handdator

Visa fullständig version : BLyg


stora_starka_jätten
2007-06-14, 15:23
Hur gör en blyg person för att bli mera pratsam?

Frippe_L
2007-06-14, 15:25
super sig full som en god svensk, det brukar hjälpa.

Krampus
2007-06-14, 15:25
Alkohol.

Frida.B
2007-06-14, 15:25
Sätter sig i situationer där man måste snacka. Har med en pratsam polare och försöker hänga på. Övning ger färdighet

Toel
2007-06-14, 15:40
Sätter sig i situationer där man måste snacka. Har med en pratsam polare och försöker hänga på. Övning ger färdighet

Håller med om att övning ger färdighet.

Håller inte med om att det bästa sättet är att hänga på en pratsam polare. Om man är blyg är det lätt att "gömma" sig bakom en sådan person, risken finns att man låter honom/henne sköta snacket, man tar alltså inga egna initiativ.

Det kan vara lättare om man träffar personer som inte redan har en färdig bild av dig som blyg. Prata med "nya" människor de förväntar sig inte något och du behöver inte leva upp till deras förväntningar. Ut på krogen - där får man göra bort sig. Du kan alltid skylla på att du var full. Det skulle jag tro är en bra start.

champion
2007-06-14, 15:46
Tvinga dig in i svåra situationer.
Börja redovisa i skolan ensam
När du sitter i grupp med vänner och dom pratar om något så avbryter du helt och säger något. Så ser du att du inte dör.
Är det på gym gå fram till nån och fråga om hur dena maskin funkar eller nått.
Åk till norrland och gå till en ICA och säg "jag älskar dig" till nån i kassan.
Ha en polare med dig som pressar dig framåt i livet och tvingar dig att öppna munnen.

L-Sami
2007-06-14, 15:51
Man hittar nån väg så att man får ett bättre självförtoende, osäkerhet förknippas ofta med blyghet. Om man blir säkrare och får ett förtroende på sig själv så kommer blygheten också att försvinna. Man ska våga prova på nya saker, det ökar självförtroendet.

mini
2007-06-14, 16:04
Jag tycker inte man ska börja med de svåraste situationerna först. Börja med något litet, som känns lite läskigt men inte omöjligt.
För mig hjälper det att låtsas lite. Spela en roll. Tänk att du är någon annan, någon framåt och öppen. Någon du känner, en känd person, en karaktär i en film eller liknande. Fundera på hur den personen skulle hantera situationen och imitera.

Och öva. Ofta.

Jacksatan
2007-06-14, 16:05
genom att tvinga sig till att ta kontakt och prata i situationer där man normalt skulle hållit käften.
Eller som min gode vän boven skulle sagt "om du tvekar: ******".

L-Sami
2007-06-14, 16:11
Jag tycker inte man ska börja med de svåraste situationerna först. Börja med något litet, som känns lite läskigt men inte omöjligt.
För mig hjälper det att låtsas lite. Spela en roll. Tänk att du är någon annan, någon framåt och öppen. Någon du känner, en känd person, en karaktär i en film eller liknande. Fundera på hur den personen skulle hantera situationen och imitera.

Och öva. Ofta.

Ju svårare situation, desto snabbare blir man av med sin blyghet, men visst man behöver inte ha bråttom alltid.

Modde
2007-06-14, 16:13
Hur gör en blyg person för att bli mera pratsam?

Back-packa ett år i Asien själv, det kommer göra susen kan jag lova.

mini
2007-06-14, 16:16
Ju svårare situation, desto snabbare blir man av med sin blyghet, men visst man behöver inte ha bråttom alltid.

Eller: Ju svårare situation, desto längre tar det innan man vågar alls. Det är en anledning varför KBT inte innebär att kasta in någon med spindelfobi i ett spindelbo, låsa in en klaustrofobisk klient i en liten låda eller sätta en flygrädd i ett loopande propellerplan under första behandlingstillfället.

Frida.B
2007-06-14, 16:19
Sen kan man ju försöka fundera ut varför man är blyg. Är det för att man tänker att folk kommer skratta åt en etc så får man ju försöka tänka om.

L-Sami
2007-06-14, 16:27
Eller: Ju svårare situation, desto längre tar det innan man vågar alls. Det är en anledning varför KBT inte innebär att kasta in någon med spindelfobi i ett spindelbo, låsa in en klaustrofobisk klient i en liten låda eller sätta en flygrädd i ett loopande propellerplan under första behandlingstillfället.

Det kan vara sant, men om man nu lyckas hoppa fallskärm trots att man är höjdrädd så lovar jag att man har vunnit över rädslan. Sen kan man fråga sig också om blyghet är en fobi?

Yankeee
2007-06-14, 16:30
Det kan vara sant, men om man nu lyckas hoppa fallskärm trots att man är höjdrädd så lovar jag att man har vunnit över rädslan. Sen kan man fråga sig också om blyghet är en fobi?

Nyckelord: Om.

L-Sami
2007-06-14, 16:31
Nyckelord: Om.

Yes, men kan man jämföra höjdrädsla med blyghet?

mini
2007-06-14, 16:34
Yes, men kan man jämföra höjdrädsla med blyghet?

Man kanske kan låna angreppssättet om hur man ska bli av med den?
Vad menar du själv att blyghet är?

Yankeee
2007-06-14, 16:37
Yes, men kan man jämföra höjdrädsla med blyghet?

Tja, i båda fallen är du antagligen rädd för något och jag ser inte varför man skulle angripa dem på olika sätt.

L-Sami
2007-06-14, 17:15
Man kanske kan låna angreppssättet om hur man ska bli av med den?
Vad menar du själv att blyghet är?

Det tror jag absolut, men blyghet är en mild typ av rädsla jämfört med en fobi så det är inte nödvändigt för att vara så extrem. Det tar bara längre tid att bli av med sin blyghet om man använder samma typ av angreppsätt som för de som har en fobi. En blyg människa kan prata lite, medan en person som har fobi för att prata vägrar att prata.

kspr
2007-06-14, 17:30
Det tror jag absolut, men blyghet är en mild typ av rädsla jämfört med en fobi så det är inte nödvändigt för att vara så extrem. Det tar bara längre tid att bli av med sin blyghet om man använder samma typ av angreppsätt som för de som har en fobi. En blyg människa kan prata lite, medan en person som har fobi för att prata vägrar att prata.

Njae, jag ser blyghet som en mild form av social fobi, där skillnaden är att fobikern påverkas till sådan grad att denne har svårt att hantera vardagen. Mot social fobi används med gott resultat kognitiv beteendeterapi, varför skulle de tekniker som används där inte kunna underlätta för den blyge? Det borde gå smidigare än för fobikern.

L-Sami
2007-06-14, 18:17
Njae, jag ser blyghet som en mild form av social fobi, där skillnaden är att fobikern påverkas till sådan grad att denne har svårt att hantera vardagen. Mot social fobi används med gott resultat kognitiv beteendeterapi, varför skulle de tekniker som används där inte kunna underlätta för den blyge? Det borde gå smidigare än för fobikern.

KBT är en bra metod för att bota blyghet, däremot så behöver man inte börja på samma nivå som för den som har socialfobi. Den som är blyg kan plötsligt börja snacka bara den vet vad han/hon ska snacka om, för den som har socialfobi måste först ta sig ut till bland människor och våga vara bland människor innan den ens kan öppna munnen. Blyghet är mer osäkerhet än rädsla enligt mig och försvinner i många fall utan att behöva använda KTB. Det räcker med att man får erfarenheter och kunskap under livets gång. Det blir lite svårare för den som har en fobi. Därför är KTB viktigare just för såna som har en fobi.

daja
2007-06-15, 09:14
Sätter sig i situationer där man måste snacka. Har med en pratsam polare och försöker hänga på. Övning ger färdighet

Det är nästan ännu bättre att ha med en ännu blygare kompis så man själv måste starta dialogerna och hålla igång konversationen. Tillsammans med en väldigt pratglad person är det lätt att man blir passiv och lutar sig tillbaka istället.

Diana
2007-06-15, 09:47
De flesta växer ju ur sin blyghet med åldern också det kanske är en tröst. Medans social fobi väl ofta bara blir värre om man inte gör något åt det... Till och med folk som bara har en mild släng av det sistnämnda kan få sina liv så onödigt begränsade. Trådskapare: är det minsta lilla social fobi du har så har du allt att vinna på att, med hjälp, arbeta bort det så tidigt som möjligt :)