handdator

Visa fullständig version : Stretching och frekvens för resultat


Officer
2007-06-14, 19:39
Har vi några färska vetenskapliga rapporter på hur ofta och hur mycket samt på vilket sätt man behöver stretcha för att få resultat i stela/"korta" muskler? Exempelvis höftböjarna och bröst/framsida axlar.

d12
2007-06-15, 00:00
Har vi några färska vetenskapliga rapporter på hur ofta och hur mycket samt på vilket sätt man behöver stretcha för att få resultat i stela/"korta" muskler? Exempelvis höftböjarna och bröst/framsida axlar.

Vad menar du med resultat? Ökad rörlighet?

Timmi
2007-06-15, 00:07
När jag höll på med aikido pratade jag streching med min tränare och hon sa att generellt gäller 1 gång i veckan behåller rörlighet, 2 gånger i veckan gör den lite bättre, 3 gånger i veckan behövs för att få ordentliga resultat.

Inga studier som kan backa upp det mer än att hon var runt 40 och fortfaranede vig som ett ungträd ;)

Whistler
2007-06-15, 02:35
Jag har försökt bli vig i rätt många år. Det som gett mig överlägset bäst resultat är de senaste två månadernas yoga. Kör två entimmes pass i veckan. Är smidigare än någonsin!

Olof
2007-06-15, 08:26
Yoga eller PNF är väldigt effektivt om man har en grundvighet, dock inget man ska försöka sig på varje dag, högst varannan dag på sin höjd.

Officer
2007-06-15, 08:42
Tack för svaren hittills.

Med resultat menar jag alltså för att stretcha upp små besvär som man har orsakat av korta höftböjare och framåtroterade axlar osv.

Guddi
2007-06-15, 12:09
Tack för svaren hittills.

Med resultat menar jag alltså för att stretcha upp små besvär som man har orsakat av korta höftböjare och framåtroterade axlar osv.Framåtroterade axlar beror väldigt sällan bara på en stelhet. Oftast är det en obalans mellan så kallad "stiffness" av musklerna på framsidan kontra musklerna på baksidan. Stiffness beror både på hur långa musklerna är och hur välutvecklade dem är rent storleksmässigt. Det är faktist så att det enda stället som armar och skuldror fäster på kroppen är genom klavikeln på bröstbenet och musklerna kring skuldran har ingen aktivitet när man står still i balans så det enda som bestämmer axlarnas plats är den passiva dragkraften (stiffness) i musklerna och hur man är uppbyggd rent anatomiskt.

För att komma till poängen så räcker det oftast inte med stretching i axel/skulderpartiet utan du måste även träna upp de muskler som är svaga.

Stretching är en enda stor röra när det kommer till forskning (ialla fall enligt mig som inte hunnigt fördjupa mig så mycket) och jag har inte hittat någon universell oslagbar metod. PNF fungerar bättre än statisk stretching för att öka rörligheten temporärt. Ingen vet varför den gör det men det spelar ju ingen roll :)