handdator

Visa fullständig version : Tvätta löparskor


bengdoktor
2007-06-14, 18:08
Går det att tvätta löparskor, typ gymnastikskor?

Har hört att dämpningen ska ta skada om man tvättar dom i maskin. Nån som vet hur det ligger till?

Wayfaerer
2007-06-14, 18:18
Går det att tvätta löparskor, typ gymnastikskor?

Har hört att dämpningen ska ta skada om man tvättar dom i maskin. Nån som vet hur det ligger till?

Ja det är olämpligt att tvätta hela skon. Innersulan däremot går bra.

bengdoktor
2007-06-14, 18:29
Surt, dom luktar inte bara illa, dom är ganska leriga också.. rackans. Är du säker på det? :)

Handcuff
2007-06-14, 20:16
Typ 500 olika material i en löparsko..alla reagerar olika på temperatur och vatten (krymper mer eller mindre osv). Handtvätta försiktigt med en svamp eller borste.

Ja jag har tvättat mina gamla skor i 30grader....dom blev fuckade :)

King Grub
2007-06-14, 20:18
Kör man dom i tvättmaskin duger dom knappt till att gå ut och hämta posten utan att man får kompartmentsyndrom efter det.

Noodles
2007-06-15, 05:45
Om de är skitiga kan du göra rent dem utan tvättmaskin. Det underlättar om man gör det regelbundet från början.

precious
2007-06-15, 07:10
Jag har faktiskt tvättat mina löparskor i maskin flera gånger, då på skontvätt eller typ ylletvätt, 30 grader då...och det har gått bra. Men jag har hört att man inte ska göra det, precis som de säger här i tråden. Jag chansade dock :)

champion
2007-06-15, 07:52
NEJ!! Du kan förstöra hela skon för sjutton *mini*

LadyG
2007-06-15, 10:21
Det finns en del som framgångsrikt tvättat sina löparskor i 30-gradersprogrammet i maskin, det är dock inget jag skulle rekommendera om du inte vet med dig att du har råd att köpa nya ifall de krymper.

Jag rengör mina löparskor som de rekommenderade på löplabbet; i kallvatten med mjuk borste och milt rengörningsmedel. Innersulan kan man ta ur i de flesta skor och tvätta om det börjar lukta, och stoppar man skorna i en påse och lägger dem i frysen får man bort ännu mer dålig lukt. Somliga påstår att en halv lök i skon (ska ligga över natten) drar ur dålig lukt, jag har dock inte testat själv. Så desperat har jag hittils inte blivit :D