handdator

Visa fullständig version : En fråga om muskelglycogen.


MAXX
2007-06-15, 23:39
Någon som vet hur lång tid det tar för olika kolhydrater att gå ut som glykogen i musklerna?

T.ex. om jag äter en banan. Hur lång tid tar det innan kolhydraterna i bananen har gått ut som glycogel i musklerna/levern.

zeusden1
2007-06-16, 01:08
Jag skulle gärna också ha ett svar! :)

überstarken
2007-06-16, 03:48
Någon som vet hur lång tid det tar för olika kolhydrater att gå ut som glykogen i musklerna?

T.ex. om jag äter en banan. Hur lång tid tar det innan kolhydraterna i bananen har gått ut som glycogel i musklerna/levern.

Kolhydraterna i en banan är av typen frukos och kan inte användas som muskelglykogen.

Fartman
2007-06-16, 03:53
Kolhydraterna i en banan är av typen frukos och kan inte användas som muskelglykogen.
Nja, banan innehåller knappast bara fruktos. Titta här så får du se. (http://www.fineli.fi/food.php?foodid=11049&lang=sv)

überstarken
2007-06-16, 04:08
Nja, banan innehåller knappast bara fruktos. Titta här så får du se. (http://www.fineli.fi/food.php?foodid=11049&lang=sv)

Åfan, där ser man. Jag skrev bara det jag läst på så många andra ställen här på forumet :em:

King Grub
2007-06-16, 04:23
Någon som vet hur lång tid det tar för olika kolhydrater att gå ut som glykogen i musklerna?

Beror på status, situation, kolhydratmängd- och form, mm. Går inte att ge ett minutsvar.

Efter träning:

http://www.jssm.org/vol3/n3/3/v3n3-3text.php

Att fylla tömda glykogendepåer tar i alla fall minst 24 timmar och kräver ett minumum av 7-10 g kolhydrat per kilo kroppsvikt under den tiden.

Sir Klabbe
2007-06-16, 10:09
Beror på status, situation, kolhydratmängd- och form, mm. Går inte att ge ett minutsvar.

Efter träning:

http://www.jssm.org/vol3/n3/3/v3n3-3text.php

Att fylla tömda glykogendepåer tar i alla fall minst 24 timmar och kräver ett minumum av 7-10 g kolhydrat per kilo kroppsvikt under den tiden.

700g kolhydrat, GAH.

Guddi
2007-06-16, 10:46
700g kolhydrat, GAH.Det kan man få i sig vid normal kost utan att gå upp i vikt om man äter ordentligt och motionerar så mycket att man tömmer glykogendepåerna varje dag. Ett behov på 5000kcal med ett kolhydratintag på runt 60% räcker bra. Fast man måste förstås tajma intaget med lagom mellanrum i 24tim vilket är lite jobbigt.

Sir Klabbe
2007-06-16, 12:39
Det kan man få i sig vid normal kost utan att gå upp i vikt om man äter ordentligt och motionerar så mycket att man tömmer glykogendepåerna varje dag. Ett behov på 5000kcal med ett kolhydratintag på runt 60% räcker bra. Fast man måste förstås tajma intaget med lagom mellanrum i 24tim vilket är lite jobbigt.

Kan kolhydrater från grovt bröd bli glykogen?

Eddie Vedder
2007-06-16, 12:48
Kan kolhydrater från grovt bröd bli glykogen?

Ja givetvis, det är ju stärkelse. Det är ju ingen skillnad egentligen på bröd och pasta, två olika former av mjöl om man ska generalisera lite.

Sir Klabbe
2007-06-16, 13:04
Ja givetvis, det är ju stärkelse. Det är ju ingen skillnad egentligen på bröd och pasta, två olika former av mjöl om man ska generalisera lite.

Okej.

Njutning den 22 juli :hbang:

krilleh
2007-06-16, 13:07
mitt vanliga mellanmål som jag tar ganska ofta är en proteindrink med två mörka bröd. Ibland utan nå pålägg ibland med salami :) Blir väl iaf 2-3 ggr per dag.

Sir Klabbe
2007-06-16, 13:09
mitt vanliga mellanmål som jag tar ganska ofta är en proteindrink med två mörka bröd. Ibland utan nå pålägg ibland med salami :) Blir väl iaf 2-3 ggr per dag.

Fyfan.

Grovt fullkornsbröd, rostat
Keso
Mager skinka
Tomat

Så djävla gott <33.

King Grub
2007-06-16, 13:31
Kan tilläggas att en som bara styrketränar absolut inte behöver några 10 g kolhydrat per kilo kroppsvikt och dygn. Styrketräning tömmer inte glykogendepåerna (om man inte kör 3-timmars helkroppspass).

MAXX
2007-06-16, 13:43
ok tack för svaret grub.

så om man ska kolhydratsladda så ska man göra det 24 timmar innan alltså.

en annan fråga.

hur lång tid tar det för oförbrukat glykogen att omvandlas till fett? hur länge kan det lagras som muskelglykogen alltså.

King Grub
2007-06-16, 13:47
Det lagras tills du behöver det för aktivitet. De novo lipogenes, när kolhydrat blir fett, sker när glykogendepåerna är fulla. Det sker inte i påverkande utsträckning vid normalt ätande och normal aktivitet hos friska. D v s fortsätter du bara överäta kolhydrat utan att förbruka någon energi i form av aktivitet, kommer fettinlagring från kolhydrat att ske efter några dagar. Men det säger sig ju självt att det inte är så smart att äta 700 g kolhydrat om dagen om man inte gör något annat än sitter i TV-soffan... Det gör dock ingen skillnad i längden på hur mycket kroppsfettmängden ökar beroende på om man överäter fett eller kolhydrat. Energi man inte gör av med, går man upp i vikt av, helt enkelt.

Eddie Vedder
2007-06-16, 13:48
hur lång tid tar det för oförbrukat glykogen att omvandlas till fett? hur länge kan det lagras som muskelglykogen alltså.

Glykogenet ligger lagrat tils dess att det är förbrukat. Fettinlagringen är i regel fettet från maten. Alltså, när du äter mer än du förbrukar och har en någorlunda normalbalanserad fördelning på tallriken är det fettet från maten som lagras in och iom att du ätit kolhydrater kommer förbräningen av fettet vara undertryckt till förmån för kolhydratoxidationen.

Resultatet bli att fettförbränningen blir mindre än inlagringen = viktuppgång. Kolhydraterna lagras dock som glykogen och förbrukas som energi. Omvandling av kolhydrater till kroppsfett kallas "De novo lipogenes" men sker bara vid långvarig eller väldigt stor överätning av kolhydrater.

EDIT: Hur f-n hinner du Grub!!!?*gah!*

MAXX
2007-06-16, 13:49
Det lagras tills du behöver det för aktivitet. De novo lipogenes, när kolhydrat blir fett, sker när glykogendepåerna är fulla. Det sker inte i påverkande utsträckning vid normalt ätande och normal aktivitet hos friska. D v s fortsätter du bara överäta kolhydrat utan att förbruka någon energi i form av aktivitet, kommer fettinlagring från kolhydrat att ske efter några dagar. Men det säger sig ju självt att det inte är så smart att äta 700 g kolhydrat om dagen om man inte gör något annat än sitter i TV-soffan... Det gör dock ingen skillnad i längden på hur mycket kroppsfettmängden ökar beroende på om man överäter fett eller kolhydrat. Energi man inte gör av med, går man upp i vikt av, helt enkelt.

åh ok. nu blev jag lite klokare på detta med glykogen då. tackar igen :thumbup:

Sir Klabbe
2007-06-16, 13:54
Kan tilläggas att en som bara styrketränar absolut inte behöver några 10 g kolhydrat per kilo kroppsvikt och dygn. Styrketräning tömmer inte glykogendepåerna (om man inte kör 3-timmars helkroppspass).

Men om man känner för att fylla ut glykogendepåerna då?

krilleh
2007-06-16, 13:54
.

EDIT: Hur f-n hinner du Grub!!!?*gah!*

Fast nu var du bara en minut efter :)

King Grub
2007-06-16, 14:08
Men om man känner för att fylla ut glykogendepåerna då?

Hur menar du?

Äter du mer kolhydrat, kommer glykogendepåerna att bli större.

En idrottare (eller en person med fysiskt arbete) har större glykogendepåer än en stillasittande och kan lagra mer.

Sir Klabbe
2007-06-16, 14:20
Hur menar du?

Äter du mer kolhydrat, kommer glykogendepåerna att bli större.

En idrottare (eller en person med fysiskt arbete) har större glykogendepåer än en stillasittande och kan lagra mer.

Jo, jag kommer inte äta mycket kolhydrat (max runt 20g) på typ 5 veckor, skulle bara vara trevligt att veta så mycket som möjligt.

Sverker
2007-06-16, 14:24
Äter du 20 g kolhydrat per dag kommer du att sänka dina glykogendepåer i botten och gå över i en ketogen fas.

Frågar du mig så anser jag att du skjuter dig själv i foten nu när det är sommar och massor av tillfällen att vara aktiv ute.

Sir Klabbe
2007-06-16, 14:42
Äter du 20 g kolhydrat per dag kommer du att sänka dina glykogendepåer i botten och gå över i en ketogen fas.

Frågar du mig så anser jag att du skjuter dig själv i foten nu när det är sommar och massor av tillfällen att vara aktiv ute.

Jag är trött, har ont i huvudet osv.

Men det kanske inte beror på carbsen?

2.8g kolhydrat till frukost.
10 till kvällen (pallar inte väga upp alla sallader, en liten uppskattning)

12.8 ftw :D

Sverker
2007-06-16, 14:50
Din huvudvärk är inte kolhydraternas fel. Felet är att du saknar kolhydrater.

Hjärnan får för lite energi och protesterar. Det tar något dygn innan ketonkroppsbildningen tar fart och hjälper hjärnan att komma igång lite bättre.

Sir Klabbe
2007-06-16, 15:03
Din huvudvärk är inte kolhydraternas fel. Felet är att du saknar kolhydrater.

Hjärnan får för lite energi och protesterar. Det tar något dygn innan ketonkroppsbildningen tar fart och hjälper hjärnan att komma igång lite bättre.

Är ketonkroppsbildning negativt för fettförbränning eller liknande?

Eddie Vedder
2007-06-16, 15:10
Är ketonkroppsbildning negativt för fettförbränning eller liknande?

Nej

Sverker
2007-06-16, 15:42
Är ketonkroppsbildning negativt för fettförbränning eller liknande?

Vad vill du uppnå ?

Du har kastat in dig i en lågkolhydratdiet så det är nog tid att du läser på vad som kommer att ske med din kropp.




Frågar du mig så tycker jag att du skjuter dig själv i foten;)

Sir Klabbe
2007-06-16, 16:57
Vad vill du uppnå ?

Du har kastat in dig i en lågkolhydratdiet så det är nog tid att du läser på vad som kommer att ske med din kropp.




Frågar du mig så tycker jag att du skjuter dig själv i foten;)

Hmm, detta är vad jag har ätit idag (om 3h):


10:00
3 ägg ~ 350 kcal ~ 3.5g kolhydrat
100g rostbiff ~ 118 kcal ~ 0g kolhydrat

Runt 21:00 (har inte bestämt mig)
100g lax ~ 179 kcal ~ 3g kolhydrat
200g salladskål ~ 40 kcal ~ 6g kolhydrat
100g keso ~ 93 kcal ~ 2.1g kolhydrat

Sammanlagt:

780 kilocalorier, varav 14.6g kolhydrat.

Vad tycks?

King Grub
2007-06-16, 16:58
Vad tycks?

Svält, nedbrytning, katastrof.

Sir Klabbe
2007-06-16, 16:59
Svält.

Jag vill förlora fett, inget annat.

Jag har varit mätt mestadels av dagen, jag blir väl hungrig igen EFTER min sista måltid. *gah!*

Det borde ju vara så att man är hungrig innan och blir mätt efter ...

Nedbrytning, katastrof?

Varför, jag mår bra?

Eddie Vedder
2007-06-16, 17:02
Att inte äta ett dugg på jättelång tid brukar kunna generera i rena överlevnadsinstinkten så att man inte direkt blir hungrig alls. Sen när du väl äter lite vill kroppen ha mer. Har inga referenser för vad jag säger utan går bara på hur jag själv fungerar och vad många brukar säga, inklusive du själv.;)

Sir Klabbe
2007-06-16, 17:17
Att inte äta ett dugg på jättelång tid brukar kunna generera i rena överlevnadsinstinkten så att man inte direkt blir hungrig alls. Sen när du väl äter lite vill kroppen ha mer. Har inga referenser för vad jag säger utan går bara på hur jag själv fungerar och vad många brukar säga, inklusive du själv.;)

Aha, tack.

Aja får sluta hijacka nu.