handdator

Visa fullständig version : Proteindryck


arrebarre
2007-06-15, 21:43
Hej! Jag är 15 år och kör hård träning. Jag är 182cm lång och väger 70 kg. Jag har tänkt på att ta proteindryck efter träningarna. Är det farligt på något sätt? Vad tycker ni om proteinet Pro FX? Räcker proteininnehållet? Hur mycket protein ska jag ha per dag?

NisseEriksson
2007-06-15, 21:46
Ca 1.5g/kg kroppsvikt är ett vanligt riktmärke.
Länka inte till andra webshopar då kolozzeum har en egen.
Proteinpulver är inte farligt, det är mat i pulverform, inget magiskt
Om proteininnehållet är över 75% och innehåller bra protein så går den utmärkt att äta efter träning.
Du borde även läsa på lite om näring och kosttillskott, om du ens behöver proteintillskott

arrebarre
2007-06-15, 21:48
Okej. Men har någon testat Pro FX? Ska jag ta proteindrycken varje gång efter en träning? Jag kör även ett spänstprogram, kan jag ta proteindrycken efter den också?

Eddie Vedder
2007-06-15, 21:50
Det är som sagt inget farligt, inget speciellt överhuvudtaget. Behöver du få i dej mer kalorier och inte orkar äta tillräckligt så kör på ett proteintillskott, inga fel alls.

Inget du inte klarar dej utan men absolut inget dåligt heller, kan snarare vara både smidigt och ekonomiskt. Att få i sej tillräckligt med protein är dock inga som helst problem vid en blandkost med någorlunda energiintag.

Ska jag ta proteindrycken varje gång efter en träning? Jag kör även ett spänstprogram, kan jag ta proteindrycken efter den också?

Du tar när du vill, finns som sagt inget rätt eller fel.

NisseEriksson
2007-06-15, 21:51
Okej. Men har någon testat Pro FX? Ska jag ta proteindrycken varje gång efter en träning? Jag kör även ett spänstprogram, kan jag ta proteindrycken efter den också?

Undrar du om smaken är bra?
Om det inte är smaken utan kvaliteten kan jag säga dig att det är ingen skillnad på billigt vassleprotein alá kolozzeum eller Pro Fx/Mega Lean Whey Power Horsepower Shotgun-drinkar, det är mjölkprotein i pulverform, inget annat konstigt.
Jag rekommenderar Kolozzeums eget vasslepulver som jag tycker smakar utmärkt, det verkar vara en ganska delad mening här på forumet.
Billigt dessutom, 125 kr/Kg, svårt att hitta så billigt någon annanstans

NisseEriksson
2007-06-15, 21:54
Okej. Men har någon testat Pro FX? Ska jag ta proteindrycken varje gång efter en träning? Jag kör även ett spänstprogram, kan jag ta proteindrycken efter den också?

Proteinpulver rekommenderas att ta med dubbla dosen kolhydrater, 1 del protein, 2 delar kolhydrater för att fylla upp glykogenförråden, vilket som möjligen kan låta som grekiska för dig.
Kolhydraterna, som är billigare än proteinpulvret (vilket också kan omvandlas till glukos) fyller dina energidepåer efter ett pass och verkar anabolt i samband med protein efter träning

arrebarre
2007-06-15, 21:55
Okej, tack för de snabba svaren.

NisseEriksson
2007-06-15, 21:58
Okej, tack för de snabba svaren.

Inga problem, om du undrar efter någonting finns även sökfunktionen vilket underlättar för oss andra, dvs. slipper upprepa vanligt ställda frågor.
Men om du inte finner något kan du alltid skriva en tråd så får du svar.
I de större forumen "Kost&näring" och "Kosttillskott" finns även klistrade trådar där du kan läsa på bl.a om kreatin.
Kolla även forumreglerna så det inte blir några missförstånd.
Lycka till med din träning, med eller utan proteintillskott :thumbup:
/Nisse

arrebarre
2007-06-15, 22:02
Okej, men jag har tänkt mig nu att köra på Pro Fx och Carbo Fx. 1dl Pro FX och 2dl Carbo Fx efter varje träning, låter det bra? En till fråga också, kan jag ta det efter spänstträning och vanliga träningar också (basketträningar)?

Eddie Vedder
2007-06-15, 22:04
En till fråga också, kan jag ta det efter spänstträning och vanliga träningar också (basketträningar)?

Jag har redan svarat på det.

Hur du doserar är upp till dej, ditt exempel verkar helt okej. När du vill ta ditt kosttillskott är helt upp till dej.

Basera ditt kaloriintag på vanlig mat så mycket du bara orkar och låt tillskottet vara TILLSKOTT.

arrebarre
2007-06-15, 22:14
Okej. Tack för alla svaren ni har varit jätte hjälpsamma.

Sorry, missade det.

Sista frågan bara, hur känns det efter man har tagit protein och kolhydratstillskott. Kan man äta direkt efter det eller är man mätt?

NisseEriksson
2007-06-15, 22:17
Okej. Tack för alla svaren ni har varit jätte hjälpsamma.

Sorry, missade det.

Sista frågan bara, hur känns det efter man har tagit protein och kolhydratstillskott. Kan man äta direkt efter det eller är man mätt?

Det är individuellt, jag brukar blanda med 5 dl mjölk så jag brukar vara proppmätt, men individuellt som sagt

Eddie Vedder
2007-06-15, 22:17
Sista frågan bara, hur känns det efter man har tagit protein och kolhydratstillskott. Kan man äta direkt efter det eller är man mätt?

Troligtvis olika, väldigt längsedan jag körde med tillskott men jag blev iaf inte mätt. Ibland blandade jag med röd mjölk och då gav det en viss mättnadskänsla, som tjock oboy ungefär.

Blandad med vatten blev jag ungefär lika mätt som av.....ja lika mätt som av att dricka vatten:D

arrebarre
2007-06-15, 22:20
Så då är det bättre för mig att blanda med vatten? För jag vill helst kunna äta mat också. :D

Eddie Vedder
2007-06-15, 22:21
Så då är det bättre för mig att blanda med vatten? För jag vill helst kunna äta mat också. :D

Så ska det låta!:thumbup:

Rahf
2007-06-15, 22:59
Så då är det bättre för mig att blanda med vatten? För jag vill helst kunna äta mat också. :D

Jag brukar dricka det med +6dl vatten. Det tar ungefär 30-60 minuter sen är jag vrålhungrig, äter jag tidigare än så kommer vätskan att påverka mättnadskänslan. Det är vad jag personligen gör, alla är vi olika.

Mat är gött! Tillskott är ok.