handdator

Visa fullständig version : Kan alla kolhydrater ...


Sir Klabbe
2007-06-15, 21:15
lagras in som glykogen?

Jag är ingen expert inom kost och näring, snarare motsatsen, så jag gör frågan enkel och dum:

Jag vet att långsamma kolhydrater från fullkornspasta osv. kan bli glykogen, men hur är det med snabba från banan/malto/socker och de från grönsaker/frukt? Kan man ladda med dem också?

kahn
2007-06-15, 21:57
Ja.

tigerofsweden
2007-06-15, 21:58
lagras in som glykogen?



Nej

Ulf A Big
2007-06-15, 22:12
Kroppen del 1 (http://www.sjukvardsradgivningen.se/artikel.asp?CategoryID=17630)

Kroppen del 2 (http://www.sjukvardsradgivningen.se/artikel.asp?CategoryID=17646)

Näringslära (http://sv.wikipedia.org/wiki/N%C3%A4ringsl%C3%A4ra)

Metabolism (http://sv.wikipedia.org/wiki/Metabolism)

Övningar (http://xray.bmc.uu.se/Courses/KE7001per4/Exercises/Exerciseindex.html)

Eddie Vedder
2007-06-15, 22:20
Sir Klabbe: Menar du om kolhydraterna kan användas som glykogen i sin "grundform" eller "så småningom"? Fruktos kan ju exempelvis aldrig tas upp av musklerna, dock omvandlas ju fruktos till glukos i levern och glukosen går sedan ut i blodet där den kan användas som energi och glykogen. Så indirekt kan ju fruktos bli glykogen men inte i sin grundform som sagt.

Sir Klabbe
2007-06-15, 22:35
Sir Klabbe: Menar du om kolhydraterna kan användas som glykogen i sin "grundform" eller "så småningom"? Fruktos kan ju exempelvis aldrig tas upp av musklerna, dock omvandlas ju fruktos till glukos i levern och glukosen går sedan ut i blodet där den kan användas som energi och glykogen. Så indirekt kan ju fruktos bli glykogen men inte i sin grundform som sagt.

Så om jag ska ladda med kolhydrater så är det pasta, potatis och ris som gäller?

Eddie Vedder
2007-06-15, 22:37
Så om jag ska ladda med kolhydrater så är det pasta, potatis och ris som gäller?

Ja det är troligtvis mest lämpligt. Inte är det bara bra kolhydratkällor utan bra livsmedel rent allmänt.:thumbup:

Guddi
2007-06-16, 09:31
Kostfiber kan inte lagras eller utnyttjas som glygoken. Ialla fall inte i några mängder värda att nämna. En del personer är också kassa på att tillgodogöra sig laktos.

Alla andra kan lagras som glykogen i levern. Som Eddie skriver kan fuktos inte lagras som glykogen i musklerna förrän det varit i levern först.

Ulf A Big
2007-06-16, 09:33
Kostfiber kan inte lagras eller utnyttjas som glygoken. Ialla fall inte i några mängder värda att nämna. En del personer är också kassa på att tillgodogöra sig laktos.

Alla andra kan lagras som glykogen i levern. Som Eddie skriver kan fuktos inte lagras som glykogen i musklerna förrän det varit i levern först.
Kostfibrer fermenteras till användbara kolhydrater delvis...

Sverker
2007-06-16, 11:28
Kostfibrer fermenteras till användbara kolhydrater delvis...


Tveksamt... fermenteringen sker ju främst i tjocktarmen och där fermenteras kolhydraterna till korta fettsyror.

Pintan
2011-08-01, 13:52
Kostfiber kan inte lagras eller utnyttjas som glygoken. Ialla fall inte i några mängder värda att nämna. En del personer är också kassa på att tillgodogöra sig laktos.

Alla andra kan lagras som glykogen i levern. Som Eddie skriver kan fuktos inte lagras som glykogen i musklerna förrän det varit i levern först.

bymp

hur vet man om man är en av dessa? är det om man blir gasig i magen eller har det ingenting med omvandling från laktos till glykogen att göra? får nämligen i mig väldigt mycket kolhydrater i form av laktos och undrar om de kan utnyttjas bra som glykogen?

mikaelj
2011-08-01, 13:57
Laktos spjälkas till galaktos och glukos av ezymet laktas. Har du inte tillräckligt med laktas kommer det inte att spjälkas och istället ge dig en gasig mage. Glukos tar den vanliga vägen och galaktos metaboliseras i levern.

JacobHeitmann
2011-08-01, 14:04
Så om jag ska ladda med kolhydrater så är det pasta, potatis och ris som gäller?

Mogen hel banan ger mestadelen glukos, sen levulos och minst sackaros. Jag anser att det är den bästa källan av kolhydrater, speciellt vid träning.

kettlebellGuden
2011-08-01, 14:15
Mogen hel banan ger mestadelen glukos, sen levulos och minst sackaros. Jag anser att det är den bästa källan av kolhydrater, speciellt vid träning.

*popcorn*

Vad gör den bättre än t.ex. pasta, speciellt vid träning?

Jokester
2011-08-01, 14:20
Mogen hel banan ger mestadelen glukos, sen levulos och minst sackaros. Jag anser att det är den bästa källan av kolhydrater, speciellt vid träning.

:thumbup:

Sverker
2011-08-01, 17:04
Mogen hel banan ger mestadelen glukos, sen levulos och minst sackaros. Jag anser att det är den bästa källan av kolhydrater, speciellt vid träning.

Klart att banan är bra bränsle till träning:thumbup:
Lätt att äta både före och efter. Ger förutom snabba kolhydrater även kalium.


Men tittar vi på SLVs databas utgör sackaros ca 1/3 av kolhydraterna. Finns säkert en del fritt fruktos i kolumnen som heter Monosackarider som utgör 1/3 den också.

kettlebellGuden
2011-08-01, 17:35
Klart att banan är bra bränsle till träning:thumbup:
Lätt att äta både före och efter. Ger förutom snabba kolhydrater även kalium.


Men tittar vi på SLVs databas utgör sackaros ca 1/3 av kolhydraterna. Finns säkert en del fritt fruktos i kolumnen som heter Monosackarider som utgör 1/3 den också.

Jacob menade ju i sitt inlägg på att där var mer fruktos än sackaros, så det låter ju rimligt.

JacobHeitmann
2011-08-01, 19:22
Jacob menade ju i sitt inlägg på att där var mer fruktos än sackaros, så det låter ju rimligt.

Yep, what he said. Jag tog min info från:


Total Carbohydrate 51.4g

Dietary Fiber 5.9g

Starch 12.1g

Sugars 27.5g
-Sucrose 5377mg
-Glucose 11204mg
-Fructose 10912mg
-Lactose 0.0mg
-Maltose 22.5mg
-Galactose 0.0mg
http://nutritiondata.self.com/facts/fruits-and-fruit-juices/1846/2

Mycket påverkas ju förstås i vilket mognadsstadie man väljer att äta frukter. Jag äter dem helst mellan när den största stärkelsen har blivit till sockerarter (och innan det börjar bli stärkelse igen om vi tar banan-exemplet).

JacobHeitmann
2011-08-01, 19:27
*popcorn*

Vad gör den bättre än t.ex. pasta, speciellt vid träning?

Jag skulle aldrig käka tomma kalorier efter ett träningspass, that's why. Jag tycker att man tjänar mer på att äta flera näringsämnen för synergieffekten.

Sniggel
2011-08-01, 20:34
Jag skulle aldrig käka tomma kalorier efter ett träningspass, that's why. Jag tycker att man tjänar mer på att äta flera näringsämnen för synergieffekten.

Att kalla pasta för "tomma kalorier" känns lite överdrivet. Speciellt om vi pratar om fullkornspasta (vilket jag iofs tror att man oftast inte menar).
Är där mer mikronutrienter i banan per kcal menar du? (har faktiskt inte jämfört får jag erkänna).

Vad tycker du om potatis? ;)

kettlebellGuden
2011-08-01, 20:39
Jag skulle aldrig käka tomma kalorier efter ett träningspass, that's why. Jag tycker att man tjänar mer på att äta flera näringsämnen för synergieffekten.

Jag förstår inte det här med tomma kalorier. Är det inte kolhydraterna specifikt vi är ute efter här?

Sniggel
2011-08-01, 21:44
Sen kan man fundera på att om det är viktigt att få så mycket näringsämnen som möjligt, varför begränsa sig till att äta enbart specifika livsmedel (med specifika inriktningar på näringsinnehåll) när man kan variera sig?

Lychgate
2011-08-01, 21:50
Kalorier blir inte "tomma". Enda man kan säga är att överdriven konsumption av t.ex. pasta leder till kcal överskott så det inte finns ett behov av energin så den omvandlas till fett och lagras. Sen förutsätter jag mig att alla inom konversationen ser fett som negativt för att det ska fungera. Alchohol är inte även medtaget.

Samt att man inte bara äter tegelsten i övrigt så man får i sig tillräckligt med micronutrienter.

Sverker
2011-08-02, 05:56
JacobHeitmann !

Vad är det för fel på SLVs databas:D
Din sida är lite mysko. Jmf näringsinnehållet på alla möjliga sätt utom per 100 gram. Fyra siffrors noggrannhet på bestämningen av mängden fruktos är imponerande.

JacobHeitmann
2011-08-02, 14:21
JacobHeitmann !

Vad är det för fel på SLVs databas:D
Din sida är lite mysko. Jmf näringsinnehållet på alla möjliga sätt utom per 100 gram. Fyra siffrors noggrannhet på bestämningen av mängden fruktos är imponerande.

Haha, det var på en 225 gram jag visade! :D Ibland tycker jag att slvs hemsida suger, enkel, men suger. Så jag föredrar att använda olika källor så man inte snöar in sig på en enda.

JacobHeitmann
2011-08-02, 14:41
Jag förstår inte det här med tomma kalorier. Är det inte kolhydraterna specifikt vi är ute efter här?

Fullkorns pasta är till viss del "fullständig" men vanlig pasta (som vanligast ätes) har blivit av med sin viktigaste komponent för att förhindra för snabbt blodsocker är fiber. Även upphettningen när man kokar den raffinerar den lite och minskar på värmekänsliga vitaminer. Oxidering är inte det trevligaste heller för näringen när man maler säden, processerar den till pasta, lagrar den i affären och kokar den hemma.

Det som händer i dag är att man berikar olika pastasorter. Varför då? Är inte pasta tillräckligt fullvärdig? :confused:

Lite prat om whole foods:
6gxlDcOF0Q0

Eddie Vedder
2011-08-02, 14:51
har blivit av med sin viktigaste komponent för att förhindra för snabbt blodsocker är fiber.

Så vilka skillnader finns i GI då? Mellan vanlig vit och fiberberikad vit? Fiber gör mycket lite för blodsockret kan jag tala om.

Ronn
2011-08-02, 14:51
Du pratar altså om vitaminer och mineraler? Anledningen till att man berikar olika livsmedel är ju inte för att dom "berövats" det på naturlig väg utan för att folk äter väldigt ensidigt och inte får i sig det dom behöver. Alternativet är ju att som många av oss ta multivitamintillskott.

JacobHeitmann
2011-08-02, 15:02
Så vilka skillnader finns i GI då? Mellan vanlig vit och fiberberikad vit? Fiber gör mycket lite för blodsockret kan jag tala om.

Sant. Fettet i den övriga kosthållningen påverkar mer. Jag skulle absolut inte kunna äta runt 1 kg socker varje dag om jag följde en vanliga 30E%+ fett-diet.

Lychgate
2011-08-02, 15:11
Sant. Fettet i den övriga kosthållningen påverkar mer. Jag skulle absolut inte kunna äta runt 1 kg socker varje dag om jag följde en vanliga 30E%+ fett-diet.

Det här är relevant till tråden?

Eddie Vedder
2011-08-02, 15:11
Sant. Fettet i den övriga kosthållningen påverkar mer. Jag skulle absolut inte kunna äta runt 1 kg socker varje dag om jag följde en vanliga 30E%+ fett-diet.

Och själva stärkelsens struktur. Vilket var det jag ville komma till. :) GI är ganska lika för både helt vit pasta och mer fiberrik. Eftersom det är pastans struktur som är mest väsentlig.

Och när det gäller bröd är det samma sak. Finmalet fullkornsmjöl ger börd med nästan lika högt GI som vitt bröd. Det är först om man har hela kärnor och/eller surdeg som GI verkligen blir annorlunda.

Sheogorath
2011-08-02, 16:16
Heitmann: Varje komponent i kosten måste naturligtvis inte vara fullvärdig. Det är "i slutet av veckan" man ska ha tillgodosett behoven. I en sådan diet kan både glass och vanlig, vit fulpasta ingå utan problem. Det är med andra ord helt OK med "tomma kalorier" om inte resten av dieten också är "tom".

kettlebellGuden
2011-08-02, 16:33
Fullkorns pasta är till viss del "fullständig" men vanlig pasta (som vanligast ätes) har blivit av med sin viktigaste komponent för att förhindra för snabbt blodsocker är fiber. Även upphettningen när man kokar den raffinerar den lite och minskar på värmekänsliga vitaminer. Oxidering är inte det trevligaste heller för näringen när man maler säden, processerar den till pasta, lagrar den i affären och kokar den hemma.

Det som händer i dag är att man berikar olika pastasorter. Varför då? Är inte pasta tillräckligt fullvärdig? :confused:

Lite prat om whole foods:
6gxlDcOF0Q0


Jag kan inte för mitt liv förstå hur något av det här är relevant i en varierad kost där ens behov av vitaminer och mineraler, etc. täcks upp hur fint som helst.

Kolhydrater i sig är ingen "tom kalori". Man äter väl ändå dem specifikt för att man vill ha i sig dem? Annars verkar det ju bättre att skippa kolhydraterna helt om de nu ändå är tomma... kanske ta en banan och extrahera ut alla kolhydrater som primär föda. *whatever*