9
Påsen med mat varierar. Husmanskost, men kan vara köttfärs den ena dagen, Thailändsk röra nästa, Korv Stroganoff den tredje o.s.v. Detta är påsar med mat jag lagar någon gång varannan vecka, och sen fryser in för att ha med på jobb. Räknar 400 Kcal... kan detta stämma, eller är det helt uppåt(/nedåt) väggarna?

• Mellanmål:
 1 frukt (apelsin, banan eller äpple)
 1 glas vatten (ca 4 dl)

Kcal: 92 ~ 145,7

• Efter träning:
 2 ägg

Kcal: 174,4

• Middag:
 1 dl vanliga snabbmakaroner
 1 dl sojabönor
 1 alaska pollock
 2 mackor
 6 dl vatten
 valfri sallad

Kcal: 684,8 (räknade 1 dl "ärtor, majs, paprika" som man köper fryst, och 100 gram vitkål som sallad)

• Kvällsmat:
 Gröt:
 1 dl fiberberikad havregryn
 0.5 dl vetegroddar
 2.5 dl vatten

 1 glas vatten (ca 4 dl)

Kcal: 192,6


Totalt: 1847,3 ~ 1954,7
----

Kcal- uträkningen kommer från mall.xls (http://members.chello.se/ladyg/mall.zip) som highiq har skapat. Topp!

Lade in info från de varor jag använder och Boom, fanns uträkningarna.

Enligt Harris & Benedict modellen är min viloförbrukning 2024 Kcal per dag.
(Tack till Rhino som sammanställt programmet energi11 (http://www.rickardberglind.se/filer/energi/energi11.zip))

Jag tar mellanvärdet mellan 1847,3 - 1954,7 eftersom jag blandar frukterna från dag till dag o.s.v. =
(1847,3 + 1954,7)/2= 1901
och sen lägger jag till 100 Kcal då jag mellan varven äter lite Kesella eller tar någon viktväktargodis, 2001 Kcal.

Alltså får jag i mig en 23 Kcal mindre per dag än jag förbrukar...i viloläge.

Men nu är jag inte i viloläge, har ett jobb där jag springer runt ute på bäddar och sätter ut krukor, eller så står jag och planterar dem, vilket är stillastående men mycket rörelser med armarna. Sen cyklar jag 1.8 mil om dagen, plus styrketränar 3 dagar i veckan, plus har ett kombinerat styrka/konditionspass 1 dag om veckan.
Så jepp...borde gå ner i vikt. ;)
Och det gör jag också. :cool:
Dock vet jag inte min dagliga förbrukning, vad "brukar" den ligga på hos en "vuxen" människa av manligt kön?

Detta var kanske lite virrigt, skriv gärna en rad och kommentera, jag har kanske gjort helt fel? Ska förresten säga att jag inte nödvändigtvis äter måltideran i den ordningen, det beror på hur jag jobbar (skift o.s.v.).

Matschemat är alltså stommen, så att säga, sen unnar jag mig ibland någon tomat extra, eller någon annan frukt, och lördagar / söndagar kanske popkorn, eler annat. Sen blir man ibland bjuden på mat, som man tackar ja till (jag är fattig, inte dum!) om den inte är alltför extrem. Vid födelsedagar eller dylikt tar jag också mig en bit av kakan så att säga. Var till en början extremt anal, (det var innan jag fastställde hur mycket Kcal jag egentligen fick i mig, då följde jag helt enkelt vad jag och JonnJonn satte upp som schema) men det funkar inte så bra, då är det inte kul längre, vilket är källan till att det ska funka.
Så ..jag tar det lugnt. Tillåter mig själv att ta ut svängarna :)
Så ser det ut iaf!

Ska vidare säga att nu som nybörjare ökar mina muskler fortfarande, trots underskottet. Jag tar mina dagliga proteiner, enligt mall ligger de på 88 gram/dag. man ska väl ha i sig ca 1.2g per kilo...

65.5* 1,2 = 78,6.

Framför allt har musklerna blivit mer definierade tack vare försvinnandet (läs: borttränandet!) av fett. Underbart!
Jag har än så länge hunnit sätta upp två mål. Första var att gå ner till 68, för i en tidigare period av mitt liv var det vad jag vägde.
Andra kom efter jag nått vikten, och det är att få magrutor.
Och de är där, i rätt belysning så att säga.
Än har jag dock "lidda fitt" som ska väck. Finns fortfarande en näve att ta här och var.

Det är förresten en livslång (och förut klassad onåbar) dröm att ha magrutor.
Så önska mig lycka till. =P

Träningsshema följer...

Rock'nRoll
2007-06-19, 23:40
Lyssnar på (vad gäller musik): Mestadels på hårdrock, och då snackar vi inte gammalt mes från 70tal, utan "nya sortens" metal.
Exempel på band...
Gamma Ray, Sonata Arctica, Children of Bodom, Masterplan, Kalmah, Children of Bodom, In Flames, med många flera.
Lyssnar även på det mesta annat. Undviker gärna tung opera, hiphop, och Bob Marley.



Hur kan du säga så? Banden du listar är ju bland det mesisageste i genren! :D

ikmor
2007-06-25, 20:35
Hur kan du säga så? Banden du listar är ju bland det mesisageste i genren! :D


hehe, jaså du! :cool:

ikmor
2007-06-25, 21:01
Måndagens mat:

Gröt: enligt matschemat

Efter träningen: 100g Kesella med funlight. :thumbup:

Lunch: I mikron stekta potatisskivor, två mackor med leverpastej, isbergssallad, en omelett (två ägg, skinka och champinjoner).
Gott! *drool*

Lunch på jobb: 250g blandat potatisgratäng/köttfärssås, och en tomat.

Kväll: gröt med ett äpple till.


-----------

Tränat:


Cyklat till/från jobb: 1.8 mil. Tog det dock lugnt idag.


Måndagens träningspass:

Reps | Set | KG/tid
• Löpning: - - 13 km/h, 10 min
• Benspark: 12 | 3 | 25 kg + 2.5 kg
• Cykling: - - 25km/h, 10 min
• Bencurl: 12 | 3 | 40 kg
• Löpning: - - 13 km/h, 10 min
• Smal benpress: 12 | 3 | 50 kg
• Cykling: - - 25km/h, 10 min
• Stilla utfall: 12 | 3 | 15-kilosstång



Skulle tränat detta också:

• Löpning: - - 13 km/h, 8 min
• Tåhävningar: 12 | 3 | 30 kg på var sida (75 kg)
• Cykling: - - 25km/h, 8 min
• Abdukter: 12 | 3 | 55 kg


Men de nya gympaskorna skavsårade mig!
Nåja..
Är ganska nöjd med denna måndagen iaf.

/Kim

ikmor
2007-06-26, 10:57
Dagens träning i gym:

Uppvärmning 3 min på roddmaskin (Tråkigt, så det blev kort tid)

Reps | Set | KG/ sek

• Rotatorcuffar:
Stående utåtrotation i cable: 8 | 3 | 10 kg
Stående inåtrotation i cable: 8 | 3 | 20 kg
• Rygg:
Ryggresningar: 20 | 3 | 10 kg
T-bar row: 8 | 3 | 25 kg
Hantelrodd: 8 | 3 | 20 kg
Lats drag: 10 | 3 | 30 kg
Chins: 8 | 3 | 40 kg assistans
• Skuldror:
Skulderpress: 12 | 3 | 6 kg
• Grepp:
Barholds: - | 3 | 65 kg/ 30 sekunder
Grippers 8 | 3 | Den lättaste.
• Mage:
Situps på boll: 25 | 6 | -
Situps i ribbstol: 10 | 3 | -
Twists i maskin: 8 | 3 | 20 kg

Anklar 15 | 3 | 20 kg


---

Annan "träning":
Till och från Friskis, sammanlagt ca 30 min cykling
Till och från jobb, sammanlagt 1,8 mil, ca 80 min

/Kim

ikmor
2007-06-27, 10:47
Samma som igår, fast med lite gurka till lunchen!

Speedade förresten på lite till jobb, men tog det lugnt på vägen hem.

/Kim

ikmor
2007-06-27, 11:01
Träning på Friskis:

Uppvärmning: 4 min löpning 13km/h.


Reps Set KG/ sek

• Biceps:
Bicepscurl, stående: 12 | 3 | 10 kg första set, sen 9 kg
Scottcurl: 8 | 3 | 10 kg
Rak skivstång, stående: 8 | 3 | Bara stång (15 kg)

• Triceps:
Dips: 8 | 3 | 30 kg assistans, sista setet 25kg
Tricepscurl: 8 | 3 | 35 kg, sista setet 40
Kickback: 12, sista setet 20reps | 3 | 4 kg

• Axlar:
Axellyft: 15 | 3 | 15 kg
Baksida axel i cable: 10 | 3 | 5 kg
Baksida axel i cable, hög: 14 | 3 | 5 kg
Axellyft, sidorna: 12 | 3 | 3 kg

• Underarmar:
Rullande underarm: 12 | 3 | 20 kg
Omvända curl: 12 | 3 | 10 kg

----


"Baksida axel i cable" och "Baksida axel i cable, hög" ärdet försat gången jag gjorde, det var svårt att få det helt rätt, tar väl några ggr. Trött blev jag iaf o.O.
"Rullande underarm" gick dock bättre än väntat och vanligt. Bara gled på och man blev ttrött på "rätt" sätt.
Gött!

Cykling: 30 min allt som allt till och från Friskis
1.8 mil allt som allt till och från jobb.
cyklade en omväg igår, så det blev väl en 2 mil då.
Men idag blir det nog gamla vanliga.

----

Mat:

Frulle: Gröt, ingen mjölk, det hade jag ej hemma.

Efter träning: kvarg, milbona, med funlight, runt en hundra gram eller nåt, tog bara två tre stora matskedar och slafsade runt med funlighten... =P
Gott! =D

Lunch: lite mindre potatis än igår/förrgår, två mackor, den ena med leverpasstej, den andra med BOB (inget socker tillagt) jordgubbssylt. MUMMA!
Sen vart det omelett med två ägg, två matskedar vatten. salt, två skinkbitar, skivade burkchampinjoner, och lite sojabönor. Till detta gurka och isbergssallad. Helt sagolikt.

Lunch på jobb: blir som vanligt.

Ikväll: ska kränga med en kompis, köpt ananas, äpple, körsbär, apelsin, aprikos, med mera!
Fruktkräng ftw!

Nu är det jobb som gäller!

Hajj

/Kim

ikmor
2007-06-27, 23:46
Så ja, då var denna dagen över.
Imorgon blir det ingen träning, Friskis har stängt, så jag håller vilodag. Om jag inte ger mig ut och cyklar/löper då då.

Dock är vädret skit för tillfället. men det klarnar nog! (hoppas! *gah!* )

Glömde nämna innan att jag tog en runda på Abduktorn på Friskis innan idag också, bara för att. Det ger kanske varken från eller till, men kände för den.

--
• Abdukter: 8 reps | 3 set | 65 kg
--

Speedade på lite till från och till jobb, men inga blixttider. Men jag småfes inte iaf. :)

Kvällsmaten: blev en blandning med Milbona/funlight. Plus en jäkla massa frukt.
Ett äpple, en banan, en och en halv apelsin, ett antal skivor ananas, 2 torkade plommon eller vad det var min vän hade med, runt 7 körsbär, ett plommon, en aprikos.
MUMS! Och fan inte dåligt för en heller. *Glad*
Jag är nöjd faktiskt, jag har inte varit sugen på något sötare än så på några dagar nu. Kanske inte låter så mycket, men det är det för mig. :)
PLUS att jag skrivit i min journal! ...Otroligt. :hbang:

Ja...godnatt då. =P

/Kim :sleep:

ikmor
2007-06-28, 10:28
Godmorgon, eller, god förmiddag!

Ingen träning idag. Får dessutom skjuts till och från jobb, eftersom vädret är så jäkla blött och blåsigt. Jobbar inomhus idag, SKÖNT!

Frukost: Gröt med mjölk, det vanliga upplägget.

Fika: En kopp med varm chokladmjölk som jag drack när jag var och hälsade på på Kullagymnasiet, där jag ska plasta böcker vecka 31.
Huga, såna ovanor... Känns dock lite pressat läge att ta vatten när alla andra sitter där och glor på en. =P

Lunch:

1 körsbär. ;]
1 DL blandat fullkorn och inte fullkorn - snabbmakaroner.
1 DL frysta ärtor/paprika/majs.
100 gram kycklingfilé.
Två mackor, ena med leverpastej, andra med BOBs sylt.
En del isbergssallad, tog slut på det jag hade hemma, så imorgon blir det vitkål, som jag faktiskt gillar bättre.
Lite gurka.

Detta då blandat med curry och allroundkrydda i princip. Lite chilikrydda också = smask!

Dagens lunch på jobb: Samma som alltid. 250 gram mat, en tomat.

En god torsdag helt enkelt! Fan va jag mår fysiskt väl!! =D
(Mätt och belåten dessutom!)
:cool:

/Kim

ikmor
2007-06-28, 19:45
Hemma från jobb!

Nu är det gröt som gäller, och ett stort glas vatten.
ja, så åt jag ett körsbär också.. =P

Imorgon är det gym igen, GOTTEPÅSE!

/Kim

jonny_puma
2007-06-28, 20:08
Ser ju riktigt bra ut Kim!

Känner mig riktigt smickrad me ;) :P

Hoppas du tränar på för jag tar de lite lungt (kan vi säga) för tillfället. Gym blir de dock inte jobbar ju 10-11 h om dan, vet inget gym som har öppet efter 21.15 i Helsingborg :).

Får träna me kroppen som redskap istället.

Kämpa på!

ikmor
2007-06-29, 07:34
Tack, *kämpar* =D

ikmor
2007-06-29, 07:36
Morrn!

Frukost: Som vanligt men hade i en banan, vill ha kraft idag, denna sista arbetsdag.

Efter Träning: En och en halv rejäl matskedsklick Kvarg, med funlight, vatten, och ta mig tusan en banan där med.

GE JÄRNET. :cool:

/Kim

ikmor
2007-06-29, 11:03
Träningen:
cykling till och från friskis, till och från jobb.


Träning på Friskis:

Reps | Set | KG/tid

Bröst:
Breda armhävningar: 20 | 3 (Mesade lite, gjorde vissa på knä, var utan ork)
Bänkpress: 8 | 3 | 30, sen 25, sen 20
Smal bänkpress: 8 | 3 | 17 kg
Hantelpress liggande: 8 | 3 | 12,5 kg ett set, sen 10 kg
Hantelpress, negativt: 8 | 3 | 10 kg
Chestpress i cable: 8 | 3 | 15 kg

Mage:
Situps på boll: 25 | 6
Situps från ribbstol: 10 | 3
Cablecrunches: 20 | 3 | 65 kg
Twists i maskin: 8 | 3 | 20 kg, sen 25, sen 30

Grepp:
Barholds: - | 3 | 65 kg / 30 sekunder
Grippers 4 | 3 | Den lättaste. (Bara vänster hand idag, hade sår i den högra =/)

Anklar 15 | 3 | 20 kg

tankar: Damn, ingen ork alls idag nästan, TROTS bananen i morse, haha.
Nåja, ska finnas sådana här dagar också! :)

Lunch:

Grillade potatisskivor, (nu är potatisen slut)
gurka, vitkål, lite sojabönor,
två mackor med BOBs sylt, leverpastejen hade blivit för gammal.
En omelett med två ägg, tre skinkskivor (för at ta slut på det paketet),
och en lite över medelstor lök. Testade nämligen min nya strimlare. Resultatet blev tyvärr lite väl finmalet.. =P Blev en sörja som jag ändå hällde i. Skulle INTE tagit en hel.. Blä. Men men, man fick ju slänga i sig det. heh.
Nu vet jag det! Ingen lök i min omelett! Med Curry blev det något sånär ätbart iaf..

Lunch på jobb: Samma som alltid.

Off to work!

/Kim

ikmor
2007-06-29, 21:49
Tog den långa vägen till jobb idag så det blev väl ca 2 mil cyklat eller så, fram och tillbaka.
Gott mos. Där rök de extra bananerna nästan. ;]

Hade det sen lugnt på jobb, den lugna platsen så att säga. Potwatcher.
Uhm..dock strulade maskinen en massa så lite rörelse blev det iaf.

Fick en godis på jobb också, valde en hård som smakade jordnötssmör och något annat konstigt. o.O Inte så god. =P

Kvällsmat:
Gröt, med extra 0.5 dl müsli (för jag stör mig på att jag har halva påsen Müsli kvar hemma, som aldrig blir äten..får arbeta bort den i omgångar.), plus kanel och lite lite kakao. Sådär smak. Har alltid för mig att kakao är godare än det verkligen är.

---

Funderar på det här med hur jag i förra veckan hade ett sjukt begär efter t.ex. chokladbollar, men denna veckan inte alls har det. Har man kommit från begäret eller nåt? Har dessutom skött hela min träning denna veckan, så jag är så grymt nöjd med mig själv. Dock är det stora provet alltid helgerna.

Får se sen också, om resan till Norge blir av, ska kanske rensa fisk där mellan okt och dec/jan. Hoppas den blir av så man kan tjäna lite pengar, och komma från ett tag. Är så trött på att snåla. Inom parantes sådär.

Imorgon är det tvättid klockan 6 - 11, sen är det Jonstorps marknad! Kul. =D
Hoppas Marie vill gå med mig. Hon ska ringa vid 23 idag. Om en halvtimma typ. Gött kött.

kanske är jag inte sugen på sött eftersom jag och Emma bröt upp i söndags och det var som ett slags ombyte i livet.
Vem vet.
65 kg idag på vågen, men betydligt mer synlig buskmuskulatur än förra veckan. Fan va jag stör mig på att Friskis har en sådan usel våg nu se den gamla gick sönder. Sjukt liten och om man svajar på den så ändras vikten, och inte är den digital heller, så man ser knappt vad den står på. !!! *gah!* *mini*

Följer knappt min satta diet alls, men äter inte alls illa. Det är nog inte med mycket jag överskrider den, och på detta viset går jag inte hungrig, på det viset. jag VILL äta mer, om kvällarna speciellt, men jag känner inte samma tvång... är mer nöjd liksom. Stod vid kylskåpet och blickade över frukten jag skulle kunna ta till gröten (köpte ju mycket frukt i veckan, det måste väck någon gång), men sket i det. Kände inget trängande behov liksom. Det är grymt skönt, men samtidigt är jag rädd att den känslan ska gå över. -_-
Har upptäckt att om jag äter mycket en dag så är jag mycket mer hungrig dagen därpå. Så kan det vara. =P Jäkla magsäck.


Den 8:e tog Emma studenten : smörgåstårta, tårta, kladdekaka

Den 16:e konfirmerades Anton (Emmas lillebror): Tårta, kladdkaka

Den 20:e Belutade jag mig för att göra chokladbollar och äta dom här hemma lugnets vrå. Det där trängande behovet. Som ett jäkla monster i en.

Den 21:e var det Midsommarmat på jobb: FETEmycket mat, plus glass. var tvungen att lugna mig på toa en stund, mådde illa av hur ful magen var. Inte van vid att ha mindre magsäck! Förr hade jag inte mått illa, LÄTT inte.

Den 22:e var jag hos min mamma och åt, där blev det tårta till efterätt, plus att de hade en massa godis jag fick ta av (vilket jag gjorde för jag kunde inte låta bli), sen på kvällen var det Cider 7.0:or. 3 styck. Ugg!

Nu imorgon den 30:e är det marknad, då ska man käka munkar och annat, men jag ska fan inte. Det får vara nog nu!
Skulle ju deffa denna månaden. Vad har än så länge hänt i vikt? Ett halvt kilo ner? =P
Jag säger då det. Om denna helgen är ett mandomsprov, så ska jag komma ut som man. -_-
Och det är den,

Så önska mig lycka till.

/Kim

ikmor
2007-06-30, 06:11
Tjenare dagboken!

Idag vart det marknad och tvätt och umgås med Maire och JonnJonn!
Full rulle.

Sitter och käkar morgongröten. Idag blev det med ett plommon till! =D
Har typ 6-8 till sådana i kylskåpet, någon som vill ha? =P

Har nog bestämt mig för att äta en lättare lunch idag (den jag annars käkat på jobb klockan 16 i veckan), och sen baka bröd och laga en riktig middag med JonnJonn ikväll. Men vilket bröd (älska bröd!), och vilken mat, och hur ska kroppen ta misshandeln att bara få en lätt lunch när den är van vid skrovmålet runt 11.30 ? Spännande frågor, speciellt sen man ska på marknad med dess munkar och grejs.
Nåja. Ska bli spännande! Jag är en MAN! (Läs föregående inlägg)
:cool:

Idag blir det nog desto mindre regelrätt träning, om än jag ska cykla till Jonstorp (1 mil kanske) och hem igen (1 mil till =P). Annars bara lite promenerande. Skönt det! Ska ringa Belze och fråga om han vill vara med på Friskis-jympa imorgon.
*Inte glömma*
Vi ses kanske ikväll! Ha det!

/Kim

GymTT
2007-06-30, 07:08
Kul journal! bra att du tar dig tid och skriver utförligt osv.
Ser fram emot bra uppdateringar mer bilder*popcorn*

ikmor
2007-07-01, 01:13
Tack GymTT! Det kommer bilder så fort jag hittat någon som kan ta dem. Blev singel i söndags, och själv är det svårt att få in rätta vinkeln, heh. Nåja, antar att vilken vän som helst kan ta ett foto på en i bar överkropp. ^^
Har dock inte mycket att visa upp än men det är väl till slut det som blir det roliga (när man HAR något att visa upp!)

/Kim

ikmor
2007-07-01, 01:36
Så ja, det var den dagen.

Vet ej om man kan säga att jag klarade mandomsprovet. Inget godis köpt på marknaden iaf!
...Dock blev det verkligen en ätar-dag utav denna lördag.

Lunch: 250 gram mat+ en apelsin, en aprikos, hade nämligen ingen tomat hemma, men massa andra frukter.

Hos Marie: Åt fyra och en halv macka, två med skinka, en och en halv med bara krydda på, och en med tonfisk. Plus en plommontomat.

Väl hemma fixade jag och JonnJonn med middag.
Åt klyftpotatis och 2 alaska pollock, med sedvanliga två mackorna, och såklart gurka och vitkål. Såsen bestod av en apelsinsås. I princip vatten med apelsin i, och kryddor. Till förrätt bjöd JonnJonn mig på en halv stekt Halloumi-ost, med en halv tomat till. Mätt nästan där!

Som efterätt fick jag även en bit sockerfri choklad av honom, den var god.
Där var godisdelen antar jag. Ja, och en Viktväktarna-laktrits som jag och han tog vars en av!

Men sen så bakade vi ju också. Blev väldigt gott bröd.

50 g smör
6 dl fingervarmt vatten
1/2 pkt jäst för söta degar
1/2–1 msk salt
15–16 dl rågsikt

Blev två stora limpor!

Den minsta av dom (som inte var så liten) krängde vi fan i oss, med en blandning av smör, skinka, tomat, gurka, kryddor. Asgott.
Efteråt käkade vi några plommon också, som pricken över i:et.
Så jäkla mätt jag är. haha.

Antar att jag till viss del "svikit" det mål jag hade, men vafan. Man ska leva också, och det gjorde jag verkligen idag! Redo för nästa vecka! :hbang:

(Kom på förresten att nästa vecka jobbar jag med andra kruklaget på Splendor Plant, så jag slipper de två idioterna som är i mitt vanliga skift. YES!!
Bara det gör att nästa vecka kommer bli ett himmelrike.)

Bestämde med Marie att vi ska jympa med friskis imorgon! Gött. =D

Tänkt att jag skulle tvätta imorgonbitti (om sisådär 4.5 h) Men jag tror det skiter sig, haha. Trött. =P

Ska laga mat hos mormor dessutom, korv stroganoff. Gör mat där varannan söndag.
men imorgon blir det inget macköverätande. ;]
Det kan jag garantera.

Ah, dags att sussa kanske?
Godnatt.

/Kim

ikmor
2007-07-01, 21:21
Träning: Cyklade en 14 kilometer, till Mölle och tillbaka. Rask takt.
Promenerade i rask takt, hur långt vet jag inte, men iaf en och en halv timma, med min goda vän Stefan som sällskap!

Föda:
Morrn: Gröt, som vanligt

Lunch: Lagade och käkade Korv Stroganoff hos mormor.
Förrätt bestod av lite stekt hett kryddad korv, färsk spenat och tre skivor tomat.
Sen falukorvsrätten då, med ris, gurka och tomat, och "sommarblandning"-sallad. tre olika sallader från ICA, vilka det nu är. Till det tre mackor med ost och skinka. Till efterätt blev det kakor och lite glass, sen fick jag med hem glass och kakor + lösgodis (mycket choklad) som jag och marie sen kalasade på hemma. Skit i vilket, deffen kan ta en vecka extra! *popcorn*

Summering veckan:

Tokbra vecka! Skött träning och kosthållning förutom i helgen, inte förbisett den helt och hållet under dessa två sista dagar heller. Magpacket syns, om än nu på en synnerligen full mage efter helgens mataktiviteter. Jag känner dock ingen skam i mitt två-dagars-frosseri, livet leker! Hellre leva och må bra och låta deffen ta en vecka längre, än att kämpa på och under tiden må kasst.
Allt har faktiskt varit topp denna vecka. Topp! :thumbup:


Ses imorrn!

/Kim

ikmor
2007-07-02, 21:08
Måndagens Friskis-träning:

• Löpning:
6 min - 13 km/h
2 min - 13.5 km/h
2 min - 14 km/h

• Bencurl:
12 x 40 kg
12 x 42.5 kg
12 x 45 kg

• Cykling:
10 min - Ca 25km/h

• Benspark:
12 x 27.5 kg
12 x 27.5 kg
12 x 27.5 kg

• Löpning:
8 min - 13 km/h
2 min - 14 km/h

• Smal benpress:
12 x 50 kg
12 x 50 kg
12 x 50 kg

• Cykling:
10 min - Ca 25km/h

• Stilla utfall:
12 x 15 kg
12 x 15 kg
12 x 20 kg

• Löpning:
8 min - 13 km/h
Fick springa utan skor denna sista gång tack vare skoskav. Det gick okej, men lite längre tid så hade jag nog fått blåsor under fötterna tack vare rullbandets "dubbiga" yta.

• Tåhävningar:
12 x 75 kg
12 x 75 kg
12 x 75 kg

• Cykling:
8 min - Ca 25km/h

• Abdukter:
12 x 55 kg
12 x 60 kg
12 x 65 kg


Mycket bra omgång idag, bara lite stressigt när jag skulle hem sen, passen jag kör om dagarna tar ju sina minuter!
Hade super med energi, trött i mitten, men ändå den där bra energiska känslan!
Dessutom; nu är det "Planerade Cardio-passet" för veckan över.
Haha, en belöning i sig själv!

---

Övrig träning:

Cykling till och från Friskis.

Cykling till jobb, den längre rundan (Ca 1 mil).
Idag i motvind. =P
Kämpade på bra dock så jag kom dit i samma tid som jag brukar göra när jag tar genvägen och det inte blåser.
Cykling hem från jobb innebar genväg och regn. Kämpade inte på alls, bara tog mig genom pärsen så tanketomt jag kunde.
Nu ligger arbetsbyxorna på tork i ugnen.

----

Mat:

Frukost: Gröt med mjölk, som vanligt. Det obligatoriska stora glaset vatten. (4 DL)

Efter träning: Lite mer än 100g Kesella balndat med Funlight och lite vatten. Gott!

Lunch: 4 medelpotatisar, slice:ade och grillade i mikron, med salt och allroundkrydda. En halv färddiggrillad kyckling som snart går ut. Därför blir det andra halvan imorgon. *drool*
Blandat färsk spenat och "sommarsallad" från ICA. Gott.
Det obligatoriska stora glaset vatten.

Lunch på jobb: 250 gram matpack, en mindre tomat. Ca 7 DL vatten.

Kvällsmat: Gröt. Idag med BOBs jordgubbssylt. Helt sjukt, ett helt vanligt äpple innehåller ungefär samma kaloriinnehåll som 200 g av den jordgubbssylten. TVÅHUNDRA GRAM. Fatta mycket det är! Jag mäte upd et på matvågen och det var helt sinnesjukt.
Så jag tog två rejäla matskedar. :hbang:
Det obligatoriska stora glaset vatten.

----

Det var måndagen det. En mycket bra sådan!

Ses imorrn! :cool:
/Kim

ikmor
2007-07-03, 11:02
Hej!

Träning:
Cykling till och från Friskis.


Träning på Friskis:

• Rygg:

T-bar row:
8 x 25 kg
8 x 28 kg PB
8 x 28 kg

• Rotatorcuffar:

Stående utåtrotation i cable:
8 x 10 kg (var arm)
8 x 10 kg (var arm)
10 x 10 kg (var arm)


Stående inåtrotation i cable:
8 x 15 kg (var arm)
8 x 20 kg (var arm)
10 x 15 kg (var arm)

• Rygg:
Hantelrodd:
8 x 20 kg (var arm)
8 x 20 kg (var arm)
12 x 20 kg (var arm)

Ryggresningar:
25 x 10 kg
25 x 10 kg
25 x 10 kg

Lats drag:
8 x 37.5 kg
8 x 37.5 kg
12 x 37.5 kg

Chins:
8 x 40 kg assistans
8 x 35 kg assistans
8 x 35 kg assistans

• Skuldror:
Skulderpress:
10 x 6 kg
10 x 7 kg
10 x 6 kg

• Grepp:
Barholds:
2 x 65 kg i 30 sekunder
1 x 65 kg i 25 sekunder

Grippers:
8 x Den lättaste. (var hand)
8 x Den lättaste. (var hand)
8 x Den lättaste. (var hand)

• Anklar:
15 x 20 kg
15 x 20 kg
25 x 20 kg PB

• Mage:
Situps på boll:
6 x 25 st

Situps i ribbstol:
3 x 10 st

Twists i maskin:
8 x 25 kg (var sida)
8 x 25 kg (var sida)
8 x 25 kg (var sida)


Summering: Mycket bra pass!
----

Mat:

Frukost: Gröt

Efter träning: som igår

Lunch hemma:
Halv kyckling, en massa grönt, ärtor/paprika/majs blandning, sojabönor, två potatis. En macka med skinka, inget smör.
Som efterätt blåbärsfluff (1 dl blåbärssoppa utan socker + 1 dl mjölk) med 20 frusna Hallon. Smarrigt! MÄTTANDE o.O

Lunch på jobb: 250 gram mat plus en tomat.
Ses ikväll!

/Kim

ikmor
2007-07-03, 20:57
Tjenare!

Regn blandat med starkt solsken idag, skumt!

Glömde skriva i förra inlägget att jag hade uppvärmning på 5 min också, Löp 13km/h.

Cyklat till och från jobb: 18 km.


Kvällsmat: Gröt med hallon, blev inte så super, så jag slängde i en klick jordgubbssylt också.

Imorrn är det dags för MANSTRÄNING. ;] Biceps och dylikt.

Ses!

/Kim

ikmor
2007-07-04, 12:27
Tjenare.

Så är min cykel sönder. Den gick sönder efter jag vart och tränat, ska lämna in den, imorrn.
jag kunde inte få skjuts till jobbet heller så jag sitter här och glor. =P

(Plus: Imorse hade windows fått för sig att ta bort drivrutinerna till mitt nätverkskort, så det fick jag installera på nytt. Tog väl ingen lång tid, men irriterande iaf.)

Dagens mat:
Frukost: Gröt med en dl blåbärssoppa.

Lunch: 1 dl makaroner, 1 dl sojabönor, en omelett med en halv kryddig korv som jag först stekte i småbitar. gurka och isbergssallad.
Gjorde också scones, för jag blev sur påd et här med cykeln och ville ha det för att glädja mig, gjorde 6 stycken, har ätit 3 (med smör och skinka). Nu är jag proppmätt, men jag klämmer nog resten sen.

*surmulen*

Ska kanske ta mag/bröst-träningen ikväll då jag ej har tid att ta mig till friskis och tillbaka imorgon.


Träning på Friskis:

Uppvärming, 5 min, Löpning 13km/h.


• Biceps:
Rak skivstång, stående:
8 x 12kg
8 x 12kg
8 x 12kg

Bicepscurl, stående:
12 x 10 kg (var arm)
12 x 9 kg (var arm)
12 x 9 kg (var arm)

Scottcurl:
8 x 10 kg
8 x 10 kg
8 x 10 kg

• Triceps:
Dips:
8 st
8 st med 10 kg assistans
8 st med 10 kg assistans

Kickback:
12 x 5 kg (var arm)
12 x 5 kg (var arm)
12 x 5 kg (var arm)

Tricepscurl:
8 x 35 kg
8 x 40 kg
8 x 35 kg

• Axlar:
Axellyft:
15 x 15 kg
15 x 15 kg
15 x 15 kg

Baksida axel i cable:
10 x 6 kg
10 x 6 kg
10 x 6 kg

Baksida axel i cable, hög:
15 x 5 kg
15 x 5 kg
10 x 5 kg

Axellyft, sidorna:
12 x 2 kg
12 x 2 kg
12 x 2 kg

• Underarmar:
Rullande underarm:
12 x 20 kg
12 x 20 kg
12 x 20 kg

Omvända curl:
12 x 10 kg
12 x 12 kg
12 x 12 kg

Summering av träning: Gick bra och snabbt idag.
En timmas total träning, plus 20 minuters stretching. Det är jag nöjd med.

---

Ses ikväll.

/Kim

GymTT
2007-07-04, 12:40
fin och utförlig skrivning! in med mer "in action" pics också*popcorn*

kör hårt

ikmor
2007-07-04, 21:04
fin och utförlig skrivning! in med mer "in action" pics också*popcorn*

kör hårt

*garva* Jag får hitta någon som kan fota mig medan jag sliter. ;D

Tack för kommentaren, mycket trevligt att någon glor mellan varven! :)
/Kim

ikmor
2007-07-04, 22:04
Så ja, då vart det snart läggedags.

Vet ej om jag ska jobba morgon eller kväll imorgon. Kvittar väl vilket, ska bara lämna in cykeln ändå så, och springa några varv.


Kvällsträning på Friskis:

Bröst:
Breda armhävningar:
20 x 3
20 x 3
20 x 3
(De flesta på knä idag, de fick agera som en slags uppvärmare för jag kände inte för någon vanlig, kände att min hurtiga promenad till F&S fick räcka.)

Bänkpress:
8 x 30 kg
8 x 25 kg
8 x 25 kg

Smal bänkpress:
8 x 20 kg
8 x 20 kg
8 x 20 kg

Hantelpress liggande:
8 x 12,5 kg
8 x 12,5 kg
8 x 12,5 kg

Hantelpress, negativt:
8 x 12,5 kg
8 x 12,5 kg
8 x 12,5 kg

Sittande chestpress:
8 x 6 kg
(De maskiner jag brukar använda var upptagna när jag påbörjade chestpress)

Chestpress i cable:
8 x 15 kg
8 x 15 kg
15 x 10 kg
15 x 10 kg

Grepp:
Barholds:
3 x 65 kg / 30 sekunder
3 x 65 kg / 30 sekunder
3 x 65 kg / 20 sekunder
(Triceps kändes konstig på båda sidor så jag släppte där.)

Anklar:
20 x 20 kg
20 x 20 kg
20 x 20 kg

Mage:
Situps på boll:
5 x 25 st
1 x 50 st

Cablecrunches:
20 x 65 kg
20 x 65 kg
20 x 70 kg


Mat:

Sov mellan 16 och 17 idag, vaknade och åt en scone med jordgubbssylt.
Efter träningen kunde jag inte låta bli att köpa lite lösgodis (choklad, nästan alltid choklad), 2 L vaniljglass, 0.5 L Wienernougat-glass och ett paket Digestive.
-_-
(Köpte även jordgubbssylt, men det har inte riktigt med saken att göra)

När jag kom hem så hade jag ätit en del av chokladen på vägen.
Jag mixade ner en massa digestive i en massa vaniljglass och satte in det på bordet. Och sen åt jag 0.5 wienernougaten.
Som väl var blev jag då så mätt och äcklad av allt som har med sånt skit att göra, så jag gick ut i köket, hivade resten av glassen (2 liter alltså) i vasken och spolade ner aset, lade resten av godiset i en påse som nu står i kylen. Imorgon ska det till jobb, så får de kalasa på det där.
Digestiven står i skafferiet. Den kan få vara kvar där.

FAN! Varför gör man såhär? EN dag utanför jobb och ens fasta ramar, så bara trasar man sönder allt som har med deff att göra! Blir så irriterad på mig själv. Magen är sprickfull och man mår så jäkla kasst, och är detta första gången? NÄ. har varit så förr. Dock då i ganska större mängder, så det kanske sakta men säkert försvinner från systemet... (hoppas som fan på det)
"Det händer alla mellan varven, inget att oroa sig för, alla har ätardagar och/eller svaga stunder" ..BAH! Varför jag?! Fan. Jag FASAR inför när jag slutar på Splendor (typ 3 veckor dit) och ska sköta min kost här hemma varje dag. Hur ska det någonsin gå? Skärp dig, Kim!

Förra året var skit, jag tänkte inte ett dugg på vad jag åt då.
Åt fan 2 L glass varje dag nästan, och allehanda annan skit, pizza två ggr i veckan ibland. Gick upp från 68 till 79kg. Jag VILL JU INTE ha det så mer. Jag vill bli fit. Snygg. Sådär som man ser att man KAN bli, om man bara tränar och skärper sig.
Alla har kanske dåliga dagar, men ...fan va svag man är. *gah!* *mini*

...

Suck.
Vad gör man? Nu är det bara att acceptera att man sitter här med skiten i magen, Digestive i skafferiet och en kvarbliven scones på spisen. Och inget borde vara där det är. Och sen har man socker-kick så man kan inte somna på några timmar heller.
Blir iaf eftermiddagsarbete imorgon, får inte tag i skjuts till morgonen så.
Får bli att gå till cykelreparatören och lämna cykeln, och sen träna löpning. Vara aktiv så in i helvete imorgon och på fredag så kanske jag kan få tillbaka de där nästan-magrutorna jag hade igår. Och kanske jag känner mig mer nöjd då också. Har iaf tid att löpa nu, när styrketräningen för veckan är avklarad.

Jag skämtar inte, efter en sån här dag där jag ätit helt fel så kommer jag att ha gått från 64-65 kilo till 68-69. Det är helt sjukt. Sen tar det en halv vecka innan det återgår till "det normala". Och under tiden är man inte precis nöjd med sig själv. Men..ens eget fel, för en sammansatt tid av 1 timmas njutning (tiden då man äter skitmaten).

Summering av dag:
Träning har det varit två rundor av, känns mysko. Känns inte som det, allt är liksom upp och ner. Det gick bra iaf, om än jag inte hade mycket motivation nu på sista passet, tränade inte allt på min lista heller p.g.a. tidsbrist. Jaja.
Dessutom ingen cykling.

Maten var det katastrof med. Punkt slut.

Ses imorgon.
/Kim

ikmor
2007-07-05, 05:58
Ugg, vaknade i morse med värsta magkrampen! Har ringt och sjukanmält mig, och det är med upprörd mage jag sitter här nu. Ska dock gå och lägga mig igen. Inte mycket mer att rapportera känner jag. =P

Och GymTT, det blir inga bilder "in action" idag. HA HA HA *spy*

ikmor
2007-07-05, 11:02
Mat:

Frukost: som vanligt, gröt med 2 dl mjölk.

Lunch: 1 Dl makaroner, 1 dl sojabönor, 10g alaska pollock, en macka med skinka (inget smör), någratjocka skivor gurka och isbergssallad/vitkål.

Träning: Ingen, regn ute bl.a.

ikmor
2007-07-05, 18:44
2:a Lunch: 250 gram mat, en tomat. Efterrätt på det blev blåbärsfluff, 1 dl av vardera ingrediens. Så håller man sig tills ikväll. Haha.
/Kim

ikmor
2007-07-06, 09:03
På kvällen kom Helena och vi åt frukt. Jag åt även två mackor och gröt. Det var kvällsmaten då.

/Kim

ikmor
2007-07-08, 22:24
Tjo

inet skrivit på ett par dagar nu, har väl varit lite upp och ner. Huvudvärk idag.
Ser ej ut att bli träning mån/tis/ons tack vare att min cykel är trasig.
Suck.
Nu ska jag ta med film till en vän. Ses!

/Kim