handdator

Visa fullständig version : 4% invalid


Rahf
2007-06-14, 17:46
Haha fick tillbaka försäkringspapper efter en olycka jag hade för ett par år sen och fick reda på att jag var till 4% invalid enligt försäkringsbolagets uppskattning. Det lät bara så humoristiskt när man läste det:

"Vi uppskattar din invaliditet till 4% och bla bla bla"

Någon annan som fått liknande? Diskutera.

Raggis
2007-06-14, 17:49
Haha :D

burkmat
2007-06-14, 18:05
Mina vänner uppskattar mig till invlaid 99 %, men jag tror dem inte *whistle*
Har dock inte fått det bekräftat av försäkringskassan lr liknande

bengdoktor
2007-06-14, 18:06
Jag fick nyligen veta att jag är 6% invalid och det tycker jag inte alls är roligt. Har fortfarande väldigt ont och kommer alltid att ha.

Vad var det för olycka?

RassK
2007-06-14, 18:08
jag tror de skrev fel
du är 104% invalid

Raggis
2007-06-14, 18:09
jag tror de skrev fel
du är 104% invalid

Sicken diss!

polzki
2007-06-14, 18:10
7 % invaliditetsgrad, fastställde mitt försäkringsbolag

Modde
2007-06-14, 18:14
Vad är det för olyckor ni råkat ut för för att få de där procenten. Låter riktigt tråkigt.
:(

Action
2007-06-14, 18:18
7% här.. opererat mitt knä 2ggr... jäkla skit för det är verkligen mycket jag inte kan göra. *grr*

olwe
2007-06-14, 18:32
Tror ni man kan få invalid-stämpeln för att man har opererat bort tjocktarmen?

polzki
2007-06-14, 18:42
Tror ni man kan få invalid-stämpeln för att man har opererat bort tjocktarmen?


Med största sannolikhet ja. Man kan ju även få ersättning för ärret efter op, om det anses vanprydande.

blekfet2
2007-06-14, 18:47
Tror ni man kan få invalid-stämpeln för att man har opererat bort tjocktarmen?

jag tror man får gratis påsar då iaf.

Rahf
2007-06-14, 18:50
Jag fick nyligen veta att jag är 6% invalid och det tycker jag inte alls är roligt. Har fortfarande väldigt ont och kommer alltid att ha.

Vad var det för olycka?

Sysslade med en vintersport, en oturlig dag och en fläck is ledde till en smaskig kollision in i ett träd. Vred (ja, vred som i vrida) sönder lårbenshalsen väldigt högt upp mot höftkulan, slet av ryggmuskelfästen i ländryggen, komprimerade ett par kotor i ryggraden, bröt något revben samt slog underarmen så den blev klarblå.

Återhämtningen innan jag var hyfsat stabil låg på några månader, med stabil menar jag då att kunna gå någotsånär utan kryckor. Titanskruvar och platta hade åkt in i benet och det skavde och kom ivägen som tusan under det dryga år jag hade dom inne. Drog ut dem för två år sen, 3 månader senare var jag inne i lumpen :D

I dagens läge har jag lite nedsatt rörlighet i mitt högra ben samt ett 19cm långt ärr som löper längs sidan. Jag lever med smärtan från ärrvävnaden varje dag.

olwe
2007-06-14, 19:14
Med största sannolikhet ja. Man kan ju även få ersättning för ärret efter op, om det anses vanprydande.

Häftigt =)

Påsarna är pasé.

Animalistic
2007-06-14, 23:04
I dagens läge har jag lite nedsatt rörlighet i mitt högra ben samt ett 19cm långt ärr som löper längs sidan. Jag lever med smärtan från ärrvävnaden varje dag.

Hardcore :hbang:

Starkt att du gick med i lumpen :thumbup:

Rock'nRoll
2007-06-14, 23:24
Låter soft! :D

agenten
2007-06-14, 23:26
om jag inte minns fel så är jag också 4% invalid (bilolycka för 3år sen).
funderar på att kräva en rullstol, are u with me?

Krampus
2007-06-14, 23:40
Lägg till poll:
Hur mycket invalid är egentligen Rahf?

4%
32% osv..

Erik__
2007-06-15, 00:16
Jag är 3% invalid enligt försäkringsbolaget.
innebandyskada, vred runt knät och slet av ett korsbandsfäste och delade en menisk, de fick ihop båda och båda växte ihop, men har lite nedsatt rörliget i det knät och ett halvår efter fick jag ont av att springa.

nu sitter jag här typ 100% återställd med 2st skruvar i knät och investerade försäkringspengar. Ofta man använder de allra sista graderna när man böjer knät.

Daniel_S
2007-06-15, 06:41
Vad innebär så här blygsam invaliditet i praktiken? Får ni parkera på invaplatser, eller invapension, kanske gratis sjukgymnastik på något rehabcenter?

J.Saarela
2007-06-15, 06:54
3% och sen 5%

teargaz
2007-06-15, 07:12
3% för ett knä verkar vara en klassiker alltså.

Blev också 3% invalid för ett mosat knä i lumpen. Fantastiskt att man inte har insydda knäskydd i uniformen som byggarna har i sina blåställ. På vårt kompani gick det åt 6 knän om jag minns rätt. Det var 1996. X antal besök hos farbror doktorn samt 17 000kr i skadestånd. Jag vet inte vad ett läkarbesök samt operation kostar staten men 6*17 000 = 102 000kr i alla fall. Det borde man få ganska många knäskydd för...
Har man knäskydd idag eller är det samma skit i lumpen?

Är dock helt återställd idag så jag känner mig inte så invalid längre:)

Eva_E
2007-06-15, 07:28
Jag är 4 % invalid jag också. Har en smula nedsatt känsel och styrka i vänster lillfinger, skar av senor, nerver och en massa annat jox i det för några år sedan. Skulle öppna en flaska på jobbet och den sprack...

Inget som stör mig i det dagliga livet. I början missade jag "shift"-tangenten på datorn men det har jag tränat upp.

Och jag kommer väl aldrig att bli nån mästare i marklyft, hur mycket greppträning jag än kör...


Eva

TrasMannen
2007-06-15, 08:14
Men vadå? Om man blir opererad för nånting som inte är orsakad av en olycka. Då får man väl inte ersättning?
Fan, jag har ärr lite varstans på kroppen och ansiktet pg av diverse icke olycksfall.

Rahf
2007-06-15, 09:40
Vad innebär så här blygsam invaliditet i praktiken? Får ni parkera på invaplatser, eller invapension, kanske gratis sjukgymnastik på något rehabcenter?

Inget av dom. Jag fick klara mig själv efter jag hade fått kryckor, sjukgymnasten gav mig några övningar att jobba på och sen var det bara bita ihop för en lång väg tillbaka.

daja
2007-06-15, 10:32
Klassas man som invalid för att korsbandet gått av? Då är ju jag med invalido. Har ni fått ersättning för detta? Jag kan inte sitta i skräddarställning eller sitta på huk länge, alltså inte bajsa i skogen. Undra om man har några årslöner att hämta hem!

frutte
2007-06-15, 12:46
jag är mellan 8-12% invalid beronde på vilket förs. bolag jag frågar.

har inkasserat straxt över 400 000kr på mina skador iom att det var arbetsplatsolycka.

fick även omskola mig då jag ej kunde återgå till dåvarande arbete.
var elektriker då och nu är jag el-konstruktör. med in house kaffemaskin fruktkorg och hela köret! ;)

god invalid dag på er allesammans

Runda Grodan
2007-06-15, 12:52
god invalid dag på er allesammans
God invalid-dag. :)



Själv är jag 7%.

Yes
2007-06-15, 12:52
Men vadå? Om man blir opererad för nånting som inte är orsakad av en olycka. Då får man väl inte ersättning?
Fan, jag har ärr lite varstans på kroppen och ansiktet pg av diverse icke olycksfall.
I sådana fall är det väl sjukförsäkringen som gäller.

Jag fick 8% eller 12% har jag för mig, minns inte riktigt vilket av dem...

Fairing
2007-06-15, 14:31
16% invaliditetsgrad. Stelopererad fotled , lårbensbrott , krossat hälben. Ca. 60cm ärr mellan vänster fot och höft.

Om jag inte tränar så känner jag av skadorna rejält men jag är glad att jag inte vart sittande i rullstol och har livet i behåll

Lexidos
2007-06-15, 15:38
Jag känner mig helt överraskad över att det finns något som invaliditetsgrad, aldrig hört talas om förut.

1986
2007-06-15, 15:40
klämde av ca 1 cm av fingertoppen när jag var 14.. vet inte vad det stod i papprena.. nån som vågar uppskatta graden av invaliditet?

sen har jag minne och tankeförmåga som en sönderrökt hippie, men det orkar jag inte ha med i beräkningarna

daja
2007-06-15, 15:40
Jag känner mig helt överraskad över att det finns något som invaliditetsgrad, aldrig hört talas om förut.

Precis som att man brukar undvika att stirra på såna som ser lite annorlunda ut så kanske ingen vågar ta upp det med dig heller? ;)

Lexidos
2007-06-15, 15:43
Precis som att man brukar undvika att stirra på såna som ser lite annorlunda ut så kanske ingen vågar ta upp det med dig heller? ;)

haha, den var bra :thumbup:

Yes
2007-06-15, 15:52
Jag känner mig helt överraskad över att det finns något som invaliditetsgrad, aldrig hört talas om förut.
Det är ju inget konstigt egentligen. Ska försäkringsbolagen kunna ge ersättning vid sjukdom eller skada måste de ju ha något sätt att konkretisera sjukdomens eller skadans omfattning.

Lexidos
2007-06-15, 15:55
Det är ju inget konstigt egentligen. Ska försäkringsbolagen kunna ge ersättning vid sjukdom eller skada måste de ju ha något sätt att konkretisera sjukdomens eller skadans omfattning.

Nej själva grejen är inte konstigt. Jag hade bara missat det helt då jag inte varit med om någon olycka, that's all.

Rahf
2007-06-15, 18:08
16% invaliditetsgrad. Stelopererad fotled , lårbensbrott , krossat hälben. Ca. 60cm ärr mellan vänster fot och höft.

Om jag inte tränar så känner jag av skadorna rejält men jag är glad att jag inte vart sittande i rullstol och har livet i behåll

60cm är saftigt, stelopererad fotled likaså vad har du lyckats göra då?

Me_Myself
2007-06-15, 19:09
"Vi uppskattar din invaliditet till 4% och bla bla bla"

Någon annan som fått liknande? Diskutera.


Var inte ledsen för det. Jag är uppskattad till 10% och jag mår fina fisken för det mesta.
Man ska nog upp rätt högt för att vara riktigt riktigt sjuk skulle jag tro.

Jorgen
2007-06-15, 19:52
60cm är saftigt, stelopererad fotled likaså vad har du lyckats göra då?

Titanmannen kan inte köra motorcross så bra. *kissass*

Trance
2007-06-15, 19:55
Var inte ledsen för det. Jag är uppskattad till 10% och jag mår fina fisken för det mesta.
Man ska nog upp rätt högt för att vara riktigt riktigt sjuk skulle jag tro.

Handlar mycket om hur doktorn beskriver det och vilket försäkringsbolag man har. De försöker ju alltid komma undan med så lite som möjligt så det kan vara värt att överklaga. Samt ibland kan ju det handla om t.ex. ärr som kan ge upp till 5-6% skada men som inte är direkt fysiskt jobbiga förutom utseendet.

Action
2007-06-15, 20:01
Titanmannen kan inte köra motorcross så bra. *kissass*

motocross om jag får be... *kissass*

Ja det är en farlig sport.. även av den anledningen mitt knä är som det är.

Fairing
2007-06-15, 22:45
60cm är saftigt, stelopererad fotled likaså vad har du lyckats göra då?

Fick gashäng på en Honda 500 Motocross före ett hopp och vart tvungen att hoppa av cykeln.Det var bara en av många sjukhusvistelser under Motocross karriären men den avslutade ochså karriären:D

Rahf
2007-06-15, 23:09
Fick gashäng på en Honda 500 Motocross före ett hopp och vart tvungen att hoppa av cykeln.Det var bara en av många sjukhusvistelser under Motocross karriären men den avslutade ochså karriären:D

Låter icke bra det. Hur funkar det nuförtiden då? Besvärligt i vardagen eller så?

ante
2007-06-15, 23:32
Har knäckt till ena knäet åt "fel" håll under en handbollsmatch så jag ligger också på 4%. Idag har jag dock inga besvär alls av det utan det är det andra knäet som gör ont för tillfället.

Glenno
2007-06-19, 00:03
Vad får man för ersättning rent ekonomiskt av de olika procenten?

Är de baserade på basbeloppet som nu är typ 40'200:- [eller nått sånt] eller är det ett mycket högre belopp?

Skillnaden i kronor mellan, låt säga, 4% och 15%? (ungefär räcker :) )

Mikeman
2007-06-19, 00:22
Jag har 5% invaliditet från en mc-olycka. Bröt både sken och vadben, slet sönder hela sidan på vadmuskeln inkl nerver, bröt loss en bit av övre delen på skenbenet som är i knät, krossade yttre menisken. Fick ta ben från höften och pussla i knät med plattor och skruv. Totalt 42 stygn .

Har inga direkt problem idag, men kan få senare i livet. Har dock tränat upp benet mycket bra efter olyckan så det är säkert inga problem. Men vem vet.

Pierre_C
2007-06-19, 00:35
En vän fick ett ärr på tummen efter operation, nu är han 1% invalid och ca 35.000 kronor rikare.

Litecore
2007-06-19, 01:30
Vad får man för ersättning rent ekonomiskt av de olika procenten?

Är de baserade på basbeloppet som nu är typ 40'200:- [eller nått sånt] eller är det ett mycket högre belopp?

Skillnaden i kronor mellan, låt säga, 4% och 15%? (ungefär räcker :) )
don't do it !

Glenno
2007-06-19, 03:45
don't do it !

Haha! Man kan bli 1% mer invalid varje år så behöver man inte göra annat här i livet :cool:

Timme
2007-06-19, 08:34
Lägg till poll:
Hur mycket invalid är egentligen Rahf?

4%
32% osv..

Närmre 32% än 4 i alla fall med tanke på den beskrivningen.

Rahf: Det där lät ganska hemskt faktiskt.

Timme
2007-06-19, 08:39
Vad får man för ersättning rent ekonomiskt av de olika procenten?

Är de baserade på basbeloppet som nu är typ 40'200:- [eller nått sånt] eller är det ett mycket högre belopp?

Skillnaden i kronor mellan, låt säga, 4% och 15%? (ungefär räcker :) )

gahaha :laugh:

Rahf
2007-06-19, 09:52
15% invaliditet är riktigt jäkla smärtsamt skulle jag tro. Då snackar vi fullständigt kajkade knän, rygg, händer, fötter osv. När jag menar kajkade så menar jag alltså stelopererade, konstant smärtande och värdelösa kroppsdelar.

Så det är knappast värt att skada sig, pengar eller ej (inte menat som ett svar på Glenno).

För övrigt så vägrar jag ha kateter igen, aldrig, icke. Det är något av det värsta jag varit med om.

Fairing
2007-06-19, 13:30
Låter icke bra det. Hur funkar det nuförtiden då? Besvärligt i vardagen eller så?

Jag måste träna och röra på mig mycket för att inte stelna i kroppen. Kan dock inte springa mer än typ 200m .Mycket känslig för kyla samt svårt att gå i ojämn teräng. Värk varje dag under vintertid

Har väldigt svårt att stå hela dagar på ex. mässor och dyl.

Angående ersättning så kan man få från flera oilka försäkringar när det gäller invaliditet och dom olika försäkringsbolagen betalar väldigt olika. Bäst fick jag från min hemförsäkring , bättre en den specialförsäkring jag hade för motocross