handdator

Visa fullständig version : Periodisk fasta


Sidor : [1] 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40

tigerofsweden
2007-06-15, 22:03
Har läst lite på Body vad Grandmaster skrivit om Periodisk fasta. Det hela verkar väldigt intressant. Kom gärna med åsikter, tankar osv. King Grub får gärna säga sitt också, det hade ju kryddat diskussionen lite :)

För er som inte vet vad det går ut på kan man väldigt kortfattat säga att man på träningsdagar äter sitt kcalintag timmarna direkt efter träningen för att sen fasta övrig tid. Detta ska tydligen ha en rad positiva fördelar. Obs detta är min tolkning av det och vill ni läsa mer så googla runt!

Sverker
2007-06-16, 06:29
Inte för att jag läst artikeln men jag kan inte se någon som helst fördelar med periodisk fasta:confused:


Utgångsläget måste vara en ung ( 18 - 65 år ), frisk, tränande person, man eller kvinna. Vad kan den personen få för positiva fördelar ?

King Grub
2007-06-16, 06:44
Djur som får fasta periodiskt uppvisar förbättrad glukosmetabolism och förbättringar vad gäller hjärt- och kärlfaktorer.

http://www.pnas.org/cgi/content/full/100/10/6216

http://jn.nutrition.org/cgi/content/full/133/6/1921

Människor som får äta sina kalorier i ett mål per dygn uppvisade lägre kortisolnivåer, mindre mängd kroppsfett och ökad mängd muskelmassa. Samtidigt påverkades kolesterolnivåer negativt (alltså i innebörden dåligt), och hungersymptom ökade.

Tilläggas skall, att mätningarna gjordes vid en tidpunkt på dygnet, som förvränger resultaten.

http://www.ajcn.org/cgi/content/abstract/85/4/981

En tränande som förlägger en majoritet av sitt näringsintag efter träning skapar antagligen bra förutsättningar för återhämtning och tillväxt.

Sverker
2007-06-16, 06:57
Aha, nu klarnade det:thumbup:

Varannandags fasta. Tanka upp glykogenreserverna ena dagen och töm förråden den andra dagen. Låter lågiskt att insulinkänsligheten är högre de dagar man äter eftersom glykogenförråden är mindre.



Men blir det bra effekt på en tränande?
Jag kan tänka mig att hård/lång träning tömmer förråden tillräckligt för att insulinkänsligheten ska vara hög både ett och två dygn efteråt.

King Grub
2007-06-16, 07:04
I den tredje studien i inlägget ovan (den på människor) var det inte varannandagsfasta, utan jämförande mellan 3 mål per dag eller 1 mastodontmål. :eating:

Jag skulle inte tro att insulinkänsligheten bör vara något problem; som du säger påverkar träning kraftigt positivt, även om styrketräning verkar påverka blodglukoskoncentrationerna mycket mer än insulinkoncentrationerna:

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=95821&highlight=insulin

Tidigare studier har dock rapporterat positiv påverkan även på insulinsidan.

Ulf A Big
2007-06-16, 09:15
Martin själv använder de här referenserna:
Bellisle F. Impact of the daily meal pattern on energy balance Scandinavian Journal of Nutrition, Volume 48, Number 3, October 2004, pp. 114-118(5)

Taylor MA, Garrow JS. Compared with nibbling, neither gorging nor a morning fast affect short-term energy balance in obese patients in a chamber calorimeter Int J Obes Relat Metab Disord. 2001 Apr;25(4):519-28.

Bellisle F, McDevitt R, Prentice AM. Meal frequency and energy balance.
Br J Nutr. 1997 Apr;77 Suppl 1:S57-70.

Am J Clin Nutr. 2007 Apr;85(4):981-8.

A controlled trial of reduced meal frequency without caloric restriction in healthy, normal-weight, middle-aged adults.

Stote KS, Baer DJ, Spears K, Paul DR, Harris GK, Rumpler WV, Strycula P, Najjar SS, Ferrucci L, Ingram DK, Longo DL, Mattson MP.

Beltsville Human Nutrition Research Center, US Department of Agriculture, Agriculture Research Service, Beltsville, MD, National Institute on Aging Intramural Research Program, Baltimore, MD.

BACKGROUND: Although consumption of 3 meals/d is the most common pattern of eating in industrialized countries, a scientific rationale for this meal frequency with respect to optimal health is lacking. A diet with less meal frequency can improve the health and extend the lifespan of laboratory animals, but its effect on humans has never been tested. OBJECTIVE: A pilot study was conducted to establish the effects of a reduced-meal-frequency diet on health indicators in healthy, normal-weight adults. DESIGN: The study was a randomized crossover design with two 8-wk treatment periods. During the treatment periods, subjects consumed all of the calories needed for weight maintenance in either 3 meals/d or 1 meal/d. RESULTS: Subjects who completed the study maintained their body weight within 2 kg of their initial weight throughout the 6-mo period. There were no significant effects of meal frequency on heart rate, body temperature, or most of the blood variables measured. However, when consuming 1 meal/d, subjects had a significant increase in hunger; a significant modification of body composition, including reductions in fat mass; significant increases in blood pressure and in total, LDL-, and HDL-cholesterol concentrations; and a significant decrease in concentrations of cortisol. CONCLUSIONS: Normal-weight subjects are able to comply with a 1 meal/d diet. When meal frequency is decreased without a reduction in overall calorie intake, modest changes occur in body composition, some cardiovascular disease risk factors, and hematologic variables. Diurnal variations may affect outcomes.

Grandmaster
2007-06-16, 16:40
Klipp/klistrar mitt inlägg från Body:

Det finns även en växande empirisk bevisbörda som visar att det finns såväl hälsofördelar (lipider, insulinsensitivitet och andra markörer för hälsa förbättras) som fysiologiska fördelar med Intermittent Fasting för människor. En ny studie visade att personer som åt dagens kaloriintag i en måltid förlorade kroppsfett och ökade i muskelmassa, i jämförelse med det traditionella måltidsmönstret (trots identiskt kaloriintag). Då personerna inte ens tränade, antyder detta att de kroppsmässiga förändringarna kanske medierades via förändringar i hormoner och genuttryck.

Jag använder personligen ett Intermittent Fasting protokoll och äter all min mat inom 8 timmar, följt av en 16 timmars fasta. Jag gjorde en resultattråd för ett tag sedan, då jag redovisade resultaten av detta tillvägagångssätt för att bulka upp med en ganska liten viktuppgång i fettmassa. Farhågor som muskelkatabolism och hunger är ogrundade. Ökande halter av katekolaminer innebär även en förhöjd ämnesomsättning och mentalt fokus.

Enligt min erfarenhet finns det stora fördelar med detta upplägg, i synnerhet då 80% av dagens kalorier och övervägande mängd kolhydrater intas efter träningen (ca 6 timmars överätningsperiod). Många andra som har provat detta koncept är mycket nöjda, och går sällan tillbaks till sina gamla vanor med 6+ små måltider om dagen. På vilodagar ser kaloriintaget och makrofördelningen annorlunda ut, och beroende på individens önskemål kan dieten skräddarsys till simultan muskeluppgång/fettförlust (cykliskt), viktuppgång eller fettförlust. Just nu använder jag ett protokoll för muskeluppgång och fettförlust, vilket åstadkoms genom att manipulera kalori - och kolhydratintaget inom en 48-72 tim period. Resultaten av detta kommer redovisas i slutet av Juli.

Integrationen av IF i kombination med träning, kommer eventuellt att utmynna i ett bokprojekt med Lyle McDonald (www.bodyrecomposition.com), som bland annat skrivit The Ketogenic Diet och The Ultimate Diet 2.0.

Mitt koncept kommer för första gången presenteras i en bok av Jamie Hale under sommaren (www.maxcondition.com).

Mer information på www.leangains.blogspot.com.

Sverker
2007-06-16, 17:44
Men är resultaten överförbara på personer som tränar ?

Ulf A Big
2007-06-16, 17:55
Sverker jag tror faktiskt att Idrottshögskolan i Oslo har gjort en studie ungefär på det sätt som det Martin som beskriver det, med styrketränande individer, och av vad jag har förstått så fick gruppen som åt två-tre måltider/dag signifikant bättre resultat än de som åt 5-6 måltider per dag. Studien är inte publicerad än men kommer säkert under hösten.

BigForre
2007-06-17, 14:54
Spännande att se måste jag säga...funderat över hur vår kropp kan må så bra av så pass frekventa matíntag då jag inte kan tänka mig att det är det som den blivit tvungen att anpassa sig till (evolutionsmässigt). Men går ju självklart inte att grunda något på de tankarna, men ändå. Ska bli kul att se hur dessa rön utvecklas...

Oldschool sumo-style ftw! :)

Grandmaster: Hur länge har du själv kört som du kör nu? Hur kändes övergången och hur känns/kändes det praktiskt i vardagen i början/nu?

Philippp
2007-06-17, 16:18
Jag har lite problem att förstå, jag hänger med i att man skall äta ett mål om dagen men det framkommer inte tydligt för mig om man skall konstant bulka eller köra cykliskt typ bara bulka på träningsdagar och sedan deffa dem dagar man inte tränar?

Eller ska man bulka som vanligt men istället bara käka ett mål om dagen?
förklara plz

machine gun
2007-06-18, 10:15
Innebär detta att man alltid tränar på fastande mage? Borde inte det kunna påverka träningsresultatet negativt, med tanke på minskad ork osv? Jag vet ju själv hur väl jag fungerar innan frukost... :Virro

Grandmaster
2007-06-18, 15:13
Spännande att se måste jag säga...funderat över hur vår kropp kan må så bra av så pass frekventa matíntag då jag inte kan tänka mig att det är det som den blivit tvungen att anpassa sig till (evolutionsmässigt). Men går ju självklart inte att grunda något på de tankarna, men ändå. Ska bli kul att se hur dessa rön utvecklas...

Oldschool sumo-style ftw! :)

Grandmaster: Hur länge har du själv kört som du kör nu? Hur kändes övergången och hur känns/kändes det praktiskt i vardagen i början/nu?


Jag har ätit på detta vis i ganska exakt ett år. Det var ingen svår övergång och är mycket praktiskt.

Grandmaster
2007-06-18, 15:16
Innebär detta att man alltid tränar på fastande mage? Borde inte det kunna påverka träningsresultatet negativt, med tanke på minskad ork osv? Jag vet ju själv hur väl jag fungerar innan frukost... :Virro


Ett mål äts innan träning, följt av 1-2 stora mål efter träningen.

machine gun
2007-06-18, 15:20
Ett mål äts innan träning, följt av 1-2 stora mål efter träningen.

Det känns som att det säkert fungerar utmärkt om man har möjlighet att träna på morgonen/förmiddagen, men jag skulle nog ha svårt att kunna jobba ordentligt under dagen om jag bara fick inta 20 % av mitt totala energiintag innan kl.20 på kvällen. Hur sover man efter att ha kalasat i sig 80 % av sitt energibehov strax innan läggdags?

Grandmaster
2007-06-18, 17:27
Det känns som att det säkert fungerar utmärkt om man har möjlighet att träna på morgonen/förmiddagen, men jag skulle nog ha svårt att kunna jobba ordentligt under dagen om jag bara fick inta 20 % av mitt totala energiintag innan kl.20 på kvällen. Hur sover man efter att ha kalasat i sig 80 % av sitt energibehov strax innan läggdags?


Det fungerar bäst vid träning eftermiddag/kväll och perosnligen sover jag alldeles utmärkt. Individuellt hur sömnen påverkas vid matintag strax innan, till stor del beroende på invant måltidsmöster.

Sverker
2007-06-18, 17:55
Ett mål äts innan träning, följt av 1-2 stora mål efter träningen.


Låter som en kompromis. En kompromis mellan att få i sig tillräckligt med energi och bara äta ett mål mat per dygn.

Philippp
2007-06-18, 20:47
någon som kan svara på min fråga? typ grandmaster?

Grandmaster
2007-06-18, 21:17
någon som kan svara på min fråga? typ grandmaster?



www.leangains.blogspot.com

nedersta inlägget.

paddanboy
2007-06-18, 22:45
Tycker dessa saker är en av de mest intressanta inom kost och näring, i synnerhet då man själv i perioder varit ytterst näringstimande med kanske 9 mål på en dag. Vidare har man sett andra som ätit lite hur som helst och lyckas, i somliga fall bättre.

Men när vi pratar om periodisk fasta, så kommer även det att bli svårplanerat. Vad händer om man blir bjuden på fika vid fastetid? Eller andra situationer... det blir på så sätt, precis som flertalet mål kan bli svårt att time:a och planera.

Senare, har jag lite frågor. Jag kan tänka mig att människan långt långt bak i tiden kom i perioder med periodisk fasta, många timmar till någon vecka kanske. Ena dagen lyckas man inte fälla det där djuret som allas magar väntar på, så det kanske först blir två dagar efter då man storäter med stort antal kalorier. Med detta scenario, blir det lite svårt att se hur man kan förlora fett och samtidigt öka muskler, fett har ju historiskt och idag av kroppen varit en bra lagringsråvara vid tider av fasta som då kan användas som energi som resurs. Studien som tidigare åberopas involverade personer som INTE styrketränade med kaloribalans/överskott? Jag förstår inte varför vanliga människor skulle öka i muskler och minska i fett vid skrovmål en gång per dag. Är det inte vid skrovmålen fett ska lagras in? Dagens människor i de flesta fall behöver ju inte ens muskler(inte fett för den delen heller), hur kommer det sig då att de ökar i muskler utan någon särskild anledning?

Hela konceptet och filosofin sätter sig en aning emot kalorifilosofin IN=UT, eller gör det det?

Englund
2007-06-19, 04:28
Hela konceptet och filosofin sätter sig en aning emot kalorifilosofin IN=UT, eller gör det det?

På vilket sätt menar du då?

Sverker
2007-06-19, 06:04
Jag ser ingen motsättning där. Det är fortfarande kalorier in mot kalorier ut.

Hela konceptet bygger mer på att styra över hormonsvaren till att bygga muskelmassa.

Slimfit
2007-06-19, 11:00
Säg att man hoppar över frukosten men sedan äter en lätt lunch vid 12:00 för att sedan äta sitt pre-training meal och efter träningen äta tills kvoten är fylld; sabbar man då hela upplägget med lunchen?

Är det just att fastan blir avbruten eller spelar mängden kalorier man avbrter fastan med också in? Skulle utan problem kunna skippa frukosten men någon slags lunch måste jag nog (socialt problem mer än praktiskt här).

maRRtin
2007-06-19, 20:30
Det här är onekligen intressant och man kanske skulle göra ett försök lite längre fram.

Får se om det passar med relativt hög volym konditionsträning på schemat också. Det borde ju funka att klämma i sig den mesta energi efter ett löppass också för maximal glykogeninlagring, frågan är bara om man får i sig tillräckligt.

Zatra
2007-06-20, 16:12
hmm... Har en kompis som ibland endast äter en gång om dagen, och då äter han vanligtivs jättemycket!

Han har ökat grymt på gymmet, betydligt bättre än mig som försöker äta 6 gånger om dagen.

paddanboy
2007-06-20, 21:14
Ett liknande upplägg skulle vara kanon för tänderna också...

Men vad får man inta under fastetiden egentligen, vatten enbart? Vore det inte intressant i sammanhanget att inta EsaPro 1-3 ggr under fasteperioden?

Protein kan ju inte lagras, så efter kanske 7-10 timmar vid stort intag av mat + långsamt protein, så finns inget protein kvar för kroppen att bruka?

Eller andra tankar, vitaminer eller andra kapslar? Finns ju en del naturliga testobosters som är rätt intressanta idag, Eiselt har nyligen tagit fram Hardcore Strategies, i USA finns fler märken. Men att inta kapslar genrellt under fasttetiden?

Jag är mycket intresserad av upplägget i alla fall.

King Grub
2007-06-20, 21:27
Protein kan ju inte lagras, så efter kanske 7-10 timmar vid stort intag av mat + långsamt protein, så finns inget protein kvar för kroppen att bruka?

The rate of amino acid absorption from protein is quite slow (~ 5 to 8 g/h).

International Journal of Sport Nutrition and Exercise Metabolism, 2006, 16, 129-152

Äter du ditt dagsintag av protein i ett mål, kan du själv räkna ut, att upptaget tar rätt lång tid.

Ulf A Big
2007-06-20, 21:31
International Journal of Sport Nutrition and Exercise Metabolism, 2006, 16, 129-152

Äter du ditt dagsintag av protein i ett mål, kan du själv räkna ut, att upptaget tar rätt lång tid.
Bara en tanke som slog mig. Det borde vara onödigt att äta mer än 200 gr protein per dygn oavsett kroppsvikt...

King Grub
2007-06-20, 21:37
Japp. Dessutom blir upptaget ännu långsammare när proteinkällan ingår som en del av en komplett måltid. Samma artikel fortsätter:

As protein absorption of real foods is approximately 1 to 4 g/h, and fat is absorbed at approximately 14 to 18 g/h, the need for adequate glucose to prevent muscle gluconeogenesis and hence preserve lean muscle is important and further supports the need for a minimum carbohydrate intake, especially for active people. A carbohydrate intake of 120 to 150 g/d could be suficient with active people consuming > 150 g/d from a large variety of cereals, whole grains, fresh fruit, and vegetables. Little data exists on the comprehensive metabolic effects of large amounts of dietary protein in the order of 300 to 400 g/d. Intakes of this magnitude would result in some degree of prolonged hyperaminoacidemia, hyperammonemia, hyperinsulinemia, and hyperglucagonemia, and some conversion to fat, but the metabolic and physiological consequences of such states are currently unknown.

There is a dearth of practical data on actual protein absorption rates measured in g/h or g · h · kg . The practical implications for understanding this information is exemplified by a novice bodybuilder who may consume 250
to 400 g of whey protein isolate on a daily basis, in the belief that it will promote greater skeletal muscle anabolism, a debatable point at best.

The major fate of dietary amino acids in the Western diet appears to be gluconeogenesis and has been recently estimated to account for up to 60% of endogenous glucose production, while others estimate 47 to 60%. In one study a relatively high protein diet, (1.87 ± 0.26 g · kg · d ), was shown to elevate gluconeogenesis by 40%.

Ulf A Big
2007-06-20, 21:41
Japp. Dessutom blir upptaget ännu långsammare när proteinkällan ingår som en del av en komplett måltid. Samma artikel fortsätter:
Intressant! Tack för den :thumbup:

paddanboy
2007-06-20, 22:04
Mycket intressant.

Jag kan tänka mig ett upplägg där man vid träning tar EsaPro, malto osv... för att sedan efter träning ungefär 1 timme efter äta ett skrovmål i linje med det man ungefär åt på stenåldern eller ren Svensk husmanskost med en stor köttbit, potatis/bröd/gröt, typ 1 kg ärtor eller andra rotgrönsaker. Sedan äta en stor portion bär och frukt som efterätt. Detta kanske skulle räknas som "en" måltid på ungefär 1-3 timmar.

1. Träning, högraffinerad föda, EsaPro, Malto
2. Måltid, lågraffinerad föda
3. Efterätt bär och fruker


Man kommer troligen få vissa hungerkänslor efter ett tag, låt säga om man äter på morgonen, men alltså; fastan i sig - hunger i allmänhet, höjer inte det testosteronet?

Vad tror ni annars med att köra EsaPro någon gång vid fastan?

King Grub
2007-06-20, 22:10
EAA stimulerar proteinsyntesen utan att störa gensvaret på vanliga mål, så det är säkert åtminstone ingen dålig idé.

Madara
2007-06-20, 22:13
Det hela är mycket intressant och Grandmaster är en kunnig räv i sammanhanget.

Ulf A Big
2007-06-21, 07:56
En stilla undran som man lätt får av rubriken Periodisk Fasta när allt handlar om måltidsfrekvens inom tidsspannet 24 timmar. Visst kommer man till någon typ av fasteläge med tömd mage men något fastetillstånd värt namnet fasta inträffar inte inom det här spannet.

När har man tömd mage?
Hur snabbt magen töms påverkas av vad man har ätit och hur mycket man har ätit. Därför kan det ta mellan 2 timmar till 7-11 timmar innan magsäcken blir tom efter en riklig måltid.

Kan vara bra att ha i minnet när man laborerar med fria aminosyror typ EsaPro.

Jay-Z
2007-06-21, 08:25
En stilla undran som man lätt får av rubriken Periodisk Fasta när allt handlar om måltidsfrekvens inom tidsspannet 24 timmar. Visst kommer man till någon typ av fasteläge med tömd mage men något fastetillstånd värt namnet fasta inträffar inte inom det här spannet.


Fastan är 16 timmar.

Ulf A Big
2007-06-21, 08:35
"Fasta ur ett medieperspektiv"
http://www.helhetsdoktorn.nu/tipsv32.htm
"Metaboliska förhållanden vid svält"
http://www.uppsalamedicin.se/anteckningar/lak/pdf/malbeskrivning_uu_lak_cbb3_biokemi_05_svaltmetabol ism.pdf

bravotrainer
2007-06-21, 10:45
Här kommer en annan intressant studie gjort på "icke-feta" personer:

http://www.ajcn.org/cgi/content/abstract/81/1/69

z_bumbi
2007-06-21, 11:18
Här kommer en annan intressant studie gjort på "icke-feta" personer:

http://www.ajcn.org/cgi/content/abstract/81/1/69

Nackdelen är att de inte har registrerat energiintaget, jag finner det inte så otroligt att de flesta inte kan äta ikapp det dubbla på ätardagarna.

Kontrollgruppen var tyvärr även ganska spridd vilket gör att varje deltagande undergrupps variationer kan ställa till det.

Grandmaster
2007-06-21, 11:38
Desto mer intressant är denna.



Stote KS, Baer DJ, Spears K, Paul DR, Harris GK, Rumpler WV, Strycula P, Najjar SS, Ferrucci L, Ingram DK, Longo DL, Mattson MP.

A controlled trial of reduced meal frequency without caloric restriction in healthy, normal-weight, middle-aged adults.

Am J Clin Nutr. 2007 Apr;85(4):981-8.


BACKGROUND: Although consumption of 3 meals/d is the most common pattern of eating in industrialized countries, a scientific rationale for this meal frequency with respect to optimal health is lacking. A diet with less meal frequency can improve the health and extend the lifespan of laboratory animals, but its effect on humans has never been tested. OBJECTIVE: A pilot study was conducted to establish the effects of a reduced-meal-frequency diet on health indicators in healthy, normal-weight adults. DESIGN: The study was a randomized crossover design with two 8-wk treatment periods. During the treatment periods, subjects consumed all of the calories needed for weight maintenance in either 3 meals/d or 1 meal/d. RESULTS: Subjects who completed the study maintained their body weight within 2 kg of their initial weight throughout the 6-mo period. There were no significant effects of meal frequency on heart rate, body temperature, or most of the blood variables measured. However, when consuming 1 meal/d, subjects had a significant increase in hunger; a significant modification of body composition, including reductions in fat mass; significant increases in blood pressure and in total, LDL-, and HDL-cholesterol concentrations; and a significant decrease in concentrations of cortisol. CONCLUSIONS: Normal-weight subjects are able to comply with a 1 meal/d diet. When meal frequency is decreased without a reduction in overall calorie intake, modest changes occur in body composition, some cardiovascular disease risk factors, and hematologic variables. Diurnal variations may affect outcomes.



Kaloriintaget var kontrollerat.

I fulltextversionen framkommer att personerna konsumerade lite mindre mat på 1 mål/dag-upplägget (-60 kcal), men att detta inte ensamt kunde förklara reduktionen i fettmassa (och uppgången i fettfri massa) med en lägre måltidsfrekvens.

Även denna studie har sina begränsningar men resultaten är fascinerande.

Langster
2007-06-21, 12:36
Mycket intressant.

Jag kan tänka mig ett upplägg där man vid träning tar EsaPro, malto osv... för att sedan efter träning ungefär 1 timme efter äta ett skrovmål i linje med det man ungefär åt på stenåldern eller...

Eftersom du tar upp stenåldersmat och hur man levde på den tiden som människan utvecklades till vad den är idag så måste jag säga att jag tror att ett upplägg med periodisk fasta mycket väl stämmer överens med hur man åt på den tiden. Antagligen åt man ett riktigt stort mål ganska tätt inpå den fysiska aktiviteten (jakten). Detta mål utgjorde nog majoriteten av kaloriintaget under tidsperioderna mellan jakterna. Däremellan smååt man troligen en del, som bär, frukter, nötter och rötter. Men med tanke på hur man antagligen gluffsade i sig riktigt ordentliga mängder strax efter en lyckad jakt och att bär och nötter är väldigt tidsödande att samla ihop kanske man var tillräckligt mätt och belåten så att detta småätande aldrig gick till överdrift.

Detta beteende kan man med lite fantasi applicera på dagens gemene man, majoriteten av befolkningen gillar två saker när det gäller mat:

• Att äta stora mål så man blir väldigt mätt. Mättnadskänslorna är som bekant lite fördröjda och det är lätt att "äta mer än vad man behöver".
• Att småäta. I dagens samhälle så är inte bara frukt och nötter väldigt lättillgängliga, utan även godis och diverse snacks som till stor del ersatt det naturliga småätandet. Problemet idag är att allt detta som sagt är väldigt lättillgängligt och småätandet går nästan alltid till överdrift.

Man kan tänka sig att det är ett naturligt beteende att vilja småäta och äta stora brakmåltider alltså, för det gjorde så att man överlevde förr i tiden. Idag är det ju så att man lätt kan småäta dygnet runt i stora mängder och dessutom vräka i sig 2-3 stora måltider och folk gör det eftersom instinkterna säger att det är rätt för överlevnadens skull. Det är väldigt få personer som har den karaktären som krävs för att sluta äta innan man är mätt och hålla småätandet till ett minimum.

Kanske vore ett upplägg med periodisk fasta en bra sak att försöka följa? Antagligen är det väldigt naturligt för människokroppen och hungerskänslorna kanske skulle bli mindre när kroppen vant sig vid det sättet att äta. Själv märker jag att ju mer jag äter desto hungrigare blir jag, detta kan man ju lösa genom att äta väldigt många små måltider under dagen, vilket varit standard inom styrketräning ett tag. Men om periodisk fasta ger lika bra resultat och dessutom är hälsosammare, för att inte tala om tidseffektivitet verkar det ju helt klart intressant.

bravotrainer
2007-06-21, 12:47
Håller med, Langster! Jag ska prova den ett tag! Det kan bli jobbigt under en övergångsperiod... men det skall gå bra!

BigForre
2007-06-21, 14:06
Eftersom du tar upp stenåldersmat och hur man levde på den tiden som människan utvecklades till vad den är idag så måste jag säga att jag tror att ett upplägg med periodisk fasta mycket väl stämmer överens med hur man åt på den tiden. Antagligen åt man ett riktigt stort mål ganska tätt inpå den fysiska aktiviteten (jakten). Detta mål utgjorde nog majoriteten av kaloriintaget under tidsperioderna mellan jakterna. Däremellan smååt man troligen en del, som bär, frukter, nötter och rötter. Men med tanke på hur man antagligen gluffsade i sig riktigt ordentliga mängder strax efter en lyckad jakt och att bär och nötter är väldigt tidsödande att samla ihop kanske man var tillräckligt mätt och belåten så att detta småätande aldrig gick till överdrift.

Detta beteende kan man med lite fantasi applicera på dagens gemene man, majoriteten av befolkningen gillar två saker när det gäller mat:

• Att äta stora mål så man blir väldigt mätt. Mättnadskänslorna är som bekant lite fördröjda och det är lätt att "äta mer än vad man behöver".
• Att småäta. I dagens samhälle så är inte bara frukt och nötter väldigt lättillgängliga, utan även godis och diverse snacks som till stor del ersatt det naturliga småätandet. Problemet idag är att allt detta som sagt är väldigt lättillgängligt och småätandet går nästan alltid till överdrift.

Man kan tänka sig att det är ett naturligt beteende att vilja småäta och äta stora brakmåltider alltså, för det gjorde så att man överlevde förr i tiden. Idag är det ju så att man lätt kan småäta dygnet runt i stora mängder och dessutom vräka i sig 2-3 stora måltider och folk gör det eftersom instinkterna säger att det är rätt för överlevnadens skull. Det är väldigt få personer som har den karaktären som krävs för att sluta äta innan man är mätt och hålla småätandet till ett minimum.

Kanske vore ett upplägg med periodisk fasta en bra sak att försöka följa? Antagligen är det väldigt naturligt för människokroppen och hungerskänslorna kanske skulle bli mindre när kroppen vant sig vid det sättet att äta. Själv märker jag att ju mer jag äter desto hungrigare blir jag, detta kan man ju lösa genom att äta väldigt många små måltider under dagen, vilket varit standard inom styrketräning ett tag. Men om periodisk fasta ger lika bra resultat och dessutom är hälsosammare, för att inte tala om tidseffektivitet verkar det ju helt klart intressant.

En viktig not är det att evolutionen kanske inte hade samma målsättning som vi här på brädan har nu idag. Men som sagt, intressanta resultat och läsning!

Ulf A Big
2007-06-21, 16:05
En viktig not är det att evolutionen kanske inte hade samma målsättning som vi här på brädan har nu idag. Men som sagt, intressanta resultat och läsning!
Bra iaktagelse, men ur ett folkhälsoperspektiv är det här mycket intressant.

Ola Wallengren
2007-06-21, 17:56
Desto mer intressant är denna.

Stote KS, Baer DJ, Spears K, Paul DR, Harris GK, Rumpler WV, Strycula P, Najjar SS, Ferrucci L, Ingram DK, Longo DL, Mattson MP.

A controlled trial of reduced meal frequency without caloric restriction in healthy, normal-weight, middle-aged adults.

Am J Clin Nutr. 2007 Apr;85(4):981-8.


I fulltextversionen framkommer att personerna konsumerade lite mindre mat på 1 mål/dag-upplägget (-60 kcal), men att detta inte ensamt kunde förklara reduktionen i fettmassa (och uppgången i fettfri massa) med en lägre måltidsfrekvens.

Även denna studie har sina begränsningar men resultaten är fascinerande.

Som du nämner har studien sina brister, dels är det få deltagare men det största misstaget är att mätningarna inte gjordes samma tid på dygnet vid de olika dieterna. BIA mätning är för det första inget precisionsinstrument för att mäta kroppsammansättning men kan också påverkas av tid på dygnet, där tendensen är att fett% sjunker under dagen. Man har inte nämt något om hur de gjorde med vattenintaget under fastan, men om det är så att man inte fick dricka under fastan så kan skillnaderna i vikt bero på inte bara skillnad i energiintag utan också delvis bero på en 6 timmar längre fasta. Intogs vatten och andra drycker finns även möjligheten att detta påverkade kroppsammansättningsmätningarna. Skillanderna i cortisol och blodtryck kan även dessa bero på tiden på dygnet.

Så egentligen är det ganska spekulativt att dra slutsatser från denna studie, dessa resultat kanske inte kan återupprepas om upplägget är bättre, men det återstår att se.
En variabel som däremot inte fanns med är ju själva träningen, vilket kan påverka resultaten av ett sådant upplägg ganska ordentligt misstänker jag.

astrodog
2007-06-22, 11:05
Någon som kan spekulera kring om detta hade varit bra för mig om jag tränar två pass om dagen med 25 minuters intervallträning alternerat lågrepetitions styrketräning kring 10.00 och sedan kampsportsträning(grappling) 19-21?

Jag tänker då på om jag inte kommer känna mig ha en brist på energi och givetvis om det skulle ha fördelar i mitt mål att bli starkare och uthålligare.

Var ska jag lägga målen? Jag tror verkligen inte att jag skulle kunna äta ett enda mål, om det inte var nåt slags smörgåsbord där man sitter och äter i nåra timmar. Är upplägget, som någon nämnde, med ett mål innan kvällsträningen och 2 stycken efter in på kvällen och natten bra?

Eddie Vedder
2007-06-22, 12:24
Någon som kan spekulera kring om detta hade varit bra för mig om jag tränar två pass om dagen med 25 minuters intervallträning alternerat lågrepetitions styrketräning kring 10.00 och sedan kampsportsträning(grappling) 19-21?

Jag tänker då på om jag inte kommer känna mig ha en brist på energi och givetvis om det skulle ha fördelar i mitt mål att bli starkare och uthålligare.

Var ska jag lägga målen? Jag tror verkligen inte att jag skulle kunna äta ett enda mål, om det inte var nåt slags smörgåsbord där man sitter och äter i nåra timmar. Är upplägget, som någon nämnde, med ett mål innan kvällsträningen och 2 stycken efter in på kvällen och natten bra?

Din fråga har inte med trådens diskussion att göra (d.v.s. ett särskilt kostupplägg baserat på periodisk fasta), ställ den i en annan tråd eller leta själv reda på svaret med sökfunktionen.:thumbup:

Grandmaster
2007-06-22, 14:59
Som du nämner har studien sina brister, dels är det få deltagare men det största misstaget är att mätningarna inte gjordes samma tid på dygnet vid de olika dieterna. BIA mätning är för det första inget precisionsinstrument för att mäta kroppsammansättning men kan också påverkas av tid på dygnet, där tendensen är att fett% sjunker under dagen. Man har inte nämt något om hur de gjorde med vattenintaget under fastan, men om det är så att man inte fick dricka under fastan så kan skillnaderna i vikt bero på inte bara skillnad i energiintag utan också delvis bero på en 6 timmar längre fasta. Intogs vatten och andra drycker finns även möjligheten att detta påverkade kroppsammansättningsmätningarna. Skillanderna i cortisol och blodtryck kan även dessa bero på tiden på dygnet.

Så egentligen är det ganska spekulativt att dra slutsatser från denna studie, dessa resultat kanske inte kan återupprepas om upplägget är bättre, men det återstår att se.
En variabel som däremot inte fanns med är ju själva träningen, vilket kan påverka resultaten av ett sådant upplägg ganska ordentligt misstänker jag.


Subjects were allowed unlimited amounts of calorie-free
foods such as water, coffee (without sugar or milk), diet soft
drinks, salt, and pepper

Ja, och jag kan tänka mig att 1 mål/dagen-gruppen fick i sig mer koffein via kaffe och lightläsk, vilket i sin tur kan ha påverkat kroppssammansättningen något (reducerat kroppsfett).

bravotrainer
2007-06-25, 09:26
Tvärtom, ökat kroppsfett istället!
BIA mätning är väldigt känslig för vatten. Om 1 mål/dagen-gruppen har konsumerat mera kaffe och light-drycker med koffein vilket är ganska troligt så skulle jag säga att kroppssammansättningen påverkades genom ökat kroppsfett, inte reducerat! Koffein är diuretisk (vätskedrivande) så om de inte har ökat sitt vätskeintag på annat sätt (vanligt vatten, etc) så blir impedansen mycket högre vilket resulterar i högre fettprocent och lägre FFM (fett fria massa).

machine gun
2007-06-25, 10:09
Din fråga har inte med trådens diskussion att göra (d.v.s. ett särskilt kostupplägg baserat på periodisk fasta), ställ den i en annan tråd eller leta själv reda på svaret med sökfunktionen.:thumbup:

Han frågade ju hur man skulle kunna använda sig av periodisk fasta om man tränar två pass om dagen.

Grandmaster
2007-06-25, 14:09
Tvärtom, ökat kroppsfett istället!
BIA mätning är väldigt känslig för vatten. Om 1 mål/dagen-gruppen har konsumerat mera kaffe och light-drycker med koffein vilket är ganska troligt så skulle jag säga att kroppssammansättningen påverkades genom ökat kroppsfett, inte reducerat! Koffein är diuretisk (vätskedrivande) så om de inte har ökat sitt vätskeintag på annat sätt (vanligt vatten, etc) så blir impedansen mycket högre vilket resulterar i högre fettprocent och lägre FFM (fett fria massa).


Måhända, men jag tänkte på den milda effekt extra konsumtion av koffein skulle kunna ha på ämnesomsättningen i 1 mål/dagen gruppen. På lång sikt skulle detta kunna visa sig i en något reducerad fettmassa (över de 8 veckor som användes i studien? Jag vet inte, men det är en möjlighet).

mastermungo
2007-06-25, 16:18
Riktigt intressant! Grandmaster
Skulle gärna vilja ha träningsprogram och kostupplägg för den killen du redovisar på bloggen.

Ruskiga förbättringar i kroppsammansättning på bara 6 veckor.

Grandmaster
2007-06-25, 18:05
Det lämnar jag till boken. Om du vill anlita mig för personlig konsultation finns mer info på sidan.

regus
2007-06-25, 18:13
Grandmaster; När finns boken att köpa och vart köper man den?

Grandmaster
2007-06-25, 22:36
Boken kommer att vara tillgänglig via Lyle McDonalds site. Releasedatum är ej bestämt.

Ulf A Big
2007-06-26, 09:59
Är det här verkligen användbart i verkligheten i för en styrketränande/bodybuilder?
Den studie som man gjorde i Norge handlade om att äta antingen tre eller 5-6 ggr per dag. Där om jag förstått det rätt så fick man signifikant bättre resultat på tre måltider, men här i vad du lägger upp så handlar det om, egentligen, en måltid där man ska få i sig hela energiintaget.

En del av de studier du har visat på handlar det om varannan dags fasta...

Jag tror att metoden med måltidsfrekvensen fungerar bra på kraftigt överviktiga personer (metabola syndromet) för att få igång hungersignaler och stabilisera blodsockernivåer mm.
http://img.aftonbladet.se/nyheter/0411/13/pondus.jpg

langh
2007-06-26, 11:29
Hur blir det med nybildningen av fettceller?

Blir den högre med all mat på en och samma gång, eller har det helt och hållet med antalet kalorier man stoppar i sig?

MrKashchei
2007-06-26, 11:37
Hur blir det med nybildningen av fettceller?

Blir den högre med all mat på en och samma gång, eller har det helt och hållet med antalet kalorier man stoppar i sig?
Nybildning av fettceller stagnerar efter ungefär 3års ålder. Efter det varierar bara storleken på fettcellerna.

King Grub
2007-06-26, 11:44
Nybildning av fettceller stagnerar efter ungefär 3års ålder. Efter det varierar bara storleken på fettcellerna.

Nope.

Evidence suggests that adipocyte hyperplasia, or adipogenesis, occurs throughout life, both in response to normal cell turnover as well as in response to the need for additional fat mass stores that arises when caloric intake exceeds nutritional requirements.

J Am Acad Dermatol. 2007 Mar;56(3):472-92.

Sverker
2007-06-26, 12:05
Hur blir det med nybildningen av fettceller?

Blir den högre med all mat på en och samma gång, eller har det helt och hållet med antalet kalorier man stoppar i sig?


Varför skulle det bli nybildning av fettceller ? Det är ju inte fettvikten som ska öka. Lika mycket fett går ju in ena dagen för att läcka ut andra dagen.

Tränade personer har ju också en förmåga att lägga fettet som intramuskulärt fett vilket är positivt.

M0rr
2007-06-26, 12:23
Desto mer intressant är denna.


BACKGROUND: Although consumption of 3 meals/d is the most common pattern of eating in industrialized countries, [..... ] RESULTS: [..... ] when consuming 1 meal/d, subjects had a significant increase in hunger; a significant modification of body composition, including reductions in fat mass; significant increases in blood pressure and in total, LDL-, and HDL-cholesterol concentrations; and a significant decrease in concentrations of cortisol. [..... ]


Är det bara jag som tycker att "significant increases in blood pressure and in total, LDL-, and HDL-cholesterol concentrations" låter oroande? Jag vill då inte ha högre blodtryck och/eller kolesterolvärden :(

Eddie Vedder
2007-06-26, 13:34
Är det bara jag som tycker att "significant increases in blood pressure and in total, LDL-, and HDL-cholesterol concentrations" låter oroande? Jag vill då inte ha högre blodtryck och/eller kolesterolvärden :(

Det här med kolesterolvärden tycker jag är lite svårt, det är ju trots allt förhållandet mellan LDL och HDL som är mest väsentligt.

Vet någon av dom mer lärda om ett stabilt förhållande mellan LDL och HDL men relativt höga doser av båda är bättre eller sämre än att sänka både LDL och HDL? D.v.s. är det någon skillnad i vad som är bäst för hälsan av två låga värden eller två höga värden om bara förhållandet dom emellan är lagom.

dessbee
2007-06-26, 14:40
Det här med kolesterolvärden tycker jag är lite svårt, det är ju trots allt förhållandet mellan LDL och HDL som är mest väsentligt.

Vet någon av dom mer lärda om ett stabilt förhållande mellan LDL och HDL men relativt höga doser av båda är bättre eller sämre än att sänka både LDL och HDL? D.v.s. är det någon skillnad i vad som är bäst för hälsan av två låga värden eller två höga värden om bara förhållandet dom emellan är lagom.

Jag har hellre höga värden än låga värden. Studier har visat att låga värden är kopplat till psykisk ohälsa.
Tycker det är synd att vetenskapen nästan lagt all fokus kring en riskfaktor för hjärtkärlsjukdom. Personligen är jag mer bekymrad över höga insulinnivåer.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entrez?cmd=Retrieve&db=PubMed&list_uids=7532867&dopt=Abstract

Grandmaster
2007-06-26, 17:23
Är det här verkligen användbart i verkligheten i för en styrketränande/bodybuilder?
Den studie som man gjorde i Norge handlade om att äta antingen tre eller 5-6 ggr per dag. Där om jag förstått det rätt så fick man signifikant bättre resultat på tre måltider, men här i vad du lägger upp så handlar det om, egentligen, en måltid där man ska få i sig hela energiintaget.

En del av de studier du har visat på handlar det om varannan dags fasta...

Jag tror att metoden med måltidsfrekvensen fungerar bra på kraftigt överviktiga personer (metabola syndromet) för att få igång hungersignaler och stabilisera blodsockernivåer mm.
http://img.aftonbladet.se/nyheter/0411/13/pondus.jpg




IFRP, som du kan läsa mer om på min blogg, använder en 16 timmars fasta i kombination med styrketräning; en kompromiss jag anser är nödvändig för den styrketränande populationen om det ska vara hållbart i längden. Detta inkluderar ett minimum av två mål; ett mindre mål innan träning (specifik makrokomposition, cirka 500 kcal) och ett massivt mål efter träning, ofta följt av ett annat ganska liberalt mål innan fastan inleds. Jag har personligen fått överlägsna resultat med denna metod och har hjälpt många komma i sitt livs form, så huruvida det är användbart för styrketränande är det i mina ögon ingen frågan om.

MrKashchei
2007-06-26, 20:52
Nope.

J Am Acad Dermatol. 2007 Mar;56(3):472-92.
Sedär. Då var man uppdaterad.

Überbiffen
2007-06-26, 21:20
Verkar sjukt jobbigt. Hoppar jag över/missar en måltid känns det som om jag håller på att avlida pga hunger. Fasta en hel dag tex skulle vara en mardröm.

paddanboy
2007-06-26, 21:45
Har testat idag och igår...

Slut på malto, annars ska det vara malto istället för banan, runt 200 gram runt om vore bjaffsigt....

Idag...

06.00 banan
07.00 Innan träning banan + wheyFX(slut på EsaPro, annars Esa)
07.30 Under, banan
07.50 Efter, banan
08.45 2 stoora portioner honungspuffar/vete + 1 liter mjölk + fil, bröd
10.00 WheyFX
12.30 Makaroner och köttbullar, ketchup, ärtor, mycket, 33cl cola
13.00 Slow FX, kasein...

20.00 EsaPro...

Åt trots stor mättnad, det var som att stuva inför en seglats. Men jag är lite hungrig för tillfället så här dags...

Invändningar på upplägget Grandmaster förutom bättre mat ?

Ola Wallengren
2007-06-27, 08:38
Verkar sjukt jobbigt. Hoppar jag över/missar en måltid känns det som om jag håller på att avlida pga hunger. Fasta en hel dag tex skulle vara en mardröm.

Det är delvis en vanesak. Man blir hungrig när man brukar äta eftersom det oftast kommer en puls med ghrelin strax före den tid man brukar äta. Fråga de som vanligtvis bara äter ca 2 måltider per dag, de är sällan så värst hungriga. Men å andra sidan brukar de som börjar äta mer frekvent oftast spontant uttrycka att de känner sig piggare och mår bättre.
I studien där deltagarna åt bara en gång om dagen så upplevde man generellt mer hunger, vilket inte blev speciellt myclet bättre under studiens gång så vitt jag minns.

Grandmaster
2007-06-27, 10:15
Det är delvis en vanesak. Man blir hungrig när man brukar äta eftersom det oftast kommer en puls med ghrelin strax före den tid man brukar äta. Fråga de som vanligtvis bara äter ca 2 måltider per dag, de är sällan så värst hungriga. Men å andra sidan brukar de som börjar äta mer frekvent oftast spontant uttrycka att de känner sig piggare och mår bättre.
I studien där deltagarna åt bara en gång om dagen så upplevde man generellt mer hunger, vilket inte blev speciellt myclet bättre under studiens gång så vitt jag minns.


Folk som börjar äta mer frekvent lägger, generellt sett, också om sin kosthållning ordentligt (bättre val av livsmedel) vilket jag tror är den största anledningen till ökat välmående.

Nu antar jag att du syftar på medelsvensson som går från traditionellt måltidsmönster (frukost, lunch, middag, nån macka på kvällen, snacks) till strukturerat (hälsosammare, regelbunden och mer balanserad kosthållning).

Grandmaster
2007-06-27, 10:23
Har testat idag och igår...

Slut på malto, annars ska det vara malto istället för banan, runt 200 gram runt om vore bjaffsigt....

Idag...

06.00 banan
07.00 Innan träning banan + wheyFX(slut på EsaPro, annars Esa)
07.30 Under, banan
07.50 Efter, banan
08.45 2 stoora portioner honungspuffar/vete + 1 liter mjölk + fil, bröd
10.00 WheyFX
12.30 Makaroner och köttbullar, ketchup, ärtor, mycket, 33cl cola
13.00 Slow FX, kasein...

20.00 EsaPro...

Åt trots stor mättnad, det var som att stuva inför en seglats. Men jag är lite hungrig för tillfället så här dags...

Invändningar på upplägget Grandmaster förutom bättre mat ?


Att träna på morgonen, och således inleda fasteperioden ganska tidigt på dagen, kan kännas utmanande. De flesta upplever att det är mycket enklare att fasta fram till eftermiddagen och äta på kvällen. Jag skulle rekommendera att du "fasar" in i fastan, genom att efter 8-timmars fönstret endast äta små mängder protein och fram till läggdags (dvs du ruckar på reglerna lite, och om möjligt fastar från sista målet 16 tim fram). Detta är ett alternativ eftersom lågkolhydratkost till viss del liknar en fasta via dess verkningsmekanismer.

ex kl 06-14 träning+övergödningsperiod

därefter små portioner protein fram till läggdags.

Sir Klabbe
2007-06-27, 11:01
Att träna på morgonen, och således inleda fasteperioden ganska tidigt på dagen, kan kännas utmanande. De flesta upplever att det är mycket enklare att fasta fram till eftermiddagen och äta på kvällen. Jag skulle rekommendera att du "fasar" in i fastan, genom att efter 8-timmars fönstret endast äta små mängder protein och fram till läggdags (dvs du ruckar på reglerna lite, och om möjligt fastar från sista målet 16 tim fram). Detta är ett alternativ eftersom lågkolhydratkost till viss del liknar en fasta via dess verkningsmekanismer.

ex kl 06-14 träning+övergödningsperiod

därefter små portioner protein fram till läggdags.

Vad händer om man råkar fasta för länge? Någon nackdel?

Eddie Vedder
2007-06-27, 11:03
Vad händer om man råkar fasta för länge? Någon nackdel?

Du svälter ihjäl?

Sir Klabbe
2007-06-27, 11:04
Du svälter ihjäl?

Jag menade inte att man skulle fasta i 23 veckor, bara några timmar extra ...

tigerofsweden
2007-06-27, 12:09
För de som är intresserade och tänkt prova så har jag lagt upp det så att jag äter mitt första mål vid 9. Tränar sedan runt 10-11:30 och äter sen 3 mål mat 12:30, 14:30, 16:30. Efter de fastar jag fram tills 9 dagen efter vilket blir ca 16h. Detta funkar utmärkt för mig och jag känner inga hungerskänslor alls under sena eftermiddagen och kvällen. Naturligtvis är de inviduellt men det skadar inte att prova om man är sugen, det funkar som sagt att träna morgon också om man föredrar det!

Jay-Z
2007-06-27, 12:23
Har inte heller några problem med hungerskänslor. Fastar från 20 på kvällen till 12 på dagen. Bryter fastan med lunch, vilket passar bra in i sociala rutiner. Tränar runt 17, så det blir att äta mycket och fort för att hinna med all mat innan 20, men det går.

Just nu verkar detta upplägg passa mig alldeles utmärkt. Märker ingen försämring på gymmet heller.

Ulf A Big
2007-06-27, 13:21
Har inte heller några problem med hungerskänslor. Fastar från 20 på kvällen till 12 på dagen. Bryter fastan med lunch, vilket passar bra in i sociala rutiner. Tränar runt 17, så det blir att äta mycket och fort för att hinna med all mat innan 20, men det går.

Just nu verkar detta upplägg passa mig alldeles utmärkt. Märker ingen försämring på gymmet heller.

Är det inte bara förskjuten mattid? *:) *

Jay-Z
2007-06-27, 13:26
Är det inte bara förskjuten mattid? *:) *

16 timmar utan mat och sedan äts dagens mat inom 8 timmar - vad den korrekta benämningen är bekymrar mig inte. You say tomato osv osv. :)

Ulf A Big
2007-06-27, 13:28
Är det inte bara förskjuten mattid? *:) *

För att skämta till det lite så tycker jag att det är väldigt mycket RAMADAN över det här:)
http://www.islamguiden.com/ramadan/saker.html

dessbee
2007-06-27, 15:56
Du svälter ihjäl?

:D

dessbee
2007-06-27, 16:17
Hur blir det med nybildningen av fettceller?

Blir den högre med all mat på en och samma gång, eller har det helt och hållet med antalet kalorier man stoppar i sig?

Sett en studie som visade att man får en liten viktnedgång (2 kg) och signifikant lägre fettprocent med intermittent fasta.

Avesta
2007-06-27, 16:36
För att skämta till det lite så tycker jag att det är väldigt mycket RAMADAN över det här:)
http://www.islamguiden.com/ramadan/saker.html

Tyder på att man redan då visste fördelarna med ett sånt upplägg... och att Islam är bodybuildervänligt :D

tigerofsweden
2007-06-27, 16:41
Tyder på att man redan då visste fördelarna med ett sånt upplägg... och att Islam är bodybuildervänligt :D

Dags att konvertera kanske? ;)

dessbee
2007-06-27, 16:47
För att skämta till det lite så tycker jag att det är väldigt mycket RAMADAN över det här:)
http://www.islamguiden.com/ramadan/saker.html

"Shaikh ul-Islam Ibn Taymiyyah (R) sa; Om en man inte fastar under Ramadaan för att han tror att det är tillåtet för honom att inte fasta även fastän han är medveten om att det är förbjudet men ändå fortsätter att yrka att det han gör är halaal, då är hans dom avrättning (his execution becomes incumbent). Om personen är en fasiq (en person som inte följer Islams regler och vanor, och misslyckas med att fasta pga likgiltighet men inte säger att det han gör är halaal-ed), då ska han straffas för att han inte fastat Ramadaan. "

Tror jag håller mig till vanlig intermittent fasta :D

norsk_gadd
2007-06-27, 16:50
Självklart måste jag be alla kika in min signatur. Den som är intresserad av en empirisk studie i ämnet får gärna klicka på länken. :D

paddanboy
2007-06-27, 17:50
Att träna på morgonen, och således inleda fasteperioden ganska tidigt på dagen, kan kännas utmanande. De flesta upplever att det är mycket enklare att fasta fram till eftermiddagen och äta på kvällen. Jag skulle rekommendera att du "fasar" in i fastan, genom att efter 8-timmars fönstret endast äta små mängder protein och fram till läggdags (dvs du ruckar på reglerna lite, och om möjligt fastar från sista målet 16 tim fram). Detta är ett alternativ eftersom lågkolhydratkost till viss del liknar en fasta via dess verkningsmekanismer.

ex kl 06-14 träning+övergödningsperiod

därefter små portioner protein fram till läggdags.

Låt säga 07.00 -15.00

Hur lägger du upp kosten under denna period?

Ett ex för en person som behöver 2700 kcal sedan +500 för viktökning. Alltså runt 3200.

FASTAN SLUT

07.00-08.00
1. Föreesapro, (malto), Under(malto), Efter träning(malto), ~700 kcal

09.00-
2. Timme efter Esapro, efter detta exempelvis snabbmakaroner, köttbullar, m.m ~1300 kcal

10.00-
3. Mellanmål, Whey/Kasein, läsk, bröd ~100-300 kcal

13.00-14.00
4. Andra större målet, något fetare(%) måltid i allmänhet. ~1000 kcal

15.00
5. Kasein 150 kcal

FASTAN BÖRJAR
Senare; Ex:
20.00 EsaPro
24.00 EsaPro

Nå?

Grandmaster
2007-06-27, 20:23
Paddan,

jag har varken tid eller lust att göra kostupplägg åt folk pro bono. Kontaktinformation för personlig konsultation finns på min blogg, annars önskar jag dig lycka till på egen hand. Då jag ska skriva en bok om upplägget förstår du kanske också att jag av strategiska skäl inte lämnar ut för mycket detaljer kring IF eller IFRP.

paddanboy
2007-06-27, 21:48
punkt punkt punkt

Nej det var inget kostupplägg jag frågade efter, utan snarare information om hur IF ska praktiseras. Lycka till med boken.


Jag är lite skeptisk till 8-16 upplägget, 8 timmar är rätt lång tid, det är ju inte direkt ovanligt att vissa människor har satt i rutin att vakna runt 11.00(eller senare) och som slutar äta tidigt på kvällen. De skulle alltså lyda under 6-18 och IF? Eller låt oss säga, 09.00 -17.00, 10.00-18.00. Det är ju nästan som om detta liknar en vanlig dag för många.

Det jag kan se som vettigt är kanske att 80% av kalorierna förläggs runt träningen 1-3 timmar och sedan ett mål senare/tidigare på 20%. Det vill säga två grundmål om dagen.


Vikingarna sägs ätit två mål om dagen, en vid middag och en vid kväll. Vare sig om man har sinnesbilder om muskulösa vikingar eller vekliga bönder så är troligen människan mer anpassad för färre mål.


För att återupprepa, 8-16 känns inte riktigt som en fasta, i synnerhet inte om man tränar runt 13.00 tiden? då har man alltså möjlighet att äta fram till 09.00, det är annorlunda om man tränar tidigt. Då blir man hungrig framåt kvällen och det är jag nu!

Grandmaster
2007-06-28, 00:22
Jag har redan besvarat detta. Gör som du vill.

dessbee
2007-06-28, 09:49
Jag är lite skeptisk till 8-16 upplägget, 8 timmar är rätt lång tid, det är ju inte direkt ovanligt att vissa människor har satt i rutin att vakna runt 11.00(eller senare) och som slutar äta tidigt på kvällen. De skulle alltså lyda under 6-18 och IF? Eller låt oss säga, 09.00 -17.00, 10.00-18.00. Det är ju nästan som om detta liknar en vanlig dag för många.

Vikingarna sägs ätit två mål om dagen, en vid middag och en vid kväll. Vare sig om man har sinnesbilder om muskulösa vikingar eller vekliga bönder så är troligen människan mer anpassad för färre mål.


För att återupprepa, 8-16 känns inte riktigt som en fasta, i synnerhet inte om man tränar runt 13.00 tiden? då har man alltså möjlighet att äta fram till 09.00, det är annorlunda om man tränar tidigt. Då blir man hungrig framåt kvällen och det är jag nu!

Håller med, ju längre fasta desto bättre effekt.

Philippp
2007-06-29, 15:36
Jag tänkte testa genom att endast ha ett mål om dagen, alltså
t.ex

vakna 10:00
träna 18:00
äta gigantiskt mål 19:30
01:00 sova

några opinions?:P

tigerofsweden
2007-06-29, 15:39
Jag tänkte testa genom att endast ha ett mål om dagen, alltså
t.ex

vakna 10:00
träna 18:00
äta gigantiskt mål 19:30
01:00 sova

några opinions?:P


Grandmaster rekommenderar att inta ett litet mål innan träningen.

Tror inte det är särskilt bra att träna på helt tom mage om man fastat en längre tid?!

Philippp
2007-06-29, 15:47
Grandmaster rekommenderar att inta ett litet mål innan träningen.

Tror inte det är särskilt bra att träna på helt tom mage om man fastat en längre tid?!

Jag tränar exakt lika bra på tommage som om det är något i den, jag har kört så många gånger innan utan problem. Jag föredrar 1 gigantiskt mål om dagen än ett pre-workout mål och sedan ett gigantiskt mål.

Jag ser ingen anledning med att pre-workout mål förutom om man tränar sämre utan det.

dessbee
2007-06-29, 15:48
Jag tänkte testa genom att endast ha ett mål om dagen, alltså
t.ex

vakna 10:00
träna 18:00
äta gigantiskt mål 19:30
01:00 sova

några opinions?:P

Glöm inte att dricka ordentligt under fastan, det underlättar.
Kaffe och vatten funkar bra för mig.

Lycka till!

L-Sami
2007-06-29, 15:54
Jag tränar exakt lika bra på tommage som om det är något i den, jag har kört så många gånger innan utan problem. Jag föredrar 1 gigantiskt mål om dagen än ett pre-workout mål och sedan ett gigantiskt mål.

Jag ser ingen anledning med att pre-workout mål förutom om man tränar sämre utan det.

Proteinbalansen blir jättedålig om man tränar på fastande mage, EAA + Malto kan vara det enda man behöver. Fast om man skiter i att bygga stora muskler, så spelar det nog ingen roll.

Philippp
2007-06-29, 16:15
Proteinbalansen blir jättedålig om man tränar på fastande mage, EAA + Malto kan vara det enda man behöver. Fast om man skiter i att bygga stora muskler, så spelar det nog ingen roll.

Såklart, senil som jag är så glömde jag nämna att jag tar ESA eller ESA + maltodextrin 20~ mins före träningen. Muskelbygge är det jag strävar efter :I

johnnytex
2007-06-29, 17:31
Jag tränar exakt lika bra på tommage som om det är något i den, jag har kört så många gånger innan utan problem. Jag föredrar 1 gigantiskt mål om dagen än ett pre-workout mål och sedan ett gigantiskt mål.

Jag ser ingen anledning med att pre-workout mål förutom om man tränar sämre utan det.

Orkar knappt tänka på hur mycket mat det blir om man koncentrerar hela intaget till en måltid. Kan man ens äta så mycket utan att spy?

Edit: Jaja, beror såklart på hur mycket. Men säg ~3000kcal på ett mål. Det blir jobbigt.

Philippp
2007-06-29, 17:48
Orkar knappt tänka på hur mycket mat det blir om man koncentrerar hela intaget till en måltid. Kan man ens äta så mycket utan att spy?

Edit: Jaja, beror såklart på hur mycket. Men säg ~3000kcal på ett mål. Det blir jobbigt.

Jag kan äta så mycket utan problem, gjort det flertalet gånger innan sedan jag fick reda på att det inte är negativt att äta få gånger om dagen.

Sir Klabbe
2007-06-29, 17:56
Orkar knappt tänka på hur mycket mat det blir om man koncentrerar hela intaget till en måltid. Kan man ens äta så mycket utan att spy?

Edit: Jaja, beror såklart på hur mycket. Men säg ~3000kcal på ett mål. Det blir jobbigt.

"Jobbigt"?

Jag deffar och åt en måltid igår på 936 kcal (80% av mit dagsintag igår)

600g potatis
200g lax
200g keso

Jag blev knappt halvmätt, så kan inte förstå att folk inte klarar av att äta 3000 kcal i ett mål ...

regus
2007-06-29, 18:14
"Jobbigt"?

Jag deffar och åt en måltid igår på 936 kcal (80% av mit dagsintag igår)

600g potatis
200g lax
200g keso

Jag blev knappt halvmätt, så kan inte förstå att folk inte klarar av att äta 3000 kcal i ett mål ...

Det är en helvetes skillnad på
600 potatis
200g lax
200g keso

Och 1800 g potatis
600 g lax
600 g keso.

Sir Klabbe
2007-06-29, 18:19
Det är en helvetes skillnad på
600 potatis
200g lax
200g keso

Och 1800 g potatis
600 g lax
600 g keso.

Jo men ändå ... aja får väl testa trycka ner 4000 kcal i en måltid sen nån gång i höst (och dvs. inte pizza och godis, det klarar vem som helst).

johnnytex
2007-06-29, 18:23
"Jobbigt"?

Jag deffar och åt en måltid igår på 936 kcal (80% av mit dagsintag igår)

600g potatis
200g lax
200g keso

Jag blev knappt halvmätt, så kan inte förstå att folk inte klarar av att äta 3000 kcal i ett mål ...

Vad ville du säga med det? Du åt en tredjedel av det som jag ansåg skulle vara jobbigt.

paddanboy
2007-07-05, 20:43
Nu är jag intresserad av vad som genererar ett "gensvar" efter ätperioden.

Alltså: Vad för något kan man inta under fastetid utan att man bryter fastan?

Aspartam/sucarlosläsk-saft?
Kreatin, NO osv?
Tuggummi?

MrKashchei
2007-07-05, 20:54
Nu är jag intresserad av vad som genererar ett "gensvar" efter ätperioden.

Alltså: Vad för något kan man inta under fastetid utan att man bryter fastan?

Aspartam/sucarlosläsk-saft?
Kreatin, NO osv?
Tuggummi?
Så lite energi som de ovannämnda sakerna (förutom NO om du menar arginin?) innehåller kan iaf inte jag tänka mig att de skulle räknas som ett break i fastan.

paddanboy
2007-07-05, 21:32
Så lite energi som de ovannämnda sakerna (förutom NO om du menar arginin?) innehåller kan iaf inte jag tänka mig att de skulle räknas som ett break i fastan.

Tar en kombination av dessa tre:
Arginine Ethyl Ester, Creatine Ethyl Ester, Citrulline Malate

dessbee
2007-07-06, 10:24
Nu är jag intresserad av vad som genererar ett "gensvar" efter ätperioden.

Alltså: Vad för något kan man inta under fastetid utan att man bryter fastan?

Aspartam/sucarlosläsk-saft?
Kreatin, NO osv?
Tuggummi?

De flesta kostillskott bör tas med mat.
Sötningsmedel är väldigt individuellt. En del tål det... andra inte.
Personligen tål jag inte sötningsmedel... stimulerar aptiten.
Allt som gör dig hungrig bör undvikas under fastan... man får prova sig fram.

myling
2007-07-06, 19:10
Jag hoppas att alla ni IF:are där ute tar lite före-bilder och håller ordning på kaloriintag och så via "dagbok" eller liknande.

Känns väldigt spännande att se vad ni har för erfarenheter efter ett par månader:thumbup:

Knowledge
2007-07-08, 07:14
bestämde mig för att testa konceptet lite på skoj för ett par dagar sedan, i kombination med en kompromiss till paleodiet (väljer att äta mejeriprodukter + potatis, pga praktiska skäl) intar hela dagens energibehov i en måltid på morgonen direkt efter cardion. tycker det är riktigt skönt att inte behöva planera en massa måltider i förväg utan enbart köra en brakmåltid och 'få det gjort' :D stort plus att kunna äta sig riktigt mätt också, några problem med hungerskänslor för resten av dagen har man heller inte haft, förvånansvärt nog!

Cohen
2007-07-09, 23:26
Bumpar tråden lite med en frågeställning som jag ej tror behandlats tidigare;

Hur fungerar periodisk fasta för icke-styrketränande individer?

Vore intressant att veta om det sker någon nämnvärd omfördelning av kroppsmassa för dessa personer.

Vilka är fördelarna respektive nackdelarna med periodisk fasta om man inte tränar?

Tacksam för svar!

Fischer
2007-07-10, 09:09
Jag har just startat på 2a dagen av periodisk fasta. Jag styrketränar ingenting just nu under sommaren utan ägnar mig helt åt promenade och löpning istället. Mitt mål är att gå ner i vikt så jag ska köra detta ett tag och se hur det funkar.

Känns bra iaf :) Rapport kommer senare.

Jay-Z
2007-07-10, 09:35
Det rör på sig:

www.leangains.blogspot.com

dessbee
2007-07-10, 10:30
Bumpar tråden lite med en frågeställning som jag ej tror behandlats tidigare;

Hur fungerar periodisk fasta för icke-styrketränande individer?

Vore intressant att veta om det sker någon nämnvärd omfördelning av kroppsmassa för dessa personer.

Vilka är fördelarna respektive nackdelarna med periodisk fasta om man inte tränar?

Tacksam för svar!

Den primära fördelen ligger på det mentala planet. Man blir piggare och klarare i tankarna. En annan fördel med att äta färre gånger blir att man förstärker förmågan till att känna mättnad och kontrollera hunger, vilket leder till att man äter mindre. Sekundärt får man en viss omfördelning av kroppsmassa, men i grunden är det kaloriregeln som gäller. I bakgrunden ligger en hävstångseffekt med IF, men för att få utdelning krävs att man tränar.

dessbee
2007-07-10, 10:33
bestämde mig för att testa konceptet lite på skoj för ett par dagar sedan, i kombination med en kompromiss till paleodiet (väljer att äta mejeriprodukter + potatis, pga praktiska skäl) intar hela dagens energibehov i en måltid på morgonen direkt efter cardion. tycker det är riktigt skönt att inte behöva planera en massa måltider i förväg utan enbart köra en brakmåltid och 'få det gjort' :D stort plus att kunna äta sig riktigt mätt också, några problem med hungerskänslor för resten av dagen har man heller inte haft, förvånansvärt nog!


Potatis är ett smart val... högt mättnadsindex :thumbup:

Cohen
2007-07-10, 21:04
Den primära fördelen ligger på det mentala planet. Man blir piggare och klarare i tankarna. En annan fördel med att äta färre gånger blir att man förstärker förmågan till att känna mättnad och kontrollera hunger, vilket leder till att man äter mindre. Sekundärt får man en viss omfördelning av kroppsmassa, men i grunden är det kaloriregeln som gäller. I bakgrunden ligger en hävstångseffekt med IF, men för att få utdelning krävs att man tränar.

Jo, håller med om det du skriver. Äter rent spontant ett stort mål om dagen och upplever detta som fördelaktigt på alla sätt och vis.

Ligger på ett moderat överskott och går sakta upp i vikt. Styrketränar inte, men rör mig hyfsat mycket i det vanliga livet. Tror du (eller någon annan) att den vikt jag lägger på mig kommer att födelas annorunda för att jag äter enligt pf-iden, jämfört med om jag hållt en mer konventionell kosthållning?

Frågan är väl egentligen mer av akademiskt än av praktiskt intresse, men det vore intressant att veta. Så kanske man kan känna sig lite spontan-opti iaf :cool:

Grandmaster
2007-07-10, 22:47
Jo, håller med om det du skriver. Äter rent spontant ett stort mål om dagen och upplever detta som fördelaktigt på alla sätt och vis.

Ligger på ett moderat överskott och går sakta upp i vikt. Styrketränar inte, men rör mig hyfsat mycket i det vanliga livet. Tror du (eller någon annan) att den vikt jag lägger på mig kommer att födelas annorunda för att jag äter enligt pf-iden, jämfört med om jag hållt en mer konventionell kosthållning?

Frågan är väl egentligen mer av akademiskt än av praktiskt intresse, men det vore intressant att veta. Så kanske man kan känna sig lite spontan-opti iaf :cool:


Enligt följande studie; ja.


Stote et al (2007) A controlled trial of reduced meal frequency without caloric restriction in healthy, normal-weight, middle-aged adults Am J Clin Nutr 2007; 85:981– 8.


ABSTRACT

Background: Although consumption of 3 meals/d is the most common
pattern of eating in industrialized countries, a scientific rationale
for this meal frequency with respect to optimal health is lacking.
A diet with less meal frequency can improve the health and extend
the lifespan of laboratory animals, but its effect on humans has never
been tested.
Objective: A pilot study was conducted to establish the effects of a
reduced-meal-frequency diet on health indicators in healthy,
normal-weight adults.
Design: The study was a randomized crossover design with two
8-wk treatment periods. During the treatment periods, subjects consumed
all of the calories needed for weight maintenance in either 3
meals/d or 1 meal/d.
Results: Subjects who completed the study maintained their body
weight within 2 kg of their initial weight throughout the 6-mo period.
There were no significant effects of meal frequency on heart rate,
body temperature, or most of the blood variables measured. However,
when consuming 1 meal/d, subjects had a significant increase
in hunger; a significant modification of body composition, including
reductions in fat mass; significant increases in blood pressure and in
total, LDL-, and HDL-cholesterol concentrations; and a significant
decrease in concentrations of cortisol.
Conclusions: Normal-weight subjects are able to comply with a 1
meal/d diet. When meal frequency is decreased without a reduction
in overall calorie intake, modest changes occur in body composition,
some cardiovascular disease risk factors, and hematologic variables.
Diurnal variations may affect outcomes.

Jacky
2007-07-11, 11:11
Grandmaster - så IF sänker kortisolnivåerna? perfekt för folk som stressar för mycket?

Ivar_Lo-J
2007-07-11, 14:14
Grandmaster - så IF sänker kortisolnivåerna? perfekt för folk som stressar för mycket?

significant increases in blood pressure and in
total, LDL-, and HDL-cholesterol concentrations; and a significant
decrease in concentrations of cortisol..

Medför tydligen även signifikant ökning av blodtrycket, enligt den studien, vilket kanske är mindre bra för de som stressar mycket, och då kanske redan har större risk för att ha ett förhöjt blodtryck.

Grandmaster
2007-07-11, 20:27
Grandmaster - så IF sänker kortisolnivåerna? perfekt för folk som stressar för mycket?


Perfekt vet jag inte, men som ovanstående postare påpekade stiger blodtrycket som en följd av den ökande ämnesomsättningen (i sin tur medierat via ökad utsöndring av katekolaminer).

Stress löser du inte med någon speciell kosthållning, utan genom rätt tankesätt.

Tolkia
2007-07-11, 22:10
Stress löser du inte med någon speciell kosthållning, utan genom rätt tankesätt.
Word.

BigForre
2007-07-11, 23:01
Perfekt vet jag inte, men som ovanstående postare påpekade stiger blodtrycket som en följd av den ökande ämnesomsättningen (i sin tur medierat via ökad utsöndring av katekolaminer).

Stress löser du inte med någon speciell kosthållning, utan genom rätt tankesätt.

Haha, ja eller så kanske IF frigör lite tid som man kan lägga på lite personlig återhämtning, så kanske blodtrycket ligger kvar ;) ...

Jacky
2007-07-12, 06:06
Stress löser du inte med någon speciell kosthållning, utan genom rätt tankesätt.

Självklart är det tankarna som avgör tillståendet mest, men jag hade funderingar på om IF kunde gynna hjärnverksamheten genom att påverka hormoner etc. på något vis.

Känner man sig lugn i kroppen är det lättare att tänka klart och därmed också lägga strategier för tankesätt, skriva, samtala, läsa etc.

Meeeeen......nu vet jag hur det ligger till, tack.

Beefcake!
2007-07-12, 09:22
Självklart är det tankarna som avgör tillståendet mest, men jag hade funderingar på om IF kunde gynna hjärnverksamheten genom att påverka hormoner etc. på något vis.

Känner man sig lugn i kroppen är det lättare att tänka klart och därmed också lägga strategier för tankesätt, skriva, samtala, läsa etc.

Meeeeen......nu vet jag hur det ligger till, tack.

Inte omedelbart relaterat till stress kanske, men IF har både vid studier utförda på möss och t.ex. på skolbarn som hoppar över frukost visat sig gynna kognitiva funktioner som t.ex. förmågan att utföra logiska sysslor (tänka klart alltså) samt stimulera till lättare inlärning genom att stärka vissa minnesfunktioner (dock även kanske påverka vissa, som t.ex. igenkänning negativt men i det stora hela mer positiva effekter än negativa).

I ett längre perspektiv har IF visat sig verka beskyddande för hjärncellerna och därmed motverka åldersrelaterad försämring av kognitiva funktioner, minska risken för att drabbas av stroke samt motverka sjukdomar som Alzheimers och Parkinsons.

Beefcake!
2007-07-12, 09:53
Tvärtom, ökat kroppsfett istället!
BIA mätning är väldigt känslig för vatten. Om 1 mål/dagen-gruppen har konsumerat mera kaffe och light-drycker med koffein vilket är ganska troligt så skulle jag säga att kroppssammansättningen påverkades genom ökat kroppsfett, inte reducerat! Koffein är diuretisk (vätskedrivande) så om de inte har ökat sitt vätskeintag på annat sätt (vanligt vatten, etc) så blir impedansen mycket högre vilket resulterar i högre fettprocent och lägre FFM (fett fria massa).

Tron på att koffeinets vätskedrivande effekt är starkt överdriven. Koffein är bara något vätskedrivande för dem som är ovana att dricka kaffe, te och andra drycker som innehåller det men den effekten försvinner nästan helt och hållet efter kort tid.

bedlam
2007-07-12, 09:55
Hmm, det här låter ju inte alls dumt... Jag själv har mest problem med att hålla ner kaloriintaget på kvällarna.. om man koncentrerar nästan allt sitt intag tills dess lär ju inte det vara något problem :)

dessbee
2007-07-12, 13:07
Jo, håller med om det du skriver. Äter rent spontant ett stort mål om dagen och upplever detta som fördelaktigt på alla sätt och vis.

Ligger på ett moderat överskott och går sakta upp i vikt. Styrketränar inte, men rör mig hyfsat mycket i det vanliga livet. Tror du (eller någon annan) att den vikt jag lägger på mig kommer att födelas annorunda för att jag äter enligt pf-iden, jämfört med om jag hållt en mer konventionell kosthållning?

Frågan är väl egentligen mer av akademiskt än av praktiskt intresse, men det vore intressant att veta. Så kanske man kan känna sig lite spontan-opti iaf :cool:

Teoretisk och enligt studier förbättras kroppkompositionen.
Enligt min erfarenhet hänger det helt på vad du äter. Äter man för många kalorier, speciellt från fett och kohydrater, blir man fet. Visserligen ökar ämnesomsättningen vid fasta men det är fortfarande kaloriregeln som gäller.
Fördelen med IF är att den ger en hävstångseffekt vid träning.
Oavsett kroppskomposition så ger IF mentala fördelar, utan dom skulle det vara svårt att fortsätta. Hade aldrig kunnat avstå måltider om det inte gjorde att jag mådde bättre. Tror det är själva grunden till IF.
Känner man inte av de mentala fördelarna kommer man att sluta förr eller senare.

Fischer
2007-07-12, 14:52
Men om man nu äter ett mål om dagen, hur kan man få i sig ett dagsintag på en måltid?

dessbee
2007-07-12, 15:26
Men om man nu äter ett mål om dagen, hur kan man få i sig ett dagsintag på en måltid?

Det går om du är hungrig :D

Eddie Vedder
2007-07-12, 15:42
Det går om du är hungrig :D

+1

Mitt extremaste exempel är att leva på en hotellfrukost till lunchen dagen efter. Trodde aldrig mer jag skulle få aptiten tillbaka efter den megafrukosten, måste ha varit minimum 5000kcal!:eating: Rummet bodde vi på gratis, således var ju frukosten gratis och alla vet vi ju att gratis är gott.:D

MrKashchei
2007-07-12, 17:35
I ett längre perspektiv har IF visat sig verka beskyddande för hjärncellerna och därmed motverka åldersrelaterad försämring av kognitiva funktioner, minska risken för att drabbas av stroke samt motverka sjukdomar som Alzheimers och Parkinsons.
Känns lite som ett långskott att påstå att en nedreglering av måltidsfrekvensen skulle kunna påverka uppkomsten av sjukdomar som Alzheimers och Parkinsons.

dessbee
2007-07-12, 17:42
Känns lite som ett långskott att påstå att en nedreglering av måltidsfrekvensen skulle kunna påverka uppkomsten av sjukdomar som Alzheimers och Parkinsons.

Inte alls.. men långt från bevisat rent akademiskt.

Djurstudier visar att IF ökar BDNF (Brain-derived neurotrophic factor) i hjärnan.

Brain-derived neurotrophic factor (BDNF) has potent effects on survival and morphology of dopaminergic neurons and thus its loss could contribute to death of these cells in Parkinson's disease

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entrez?cmd=Retrieve&db=PubMed&list_uids=11031089&dopt=Abstract

Beefcake!
2007-07-12, 18:06
Känns lite som ett långskott att påstå att en nedreglering av måltidsfrekvensen skulle kunna påverka uppkomsten av sjukdomar som Alzheimers och Parkinsons.




1. "We conclude that CR and IF dietary regimens can ameliorate age-related deficits in cognitive function by mechanisms that may or may not be related to Abeta and tau pathologies."

Intermittent fasting and caloric restriction ameliorate age-related behavioral deficits in the triple-transgenic mouse model of Alzheimer's disease. Neurobiol Dis. 2007 Apr;26(1):212-20. Epub 2007 Jan 13.



2. "The vulnerability of the nervous system to advancing age is all too often manifest in neurodegenerative disorders such as Alzheimer's and Parkinson's diseases. In this review article we describe evidence suggesting that two dietary interventions, caloric restriction (CR) and intermittent fasting (IF), can prolong the health-span of the nervous system by impinging upon fundamental metabolic and cellular signaling pathways that regulate life-span. CR and IF affect energy and oxygen radical metabolism, and cellular stress response systems, in ways that protect neurons against genetic and environmental factors to which they would otherwise succumb during aging."

Caloric restriction and intermittent fasting: two potential diets for successful brain aging.
Ageing Res Rev. 2006 Aug;5(3):332-53. Epub 2006 Aug 8.



3. "Intermittent fasting (IF; reduced meal frequency) and caloric restriction (CR) extend lifespan and increase resistance to age-related diseases in rodents and monkeys and improve the health of overweight humans. Both IF and CR enhance cardiovascular and brain functions and improve several risk factors for coronary artery disease and stroke including a reduction in blood pressure and increased insulin sensitivity. Cardiovascular stress adaptation is improved and heart rate variability is increased in rodents maintained on an IF or a CR diet. Moreover, rodents maintained on an IF regimen exhibit increased resistance of heart and brain cells to ischemic injury in experimental models of myocardial infarction and stroke. The beneficial effects of IF and CR result from at least two mechanisms--reduced oxidative damage and increased cellular stress resistance. Recent findings suggest that some of the beneficial effects of IF on both the cardiovascular system and the brain are mediated by brain-derived neurotrophic factor signaling in the brain. Interestingly, cellular and molecular effects of IF and CR on the cardiovascular system and the brain are similar to those of regular physical exercise, suggesting shared mechanisms. A better understanding of the cellular and molecular mechanisms by which IF and CR affect the blood vessels and heart and brain cells will likely lead to novel preventative and therapeutic strategies for extending health span."

Beneficial effects of intermittent fasting and caloric restriction on the cardiovascular and cerebrovascular systems.
J Nutr Biochem. 2005 Mar;16(3):129-37.



4. "Although all cells in the body require energy to survive and function properly, excessive calorie intake over long time periods can compromise cell function and promote disorders such as cardiovascular disease, type-2 diabetes and cancers. Accordingly, dietary restriction (DR; either caloric restriction or intermittent fasting, with maintained vitamin and mineral intake) can extend lifespan and can increase disease resistance. Recent studies have shown that DR can have profound effects on brain function and vulnerability to injury and disease. DR can protect neurons against degeneration in animal models of Alzheimer's, Parkinson's and Huntington's diseases and stroke. Moreover, DR can stimulate the production of new neurons from stem cells (neurogenesis) and can enhance synaptic plasticity, which may increase the ability of the brain to resist aging and restore function following injury. Interestingly, increasing the time interval between meals can have beneficial effects on the brain and overall health of mice that are independent of cumulative calorie intake."

Meal size and frequency affect neuronal plasticity and vulnerability to disease: cellular and molecular mechanisms.
J Neurochem. 2003 Feb;84(3):417-31.



5. "Dietary restriction has been shown to have several health benefits including increased insulin sensitivity, stress resistance, reduced morbidity, and increased life span.

"intermittent fasting resulted in beneficial effects that met or exceeded those of caloric restriction including reduced serum glucose and insulin levels and increased resistance of neurons in the brain to excitotoxic stress. Intermittent fasting therefore has beneficial effects on glucose regulation and neuronal resistance to injury in these mice that are independent of caloric intake."

Intermittent fasting dissociates beneficial effects of dietary restriction on glucose metabolism and neuronal resistance to injury from calorie intake. Proc Natl Acad Sci U S A. 2003 May 13; 100(10): 6216–6220.

MrKashchei
2007-07-12, 22:03
3. Beneficial effects of intermittent fasting and caloric restriction on the cardiovascular and cerebrovascular systems.
J Nutr Biochem. 2005 Mar;16(3):129-37.

4. Meal size and frequency affect neuronal plasticity and vulnerability to disease: cellular and molecular mechanisms.
J Neurochem. 2003 Feb;84(3):417-31.

5. Intermittent fasting dissociates beneficial effects of dietary restriction on glucose metabolism and neuronal resistance to injury from calorie intake. Proc Natl Acad Sci U S A. 2003 May 13; 100(10): 6216–6220.
Ref 3) Sänkt blodtryck, men tidigare i tråden kan man läsa om det motsatta?

Ref 4) Mot Huntington´s sjukdom som de nämner, finns det än idag inga botemedel eller effektiva bromsmediciner mot. Så det låter lite märkligt men helt klart intressant, att en restriktion av födointaget har en positiv inverkan.

Ref 5) Det här med stress har varit uppe tidigare i tråden och kanske är det så (om jag hänvisar till din tidigare studie kring småbarns resultat i skolan) att de positiva resultaten påvisas genom att barnen äter, inte enligt vilken princip de äter. Bara en tanke.

Överlag är det annars väldigt intressanta teorier som kommer fram ang. IF positiva delar.

Beefcake!
2007-07-12, 23:32
Ref 3) Sänkt blodtryck, men tidigare i tråden kan man läsa om det motsatta?

Ref 4) Mot Huntington´s sjukdom som de nämner, finns det än idag inga botemedel eller effektiva bromsmediciner mot. Så det låter lite märkligt men helt klart intressant, att en restriktion av födointaget har en positiv inverkan.

Ref 5) Det här med stress har varit uppe tidigare i tråden och kanske är det så (om jag hänvisar till din tidigare studie kring småbarns resultat i skolan) att de positiva resultaten påvisas genom att barnen äter, inte enligt vilken princip de äter. Bara en tanke.

Överlag är det annars väldigt intressanta teorier som kommer fram ang. IF positiva delar.

Har inget speciellt intelligent att komma med när det gäller de första två referenserna, men när det gäller ref 5 så kanske det bör klargöras att just när det gäller studier på skolbarn, frukost och kognitiva funktioner så talar de för frukostintag i största allmänhet. Dock är kvaliteten på de studierna mer eller mindre genomgående låg.

Frukoststudien jag hade i bakhuvudet när jag skrev inlägget var gjord på vuxna människor:


"Two experiments examined the effect of breakfast (1.89 MJ) and caffeine (4 mg/kg) on cognitive performance, mood and cardiovascular functioning. In the first experiment, breakfast had no effect on performance of sustained attention tasks, but it increased pulse rate and influenced mood. The mood effects after breakfast differed between a cooked breakfast and a cereal/toast breakfast. In contrast to the effects of breakfast, this relatively high dose of caffeine improved performance of the sustained attention tasks, increased blood pressure and increased mental alertness. In the second experiment, effects of a breakfast and caffeine on mood and cardiovascular functions confirmed the results of the first study. The breakfast improved performance on free recall and recognition memory tasks, had no effect on a semantic memory task and impaired the accuracy of performing a logical reasoning task. In contrast to this, caffeine improved performance on the semantic memory, logical reasoning, free recall and recognition memory tasks. Overall, these results show that breakfast can improve performance in some but not all cognitive tasks and that these changes are very different from those observed after lunch, and those produced by caffeine."

Effects of breakfast and caffeine on cognitive performance, mood and cardiovascular functioning. Appetite. 1994 Feb;22(1):39-55.

Grandmaster
2007-07-13, 01:56
Lägre måltidsfrekvens = mer muskler i denna studie.

En del brister i studiedesign, men intressant resultat.


12th Annual Congress of the ECSS, 11–14 July 2007, Jyväskylä, Finland

THE EFFECT OF MEAL FREQUENCY ON BODY
COMPOSITION DURING 12-WEEKS OF STRENGTH
TRAINING

Hansen Øyvind, Fostervold Mathisen Therese, Raastad
Truls

Institute of Basic Medical Sciences, University of Oslo,
Norwegian School of Sport Sciences


Human trials on the effect of meal frequency on body composition are scarce. Short-term studies show increased rate of protein synthesis immediately after intake of amino acids [1], and frequent meals are shown to aid in the preservation of lean body mass when dieting [2]. Consequently it could be hypothesised that in response to strength training, more frequent meals will give larger muscle mass accumulation and lower fat mass (FM) than fewer meals. The purpose of this study was to compare the effects of 3 vs. 6meals per day on changes in body composition in young men and women performing strength training over 12 weeks. Men (n=33) and women (n=15) aged 21 to 35 with at least one year of previous strength training experience were randomly assigned to either a 6 meals a day group or a 3 meals a day group. The prescribed total dietary intake in both groups was equal and calculated to give a positive energy balance of approximately 1200 KJ/day, a protein intake of 1.5-1.7 g/kg/day and a carbohydrate intake of 5-7 g/kg/day. During the training period the dietary intake was controlled by repeated 24-hours recalls. All participants performed the same strength training program, training four times per week, giving each muscle group one heavy session and one light session per week. In the heavy sessions, training intensity varied between 10 and 3 RM sets, and 3-6 sets were performed in each exercise. Determination of body composition was performed with DEXA at the beginning of and immediately after the training period. A total of 16 men and 11 women completed the project. After multiple regression analysis the 3 meal group had a significant greater gain in lean body mass (LBM) than the 6 meal group when adjusted for gender and energy intake (p=0.04), when adjusted for gender and protein intake (p=0.03), and when adjusted for gender, protein intake, carbohydrate intake and fat intake* (p=0.01). (*: Fat intake in g/kg body weight/day showed significance on LBM, p=0.03). No significant differences in regional changes in LBM were observed, although there was a tendency towards a greater gain in the three meal group. There were no significant differences in change in fat mass (FM) between the groups, but a tendency towards a greater gain in the three meal group, 7.33% (-5.23, 19.90), p=0.24. The three meal group had a 2.87%(0.62, 5.12) larger weight gain than the six meal group, p=0.01.The participants had a 2.31% (0.83, 3.79), gain in bone mineral density of the spine during the twelve weeks of strength training, p<0.01, but there were no differences between the groups. In this study, three meals per day resulted in larger muscle gain from strength training than six meals per day over a period of twelve weeks. The reason why 3 meals a day was superior to 6 meals a day in this study needs further investigation. More long-term studies are needed to determine the optimal meal frequency for gain in LBM from strength training.

References:
[1]. Rennie, MJ., Bohe, J., Wolfe, RR. Latency, duration
and dose response relationships of amino acid effects on
human muscle protein synthesis. J Nutr 132(10):3225S-
7S, 2002.
[2]. Iwao, S., Mori, K., Sato, Y. Effects of meal frequency
on body composition during weight control in boxers. Scan
J Med Sci Sports 6:265-272, 1996
Keywords: Strength Training, Body Composition, Nutrition

z_bumbi
2007-07-13, 06:58
+1

Mitt extremaste exempel är att leva på en hotellfrukost till lunchen dagen efter. Trodde aldrig mer jag skulle få aptiten tillbaka efter den megafrukosten, måste ha varit minimum 5000kcal!:eating: Rummet bodde vi på gratis, således var ju frukosten gratis och alla vet vi ju att gratis är gott.:D

Då fick du inte i dig dagsbehovet för en som tränar. :D

Seriöst så är det svåra snarare att äta +4500-5000 kcal i en måltid varje dag än att äta det en gång och om man har tränat styrka ett tag (med resultat) och gör något annat än sitter på kontor/framför datorn under dagarna så handlar det minst om de mängderna. Ska man byta diet så skulle jag rekommendera att man tänker efter lite före och gör en gradvis förändring så man minskar antalet måltider med jämna mellanrum tills man når det antal man eftersträvar, då slipper man antagligen de flesta problemen som det blir om man tvärt byter upplägg.

Allmänt om metoden
Det har ju visat sig x antal gånger att resultat som inte är vetenskapligt bekräftade inte är något att ta så allvarligt på, i det här fallet har jag inte ännu sett något som tyder på att det skulle vara befogat att lägga om kosten. Det kanske funkar och det kanske inte funkar men så mycket mer är det inte men det får framtiden utvisa, att man t ex kan få högre blodtryck som är en riskfaktor vid hjärt- och kärlsjukdomar kanske t ex uppväger de andra fördelarna?

Eftersom vi inte får se någon typ av fallstudie från grandmaster är ju även de resultaten ganska ointressanta då uttalande av typen "kommit i sin livs form" etc inte alls behöver ha med kostens upplägg att göra, en förändring i en annan parameter gör ju att bevisvärdet för att det är kosten som funkar försvinner helt. Det är förövrigt det vanliga reklamköret om man ska förorda sin egen metod/sälja fast det behöver självklart inte betyda att det inte stämmer etc men jag är lutrad och det särskilt med tanke på att Grandmaster har kört ungefär samma variant på de flesta olika dieter han har beskrivit.

Den sista studien handlar t ex om 3 vs 6 måltider?

Tolkia
2007-07-13, 08:43
Djurstudier visar att IF ökar BDNF (Brain-derived neurotrophic factor) i hjärnan.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entrez?cmd=Retrieve&db=PubMed&list_uids=11031089&dopt=Abstract
Det kan ju diskuteras vad det säger, annat än just att man såg en ökning av BDNF-koncentrationen i hjärnan hos djur (en substans som har mågna funktioner och återfinns på många ställen i kroppen). Kopplingen därifrån till att det skulle på något sätt skydda mot eller bota Parkinson och/eller Alzheimer (som väl vad jag vet inte är alltför lätt att diagnostisera hos försöksdjur) är så svag att det nästan är oansvarigt att göra den.

dessbee
2007-07-13, 10:01
Det kan ju diskuteras vad det säger, annat än just att man såg en ökning av BDNF-koncentrationen i hjärnan hos djur (en substans som har mågna funktioner och återfinns på många ställen i kroppen). Kopplingen därifrån till att det skulle på något sätt skydda mot eller bota Parkinson och/eller Alzheimer (som väl vad jag vet inte är alltför lätt att diagnostisera hos försöksdjur) är så svag att det nästan är oansvarigt att göra den.

... har aldrig påstått att det skulle bota Parkinson och/eller Alzheimer.
Har endast påstått att studier visar att BDNF ingår i Parkinsons patogenes.

Att inte se kopplingen är oansvarigt :D

Grandmaster
2007-07-13, 15:02
Då fick du inte i dig dagsbehovet för en som tränar. :D

[QUOTE]Seriöst så är det svåra snarare att äta +4500-5000 kcal i en måltid varje dag än att äta det en gång och om man har tränat styrka ett tag (med resultat) och gör något annat än sitter på kontor/framför datorn under dagarna så handlar det minst om de mängderna.

Så om man har tränat styrka ett tag, "med resultat", och är måttligt aktiv under dagen så har man ett dagsbehov på minst 5000 kcal? Märkligt, jag äter 3300 kcal för att vara viktstabil på en kroppsvikt av 93-94 kg. Vad är det för referensramar du har?


Allmänt om metoden
Det har ju visat sig x antal gånger att resultat som inte är vetenskapligt bekräftade inte är något att ta så allvarligt på, i det här fallet har jag inte ännu sett något som tyder på att det skulle vara befogat att lägga om kosten. Det kanske funkar och det kanske inte funkar men så mycket mer är det inte men det får framtiden utvisa, att man t ex kan få högre blodtryck som är en riskfaktor vid hjärt- och kärlsjukdomar kanske t ex uppväger de andra fördelarna?


Jag har gång på gång poängterat att den kanske största behållningen ligger på det psykologiska planet. Trivs du bra med en hög måltidsfrekvens är du välkommen att fortsätta med det.

Eftersom vi inte får se någon typ av fallstudie från grandmaster är ju även de resultaten ganska ointressanta då uttalande av typen "kommit i sin livs form" etc inte alls behöver ha med kostens upplägg att göra, en förändring i en annan parameter gör ju att bevisvärdet för att det är kosten som funkar försvinner helt. Det är förövrigt det vanliga reklamköret om man ska förorda sin egen metod/sälja fast det behöver självklart inte betyda att det inte stämmer etc men jag är lutrad och det särskilt med tanke på att Grandmaster har kört ungefär samma variant på de flesta olika dieter han har beskrivit.


Vill du kanske att jag ska finansiera en randomiserad kohortstudie på en population som får träna med 6 mål om dagen och en population som använder mitt upplägg? Jag har hjälpt en mängd personer och de är samtliga mycket nöjda med metoden. Jag har postat en del under testimonials sektionen på min blogg.

Vad är det för "samma variant" jag har kört? Förtydliga dig.

Den sista studien handlar t ex om 3 vs 6 måltider?


Du kan läsa/förstå engelska? Ja/nej?

larre
2007-07-17, 14:13
Tycker det här låter väldigt intressant och jag håller nu på att lägga om min kost för att prova detta.

Har idag ätit 1 macka och 1 banan för att kunna hålla mig tills när jag kommer hem och kan äta. Imorgon skall jag gå hela vägen.
Kan tillägga att hungern har kommit i omgångar men faktiskt gått över.

Det ska bli najs att sova en timma längre och sluta en timma tidigare från jobbet i fortsättningen :) Samt att inte behöva tillaga och äta så många olika måltider.

Tycker dock är lite skumt att beefcake och norsk gadd har börjat med dieten och hänvisar endast till Grandmasters blogg utan att gå in på dieten så mkt. Försäljningstrick? =)

JohnRick
2007-07-17, 14:55
Det låter intressant ja, men i praktiken kan man då lite grovt säga att man extrembulkar halva dygnet ( i en måltid) och ligger på extremdeff den andra halvan? Give or take a few timmar.

Ingen som drar paralleller till ABCD-dieten (har jag för mig den kallas)? Ingen fasta men i stället för längre bulk/deff-perioder förläggs dessa i tvåveckorsspann.

Hur som helst:
*Man måste vara djävulskt hungrig för att få i sig dagsbehovet i ett mål mat.
Hur påverkar det magsäckens storlek i förlängningen? Ngnstans antyddes ju att hungern inte blev lättare att klara av med tiden. Åtminstone fysiskt.
*Om så är fallet - hur blir det med prestation all övrig tid? Då menar jag inte träning, utan arbete, fritid i stort. Enbart psykisk tillvänjning, men hunger består?

Grandmaster
2007-07-17, 19:32
Hur som helst:
*Man måste vara djävulskt hungrig för att få i sig dagsbehovet i ett mål mat.
Hur påverkar det magsäckens storlek i förlängningen? Ngnstans antyddes ju att hungern inte blev lättare att klara av med tiden. Åtminstone fysiskt

*Om så är fallet - hur blir det med prestation all övrig tid? Då menar jag inte träning, utan arbete, fritid i stort. Enbart psykisk tillvänjning, men hunger består?


Oftast tre mål mat, varav ett innan träning och två större mål efter träning.

Hungerhormonet ghrelin styrs delvis av invanda måltidsmönster, vilket betyder att du blir hungrig på de tidpunkter du är van att äta på. Detta har också bekräftats av den absoluta majoriteten som använder upplägget; efter en kort omställningsperiod på några dagar kommer fastan bli lätt och problemfri. Fastan förtrycker i regel hungern, inte tvärtom. Kortvariga ögonblick av hunger kan förekomma tidigare under timmarna, men de är flyende och ersätts av ett ökat mentalt fokus, förtryckt hunger och högre spontan aktivitet. Som jag har påpekat innan har dessa effekter sin förklaring i ökad ämnesomsättning och förhöjda nivåer av katekolaminer i blodet.

Anders The Peak
2007-07-18, 10:42
Jag är rätt övertygad om att det går att jämföra dieten med ABCDE dock i lite modifierad form.
Jag är också övertygad om att man kan äta några små mål mat under dagen dvs måltider som inte ger tillräcklig energi och sedan svulla ett kraftfullt energirikt mål mat efter träningen i stället för att lägga in tre måltider kring träningen....

dessbee
2007-07-18, 11:34
Jag är rätt övertygad om att det går att jämföra dieten med ABCDE dock i lite modifierad form.
Jag är också övertygad om att man kan äta några små mål mat under dagen dvs måltider som inte ger tillräcklig energi och sedan svulla ett kraftfullt energirikt mål mat efter träningen i stället för att lägga in tre måltider kring träningen....

Warrior diet tillåter underätande under fastan och passar vissa.
Problemet med att småäta under fastan är att det kan trigga aptiten.
Huruvida man drabbas av "cephalic insulin response" är individuellt.

Anders The Peak
2007-07-18, 13:16
Warrior diet tillåter underätande under fastan och passar vissa.
Problemet med att småäta under fastan är att det kan trigga aptiten.
Huruvida man drabbas av "cephalic insulin response" är individuellt.

Jag vet att det är tuffare men troligen effektivare än att förlägga hela matintaget inom ett par timmar. Jag prövar ett sådant upplägg nu och jag tycker att det fungerar bra. Tycker att kroppen känns mer receptiv jämfört med att äta all mat inom ett par timmar, men hungrig är man hela tiden.

Slartibartfast
2007-07-18, 17:11
Vad är det egentligen för skillnad mellan att äta hela dagens energibehov i en måltid och fasta resten av dygnet, och att äta hela veckans energibehov på en dag och fasta resten av veckan?

När blir fastan negativ för träningen, välmåendet och allt sånt?

Scratch89
2007-07-18, 17:28
Vad är det egentligen för skillnad mellan att äta hela dagens energibehov i en måltid och fasta resten av dygnet, och att äta hela veckans energibehov på en dag och fasta resten av veckan?

När blir fastan negativ för träningen, välmåendet och allt sånt?

Vitamin- och mineralupptaget? OK att man har en hyfsat lång magsäckstömning så man kanske håller sig i en vecka, men det kommer ju vara helt fysiskt omöjligt att få i sig 20Mcal på en dag.

JohnRick
2007-07-18, 20:51
Varför inte ta en månads kost under en dag, och sedan följa upp det med en månads fasta?

Slartibartfast
2007-07-19, 10:59
Är det inte dåligt för kroppen att blodsockret stiger och sjunker rejält under dygnet i och med att man fastar och svullar?

dessbee
2007-07-19, 11:24
Är det inte dåligt för kroppen att blodsockret stiger och sjunker rejält under dygnet i och med att man fastar och svullar?

Studier visar att fördelarna överväger med IF

Hur mycket blodsockret stiger under icke-fastan kan man ju också själv styra genom att begränsa kolhydratintaget.

Jacky
2007-07-19, 16:31
Känns som att IF kan vara svårt för människor som ibland tränar på morgonen och ibland på kvällen.

Om personen alltid tränar på em kan ju maten ätas t ex från 16.00 och se till att rätt kost slinker ner för återhämning...därefter bli det fastetid ca 16 tim..osv osv...

Om personen tränar eftermiddag 2 dagar i veckan och förmiddag 2 dagar i veckan då kan han/hon ju inte trycka i sig tillräckligt för återhämtning efter ett morgonpass (ex 9.00) om träning har skett på em dagen innan (ätit ca 16.00-00.00 och planerad fasta i 16 tim). Om ätning sker efter morgonpasset så blir det ju inte 16 timmars fasta utan bara ca 9 timmar.
Typ: ben på kvällen, armar och mage morgonen efter...

Känns som att IF bara passar personer som tränar ungefär samma tid på dagen....har jag fel eller har jag missat nått?

Sverker
2007-07-19, 17:10
Jag tycker att z_bumbi har bra referensramar. Hela tanken med en diet för att maximera proteinsyntesen BORDE vara att utnyttja syntesen till något användbart...i vårat fall på Kolozzeum till muskelmassa.
Kanske fungerar upplägget för konvalesens efter månader i sjuksängen eller för att maximera immunförsvaret men för de flesta så är just de sakerna inte intressanta.

Fysisk aktivitet och muskelmassa kostar energi och jag kan mycket väl tänka mig att
4 000 - 4 500 kcal är ett måste för en tiger på gymmet som är allmänt aktiv på dagarna.

Jay-Z
2007-07-19, 18:17
Fysisk aktivitet och muskelmassa kostar energi och jag kan mycket väl tänka mig att
4 000 - 4 500 kcal är ett måste för en tiger på gymmet som är allmänt aktiv på dagarna.

Undrar hur många här inne som kommer upp i de kcal-nivåerna? Blir nog en grisbulk för majoriteten.

Grandmaster
2007-07-19, 18:21
Känns som att IF kan vara svårt för människor som ibland tränar på morgonen och ibland på kvällen.

Om personen alltid tränar på em kan ju maten ätas t ex från 16.00 och se till att rätt kost slinker ner för återhämning...därefter bli det fastetid ca 16 tim..osv osv...

Om personen tränar eftermiddag 2 dagar i veckan och förmiddag 2 dagar i veckan då kan han/hon ju inte trycka i sig tillräckligt för återhämtning efter ett morgonpass (ex 9.00) om träning har skett på em dagen innan (ätit ca 16.00-00.00 och planerad fasta i 16 tim). Om ätning sker efter morgonpasset så blir det ju inte 16 timmars fasta utan bara ca 9 timmar.
Typ: ben på kvällen, armar och mage morgonen efter...

Känns som att IF bara passar personer som tränar ungefär samma tid på dagen....har jag fel eller har jag missat nått?


Ja. Som jag har påpekat innan anpassar jag upplägget till individen och är mindre strikt på fasteperioden då morgonträning sker. Exempel finns tidigare i tråden.

Grandmaster
2007-07-19, 18:43
Jag tycker att z_bumbi har bra referensramar. Hela tanken med en diet för att maximera proteinsyntesen BORDE vara att utnyttja syntesen till något användbart...i vårat fall på Kolozzeum till muskelmassa.

Fysisk aktivitet och muskelmassa kostar energi och jag kan mycket väl tänka mig att
4 000 - 4 500 kcal är ett måste för en tiger på gymmet som är allmänt aktiv på dagarna.


Du låter här som en typisk, inskränkt byggare i någon spökskriven artikel från Flex Magazine. Att du försöker försvara Z_Bumbi som gjorde ett idiotiskt uttalande är absurt. Kan du ge mig ett exempel på "tigrar på gymmet" som måste äta 4500-5000 kcal? Anser du att detta kan generaliseras till att gälla något annat än en liten minoritet av populationen tränande? När du syftar på att han har "bra referensramar", menar du då av hans egen gedigna erfarenhet av träning? Eller av att ha suttit och läst träningsjournaler på bodybuilding.com?

Kanske fungerar upplägget för konvalesens efter månader i sjuksängen eller för att maximera immunförsvaret men för de flesta så är just de sakerna inte intressanta.


Utveckla gärna det här. Jag vill inte stämpla dig som en idiot utan ett klargörande, då dina poster överlag är vettiga och intressanta. Nu har du gjort två absurda uttalanden i en post, vilket jag finner märkligt.

Jag skulle först rekommendera att du läser upplägget på min blogg. Jag vill sedan ha din åsikt om vilka problem du ser med upplägget, och hur det kommer sig att flertalet personer har fått väldigt bra resultat trots okonventionella måltidsmönster.

Andreas Guiance
2007-07-19, 18:50
Undrar hur många här inne som kommer upp i de kcal-nivåerna? Blir nog en grisbulk för majoriteten.

Jag vet att jag hade blivit smällfet på en månad på de nivåerna; jag antar att jag tränar för lite;)

Grandmaster
2007-07-19, 19:00
Jag vet att jag hade blivit smällfet på en månad på de nivåerna; jag antar att jag tränar för lite;)


Du är inte en tiger på gymet. Du är en tibetansk lama kanske?

Andreas Guiance
2007-07-19, 19:02
Du är inte en tiger på gymet. Du är en tibetansk lama kanske?

Haha ja något sånt...spanskt gödsvin skulle jag själv vilja kalla mig men ja:D

JohnRick
2007-07-19, 19:08
Även om IF säkert har sina fördelar, hade jag gärna provat ABCDE-dieten först. Hur mycket man bör lyssna på Torbjörn låter jag dock vara osagt:

http://www.musclemedia.com/training/abcde/v58_abc1.asp

Jacky
2007-07-19, 19:13
Ja. Som jag har påpekat innan anpassar jag upplägget till individen och är mindre strikt på fasteperioden då morgonträning sker. Exempel finns tidigare i tråden.

Aha, ok...missade det...bra info!

Sverker
2007-07-19, 20:06
Hmm...var inte meningen med periodisk fasta att hålla proteinsyntesen uppe på en hög nivå ? Att proteinsyntesen trubbades av och sjönk ifall det hela tiden kom ny energi och nytt protein ut i blodet ?

Antingen är jag inskränkt eller så har jag missat något grundläggande.

För mig och mina referensramar är inte 4 000 - 4 500 kcal överdrivet mycket för en som träna och är aktiv. Därför skrev jag tiger på gymmet.

Vilka behöver en ökad proteinsyntes ? Personer som förlorat stor kroppsmassa pga skador eller inaktivitet. Men visst, ökning av tillverkningen av antikroppar var kanske en överdrift:em: .




Sedan läser jag inte amerikanska muskelartiklar. Det är svårt att överföra dem på svenska förhållanden.

dessbee
2007-07-20, 13:22
När blir fastan negativ för träningen, välmåendet och allt sånt?

Finns nog inga studier på det som kan ge ett entydigt svar, eftersom de flesta IF-studier inte handlar om träning.
Har provat att vattenfasta sju dygn och kan inte påstå att det var välgörande :D ...snarare nedbrytande :D
Man blir stundom extremt matt av lågt blodsocker samt sover dåligt pga höga kortisolnivåer.

Generellt borde fastan vara kortare ju mer man tränar, eftersom det blir svårare att få i sig tillräckligt med kalorier annars.
Det enklaste är att placera intensiv/hård träning i anslutning till ätperioden så man kan få i sig kolhydrater.
I slutändan känner man nog bäst själv hur lång fastan bör vara.

Grandmaster
2007-07-21, 01:01
Hmm...var inte meningen med periodisk fasta att hålla proteinsyntesen uppe på en hög nivå ? Att proteinsyntesen trubbades av och sjönk ifall det hela tiden kom ny energi och nytt protein ut i blodet ?


Jag vet inte var du har fått detta ifrån.

Vi upplyste dig tidigt i tråden om fördelarna. Bortsett från fysiologiska fördelar finns det även psykologiska/kognitiva sådana.


Antingen är jag inskränkt eller så har jag missat något grundläggande.


Du verkar okunnig om ämnet och har inte visat något intresse för informationen i tråden. Detta är intrycket du har förmedlat hittills. Överraskande med tanke på tidigare högkvalitativa och informativa inlägg.


För mig och mina referensramar är inte 4 000 - 4 500 kcal överdrivet mycket för en som träna och är aktiv. Därför skrev jag tiger på gymmet.


Det går inte att applicera till majoriteten här som, jag spekulerar, inte är intresserade av att lägga på sig en hel del fettmassa. Det var tal om 4500-5000 kcal, och jag finner det hela mycket lustigt med tanke på den ursprunglige postarens/moderatorns träningsbakgrund.


Vilka behöver en ökad proteinsyntes ? Personer som förlorat stor kroppsmassa pga skador eller inaktivitet. Men visst, ökning av tillverkningen av antikroppar var kanske en överdrift:em: .


Utveckla gärna det här och hänvisa till referenser.


Sedan läser jag inte amerikanska muskelartiklar. Det är svårt att överföra dem på svenska förhållanden.


Exakt. Precis lika verklighetsförankrade som en viss moderators påstående att folk som tränat ett tag, "med resultat", behöver 4500-5000 kcal per dag.

Doctor Snuggles
2007-07-21, 02:44
Tänkte bara lägga in mina 5 öre så här på nattkvisten.
För det första är det inte en ny metod, t.ex The Warrior Diet bygger på liknande principer (http://www.warriordiet.com/) fast det är väl först nu man har påvisat positiva effekter genom studier.
Vad som är intressant med specifikt intermittant fasting (äta dubbelt en dag, inget nästa) är dock att det sannolikt har föryngrande effekter hos människor - hos möss och, om jag inte minns fel, apor så har det visat sig ha t.o.m. bättre effekter än CRON, calorie restriction with optimal nutrition, vilket har visat kunna åstadkomma en ökning av livslängden med upp till 40% samt signifikant mindre åldersrelaterade sjukdomar.

Sverker
2007-07-21, 07:12
Tvärtom, jag är mycket intresserad av ämnet.

Jag har själv inte berört psykologiska/kognitiva fördelar men givetvis läst att du poängterar dessa Granmaster. Jag inte tillfört någon fakta i denna tråd. Däremot ett antal frågor eftersom jag är intresserad av ämnet. Hade någon varit snäll så skulle den kunnat påtala att jag var ute och cyklade i post 22 inan ämnet kom tillbaka i post 132.

Angående proteinsyntesen står det redan i post 7 att försökspersonerna ökade i muskelmassa. I post 132 står det att lean body mass ökade. Jag trodde i min enfald att detta var det primära. Att förbättra blodfetterna och kroppsvikt går att göra på måna sätt. Att använda färre måltider för att slå två flugor i en smäll trodde jag var målet:confused:


Jag ser massor av exempel där en ökad proteinsyntes är något att sträva mot. Alla är där personer efter skador kan komma tillbaka. Vad skulle vi inte spara i kronor och ören för varje dygn som patienter lämnat sjuksängen och kommit tillbaka till arbetslivet ? Jag kan tänka mig att de flesta SOU som behandlar sjukvårdens ekonomi tar upp detta om förkortade behandlingstider.


Kvar står siffrorna kring, 4 500 - 5 000 kcal som z_bumbi skrev och de 4 000 - 4 500 kcal som jag skrev. Hur som helst fick vi på fingrarna båda två:D
Jag tror att de finns fler som förbränner den mängden energi.

Jacky
2007-07-21, 08:30
Inte så svårt att komma upp i 5000 kcal med IF.
14.00 500 kcal före träning
16.00 Mål1 - 100g nötter (600kcal), 200g okokt pasta/ris (700 kcal), 0,5 dl olivolja (400 kcal), 350g ärtor (200kcal), totalt: 1900kcal
18.00 Mål2 - liknande ovanstående, totalt: 1900 kcal
20.00 Mål3 - 1 stor burk keso (350 kcal) + torkad frukt + nötter, totalt: 1000 kcal..

osv...
Bara att välja riktigt näringstät mat ju!
Man kan ju dessutom klämma ett par bananer under passet...
Nötter, oliv/rapsolja, makrill/lax & bröd är ju perfekt för att komma upp i kcal utan att fylla magen alltför mycket...

Sir Klabbe
2007-07-21, 10:11
Hmm, hur blir det om man kör IF 1/23 istället?
Någon negativ fysisk effekt?

Beefcake!
2007-07-21, 10:22
Hmm, hur blir det om man kör IF 1/23 istället?
Någon negativ fysisk effekt?

Menar du fasta i en timme och äta i 23..?

Sir Klabbe
2007-07-21, 10:30
Menar du fasta i en timme och äta i 23..?

23/1 då.

Äta under tiden som det tar en måltid och fasta resten.

Beefcake!
2007-07-21, 10:36
23/1 då.

Äta under tiden som det tar en måltid och fasta resten.

Se studien i den här posten:

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=2402583&postcount=113

mini
2007-07-21, 10:42
Hmm, hur blir det om man kör IF 1/23 istället?
Någon negativ fysisk effekt?

Du ska lära dig att äta normalt innan du börjar mixtra med kosten.

AFanatic
2007-07-21, 13:37
Riktigt intressant det här med IF. Jag har själv börjat käka mindre under dagen och äta mer på kvällen för att lättare kunna gå över till IF senare och testa under en period eller längre.

(En parentes: En person som väger 95 kg har ett basbehov (kv x 24) på ca 2300 kcal, räknar man in träning och en aktiv dag hamnar man runt 3800 kcal (bas x 1,7) - och det är i överkant. De flesta med ett stillasittande jobb + träning ligger runt 3300 kcal (bas x 1,2). De personer som har ett adekvat behov av +4500 kcal är nog lätträknade.)

Tuniz
2007-07-21, 16:30
Har börjat lite smått nu själv och har inte haft några direkta problem förutom 1: få i sig all mat! :O

1: fasta 16-18 timmar
2: litet mål mat innan träning (4-500 kcal)
3: Träning (var inte så farligt som jag trodde)
4: ÄTA!
vänta 2-3 timmar
5: ÄTA!

mitt matprogram som jag la upp lite halvsnabbt består av:

1 kg kyckligfilé
300 g Fullkornsris (okokt vikt...)
200 g frysta grönsaker
250 g MiniKeso
0.5 l MiniMjölk
2 dl currysås (mager gjord på pulver, vatten och 25 g smör)

Kcal = 3575~
Protein = 320 g
Kolhydrater = 310 g
Fett = 103 g

Lyckades knöka i mig 800 g kycklingfilé, 300~ gram kokt fullkornsris, 1 dl sås, 200 gram grönsaker samt 0.5 l mjölk under första middagen :D

Ska sänka fullkornsriset och ersätta med en gainer eller liknande för 300 gram okokt ris var way overkill :O

Jay-Z
2007-07-21, 16:38
Jag lutar åt att skippa postworkout-målet, då jag tycker att prestationen är likvärdig hittills. Fast å andra sidan ska jag snart återgå till arbetet efter semestern så då kan det bli lurigt.

Jag fuskar dock under fastan med EAA, kreatin (när jag har det) och beta-alanin (före och efter träning).

Ryska_raketen
2007-07-21, 16:40
Jag tycker det här verkar vansinnigt :)

Jay-Z
2007-07-21, 16:40
Kcal = 3575~
Protein = 320 g
Kolhydrater = 310 g
Fett = 103 g



Är det där enbart efter träning? Tycker att proteinintaget och fettintaget är rätt högt.

Beefcake!
2007-07-21, 16:42
Jag lutar åt att skippa postworkout-målet, då jag tycker att prestationen är likvärdig hittills.

Du menar väl pre workout?

Jay-Z
2007-07-21, 16:43
Du menar väl pre workout?

Hehe. Såklart. :D

Tuniz
2007-07-21, 17:06
Är det där enbart efter träning? Tycker att proteinintaget och fettintaget är rätt högt.

Det där är efter träningen, ja, men jag hann inte få i mig något innan träningen. Hade jag fått det så hade jag sänkt middagen med 4-500 kcal.

Proteinet är högt, ja, men jag tycker att jag presterar bättre med 2.5+ g per kroppskilo. Känns som jag har mer styrka iallafall :D
Fettet är väl inte så högt? jag väger 90~ pannor så det är ju 1.1~ g per kroppskilo ;)

Baha
2007-07-21, 17:48
Detta är positiv utveckling i alla fall, för några år sen var det nära på omöjligt att få resultat om man inte åt var tredje timme o 6 ggr om dagen och nu detta.

Mkt intressanrt är det iaf och skönt att mkt skrönor går i graven.

Skule vara intressant o se hur det funkade om ngn verkligen åt varannan dag med träning o liknande, läste en låång blog om det förr och ned i vikt gick han iaf.

Beefcake!
2007-07-21, 17:51
Detta är positiv utveckling i alla fall, för några år sen var det nära på omöjligt att få resultat om man inte åt var tredje timme o 6 ggr om dagen och nu detta.

Mkt intressanrt är det iaf och skönt att mkt skrönor går i graven.

Skule vara intressant o se hur det funkade om ngn verkligen åt varannan dag med träning o liknande, läste en låång blog om det förr och ned i vikt gick han iaf.

Läs grandmasters blog på leangains.blogspot.com

Det är för övrigt inte fasta varannan dag som det handlar om här, utan fasta 16 timmar i dygnet.

Baha
2007-07-21, 18:01
Läs grandmasters blog på leangains.blogspot.com

Det är för övrigt inte fasta varannan dag som det handlar om här, utan fasta 16 timmar i dygnet.

redan läst den, tycker det hela är väldigt intressant överlag, speciellt hälsoaspekterna av det hela.

här är mera för dom som är intresserade

http://www.performancemenu.com/forum/forumdisplay.php?f=4

Jacky
2007-07-21, 20:29
Vad säger era nära & kära när ni endast äter t ex på kvällen (kl 16-24 el. dyl)....blir de inte besvikna när ni aldrig vill "luncha ihop" eller ha en mysig söndagsfrukost...?

Beefcake!
2007-07-21, 23:14
redan läst den, tycker det hela är väldigt intressant överlag, speciellt hälsoaspekterna av det hela.

här är mera för dom som är intresserade

http://www.performancemenu.com/forum/forumdisplay.php?f=4

Aha. Tack för länken.

Vad säger era nära & kära när ni endast äter t ex på kvällen (kl 16-24 el. dyl)....blir de inte besvikna när ni aldrig vill "luncha ihop" eller ha en mysig söndagsfrukost...?

Man behöver ju inte ha en "do or die" inställning heller. En glass eller en lunch någon gång inemellan gör ju varken av eller från.

Grandmaster
2007-07-22, 00:36
Precis som Beefcake påpekar gäller det att ha en balanserad inställning till upplägget. Livet är fullt av små kompromisser. Detta gäller det mesta som har att göra med kost och träning och är ingenting som är unikt för Leangains/IF.

Jacky
2007-07-22, 06:27
Sant, sant....undantaget bekräftar regeln!
Fick en känsla av att ni var benhårda, men då fattar jag...

Sonny.
2007-07-22, 06:39
Räknas det som fasta om man sover?

z_bumbi
2007-07-22, 10:21
[Så om man har tränat styrka ett tag, "med resultat", och är måttligt aktiv under dagen så har man ett dagsbehov på minst 5000 kcal? Märkligt, jag äter 3300 kcal för att vara viktstabil på en kroppsvikt av 93-94 kg. Vad är det för referensramar du har?

Jag är också viktstabil på runt 3200-3300 kcal men bara när jag inte tränar och inte rör mig mer än att gå till bilen. Har man tränat mer än 4-5 år seriöst, och dessutom har ett yrke/fritidsysselsättning där man rör på sig mer än att sitta på ett kontor så gör ganska många av med mer än 4500 kcal/dag. Det är väl inget konstigt överhuvudtaget?

Jag har gång på gång poängterat att den kanske största behållningen ligger på det psykologiska planet. Trivs du bra med en hög måltidsfrekvens är du välkommen att fortsätta med det.

Vad bra.

Vill du kanske att jag ska finansiera en randomiserad kohortstudie på en population som får träna med 6 mål om dagen och en population som använder mitt upplägg?

ja eller snarare innan du använder studier som har mer relevans, nu var det ju iofs tydligen mest bara på det psykologiska planet som det var en fördel och någon sådan studie har jag inte sett överhuvudtaget.

Jag har hjälpt en mängd personer och de är samtliga mycket nöjda med metoden. Jag har postat en del under testimonials sektionen på min blogg.

Vad är det för "samma variant" jag har kört? Förtydliga dig.

Stycket ovan, det använde du redan när du kopierade McDonalds dieter. Även uttrycket i sin livs form har du använt tidigare, i sin livs form brukar alla som orkar träna längre tid än 2 månader hamna så det säger ju inte så mycket om vilka resultat de får.

Du kan läsa/förstå engelska? Ja/nej?

three meals per day
six meals per day

Grandmaster
2007-07-22, 16:30
Jag är också viktstabil på runt 3200-3300 kcal men bara när jag inte tränar och inte rör mig mer än att gå till bilen. Har man tränat mer än 4-5 år seriöst, och dessutom har ett yrke/fritidsysselsättning där man rör på sig mer än att sitta på ett kontor så gör ganska många av med mer än 4500 kcal/dag. Det är väl inget konstigt överhuvudtaget?


Jo, jag tycker det låter jävligt konstigt, vilket bl a AFanatic demonstrerade genom ett räkneexempel



ja eller snarare innan du använder studier som har mer relevans, nu var det ju iofs tydligen mest bara på det psykologiska planet som det var en fördel och någon sådan studie har jag inte sett överhuvudtaget.


Vad pratar du om? Har du ens läst något i tråden?

* det finns studier som visar att folk som äter kaloriintaget under en begränsad period av dagen förbättar sin kroppskomposition (förlorad fettmassa, muskeltillväxt) utan en reduktion i kaloriintaget, i jämförelse med en högre frekvens av måltider. Effekten kunde inte förklaras av variationer i kalorintaget eller individuella skillnader (då samma individerna var sin egen kontrollgrupp).

* det finns studier som visar att katekolaminutsöndring medierar den ökande ämnesomsättningen som stiger efter 12 timmars fasta.

* det finns studier som visar förbättrad insulinkänslighet och andra hälsomarkörer under IF.

* det finns studier som visar att proteinhormonet adiponectin, som är involverad i fettsyrekatabolism och glukosmetabolism, ökar under IF.

Så, vad är det du vill se, en studie på folk som tränar och använder IF?

Alla dieter är till viss del spekulativa och grundar sig på slutsatser som kan dras utifrån empiriska studier och delvis praktisk erfarenhet. Vad är det t ex som säger att en variant av kolhydratcykling kan bidra till mer ork och energi under en diet i jämförelse med ett konventionellt tillvägagångssätt (statiskt kaloriunderskott och makro)? Ingenting, ändå är det ett ofta använt koncept bland folk som tränar. Inte fan kommer du se någon kontrollerad studie på folk som använder kolhydratcykling under dieten och styrketränar, eller?

I detta fall, relaterat till periodisk fasta, så är ju bevisbördan för gynnsamma effekter, på fysiologin och metabolismen, relativt väl täckt så vad är det egentligen för studier du vill se?


Stycket ovan, det använde du redan när du kopierade McDonalds dieter.

Vilken jävla diet har jag kopierat sa du? Den enda dieten jag har fört fram, som påminner om Lyle McDonalds PSMF (gemensam nämnare är högt proteinintag) är Den Termogena Dieten som kom innan PSMF, så vad fan har du att säga om det?


Även uttrycket i sin livs form har du använt tidigare, i sin livs form brukar alla som orkar träna längre tid än 2 månader hamna så det säger ju inte så mycket om vilka resultat de får.


Detta säger rätt mycket om din egen inställning till träningen.

Andreas Guiance
2007-07-22, 17:47
Även uttrycket i sin livs form har du använt tidigare, i sin livs form brukar alla som orkar träna längre tid än 2 månader hamna så det säger ju inte så mycket om vilka resultat de får.


Du måste ha ett riktigt hardkårupplägg som tar dig i ditt livs form efter två månaders träning:hbang:

Jay-Z
2007-07-22, 18:20
Du måste ha ett riktigt hardkårupplägg som tar dig i ditt livs form efter två månaders träning:hbang:


Bro Training-konceptet är bra krejjer.

Tuniz
2007-07-22, 19:10
Idag blev det nötfärs på menyn :D

Fullkornspasta och köttfärsås:

1.6 liter köttfärsås (800 gram nötfärs, 250 ml minigrädde 4%, 500 g Dolmio pastasås, massa vitlök och kryddor)
300 g okokt fullkornspasta
250 g MiniKeso
250 g Kesella Lätt + Fun Light
0.5 l Minimjölk

3500~ kcal och 250+ gram protein. Kommer inte ihåg exakta siffrorna, slängde lappen jag klottrade på :D

z_bumbi
2007-07-22, 19:31
Jo, jag tycker det låter jävligt konstigt, vilket bl a AFanatic demonstrerade genom ett räkneexempel

Eller så struntar man i en formel och ser på hur det ser ut för folk som tränar och rör sig inom sitt yrke och även väger något mer en genomsnittet av de som tränar dvs fått resultat.

Vad pratar du om? Har du ens läst något i tråden?

Ja.

* det finns studier som visar att folk som äter kaloriintaget under en begränsad period av dagen förbättar sin kroppskomposition (förlorad fettmassa, muskeltillväxt) utan en reduktion i kaloriintaget, i jämförelse med en högre frekvens av måltider. Effekten kunde inte förklaras av variationer i kalorintageteller individuella skillnader (då samma individerna var sin egen kontrollgrupp).

För att man registrerar precis allt de äter under hela perioden eller bara för att det är samma personer?

* det finns studier som visar att katekolaminutsöndring medierar den ökande ämnesomsättningen som stiger efter 12 timmars fasta.

* det finns studier som visar förbättrad insulinkänslighet och andra hälsomarkörer under IF.
* det finns studier som visar att proteinhormonet adiponectin, som är involverad i fettsyrekatabolism och glukosmetabolism, ökar under IF.

Under vilken variant av denna typ av fasta har man mätt och självklart under vilken kontroll av kaloriintaget har dessa resultat fåtts fram?

Så, vad är det du vill se, en studie på folk som tränar och använder IF? [/QUOTE]

Ja det vore kul, någon som äter varannan dag och då får i sig det mesta i en eller ett fåtal måltider och har en rejäl kaloriförbrukning. Det du beskriver som fasta är ju inte långt från SNR om man skulle råka träna på morgonen vilket ju inte är något man använt i de studier jag har kollat på?

Alla dieter är till viss del spekulativa och grundar sig på slutsatser som kan dras utifrån empiriska studier och delvis praktisk erfarenhet. Vad är det t ex som säger att en variant av kolhydratcykling kan bidra till mer ork och energi under en diet i jämförelse med ett konventionellt tillvägagångssätt (statiskt kaloriunderskott och makro)? Ingenting, ändå är det ett ofta använt koncept bland folk som tränar. Inte fan kommer du se någon kontrollerad studie på folk som använder kolhydratcykling under dieten och styrketränar, eller?
I detta fall, relaterat till periodisk fasta, så är ju bevisbördan för gynnsamma effekter, på fysiologin och metabolismen, relativt väl täckt så vad är det egentligen för studier du vill se?

En del riskfaktorer minskar och en del ökar, hur kan det då bli att bevisbördan är relativt täckt?

Detta säger rätt mycket om din egen inställning till träningen.

??

z_bumbi
2007-07-22, 19:32
Du måste ha ett riktigt hardkårupplägg som tar dig i ditt livs form efter två månaders träning:hbang:

Jag vet inte om du verkligen inte förstår eller om du försöker vara rolig bara i allmänhet?

Andreas Guiance
2007-07-22, 19:47
Jag vet inte om du verkligen inte förstår eller om du försöker vara rolig bara i allmänhet?

Nej, jag förstår inte hur man tar sig i sitt livs form på två månader så du får gärna förklara.

Andreas Guiance
2007-07-22, 19:50
Eller så struntar man i en formel och ser på hur det ser ut för folk som tränar och rör sig inom sitt yrke och även väger något mer en genomsnittet av de som tränar dvs fått resultat.


Afanatics exempel med en person som vägde 95 kg var för klent för att räknas som att ha "fått resultat"?

Inte många som får resultat runt om på gymmen mao.

z_bumbi
2007-07-22, 20:35
Nej, jag förstår inte hur man tar sig i sitt livs form på två månader så du får gärna förklara.

Någon som aldrig styrketränat förut når ofta sin livs form efter två månader då styrkeutveckligen tar fart (en del tidigare, en del senare beroende på omständigheter), de kommer sen i sin livs form i x antal månader efter det innan det planar ut. Att komma i sin livs form även om man har tränat betydligt längre betyder ju även helt olika saker för olika människor och att de lyckas beror nog i de allra flesta fall på fler faktorer än bara kosten. Två enkla exempel på varför livs form inte säger så mycket om hur en diet funkar utan att man vet betydligt mer om personen som kommer i sin livs form.

Afanatics exempel med en person som vägde 95 kg var för klent för att räknas som att ha "fått resultat"?

Inte många som får resultat runt om på gymmen mao.

Om en person nu råkar väga 95 kg, tränar 4/5 pass i veckan och dessutom jobbar inom ett yrke där han rör sig så är det för många ingen större konst att äta mer än 4500-5000 kcal per dag utan att gå upp i vikt. Det måste även du ha stött på? Det gör att jag inte riktigt litar på att gå efter en formel som visar så mycket mindre för att räkna ut förbrukningen för någon tränande.
Om någon råkar väga 10 kg mer (105 kilos tränande är förhoppningsvis inte så extremt ovanligt att det bara är jag som stöter på dem) så är siffror runt 4500-5000 kcal inte ens något som någon borde bli förvånad över och sen finns det ganska många som väger mer än 105 kg och fortfarande har aktiva jobb.

Dnepr
2007-07-22, 21:28
Jag tycker det är både kul och strongt av Bumbi att argumentera mot Grandmaster. GM vet ju vad han snackar om. Jag skulle vilja hävda att GM och Beefcake är två av forumets tyngsta profiler. Båda har riktigt bra fysik - och GM är ju ovanligt stark.


Att jag tänker testa IF beror mycket på att IF har försäkrat mitt hem under väldigt många år.

Grandmaster
2007-07-22, 23:51
Först:

Seriöst så är det svåra snarare att äta +4500-5000 kcal i en måltid varje dag än att äta det en gång och om man har tränat styrka ett tag (med resultat) och gör något annat än sitter på kontor/framför datorn under dagarna så handlar det minst om de mängderna.


...sen, när du insåg att du gjort bort dig och försöker göras ditt bästa för att inte förlora masken:

Om en person nu råkar väga 95 kg, tränar 4/5 pass i veckan och dessutom jobbar inom ett yrke där han rör sig så är det för många ingen större konst att äta mer än 4500-5000 kcal per dag utan att gå upp i vikt. Det måste även du ha stött på? Det gör att jag inte riktigt litar på att gå efter en formel som visar så mycket mindre för att räkna ut förbrukningen för någon tränande.


Hur många tränande kan ovanstående påpekande generaliseras till?

Varför inte "om du väger 110 kg, går på händerna hela dagen, balanserar ett kylskåp på fötterna och samtidigt har ett intravenöst dropp med cayennepeppar i bukspottskörteln"?

Med tanke på din egen form kan jag nog fan rekommendera att du börjar följa de där formlerna, hur jävla högt stående du ändå anser dig vara över dessa opålitliga formler som du lätt förkastar.



För att man registrerar precis allt de äter under hela perioden eller bara för att det är samma personer?

This study was a randomized crossover design with two 8-wk
treatment periods. During the treatment periods, subjects consumed
all of their calories for weight maintenance distributed in
either 3 meals/d (control diet) or 1 meal/d (experimental diet).An
11-wk washout period was included between treatments. The
control diet consisted of 3 meals/d (breakfast, lunch, and dinner)
and the experimental “meal-skipping” (or 1 meal/d) diet consisted
of the same daily allotment of food eaten within a 4-h
period in the early evening. The subjects were fed at an energy
intake that would maintain body weight so that meal frequency
would be the only major change in their diet during the course of
the study.

Each day, subjects consumed dinner at the BHNRC Human
Study Facility under the supervision of a registered dietitian. At
the end of dinner, subject meal trays were inspected to ensure
complete consumption of the food. All breakfasts and lunches
were packed for carry-out. Only foods provided by the Human
Study Facility were allowed to be consumed during the study.


Under vilken variant av denna typ av fasta har man mätt och självklart under vilken kontroll av kaloriintaget har dessa resultat fåtts fram?


20, 24, 48 och 72 timmar fasta har använts och ofta har kaloriintaget varit kontrollerat av yrkesmän. Detta är inte så svårt för dig att kolla upp på egen hand.




Ja det vore kul, någon som äter varannan dag och då får i sig det mesta i en eller ett fåtal måltider och har en rejäl kaloriförbrukning. Det du beskriver som fasta är ju inte långt från SNR om man skulle råka träna på morgonen vilket ju inte är något man använt i de studier jag har kollat på?


Den antyder att du har rökt opium ikväll. Hur fan kan du dra paralleller till svenska näringsrekommendationer, då varken sammansättningen av kosten eller måltidsfrekvensen har någonting gemensamt med dessa?



En del riskfaktorer minskar och en del ökar, hur kan det då bli att bevisbördan är relativt täckt?


Vilka riskfaktorer ökar?



Någon som aldrig styrketränat förut når ofta sin livs form efter två månader då styrkeutveckligen tar fart (en del tidigare, en del senare beroende på omständigheter), de kommer sen i sin livs form i x antal månader efter det innan det planar ut.


Jaså, det var något nytt. Du menar alltså att det är kört med progressiva ökningar några månader efter man börjat styrketräna?


Att komma i sin livs form även om man har tränat betydligt längre betyder ju även helt olika saker för olika människor och att de lyckas beror nog i de allra flesta fall på fler faktorer än bara kosten.


Ja, det är en kombination av kost och träning. I sitt livs bästa form betyder väl för den absoluta majoriteten här inne att man är som mest nöjd med hur man ser ut? Visst, en styrkelyftare kan tala om sitt livs bästa form i termer av styrka, men det är ju något långsökt. Du snubblar omkring i en massa semantik och det hela är bara lustigt att beskåda och läsa. Det är ok, erkänn bara att du sa något korkat, som exempelvis dina egenhändigt komponerade "formler" för kaloriiförbrukninh där det är vanligt att man måste äta 4500-5000 kcal per dag. Jag kan ge dig några exempel på hur lätt det är, så att även du som moderator ändå kan komma undan med värdigheten i behåll

"hehe jag överdrev lite"

"oops, lite för mycket grogg ikväll, hopssan"

"bara skoja"

osv. Lägg in nån skålande smilie ibland också, kryddar det hela lite.

Prova någon gång, kan vara rätt kul.

z_bumbi
2007-07-23, 11:09
Först:
...sen, när du insåg att du gjort bort dig och försöker göras ditt bästa för att inte förlora masken:

Hur många tränande kan ovanstående påpekande generaliseras till?

Jag känner ett flertal som tränar och samtidigt är fysiskt aktiva på jobbet, med tanke på hur liten andel av alla tränande som finns i Sverige som en person kommer i kontakt med så har jag inte så svårt att se att andelen som uppfyller de kraven är ganska många.

Varför inte "om du väger 110 kg, går på händerna hela dagen, balanserar ett kylskåp på fötterna och samtidigt har ett intravenöst dropp med cayennepeppar i bukspottskörteln"?

Varför inte använda verkliga realistiska exempel istället för att hitta på något så extremt? Du kanske inte jobbar med folk som väger mer än vad du gör och är aktiva men det behöver ju inte betyda att de inte finns, särskilt inte med tanke på att hantverkare tidigare har varit överrepresenterade inom styrkesporter.

Med tanke på din egen form kan jag nog fan rekommendera att du börjar följa de där formlerna, hur jävla högt stående du ändå anser dig vara över dessa opålitliga formler som du lätt förkastar.

Hur skulle formlerna förbättra de inflamatoriska tillstånden i tunn- och tjocktarmen?

Each day, subjects consumed dinner at the BHNRC Human
Study Facility under the supervision of a registered dietitian. At
the end of dinner, subject meal trays were inspected to ensure
complete consumption of the food. All breakfasts and lunches
were packed for carry-out. Only foods provided by the Human
Study Facility were allowed to be consumed during the study.

Alltså inget helt kontrollerat matintag men oväntat kontrollerat för att vara en studie av den typen och resultaten är fortfarande lika intressanta som tidigare dvs de är faktiskt intressanta.

20, 24, 48 och 72 timmar fasta har använts och ofta har kaloriintaget varit kontrollerat av yrkesmän. Detta är inte så svårt för dig att kolla upp på egen hand.

Så studierna det har alltså inte så mycket med din version av träningskost att göra då tidskillnaden är så pass stor. 20 och 24 timmars kan väl med nöd och näppe inkluderas om det finns andra studier som mer liknar det som du rekommendrar och man har de nämnda studierna som utfyllnad.

Den antyder att du har rökt opium ikväll. Hur fan kan du dra paralleller till svenska näringsrekommendationer, då varken sammansättningen av kosten eller måltidsfrekvensen har någonting gemensamt med dessa?

Du rekommenderar ett mindre mål innnan träningen och sen resten efter träningen fördelat under ett antal timmar för att det ska vara bättre anpassat till träningen. Om du tränar innan frukost, äter frukost, mellanmål, lunch, mellanmål och kvällsmat, allt enligt SNR, så blir tidsåtgången lite längre men någon timme hit eller dit gör ju ingen skillnad när de flesta referenserna inte berör att äta all mat inom 4 timmar istället för att äta det över 8-12 timmar. Skillnaden mellan 4 och 12 timmar är ju t ex betydligt mindre än mellan 20 timmars fasta och 72 timmars fasta.

Vilka riskfaktorer ökar?

Blodtrycket t ex vilket jag redan skrivit i tråden.

Jaså, det var något nytt. Du menar alltså att det är kört med progressiva ökningar några månader efter man börjat styrketräna?

När skrev jag det? Linjära progressiva ökningar från pass till pass brukar dock avta efter x antal månader vad det nu har med saken att göra.

Ja, det är en kombination av kost och träning. I sitt livs bästa form betyder väl för den absoluta majoriteten här inne att man är som mest nöjd med hur man ser ut? Visst, en styrkelyftare kan tala om sitt livs bästa form i termer av styrka, men det är ju något långsökt. Du snubblar omkring i en massa semantik och det hela är bara lustigt att beskåda och läsa.

Jag har inte frågat majoriten här inne vad de anser om sin livs form, det jag vet är däremot att det är minst lika många licensierade lyftare som det är folk med SKKF-licens som skriver regelbundet. Så varför är styrka långsökt? Just med tanke på att det är kost, träning och vila så har uttrycket "livs form" (oavsett vad du menar med det) inte något större bevisvärde för att metoden fungerar bättre än något annat. Det som det bevis är väl snarare att det funkar att äta på det här sättet och komma i form vilket jag inte tror någon tvivlar på.

Det är ok, erkänn bara att du sa något korkat, som exempelvis dina egenhändigt komponerade "formler" för kaloriiförbrukninh där det är vanligt att man måste äta 4500-5000 kcal per dag. Jag kan ge dig några exempel på hur lätt det är, så att även du som moderator ändå kan komma undan med värdigheten i behåll

Jag använder bara formlerna för att se en ungefärlig siffra på var man kan hamna eftersom formler är just formler och även om de tar hänsyn till mycket inte är heltäckande.

hasse36
2007-07-23, 13:38
Något om formler för beräkning av BEE.
Formlerna beskriver hur mätdata ser ut.
Mätdata är den statistik som talar om hur mycket energi andra personer förbrukar när de är lika tunga, lika långa, lika gamla och av samma kön
Det finns nog inte så mycket att ifrågasätta vad gäller formlernas förmåga att beskriva mätdata. Det kallas regressionsanalys i fall ni vill googla.

När man förkastar formler som beskriver BEE så säger man egentligen:
"Jag är olik alla andra".

Och, visst - det kanske man är.

För mig stämmer Mifflin-St Jeor-formeln alltför bra. En dag då jag slappar kan jag bara äta lite drygt 2000 kcal.

Pez
2007-07-25, 01:55
...sen, när du insåg att du gjort bort dig och försöker göras ditt bästa för att inte förlora masken:
-------

Hur många tränande kan ovanstående påpekande generaliseras till?

Varför inte "om du väger 110 kg, går på händerna hela dagen, balanserar ett kylskåp på fötterna och samtidigt har ett intravenöst dropp med cayennepeppar i bukspottskörteln"?

Med tanke på din egen form kan jag nog fan rekommendera att du börjar följa de där formlerna, hur jävla högt stående du ändå anser dig vara över dessa opålitliga formler som du lätt förkastar.
-------
...så att även du som moderator ändå kan komma undan med värdigheten i behåll..


Om du ska propagera för att behålla värdigheten medelst argumenterande/agiterande/diskuterande/propagerande eller vad du nu vill kalla det, så bör du undvika den typen av "argument", formulering samt inställning stycket jag citerade ovan innehåller.

Att du brinner för den nisch/in inom träning&hälsa du valt att försöka kommersialisera gör det inte ok eller vidare smart att försöka bränna antagonister med försök till dräpande kommentarer. Speciellt inte utan provokation. Det är bara fånigt och resulterar bara i tråkigheter.
Så. Skärpning.

Grandmaster
2007-07-25, 02:25
Jag känner ett flertal som tränar och samtidigt är fysiskt aktiva på jobbet, med tanke på hur liten andel av alla tränande som finns i Sverige som en person kommer i kontakt med så har jag inte så svårt att se att andelen som uppfyller de kraven är ganska många.


Varför inte använda verkliga realistiska exempel istället för att hitta på något så extremt? Du kanske inte jobbar med folk som väger mer än vad du gör och är aktiva men det behöver ju inte betyda att de inte finns, särskilt inte med tanke på att hantverkare tidigare har varit överrepresenterade inom styrkesporter.


De finns men de representerar inte majoriteten. Jag har mer praktisk erfarenhet i lillfingret.



Hur skulle formlerna förbättra de inflamatoriska tillstånden i tunn- och tjocktarmen?


Smickra inte dig själv genom att tro att det var din tarm jag syftade på.



Så studierna det har alltså inte så mycket med din version av träningskost att göra då tidskillnaden är så pass stor. 20 och 24 timmars kan väl med nöd och näppe inkluderas om det finns andra studier som mer liknar det som du rekommendrar och man har de nämnda studierna som utfyllnad.


Man kan anta att det rör sig om en dos-respons effekt av fastans längd upp till en viss gräns. Kom ihåg att studierna är på inaktiva individer. Extra aktivitet under fastan borde i praktiken (fysiologisk effekt) innebära en längre fasta (det vill säga en 16-18 tim fasta med aktivitet kan mycket väl motsvara en inaktiv 20 tim fasta). Så ja, studierna har väldigt mycket att göra med mitt koncept.

Pez
2007-07-25, 20:22
Om du ska propagera för att behålla värdigheten medelst argumenterande/agiterande/diskuterande/propagerande eller vad du nu vill kalla det, så bör du undvika den typen av "argument", formulering samt inställning stycket jag citerade ovan innehåller.

Att du brinner för den nisch/in inom träning&hälsa du valt att försöka kommersialisera gör det inte ok eller vidare smart att försöka bränna antagonister med försök till dräpande kommentarer. Speciellt inte utan provokation. Det är bara fånigt och resulterar bara i tråkigheter.
Så. Skärpning.
*Ehhrrmm*

Grandmaster
2007-07-26, 00:00
Är ni moderatorer så jävla känsliga att ni inte klarar av när någon påpekar att vissa av er ser ut som om ni aldrig besökt ett gym? Är detta tabubelagt här?

Specifiera så att jag kan undvika denna känsliga punkt.

Tolkia
2007-07-26, 11:01
Är ni moderatorer så jävla känsliga att ni inte klarar av när någon påpekar att vissa av er ser ut som om ni aldrig besökt ett gym? Är detta tabubelagt här?
Om jag ifrågasätter en av dig rekommenderad metod för styrkeökning, viktminskning, MC-bygge, korvgrillning etc. är det som spelar roll och det du skall bemöta, som bekant, vilka argument jag har, inte huruvida jag är smal eller tjock, om jag bänkar 260 kg eller 26.

Du är en normalbegåvad, vuxen man och torde vara fullt medveten om när du skriver något som är sakligt och OK och när du beter dig som ett förorättat barn. Om du verkligen är intresserad av att föra en diskussion rekommenderar jag att du håller dig till topic, om du inte bryr dig för din egen skull så för den skola du företräder, eftersom din trovärdighet får sig en allvarlig knäck varje gång du förfaller till pajkastning. Det ger ju s.a.s. intrycket att du saknar vettiga argument att backa upp dina åsikter med.

Grandmaster
2007-07-26, 16:11
Ser att ni har börjat plocka bort mina poster nu också. Frestande att säga vad jag tycker om detta, men jag avstår.

Jag har trovärdighet så det räcker och blir över för en lång tid framöver och jag har bemött samtliga ifrågasättanden med vettiga argument, vilket är mycket mer än vad man kan säga om vissa här.

Pez
2007-07-26, 23:24
Är ni moderatorer så jävla känsliga att ni inte klarar av när någon påpekar att vissa av er ser ut som om ni aldrig besökt ett gym? Är detta tabubelagt här?

Specifiera så att jag kan undvika denna känsliga punkt.

Sarkasm och "kraftuttryck" osar inte direkt av seriositet. Speciellt inte oprovocerat användande av dessa.

Jag skrev "skärpning" och menade såklart "håll dig till ämnet, bemöt och diskutera sakfrågan och/eller motargument" inte "börja whinea om tillsägelser och var sarkastisk". Så vi har det klart för oss.

Tips från coachen - försök vara lite trevlig istället för så himla snarstucken.
Du framställer dig inte som speciellt trevlig och pedagogisk när du blir sur och irriterad för att nån inte håller med dig. Då är du faktiskt bara barnslig.


Observera nu att ovanstående, precis som mitt förra inlägg, är skrivet utan vare sig sarkasmer, ironi eller personangrepp.
Däremot är det ett steg närmre en varning.
Lär av det.

jwzrd
2007-07-26, 23:51
Ser att ni har börjat plocka bort mina poster nu också. Frestande att säga vad jag tycker om detta, men jag avstår.

Jag har trovärdighet så det räcker och blir över för en lång tid framöver och jag har bemött samtliga ifrågasättanden med vettiga argument, vilket är mycket mer än vad man kan säga om vissa här.

Ja, marklyftsfilmen t ex.

Grandmaster
2007-07-27, 00:11
Sarkasm och "kraftuttryck" osar inte direkt av seriositet. Speciellt inte oprovocerat användande av dessa.

Jag skrev "skärpning" och menade såklart "håll dig till ämnet, bemöt och diskutera sakfrågan och/eller motargument" inte "börja whinea om tillsägelser och var sarkastisk". Så vi har det klart för oss.

Tips från coachen - försök vara lite trevlig istället för så himla snarstucken.
Du framställer dig inte som speciellt trevlig och pedagogisk när du blir sur och irriterad för att nån inte håller med dig. Då är du faktiskt bara barnslig.


Observera nu att ovanstående, precis som mitt förra inlägg, är skrivet utan vare sig sarkasmer, ironi eller personangrepp.
Däremot är det ett steg närmre en varning.
Lär av det.


Ahh, lite livsstilsråd från en moderator på Kolozzeum som dessutom är en coach. Oerhört värdefullt! Kan du kanske ge mig några tips på olika smilies jag kan använda mig av i fortsättningen? Det finns så många att jag blir helt mållös och lite förvirrad.

Jag har fattat poängen och ser ingen anledning att föra vidare en diskussion som är dömd att vara till min nackdel, i synnerhet då handhållandet mellan moderatorerna är som det är.

jwzrd
2007-07-27, 08:01
Ahh, lite livsstilsråd från en moderator på Kolozzeum som dessutom är en coach. Oerhört värdefullt! Kan du kanske ge mig några tips på olika smilies jag kan använda mig av i fortsättningen? Det finns så många att jag blir helt mållös och lite förvirrad.

Jag har fattat poängen och ser ingen anledning att föra vidare en diskussion som är dömd att vara till min nackdel, i synnerhet då handhållandet mellan moderatorerna är som det är.

Ärligt talat, Grandmaster, det med diskussionen som är dömd att vara till din nackdel är din egen oförmåga att låta bli att hugga mun och vara just det både Tolkia och Pez säger att du är. Låt bli det för tusan, du har ju en massa saker du säger som är intressanta och som i sig förtjänar en vettig debatt. Var inte så barnslig och snarstucken med att du får mothugg och att folk vill bena i det för att veta mer och se hur det du säger förhåller sig till det de anser om saker och ting. Du ska väl inte finnas några problem för dig att bara inse att alla inte tycker samma sak? Ffs, kalla dem för horungar om du vill, sätt det bara inte i skrift!

Bönne
2007-07-30, 21:34
Jag har jäkligt svårt att bara få i mig över 2000kcal på en måltid, detta trotts att jag dricker mycket juice.

Här om dagen åt jag en måltid bestånde av nötfärs och potatis, ungefär 1500kcal (snabbräknat), plus dricka, bara det var väldigt svårt att få i sig, då var det inte mycket grönsaker till. Kunde inte äta mer öht den dagen.

Yucko
2007-07-30, 21:48
Jag har jäkligt svårt att bara få i mig över 2000kcal på en måltid, detta trotts att jag dricker mycket juice.

Här om dagen åt jag en måltid bestånde av nötfärs och potatis, ungefär 1500kcal (snabbräknat), plus dricka, bara det var väldigt svårt att få i sig, då var det inte mycket grönsaker till. Kunde inte äta mer öht den dagen.

Jag skulle tippa på att stora portioner är något man vänjer sig vid, i takt med att magsäcken och kroppen anpassar sig.

Englund
2007-07-31, 04:33
Jag skulle tippa på att stora portioner är något man vänjer sig vid, i takt med att magsäcken och kroppen anpassar sig.

Precis. Jag får utan problem i mig 2500 kcal/måltid, utan att för den delen äta speciellt kaloritätt. 1,2 kg potatis, 450 gram korv, 3 mjukmackor med kaviar och ost samt 2 glas mjölk gör gott för magen.:thumbup: Byter man dessutom ut potatisen mot pasta eller något annat energitätare än potatis så kan man få i sig ännu mer.

Doctor Snuggles
2007-08-04, 06:39
Måste stämma i kör med jwzrd här: GM, försök håll en trevlig ton, det finns folk som är intresserade av IF och vill ta del av en fortsatt saklig diskussion. Finns ingen som blir visare av att folk försöker visa upp storleken på sin internetfallos.

Kung Bruno
2007-08-04, 12:26
Hmm, GM eller någon kunnig:

Spelar det någon roll hur många mål "efterträningsmaten" delas upp i? Är det optimalt att äta först ett mål, sen ett till och sen ett sista? Eller kan man dra i sig gainer på gymmet, sen dra hem och käka ett mastodontmål?

Tuniz
2007-08-04, 14:31
Hmm, GM eller någon kunnig:

Spelar det någon roll hur många mål "efterträningsmaten" delas upp i? Är det optimalt att äta först ett mål, sen ett till och sen ett sista? Eller kan man dra i sig gainer på gymmet, sen dra hem och käka ett mastodontmål?

Vad jag har förstått så är det ett litet mål innan träning, träning och slutligen 1-2 stora middagar.
Bara du håller dig innom din 8-timmars cykel så håller du dig "till reglerna"

roge
2007-08-07, 00:50
måste fastan vara 16 timmar???? Funderar hur man ska lägga upp det hela när skolan börjar...
Vill ju äta frukost och före/efter träning. Blir ganska oförenligt om man slutar 3...

tex.

Frukost 07:00

Käk före träning 16:00
Efter träning 19:00

Blir bara 12 timmar.. Skulle det funka tror ni??

Englund
2007-08-07, 05:40
måste fastan vara 16 timmar???? Funderar hur man ska lägga upp det hela när skolan börjar...
Vill ju äta frukost och före/efter träning. Blir ganska oförenligt om man slutar 3

Du måste inte köra efter denna metod. Du kan bygga muskler ändå!

Kung Bruno
2007-08-07, 13:31
Du måste inte köra efter denna metod. Du kan bygga muskler ändå!

Säker? *cupid*

Tuniz
2007-08-07, 14:31
Säker? *cupid*


ja, du kan slappna av :P.

Jag kör på detta kostupplägg för att få prova på något nytt. Passar mig lite bättre än den klassisa "4-6 måltider per dygn" med

Timme
2007-08-07, 16:27
Okej, det här är verkligen något för mig! Jag kommer med största sannolikhet köpa din bok Grandmaster.

sleep is the enemy
2007-08-07, 17:28
ska man äta enligt fastametoden under alla dagar, även de utan träning?

maRRtin
2007-08-07, 17:37
ska man äta enligt fastametoden under alla dagar, även de utan träning?
Ja

Tuniz
2007-08-07, 19:11
Ja

Håller med där faktiskt, även ifall jag tyckte Grandmaster sa att det nödvändigtvis inte behövdes.

Äter du anorlunda under exempelvis en helg kommer du ha en riktigt jävlig måndag och tisdag eftersom kroppen "räknar" med att få i sig mat så som du ätit under helgen. Med andra ord; du kommer vara hungrig som fan under frukost / lunch tid. Träningen under måndagen kommer också kännas.

Så känns det för mig iallafall.

Alfred Nobel
2007-08-07, 19:32
Håller med där faktiskt, även ifall jag tyckte Grandmaster sa att det nödvändigtvis inte behövdes.

Precis, iom. att du sätter kroppen i rutin.

tano
2007-08-08, 11:22
Okej, det här är verkligen något för mig! Jag kommer med största sannolikhet köpa din bok Grandmaster.

Haha Timme "stryparn" , klart det är din metod ;)

Paltkoma
2007-08-15, 08:55
Blir ju helt utmattad av den här lååååånga strängen, så jag kanske har missat det som jag tänker fråga om nu:

Är det viktigt att vara vaken under den sista halvan av fasteperioden på 16h, eller kan den förläggas till när man sover? Jag frågar med tanke på att teorin verkar bygga på att det händer intressanta saker i kroppen efter typ ett halvt dygns fasta. Om man sover då så kanske effekterna uteblir.

Timme
2007-08-15, 11:50
Haha Timme "stryparn" , klart det är din metod ;)

Stryparn? Menar du stryptränignen? Den tröttnade jag tyvärr på även om den säkert är bra.

tano
2007-08-15, 13:35
Stryparn? Menar du stryptränignen? Den tröttnade jag tyvärr på även om den säkert är bra.

Precis, men det är bra för du är ju våran testperson ;)

A.Steinbach
2007-08-15, 16:34
Är det viktigt att vara vaken under den sista halvan av fasteperioden på 16h, eller kan den förläggas till när man sover? Jag frågar med tanke på att teorin verkar bygga på att det händer intressanta saker i kroppen efter typ ett halvt dygns fasta. Om man sover då så kanske effekterna uteblir.

Det borde inte spela någon roll vad jag vet.

Själv kör jag så. Jag jobbar natt och äter mitt första mål mat vid 14-15-tiden senare eventuellt träning och sen två gånger till plus drink efter träningen. Det sista målet äts vid 22-23-tiden jobbar till 7 på morgonen för att sen gå och lägga mig.

Ibland går jag även en promenad när jag gått upp och sen äter jag mitt första mål mat som då är runt 14-15-tiden.

Grandmaster
2007-08-15, 20:41
Blir ju helt utmattad av den här lååååånga strängen, så jag kanske har missat det som jag tänker fråga om nu:

Är det viktigt att vara vaken under den sista halvan av fasteperioden på 16h, eller kan den förläggas till när man sover? Jag frågar med tanke på att teorin verkar bygga på att det händer intressanta saker i kroppen efter typ ett halvt dygns fasta. Om man sover då så kanske effekterna uteblir.


Sista mål: 22.00

Sov

Ät första målet 14.00 nästa dag. Fastan är alltså med sömn inräknad.

Paltkoma
2007-08-16, 08:52
Tack för svaren,

Grandmaster tycker alltså att sömnen ska förläggas till första halvan av fasatn, medan Steinbach tycker att det går bra att sova under andra halvan av fastan. Grandmaster, e-som du har hittat på konceptet, kanske du kan förtydliga varför det är viktigt att sova i början av fastan.

Grandmaster
2007-08-16, 14:46
Tack för svaren,

Grandmaster tycker alltså att sömnen ska förläggas till första halvan av fasatn, medan Steinbach tycker att det går bra att sova under andra halvan av fastan. Grandmaster, e-som du har hittat på konceptet, kanske du kan förtydliga varför det är viktigt att sova i början av fastan.


16 timmar utan mat

8 timmar mat

Det är allt du behöver veta. Om du sover i början eller i slutet av fastan är upp till dig, men en del upplever att det är lättare att fasta under morgonen-förmiddagen (ex 00.00 - 16.00) istället för kvällen ( ex 16.00 - 08.00).

Det blir sak samma i slutändan och handlar mer om dygnsrytm och psykologi än fysiologi.

Paltkoma
2007-08-16, 20:37
16 timmar utan mat

8 timmar mat

Det är allt du behöver veta. Om du sover i början eller i slutet av fastan är upp till dig, men en del upplever att det är lättare att fasta under morgonen-förmiddagen (ex 00.00 - 16.00) istället för kvällen ( ex 16.00 - 08.00).

Det blir sak samma i slutändan och handlar mer om dygnsrytm och psykologi än fysiologi.

Ok! Tack! Då vet jag. jag hade bara fått för mig att förklaringen till att det var så att kroppen kom in i ett extra aktivt matletarmode efter 12h svält och att den effekten nihilerades om man sov.

Knabb
2007-08-17, 00:27
16 timmar utan mat

8 timmar mat

Det är allt du behöver veta. Om du sover i början eller i slutet av fastan är upp till dig, men en del upplever att det är lättare att fasta under morgonen-förmiddagen (ex 00.00 - 16.00) istället för kvällen ( ex 16.00 - 08.00).

Det blir sak samma i slutändan och handlar mer om dygnsrytm och psykologi än fysiologi.

Jag tycker det borde göra skillnad, hormonnivåerna skiljer något beroende var på dygnet du befinner dig, om det har någon klinisk betydelse vet jag dock inte.

A.Steinbach
2007-08-17, 04:17
Jag tycker det borde göra skillnad, hormonnivåerna skiljer något beroende var på dygnet du befinner dig, om det har någon klinisk betydelse vet jag dock inte.

Det ska inte göra någon skillnad.

Jobbar du natt och sover dag så anpassar sig hormonutsöndringen till det.

T ex så utsöndras pulser GH på natten just pga att inducera insulinresistens och hålla glukosnivån i blodet uppe men det förutsätter att du är vaken på dagen och sover på natten. Är du vaken natten och sover dagen så sker utsöndringen av GH då. Utsöndrigen styrs inte av vilken tid på dygnet det är utan vilken dygnsrytm du har och för att det då t ex ska finnas glukos tillgängligt för hjärnan.

Knabb
2007-08-17, 08:50
Det ska inte göra någon skillnad.

Jobbar du natt och sover dag så anpassar sig hormonutsöndringen till det.

T ex så utsöndras pulser GH på natten just pga att inducera insulinresistens och hålla glukosnivån i blodet uppe men det förutsätter att du är vaken på dagen och sover på natten. Är du vaken natten och sover dagen så sker utsöndringen av GH då. Utsöndrigen styrs inte av vilken tid på dygnet det är utan vilken dygnsrytm du har och för att det då t ex ska finnas glukos tillgängligt för hjärnan.

Men låt säga att du har en "normal" dygnsrytm. Matfönster mellan 8-16 eller mellan 12-20. Ger detta samma resultat? Rent intuitivt så känns det som om det matfönstret mellan 8-16 ger bättre fysiologiska fördelar men jobbigare mentalt. De som hoppar frukosten har ju ett högre BMI och den typen av fast är ganska utbredd hos högstadiet/gymnasie ungdommar, här har vi ett ökande fetma problem.

Kung Bruno
2007-08-17, 09:57
Kcal ut - kcal in :)

Sen om man hoppar över frukosten eller om man hoppar över lunchen, såvida de innehåller samma sak, mindre betydelse?

Beefcake!
2007-08-17, 10:14
Men låt säga att du har en "normal" dygnsrytm. Matfönster mellan 8-16 eller mellan 12-20. Ger detta samma resultat? Rent intuitivt så känns det som om det matfönstret mellan 8-16 ger bättre fysiologiska fördelar men jobbigare mentalt. De som hoppar frukosten har ju ett högre BMI och den typen av fast är ganska utbredd hos högstadiet/gymnasie ungdommar, här har vi ett ökande fetma problem.

Att dra paralleller med de som hoppar frukost går inte. Att hoppa frukost är snarare som regel en av följderna av ett osunt och inaktivt levnadssätt och inte grunden till det.

Knabb
2007-08-17, 10:20
Kcal ut - kcal in :)

Sen om man hoppar över frukosten eller om man hoppar över lunchen, såvida de innehåller samma sak, mindre betydelse?

öh, Kcal ut - kcal in: bara att glömma IF conceptet och äta mer runt träning enlig dig då. Varför skriver du i tråden?

Knabb
2007-08-17, 10:24
Att dra paralleller med de som hoppar frukost går inte. Att hoppa frukost är snarare som regel en av följderna av ett osunt och inaktivt levnadssätt och inte grunden till det.

Helt klart kan det vara tokigt att dra en sådan parallell men frågan bör såklart ställas eftersom siffrorna är tydliga och jag har fortfarnade inte fått något svar på min fråga.

Kung Bruno
2007-08-17, 10:26
Vad i helvete har kcal ut - kcal in mot IF?

Jag har för mig att Grandmaster räknar sina kalorier även fast han äter enligt IF. Så du tror att IF skulle rucka på hela in - ut regeln?

Jag skrev i tråden för att jag inte tror på hokuspokus.

Beefcake!
2007-08-17, 10:35
Helt klart kan det vara tokigt att dra en sådan parallell men frågan bör såklart ställas eftersom siffrorna är tydliga och jag har fortfarnade inte fått något svar på min fråga.

Vilken fråga?

Denna: "Men låt säga att du har en "normal" dygnsrytm. Matfönster mellan 8-16 eller mellan 12-20. Ger detta samma resultat?" har du ju fått svar på väl?

Knabb
2007-08-17, 12:02
Vilken fråga?

Denna: "Men låt säga att du har en "normal" dygnsrytm. Matfönster mellan 8-16 eller mellan 12-20. Ger detta samma resultat?" har du ju fått svar på väl?

Verkligen inget svar. Folk som inte äter frukost är bevisligen tjockare, att bara relatera det till dåliga vanor är ett skämt, hur kom det sig då att barn som hade gympa en timme varje morgon i skolan inte sänkte sitt BMI? Bra vanor noll resultat på BMI.

Slartibartfast
2007-08-17, 12:10
Folk som inte äter frukost är bevisligen tjockare, att bara relatera det till dåliga vanor är ett skämt,

Så du tror på fullt allvar att om man inte äter frukost så blir man fet oberoende hur resten av ens dagliga intag ser ut och/eller består av?

Du har verkligen egna funderingar.

Tolkia
2007-08-17, 12:14
Verkligen inget svar. Folk som inte äter frukost är bevisligen tjockare, att bara relatera det till dåliga vanor är ett skämt, hur kom det sig då att barn som hade gympa en timme varje morgon i skolan inte sänkte sitt BMI? Bra vanor noll resultat på BMI.
"Gympa en timme varje morgon i skolan" (som, med min och mångas erfarenhet av skolgympans utformning brukar ge minst för de som behöver det mest) är EN vana av de många vanor som präglar livet. Det är knappast tillräckligt för att "bota" ett livsstilsproblem.

Är inte "att inte äta frukost" en (dålig) vana också, förresten?

Kung Bruno
2007-08-17, 12:15
Verkligen inget svar. Folk som inte äter frukost är bevisligen tjockare, att bara relatera det till dåliga vanor är ett skämt, hur kom det sig då att barn som hade gympa en timme varje morgon i skolan inte sänkte sitt BMI? Bra vanor noll resultat på BMI.

Jag äter inte frukost, aldrig, och är i bättre form än många av mina jämnåriga polare som äter frukost, hela tiden.

Varför skulle det där barnet över huvudtaget sänka sitt BMI?

Knabb
2007-08-17, 12:29
Vad i helvete har kcal ut - kcal in mot IF?

Jag har för mig att Grandmaster räknar sina kalorier även fast han äter enligt IF. Så du tror att IF skulle rucka på hela in - ut regeln?

Jag skrev i tråden för att jag inte tror på hokuspokus.
Poängen med IF är om jag fattat det rätt att du äter dina kalorier så att muskler bevaras och fett försvinner. Att bara säga kcal ut och in förklarar noll.

Knabb
2007-08-17, 12:33
Så du tror på fullt allvar att om man inte äter frukost så blir man fet oberoende hur resten av ens dagliga intag ser ut och/eller består av?

Du har verkligen egna funderingar.

Nej verkligen inte, men siffrorna visar att de som inte äter frukost har högre BMI varför frågan om när i dygnsrytmen kalorierna är bäst att inta givetvis bör ställas.

Knabb
2007-08-17, 12:39
"Gympa en timme varje morgon i skolan" (som, med min och mångas erfarenhet av skolgympans utformning brukar ge minst för de som behöver det mest) är EN vana av de många vanor som präglar livet. Det är knappast tillräckligt för att "bota" ett livsstilsproblem.

Är inte "att inte äta frukost" en (dålig) vana också, förresten?
Barnen förbättrade många andra saker som exempelvis inlärningsförmåga, lugnare i klassrumen, koordination mm.

Ingen anning om det är en dålig vana att hoppa över frukost.

Tolkia
2007-08-17, 12:41
Barnen förbättrade många andra saker som exempelvis inlärningsförmåga, lugnare i klassrumen, koordination mm.
Men ingen av dessa egenskaper är ju mer än nödtorftigt korrelerade till BMI?

Knabb
2007-08-17, 12:42
Jag äter inte frukost, aldrig, och är i bättre form än många av mina jämnåriga polare som äter frukost, hela tiden.

Varför skulle det där barnet över huvudtaget sänka sitt BMI?

Inte vet jag, det var du som indirekt skrev att människor blev tjocka för att de hade dåliga vanor och jag gav exempel på en bra varan som gav noll i resultat på BMI.