handdator

Visa fullständig version : Hur långt tid för förbränningen ...


Sir Klabbe
2007-06-14, 06:44
... att bli normal igen efter en lång viktnedgång.

Har ju hört talas om att förbränningen försämras efter en lång diet och jag undrar hur snabbt den kommer tillbaka, hur sakta ska man börja äta igen?

King Grub
2007-06-14, 06:50
Ämnesomsättning börjar omedelbart uppregleras vid återgång till normalt ätande. Exakt hur långt tid i dagar det innan fullständig normalisering är individuellt och beror på status och hur viktnedgången gestaltat sig med underskottets storlek och fördelningen av kroppsmassa som förlorats. Men återställningen påbörjas omgående när man återgår till en normal kost.

Sir Klabbe
2007-06-14, 06:55
Ämnesomsättning börjar omedelbart uppregleras vid återgång till normalt ätande. Exakt hur långt tid i dagar det innan fullständig normalisering är individuellt och beror på status och hur viktnedgången gestaltat sig med underskottets storlek och fördelningen av kroppsmassa som förlorats. Men återställningen påbörjas omgående när man återgår till en normal kost.

Tack, kommer jag gå upp ett par kilo i fettvikt om jag äter normalt?

Känns som så just nu, har en brorsa, som är runt 14 år och hälften så stor som mig och äter dubbelt så mycket som mig, men ändå så blir jag fetare ... hur går det till?

King Grub
2007-06-14, 06:58
1. Ju mer fett man gått ner, desto mer kommer en viktuppgång att utgöras av fettvikt.

2. Han rör sig mer och/eller han har en bättre RMR än du + befinner sig i en ålder då hans metabolism är som en masugn.

Sir Klabbe
2007-06-14, 07:00
1. Ju mer fett man gått ner, desto mer kommer en viktuppgång att utgöras av fettvikt.

2. Han rör sig mer och/eller han har en bättre RMR än du + befinner sig i en ålder då hans metabolism är som en masugn.

1. Wdf, går det inte att ändra på det? ... Du har själv skrivit att du var fet när du gick i åttan, och ändå är du ju smal nu ...?

King Grub
2007-06-14, 07:01
Förlorar du fettvikt, kommer viktuppgången efter återgång till normalt ätande att bestå av fettvikt, tills ursprungsläget är nått. Förlorar du muskelmassa, kommer viktuppgången att bestå av mest muskelmassa.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=96096

Sir Klabbe
2007-06-14, 07:06
Förlorar du fettvikt, kommer viktuppgången efter återgång till normalt ätande att bestå av fettvikt, tills ursprungsläget är nått. Förlorar du muskelmassa, kommer viktuppgången att bestå av mest muskelmassa.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=96096

1. Går jag upp i vikt även om jag ligger på normalt ätande?

2. Går det att ändra med strikt kosthållning och tung styrketräning+massa cardio?

King Grub
2007-06-14, 07:09
1. Du går upp i vikt av ett energiöverskott. Har du sänkt din energiförbrukning eller just deffat/bantat med ett energiunderskott, innebär "normalt" ätande ett överskott och kommer att innebära viktuppgång.

2. Nej. Men om aktivitet och "strikt kosthållning" innebär energiunderskott sker givetvis ingen viktuppgång (och metabolismen normaliseras inte).

Läs tråden jag länkade till och länkarna i den.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entrez?Db=pubmed&Cmd=ShowDetailView&TermToSearch=9062520&ordinalpos=6&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsP anel.Pubmed_RVDocSum

http://ajpendo.physiology.org/cgi/content/abstract/291/1/E23

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entrez?Db=pubmed&Cmd=ShowDetailView&TermToSearch=8696417&ordinalpos=7&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsP anel.Pubmed_RVDocSum

Sir Klabbe
2007-06-14, 07:14
1. Du går upp i vikt av ett energiöverskott. Har du sänkt din energiförbrukning eller just deffat/bantat med ett energiunderskott, innebär "normalt" ätande ett överskott och kommer att innebära viktuppgång.

2. Nej. Men om aktivitet och "strikt kosthållning" innebär energiunderskott sker givetvis ingen viktuppgång (och metabolismen normaliseras inte).

Läs tråden jag länkade till och länkarna i den.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entrez?Db=pubmed&Cmd=ShowDetailView&TermToSearch=9062520&ordinalpos=6&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsP anel.Pubmed_RVDocSum

http://ajpendo.physiology.org/cgi/content/abstract/291/1/E23

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entrez?Db=pubmed&Cmd=ShowDetailView&TermToSearch=8696417&ordinalpos=7&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsP anel.Pubmed_RVDocSum

Gjorde det, men fick inte svar på det här ... är inte överätande när man överskrider sin förbrukning? Och inte vad man äter jämfört med tidigare?

Aja, får hoppas på att mina gener är OK, sen får jag väl skaffa cancer så att jag får äta cellgifter och utrota dessa parasiter i min kropp. *mini*

"We are at war on terror"

King Grub
2007-06-14, 07:16
... är inte överätande när man överskrider sin förbrukning?

Ja, och återgång till "normalt" ätande efter kalorirestriktion med sänkt ämnesomsättning som följt innebär överätande (överskrider sin kaloriförbrukning) med viktuppgång och normaliserande av kroppsvikt och metabolism som följd. Har man förlorat mest fettvikt under viktnedgången, kommer viktuppgången efter återgång till normalt ätande att bestå till större del av fettvikt, tills ursprungsläget är nått. Har man mest förlorat muskelmassa, kommer viktuppgången att bestå av mest muskelmassa.

Torwald
2007-06-14, 07:17
Jag är också lite förvirrad. Säg att du väger 90kg med hög %bf. Så går du ner till 70kg med säg 10%bf. Om du sedan lägger om din träning för att bygga mer muskler och ligger på ett överskott som hade varit ett +-0intag för någon som väger 74kg, kommer du att öka dessa 4kg framför allt bara för att du var fet tidigare?

Sir Klabbe
2007-06-14, 07:18
Jag är också lite förvirrad. Säg att du väger 90kg med hög %bf. Så går du ner till 70kg med säg 10%bf. Om du sedan lägger om din träning för att bygga mer muskler och ligger på ett överskott som hade varit ett +-0intag för någon som väger 74kg, kommer du att öka dessa 4kg framför allt bara för att du var fet tidigare?

Ha, att du tog upp just min vikt ...

Sir Klabbe
2007-06-14, 07:19
Ja, och återgång till "normalt" ätande efter kalorirestriktion med sänkt ämnesomsättning som följt innebär överätande (överskrider sin kaloriförbrukning) med viktuppgång och normaliserande av kroppsvikt och metabolism som följd. Har man förlorat mest fettvikt under viktnedgången, kommer viktuppgången efter återgång till normalt ätande att bestå till större del av fettvikt, tills ursprungsläget är nått. Har man mest förlorat muskelmassa, kommer viktuppgången att bestå av mest muskelmassa.

Dåså, jag ska öka med maten sakta ...

Finns det något man kan göra för att öka förbränningen totalt?

Typ försämra konditionen, eftersom pulsen förbränner, man har ju högre puls när man har sugig kondition ...

Torwald
2007-06-14, 07:21
Skrev lite fel i mitt inlägg, men det går inte att ändra nu. Slutet ska förstås vara: "kommer du att öka dessa 4kg framför allt i fett bara för att du var fet tidigare?"

King Grub
2007-06-14, 07:34
Skrev lite fel i mitt inlägg, men det går inte att ändra nu. Slutet ska förstås vara: "kommer du att öka dessa 4kg framför allt i fett bara för att du var fet tidigare?"

Svar ja. Ju fetare man varit innan viktnedgång, desto större mängd fettvikt kommer viktökningen att bestå av vid en viktuppgång efter avslutad diet.

Evidence is presented here suggesting that (i) human variability in the pattern of lean and fat tissue deposition during weight recovery is to a large extent determined by individual variations in the control of energy-partitioning, for which the initial % body fat is the most important predictor.

Int J Obes Relat Metab Disord. 1996 May;20(5):393-405.

King Grub
2007-06-14, 07:35
Finns det något man kan göra för att öka förbränningen totalt?

Typ försämra konditionen, eftersom pulsen förbränner, man har ju högre puls när man har sugig kondition ...

Du tror att din energiförbrukning förbättras om du inte är aktiv?

Torwald
2007-06-14, 07:37
Haha men ååh nu blir jag deprimerad! Jag kommer få ett hårt liv. I dubbel bemärkelse, hoppas jag.

King Grub
2007-06-14, 07:41
Sir Klabbe: du fick ett bra svar här för någon dag sedan:

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=2353107&postcount=14

Seriöst. Du verkar grubbla lite väl mycket över detaljer. :) Träna hårt, ät bra, så löser sig det mesta åtminstone någorlunda.

Att äta sig fet är aldrig bra och medför i princip permanenta problem. Oftast inte oövervinnerliga sådana, men någon som varit rejält överviktig, kommer att få finna sig i att behöva ha mer kontroll över sin kost och aktivitet än en person som aldrig varit det och som har gynnsamma gener.

Sir Klabbe
2007-06-14, 09:12
Sir Klabbe: du fick ett bra svar här för någon dag sedan:

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=2353107&postcount=14

Seriöst. Du verkar grubbla lite väl mycket över detaljer. :) Träna hårt, ät bra, så löser sig det mesta åtminstone någorlunda.

Att äta sig fet är aldrig bra och medför i princip permanenta problem. Oftast inte oövervinnerliga sådana, men någon som varit rejält överviktig, kommer att få finna sig i att behöva ha mer kontroll över sin kost och aktivitet än en person som aldrig varit det och som har gynnsamma gener.

Jo ...

Fast vill bara veta om det är värdelöst att dra ner i vikt ... om jag kommer få upp allt igen, men jag ska lyda era råd. Träna hårt, ät bra.

Jag menade inte att man skulle vara mindre aktiv, bara försämra konditionen.

2 mil gång om dagen - aktiv men ingen kondition.

King Grub
2007-06-14, 09:38
Konditionsnivån påverkar inte RMR. I övrigt finns bara nackdelar med dålig kondition.

Sir Klabbe
2007-06-14, 09:42
Konditionsnivån påverkar inte RMR. I övrigt finns bara nackdelar med dålig kondition.

Du har ingen lust att berätta vad RMR betyder?

King Grub
2007-06-14, 09:51
Det tråden handlar om, viloomsättningen. Resting Metabolic Rate.

Hur bra kondition och syreupptagningsförmåga man har påverkar inte energiförbrukningen över dygnet i vila.

The lack of a relationship between VO2max and 24-h EE under the sedentary conditions of this study suggests that the major effects of physical activity on total daily EE and fat oxidation may occur during and relatively quickly after an exercise bout. Further, these data also suggest that cessation of regular exercise will likely be associated with a high risk of positive fat balance and weight gain.

Med Sci Sports Exerc. 2000 Apr;32(4):805-11. Effects of aerobic fitness on fat oxidation and body fatness.

In addition, the relationship between resting metabolic rate and both FFM and VO2max was evaluated using data from 214 weight-stable subjects analyzed retrospectively. The results were identical with the results obtained from the 78 subjects in that VO2max did not have effects independent of FFM on energy expenditure. We conclude that aerobic fitness does not have a direct effect on energy expenditure.

Am J Physiol. 1992 Jul;263(1 Pt 1):E121-8.