handdator

Visa fullständig version : Linfrön och psylliumfrön (King grub)


tidelipop
2007-06-14, 10:50
Jag läste ett inlägg under kosttillskott från King Grub, där du skrev:
"Linfrön är ingen proteinkälla att använda sig av som sådan.

Hela linfrön kan man inte tillgodogöra sig näringen från.

Krossade linfrön skall man inte äta mer än 1-2 matskedar om dagen av, då det bildar cyanid i kroppen."

Min flickvän brukar ta ett par matskedar hela linfrön varje dag, är det dåligt på något sätt eller gäller det bara krossade linfrön? Är det överhuvudtaget bra för nåt?

Sen tar både hon och jag ett par matskedar psylliumfrön varje dag, jag gör det för att det känns bra för tarmen, det sätter fart om man säger så...
Så min fråga är: Är psylliumfrön dåligt på något sätt?

Johan_P
2007-06-14, 11:58
Nej, inte om det inte är ett överskott. Notera att 2 matskedar linfrö är maxintag. Om linfröna inte är krossade bildas ett geleaktigt skickt runt om kring dem i tarmen som ska vara bra för magen.

King Grub
2007-06-14, 13:54
http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=15528&epslanguage=SV

Psylliumfrö ger inga sådana negativa bieffekter.

marst060
2007-06-14, 14:00
Psylliumfrön! Guds gåva till oss med lite bångstyrig mage. Efter ett par dagar med psylliumfrön ser jag ut ungefär som grubs avatar.

Handcuff
2007-06-14, 15:44
Psylliumfrön! Guds gåva till oss med lite bångstyrig mage. Efter ett par dagar med psylliumfrön ser jag ut ungefär som grubs avatar.

Och det är positivt :confused:

marst060
2007-06-14, 16:01
Och det är positivt :confused:

Mycket.

Handcuff
2007-06-14, 16:10
Mycket.

Ja alla har vi olika uppfattningar om vad lycka innebär...:Virro

Eddie Vedder
2007-06-15, 11:12
Mycket.

Jag håller med dig, har själv stora problem med regelbundenhet på toaletten och psylliumfrön kan hjälpa till bra ibland. Effekt á la Grubs avatar slipper jag dock tack och lov.:D

Dessutom är psylliumfrön bra att ha i när jag kokar gröt, ris etc. det sväller upp och blir betydligt mer och jag håller mig mättare. Psylliumgröten är lite av en klassiker här på kolo sen Brooklyn införde den.:thumbup:

kahn
2007-06-15, 12:50
Jag håller med dig, har själv stora problem med regelbundenhet på toaletten och psylliumfrön kan hjälpa till bra ibland. Effekt á la Grubs avatar slipper jag dock tack och lov.:D

Dessutom är psylliumfrön bra att ha i när jag kokar gröt, ris etc. det sväller upp och blir betydligt mer och jag håller mig mättare. Psylliumgröten är lite av en klassiker här på kolo sen Brooklyn införde den.:thumbup:

Kanske lite väl OT, men hur kombinerar man ris och psyllumfrön?
Aldrig hört om den kombom förut, låter intressant!

King Grub
2007-06-15, 13:32
Kanske lite väl OT, men hur kombinerar man ris och psyllumfrön?!

Blanda? ;)

jwzrd
2007-06-15, 13:36
Blanda? ;)

Det måste finnas ett svårare, mer komplext sätt att lösa det på. Har du några bra diagram? Kanske lite förstoppad engelska i kombination med referenser till mer förstoppad engelska? Det skulle underlätta :/

King Grub
2007-06-15, 14:06
Det skulle underlätta :/

Sant.

To determine whether there was any advantage to taking a soluble fiber supplement separate from food, as opposed to incorporated into a food, we used psyllium as a model, either taken in water just before a flaked bran cereal test meal, sprinkled on top of the cereal, or actually incorporated into the flake. In normal subjects, psyllium reduced the glycemic response when sprinkled onto or incorporated into the cereal, but not when taken before the cereal. Varying the amount of psyllium incorporated into the cereal from 0 to 20% resulted in a linear dose-dependent reduction of the glycemic index (GI) (GI = 101 -2.2 x % psyllium; r = 0.950; p less than 0.002). In subjects with diabetes, the blood-glucose-lowering effect of the psyllium flake cereal was similar to that in normal subjects. Mixing psyllium with the cereal or incorporating it into the cereal reduced the rate of digestion of bran flakes in vitro but was not associated with increased breath hydrogen levels in vivo as an index of rapid colonic fermentation. The bran flakes with psyllium incorporated was rated as no less palatable than the bran flakes cereal alone, and significantly more palatable (p less than 0.05) than taking psyllium in water before the cereal or sprinkling psyllium onto the cereal. These studies confirm earlier reports that viscous fibers must be intimately mixed with the food to have the effect of reducing blood glucose responses, and that the mechanism of action relates to a reduced rate of digestion rather than carbohydrate malabsorption.

Effect of method of administration of psyllium on glycemic response and carbohydrate digestibility. Journal of the American College of Nutrition, Vol 10, Issue 4 364-371.

BigForre
2007-06-15, 14:25
Jwzrd och Grub: Haha!! :bow:

jwzrd
2007-06-15, 14:32
Sant.

Blort. Blort. Blort. Blort. Blort. Blort. Blort. Blort. Blort. Blort. Blort. Words n stuff. Blort. Blort. Blort. Blort. Blort. Blort. Blah. Blah-blah blah. Blort. Blort. Blah. Hubba hubba, zoot zoot.

Effect of method of administration of psyllium on glycemic response and carbohydrate digestibility. Journal of the American College of Nutrition, Vol 10, Issue 4 364-371.

Gagahahahagagha :D

Johan_P
2007-06-15, 14:40
Missförstod King Grub jwzrd's ironiska glimt i ögat tro? :D

King Grub
2007-06-15, 14:46
Hur dum tror du jag är? http://bestsmileys.com/freak/5.gif

kahn
2007-06-15, 19:46
Blanda? ;)

:) Så långt var jag faktiskt, tro det eller ej, med.
Tänkte främst på hur de gelebildande egenskaperna påverkar riset. Om man tänker på vilken effekt de har på gröt har jag lite svårt att föreställa mig vad de skulle göra i ris. Bode väl bli som en geleig, grynig massa snarare än som vanligt ris?

Eddie Vedder
2007-06-15, 19:51
Om man tänker på vilken effekt de har på gröt har jag lite svårt att föreställa mig vad de skulle göra i ris. Bode väl bli som en geleig, grynig massa snarare än som vanligt ris?

Ja precis så blir det oxå, det ser jag själv inga problem med. Aldrig hört talas om klibbigt ris?;)

Nejmen allvarligt, jag tycker det är bra. Det blir mer som sagt och jag känner mig mätt. Dessutom är jag "lite" udda när det gäller mat.:D

machine gun
2007-06-15, 19:56
Nejmen allvarligt, jag tycker det är bra. Det blir mer som sagt och jag känner mig mätt.

Varför inte bara äta mer istället?

Ok om man deffar eller använder fröna pga magproblem, men som högenergiförbrukare kan jag inte förstå varför man väljer att göra maten mindre energität.

Eddie Vedder
2007-06-15, 19:57
men som högenergiförbrukare kan jag inte förstå varför man väljer att göra maten mindre energität.

Nej det kan inte jag heller, men jag faller väldigt sällan inom kategorin "Högenergiförbrukare".

machine gun
2007-06-15, 19:58
Nej det kan inte jag heller, men jag faller väldigt sällan inom kategorin "Högenergiförbrukare".

Jo, det gör du.

kahn
2007-06-15, 20:48
Ja precis så blir det oxå, det ser jag själv inga problem med. Aldrig hört talas om klibbigt ris?;)

Nejmen allvarligt, jag tycker det är bra. Det blir mer som sagt och jag känner mig mätt. Dessutom är jag "lite" udda när det gäller mat.:D

I see, I see.

Hur mycket extra vatten har du i när du kokar riset med psyllum? Och hur mycket frön?

I kväll blir det lite experimenterande i köket alltså :hbang: :thumbup:

Eddie Vedder
2007-06-15, 21:06
I see, I see.

Hur mycket extra vatten har du i när du kokar riset med psyllum? Och hur mycket frön?

I kväll blir det lite experimenterande i köket alltså :hbang: :thumbup:

Jag tillsätter under tiden, lite extra och ser om det suger åt sig, tillsätter lite mer, kollar om jag är nöjd med konsistensen lr ej o.s.v. Med gröt kan du utan problem ha över en halvliter vatten på 2dl havregryn om du har exempelvis 1.5msk psylliumfrön, tänk bara på att ju mer vatten desto mer "slemgröt" så oavsett om det är möjligt att ha väldigt mycket extra vatten så kan det ju vara trevligt med en hyfsad konsistens ändå.;)