handdator

Visa fullständig version : MMA fighters & kostillskott


_Erik_
2007-06-13, 23:05
Är sånna saker ochså bra för MMA fighters? Tito Ortiz tar visst produkter och andra verkar ochså göra det. Är kostillskott mer en bara för att bygga up muskler? Som att för att förbättra prestation vid slagsmål ochså?

MilkmaN
2007-06-13, 23:36
Är sånna saker ochså bra för MMA fighters? Tito Ortiz tar visst produkter och andra verkar ochså göra det. Är kostillskott mer en bara för att bygga up muskler? Som att för att förbättra prestation vid slagsmål ochså?

Det är väl framför allt till för att öka prestationsförmågan? Då kan man ta ut sig mer och få en högre nivå av superkompensation.

Whistler
2007-06-14, 00:47
Många fighters jag träffat, tränat med och sett dokumentärer om har generellt sett haft ganska dålig koll på kost och kosttillskott, framför allt när man ser till vilken nivå de tränar på.

Man kan väl dela in kosttillskott i tre grupper:

1) Mat-ersättare: Proteiner, kolhydrater och fettillskott i olika former och med allsköns målande reklam. Går i princip lika bra med vanlig mat, men det blir lätt jobbigt att laga. För kampsportare är återhämtningen viktigast, eftersom man kör många pass i veckan och behöver all energi man kan få. Kolhydrater är det som främst behöver tillföras. Snabba sådana under och efter passen. Maltodextrin är att föredra, annars Vitargo om man känner att man har för mycket pengar i plånboken.

2) Prestationshöjare: Kreatin, B-Alanin etc. Mjölksyrahämmande och styrkeökande. Good shit för alla som tränar egentligen, men svårt att hitta rätt. Kreatin och koffein är väl de mest beprövade och vetenskapligt mest tillförlitliga.

3) Placebo: Det som låter för bra för att vara sant är oftast det. "Gain muscle mass and lose fat (and add six inches to your manhood)" liksom... Bullshit, bara värdelöst att lägga pengarna på. L-Glutamin, Retibol etc. Undvik!

Kategori 3 är givetvis gränsöverskridande till 1 och 2.

(Jag reserverar mig för att allt jag skrivit kan vara skitsnack)