handdator

Visa fullständig version : Hjärtklappning + styrketräning


biffn
2007-06-15, 12:33
Vad tror ni det har för betydelse att ha konstant hjärtklappning (på bättringsväg förhoppningsvis) och ändå styrketräna? Den blir såklart rätt mycket starkare under och efter passet, sliter man mycket mer på hjärtat eller nåt annat man bör veta? Är det osmart att köra tung styrke överhuvudtaget då? Har haft så i drygt ett år men gymmar ändå och har inte orkat bry mej alltför mycket. Men ja ska komma igång nu i sommar och försöka träna runt 3 dar i veckan + cardio då och då, till att börja med.

Hur fungerar de för er andra som har hjärtklappning, med styrketräningen? För de måste väl finnas fler här det..

GymTT
2007-06-15, 12:34
Besök läkare, låter inte normalt.

biffn
2007-06-15, 12:42
Ne normalt är det väl inte men, jo jag har besökt läkare. Regelbundna samtal, dock av en rad andra orsaker också. Så jag undrar främst hur styrketräningen påverkar detta? Antar att jag inte har nåt hjärtfel utan mer som resultat av lite sömn och stress.. kan tillägga att jag är ung om det har nån betydelse.

Liten Men Fet
2007-06-15, 15:03
Ne normalt är det väl inte men, jo jag har besökt läkare. Regelbundna samtal, dock av en rad andra orsaker också. Så jag undrar främst hur styrketräningen påverkar detta? Antar att jag inte har nåt hjärtfel utan mer som resultat av lite sömn och stress.. kan tillägga att jag är ung om det har nån betydelse.

Finns ingen som helst möjlighet för oss att säga om det är farligt eller inte eller om det påverkar din träning.
Kan vara allt från medfött fel på hjärtat ellet hjärtmuskelinflammation till något trivialt. Om jag var du skulle jag gå till läkare å berätta om symptomen och se till att dom tar en EKG å alla andra tester dom kan.

biffn
2007-06-15, 15:45
Så folk vet inte ens va hjärtklappning är ens? Sjukt otippat.. de är rätt vanligt att man får de nån gång. Ne e ganska 100 på att de inte e medfött eller hjärtmuskelinflammation eftersom de är inget varken läkarna eller jag kommit fram till.

Mjo ett EKG test lär göras snart för att utesluta nåt hjärtfel iaf, men somsagt.. Har ingen nåt bra svar på vad helt vanlig hjärtklappning orsakad av stress o kass sömn fungerar ihop med styrketräning? Som frågan löd från början....

Liten Men Fet
2007-06-15, 17:10
Så folk vet inte ens va hjärtklappning är ens? Sjukt otippat.. de är rätt vanligt att man får de nån gång. Ne e ganska 100 på att de inte e medfött eller hjärtmuskelinflammation eftersom de är inget varken läkarna eller jag kommit fram till.

Mjo ett EKG test lär göras snart för att utesluta nåt hjärtfel iaf, men somsagt.. Har ingen nåt bra svar på vad helt vanlig hjärtklappning orsakad av stress o kass sömn fungerar ihop med styrketräning? Som frågan löd från början....

Jag vet vad hjärtklappning är, och det har alla ibland. Men du pratar om KONSTANT hjärtklappning och orsakerna till det är förmodligen annorlunda än om man bara har det ibland.
Har man ont i huvudet så finns det olika orsaker, är det en konstant värk kan man ha en tumör och är kommer det bara ibland så kanske det bara är vätskebrist.

Förstår du hur jag tänker?

Förresten om läkarna inte kommer fram till något vid en undersökningen eller kan ge dig några råd hur i HELVETE tror du vi ska kunna hjälpa dig över internet?

biffn
2007-06-15, 17:35
Jag vet vad hjärtklappning är, och det har alla ibland. Men du pratar om KONSTANT hjärtklappning och orsakerna till det är förmodligen annorlunda än om man bara har det ibland.
Har man ont i huvudet så finns det olika orsaker, är det en konstant värk kan man ha en tumör och är kommer det bara ibland så kanske det bara är vätskebrist.

Förstår du hur jag tänker?

Förresten om läkarna inte kommer fram till något vid en undersökningen eller kan ge dig några råd hur i HELVETE tror du vi ska kunna hjälpa dig över internet?

Snark. Det är klart jag förstår skillnaden från att ha haft det en gång i sitt liv och konstant under en längre period. Du måste tolkat detta så fel det bara går att tolka något.. Är inte ute efter att få en diagnos eller tröst över internet, det finns sjukt många inkompitenta läkare kan jag säga av erfarenhet. Vi vet på ett ungefär vad det beror på och några av de få faktorerna är de jag nämnde. Och ännu en gång så är det förhoppningsvis påväg att bli bättre.... förbannat onödig och trevlig diskussion.*spy*

Jag är ENBART ute efter att få höra lite spekulationer från nån som vet vad denne snackar om eller av erfarenhet tror om samspelet mellan hjärtklappning och styrketräning. Är det extremt negativt att träna nu.. eller kan man köra på som vanligt, kan det tom. vara/bli skadligt etc.

Tolkia
2007-06-15, 18:56
Anledningen till att ingen kan svara på hur din hjärtklappning påverkar din träning är att hjärtklappning är ett symptom och inte en sjukdom. För att kunna säga något om hur det kan påverka träningen måste man känna till orsaken, det är också den som kommer att ha betydelse för träningen, vad du nu menar med att "ha betydelse". Det är inte lättare att säga något om din hjärtklappning än det skulle vara att ge ett svar om du frågade "Jag har ont i en arm ibland, jag känner inte till/tänker inte tala om orsaken, jag bara undrar om det kan påverka träningen att ha ont i en arm, eller om det är farligt för armen att träna den när det känns som det gör?"

Diskutera saken (ärligt) med din läkare så har du en chans att få ett vettigt svar.

Liten Men Fet
2007-06-15, 19:10
Anledningen till att ingen kan svara på hur din hjärtklappning påverkar din träning är att hjärtklappning är ett symptom och inte en sjukdom. För att kunna säga något om hur det kan påverka träningen måste man känna till orsaken, det är också den som kommer att ha betydelse för träningen, vad du nu menar med att "ha betydelse". Det är inte lättare att säga något om din hjärtklappning än det skulle vara att ge ett svar om du frågade "Jag har ont i en arm ibland, jag känner inte till/tänker inte tala om orsaken, jag bara undrar om det kan påverka träningen att ha ont i en arm, eller om det är farligt för armen att träna den när det känns som det gör?"

Diskutera saken (ärligt) med din läkare så har du en chans att få ett vettigt svar.

Tack jag klarade inte av att få fram det på ett vettigt sätt.

biffn
2007-06-15, 21:53
Ok, då antar jag att jag inte får någon hjälp härifrån då. Alla orsaker och symptom till bland annat hjärtklappningen, som är ett av det absolut mildaste symptomen jag lider/lidit av. Dock en av de som inte gett med sej, jag tänker inte öppna mej här och försöka låta tragisk..:) Men med tanke på det jag nämnde om sömn&stress. Var rejält nerkörd för ca 1 år kan jag sammanfattningsvis säga. Om inte dessa hints är till nån hjälp så kan ni skippa att svara.

Om någon mot förväntan har nåt vettigt att skriva om detta så får du gärna göra det.

Lostsoul4ever
2007-06-15, 21:58
Hjärtklappning kan bero på många saker. Stress(som du skriver), ångest, oro och en hel massa saker. Får det själv ibland och har gjort grundliga undersökningar vilket visar att det inte är fel på hjärtat utan ångest och stress som gör det. Fick rådet att träna på som vanligt men att vara observant och "lyssna" på kroppen. Men det gällde ju mig så.....

biffn
2007-06-15, 22:25
Hjärtklappning kan bero på många saker. Stress(som du skriver), ångest, oro och en hel massa saker. Får det själv ibland och har gjort grundliga undersökningar vilket visar att det inte är fel på hjärtat utan ångest och stress som gör det. Fick rådet att träna på som vanligt men att vara observant och "lyssna" på kroppen. Men det gällde ju mig så.....
Uppskattar svaret, tror det är relativt chill att fortsätta träna på för mig också isf. Har du fortfarande hjärtklappning och gick det bra o träna tungt? Vissa gånger i gymmet när man kört exemepelvis marklyft, möjligtvis me ltie sjukdom i kroppen(o nej beror inte på dålig kost, är nästan alltid sjuk vilket sabbar ganska mycket..) så har det känts som om kroppen o framför allt hjärnan hållt på kollapsa totallt. Då gällere att lyssna på kroppen som du säger.

Symptom som ångest, panikångest, oro och mycket annat är en dag på jobbet för mig tråkigt nog, äter antidepp och sömnpiller för att hålla mig över ytan och nu har jag chans att vila på riktigt.

Kan rekommendera ALC, det fungerade för mig litegrann ivf.. om inte placebo dvs. Minskar bla. kortisol utsöndringen som bidrar till hjärtklappning, så på den fronten kände jag en svag förbättring. Överväger att köpa ett par burker till nu när man ska komma igen.

Lostsoul4ever
2007-06-16, 06:48
Hej,
Ja stundtals har jag det varje dag. Käkade också antidepp och har fortfarande problem att sova vilket gör att man tar en Zopiklon då och då. Jag provade nog dom flesta antidepp som fanns på marknaden men har slutat helt nu. Jag hade inga problem att träna tungt även om det ibland kändes som om allt i kroppen ville hoppa ut. Trist att du mår som du gör men med psykologhjälp, antidepp och en vilja går det att bli bättre. Frisk blir man aldrig men man lär sig leva med det.

Fatalist
2007-06-16, 08:25
Du skulle kanske testa att ändra attityd till en lite trevligare. :)

Menar du att du har någon typ av arytmi, kanske takyarytmi konstant under hela dina träningspass, och att din läkare inte gjort nåt så simpelt som EKG eller ultraljud?

Låter väldigt konstigt. Jag har en del förmaksflimmer, kanske att hjärtat hoppar några extraslag om dagen, men inte ett helt träningspass. Då skulle jag aldrig våga träna!

Jag var inne flera dagar i sträck och gjorde prover för att utesluta allvarligare hjärtfel, bara p g a en känning, och jag är också väldigt ung.