handdator

Visa fullständig version : Motivationen sviker


hereigo
2007-06-14, 09:37
Hur peppar ni er att gå till gymmet?
Har svårt för att ta mig själv i kragen för att komma till mitt gym, har ofta funderat på om det kan vara för att jag tränar ensam, men samtidigt så är det just det jag vill göra, träna ensam för att kunna koncentrera mig på träningen i lugn och ro.
Har ni några bra motivations tips?!!

Nimille
2007-06-14, 09:45
Gör det till en rutin, det är inte svårare än att gå de dagar du planerat.
Sen när man väl är där brukar det släppa efter en redig uppvärmning :thumbup:
Har märkt att uppvärmningen är minst lika mycket för psyket som för den fysiska delen..

rememberence
2007-06-14, 09:46
Tänk på hur jävla stor eller stark du kommer bli av att gå ner och träna.

mela
2007-06-14, 09:49
Vart i Göteborg tränar du?
Det kan vara bra att ha någon som gnäller på en om man inte tränar, eller att ha någon att tävla med, som man vill uppnå bättre resultat än.

champion
2007-06-14, 09:50
Hur peppar ni er att gå till gymmet?
Har svårt för att ta mig själv i kragen för att komma till mitt gym, har ofta funderat på om det kan vara för att jag tränar ensam, men samtidigt så är det just det jag vill göra, träna ensam för att kunna koncentrera mig på träningen i lugn och ro.
Har ni några bra motivations tips?!!


Du kanske har lessnat på övningarna på gymet, dax att byta?
Jag brukar lyssna på skön musik så blir jag taggad eller ser på en film med arnold eller nått i den stilen.
Gå till spegeln å spänn dig lite och skrik lite så kommer du nog vilja piska musklerna mer *flex*

mini
2007-06-14, 09:54
Om det är en tillfällig svacka är det disciplin som är svaret. Du går dit som planerar, tränar som planerat, går hem, gör om vid nästa tillfälle. Ändra gärna i träningsschemat. Kör helkroppspass, koncentrera dig på ben, kör push/pull-split, börja med plyoövningar, kör högreps och nanokort vila några veckor eller vad du nu kan tänkas hitta på. Variation!

Är det att du generellt tycker att det är tråkigt att träna kanske du ska byta sport, åtminstone ett tag. Alla måste inte träna på gym.

petersson
2007-06-14, 09:54
Har alltid uppsatta vikter jag ska klara, är alltid motiverad til att göra det också.

Modde
2007-06-14, 10:07
Jag har själv varit i en svacka ett tag nu, har dock inte varit motivationen som svikit utan annat.

Ett sett att få tillbaka förlorad motivering kan vara att släppa gymmandet helt en tid och gör något annat. Dock inte slappa framför teven för det kommer bara göra dig deprimerad och mindre motiverad till att göra någonting.

För mig funkar det inte att släpa sig till träningen utan att vara motiverad, gör man det för länge finns det än risk att man tröttnar helt.

Jishuku
2007-06-14, 10:11
Ja, jag har tröttnat helt just nu. Känns inte som att fysiken betyder så enormt mycket längre. Just nu siktar jag bara på att njuta av värmen.
Lär nog ta upp träningen igen senast till hösten i vilket fall somhelst, har inget bättre för mig när kylan tränger på.

tp_88
2007-06-14, 10:11
Varför träna om du inte tycker det är roligt? :confused:

Slartibartfast
2007-06-14, 10:30
Varför träna om du inte tycker det är roligt? :confused:

Man kanske gillar resultaten man får?

Kanske?

tp_88
2007-06-14, 10:34
Man kanske gillar resultaten man får? Kanske?
Inte tillräckligt mycket om man inte orkar träna?

GymTT
2007-06-14, 10:38
Lever mig in i allt, allt i ett. Allt går hand i hand.
Ett pass utan slit är inget pass. När jag går dit ska jag vara bäst.

Deceiver85
2007-06-14, 13:04
Rätt musik och mat brukar vara motiverande nog, men skulle jag vara omotiverad när jag kommer till gymmet så tar jag tillfället i akt att pröva ut nya övningar, upplägg etc

MilkmaN
2007-06-14, 13:11
Det är ett jobb, jag tränar för att förbättra min fysik och prestationsnivå. Tränar jag inte får jag sämre prestationsnivå, det är alltid nästan alltid motivation nog för mig.

I tyngre perioder känner man sig dock oerhört omotiverad ibland, det gäller att ta sig igenom de perioderna också. Musik, prata om träning, läsa om träning, tänka på hur man ska prestera osv är saker jag kan ta till för att bli peppad till passet. Fungerar det inte får man gå dit ändå, sjukt nog så gör jag ofta mina bättre resultat när jag är seg och slö innan ett pass.

sissa
2007-06-14, 13:17
Hur peppar ni er att gå till gymmet?
Har svårt för att ta mig själv i kragen för att komma till mitt gym, har ofta funderat på om det kan vara för att jag tränar ensam, men samtidigt så är det just det jag vill göra, träna ensam för att kunna koncentrera mig på träningen i lugn och ro.
Har ni några bra motivations tips?!!

hur känner du när du väl är där då?

jag varken känner eller känner för att dra iväg oftast, men jag känner mig typ programmerad att göra det, det går på rutin nu. sen så är det kul att träna är jag väl är där 9 av 10 ggr , så jag bryr mig inte så mkt om ifall jag inte är sugen innan jag ska iväg.

Fjod0r
2007-06-14, 13:20
Träning för mig är inte ett resultat av motivation. Det är sällan jag känner mig motiverad. För mig handlar det om disciplin. Jag vet att jag mår bra när jag gör det, jag vet att jag kommer må bra av att ha gjort det.

Deceiver85
2007-06-14, 13:23
Att du vet att du mår bra när du gör det, låter som motivation i mina öron...

Yes
2007-06-14, 13:27
För mig brukar dålig motivation ofta innebära att jag behöver lägga in extra vila.

Sen kan det också vara att just den dagen känner jag mer för att slappa. Då brukar motivationen komma när jag kliver in på gymet.

För "peppning" behöver jag bara fråga mig själv vad jag vill...

Slartibartfast
2007-06-14, 13:32
Börja kör rejäl lågvolym:

Dag 1
Knäböj 3x8
SLDL 2x8
Vader 3x10

Dag 2
Bänk 3x8
stångrodd 3x8
frenchpress 2x8
stångcurl 2x8

Passen tar en 25-30 minuter.

Yes
2007-06-14, 13:42
Träning för mig är inte ett resultat av motivation. Det är sällan jag känner mig motiverad. För mig handlar det om disciplin. Jag vet att jag mår bra när jag gör det, jag vet att jag kommer må bra av att ha gjort det.
För mig är det precis tvärtom. Jag saknar helt disciplin, men vilja och motivation finns i överflöd.

L-Sami
2007-06-14, 13:44
You gotta love training, annars kan det vara lite svårt.

tröskel
2007-06-14, 14:09
Jag har själv varit i en svacka ett tag nu

haha... ett tag.

Diana
2007-06-14, 14:48
Rätt musik och mat brukar vara motiverande nog, men skulle jag vara omotiverad när jag kommer till gymmet så tar jag tillfället i akt att pröva ut nya övningar, upplägg etc

Jao, så jävlars viktigt...
Musiken kan verkligen göra allt

Saker som alltid hjälper för mej är att ändra om i schemat eller bara köra 'roliga' övningar ett tag (läs: typen av övningar som mättar viktkåtheten opti :naughty: :D ). Eller, if all else fails: ta en vilovecka och sikta på skön löpning eller bara allmänt dega sej.

Andra smarta små drag är väl också att visualisera sina mål ofta, spänna sej innan passet (?:D), köpa nya träningskläder, se till att få i sej mer käk etc...

Johan_P
2007-06-14, 14:54
Jao, så jävlars viktigt...
Musiken kan verkligen göra allt.

Ja.