handdator

Visa fullständig version : Övningar


persson
2003-03-28, 20:49
Tjänare alla stora biffar!

Hade tänkt börja träna hårt nu igen efter ett långt uppehåll... :nono:

Nu ska jag lägga upp ett hårt träningsschema med mycket basövningar...

Så jag behöver lite förslag på övningar som jag definitivt måste ha med i mina träningaspass :hbang:

Lämna förslag!

Tack på förhand /MVH Jonas

Jorgen
2003-03-28, 22:07
Knäböj, knäböj, marklyft, bänkpress, lutande bänkpress, stångcurl, liggande tricepsextention, chins, stående rodd, militärpress. Det finns en massa mer, men jag orkar inte skriva fler. :)

//jörgen

Langster
2003-03-28, 22:29
Du glömde nästan knäböj!:D

Jorgen
2003-03-28, 22:44
Ah, förlåt. Man måste givetvis även ha med knäböj. :D

//jörgen

Survivor
2003-03-28, 23:03
Originally posted by Jorgen
Ah, förlåt. Man måste givetvis även ha med knäböj. :D
//jörgen
Måste man? Varför då? (En vettig motivering skulle ju inte vara helt fel).

Ninjasmurf
2003-03-28, 23:18
knäböj involverar runt 70% av alla muskler i kroppen så det gör det till "the mother of" basöviningar...

persson
2003-03-29, 10:55
Okey på tisdagar kommer jag köra ben...

Knäböj!! som alla pratat så väl om.. hoppas bara mitt knä pallar nu..
Benpress
Bencurl

Sittande vadpress
Stående vadpress

Någon mer bra benövning som jag har glömt?

feldtarn
2003-03-29, 11:03
Utfall...

kanonövning.... jävligt svettig bara;)

Survivor
2003-03-29, 11:40
Originally posted by Ninjasmurf
knäböj involverar runt 70% av alla muskler i kroppen så det gör det till "the mother of" basöviningar...
Tja, det är ju likt förbannat en benövning. När jag kör benspark så "involverar" det armar och axlar för att jag måste hålla i handtagen på sidorna för att inte åka med upp, men det är ju knappast någon träning av dessa "involverade" muskelgrupper.
Bättre svar vill jag ha.

Wilson
2003-03-29, 11:58
man behöver rejäla basövningar.. det går inte å bara byta ut de gamla hederliga övningar mot maskinövningar. Inte om man vill lägga på sig mycke massa iaf

Greenman
2003-03-29, 12:05
glöm inte att köra knäböj

emmzan
2003-03-29, 12:11
Originally posted by persson
Okey på tisdagar kommer jag köra ben...

Knäböj!! som alla pratat så väl om.. hoppas bara mitt knä pallar nu..
Benpress
Bencurl

Sittande vadpress
Stående vadpress

Någon mer bra benövning som jag har glömt?

Varför både knäböj och benpress? Man kan ju köra knäböj och benspark istället så får man med alla quadricepshuvudena.

Rakbensmark för baksida lår kanske? Glute-ham-raises är kul också.

Ninjasmurf
2003-03-29, 13:07
Originally posted by Survivor

Tja, det är ju likt förbannat en benövning. När jag kör benspark så "involverar" det armar och axlar för att jag måste hålla i handtagen på sidorna för att inte åka med upp, men det är ju knappast någon träning av dessa "involverade" muskelgrupper.
Bättre svar vill jag ha.

knäböj tar alla muskler i benen och rumpan, samt magen och korsryggen...övre delen av ryggen hjälper till att hålla stången uppe också vidare...

Jorgen
2003-03-29, 14:08
Originally posted by Survivor

Tja, det är ju likt förbannat en benövning. När jag kör benspark så "involverar" det armar och axlar för att jag måste hålla i handtagen på sidorna för att inte åka med upp, men det är ju knappast någon träning av dessa "involverade" muskelgrupper.
Bättre svar vill jag ha.

Klart att det är en benövning. Knäböj tränar i synnerhet: Quadriceps femoris, gluteus, lårets insida, hamstrings, ryggsträckarna och bukmuskulaturen. Många muskler involverade->tyngre vikter->bättre muskeltillväxt. Varför skulle man inte köra knäböj? :confused:

//jörgen

krakowww
2003-03-30, 12:59
Stela marklyft skulle du kanske köra Jonas.
/Magnus

Greenman
2003-03-30, 13:12
lite frontböjar om komplement till knäböjen vore nog bra också.

persson
2003-03-30, 21:53
Så här kommer mitt benpass se ut den närmaste månaden...

Knäböj 3x8
Benpress 3x8
Bencurl 3x8
Benspark 3x8
Sittande vadpress 3xmax
Stående vadpress 3xmax

Mange vet du om det kommer några större hantlar till vårat lilla byggargym??

krakowww
2003-03-31, 08:16
Enligt Joakim ska det göra det, men korpen är så sega så man vet inte hur lång tid det tar. Vi skulle för övrigt flyttat gymet i helgen men det blev inte av.

Martin
2003-03-31, 08:30
Liknar mitt benpass, så jag tycker det ser bra ut:)

Jag brukar även köra stelamarklyft som jag tycker tar utomordentligt på baksidan.

michael
2003-03-31, 08:39
Originally posted by Survivor

Tja, det är ju likt förbannat en benövning. När jag kör benspark så "involverar" det armar och axlar för att jag måste hålla i handtagen på sidorna för att inte åka med upp, men det är ju knappast någon träning av dessa "involverade" muskelgrupper.
Bättre svar vill jag ha.

Hela idén är ju att knäböj är en friövning, du är inte låst i någon bana som i benspark. Du måste själv stödja vikten, sedan röra på dig och balansera kroppen samtidigt. Det tar främst på framsida lår, rumpa och korsrygg. De större musklerna i hela kroppen. Detta gör givetvis att du kan köra med mycket tunga vikter(uppemot 450kg är inte en omöjlighet för den mänskliga kroppen). Tänk dig själv att ens STÅ upprätt och stilla och försöka balansera en sån massiv vikt. Det kanske inte verkar jobbigt i början att böja med 70kg och balansera vikten men ju starkare benen och korsryggen blir desto jobbigare blir det för resten av kroppen att balansera vikten. Sedan har kroppen muskler bara för att kunna motstå jordens gravitation och röra på sig, levde vi på en planet med högre/starkare gravitation skulle vi likväl vara bitigare och starkare(det är därför astronauter i en gravitationslös miljö utvecklar muskel och benförtvining). Att då helt plötsligt bli 2-300kg tyngre säger åt kroppen att anpassa sig ganska väl jämfört mot benspark eller någon annan isolationsövning. Knäböj är en benövning och anpassningsövning för resten utav kroppen. Punkt jävla slut..

krakowww
2003-04-01, 11:36
Nu öppnar snart nya gymmet igår satte vi in speglar och idag ska vi flytta maskinerna. På torsdag eller fredag ska allt vara klart.