handdator

Visa fullständig version : Norrlandish


Maharadja
2007-06-13, 22:12
Norrlandish

--------------------------------------------------------------------------

Kanske dags att dra fram en journal nu! Jobbar nu i fjällen men kommer uppdatera då och då under sommaren hur träningen går. Denna sommar är meant to be HARD WORK Bilder kommer om nån vecka...

Maharadja aka Mia
Årgång: 83:a
Längd: 164
Vikt: 50-52
Kroppstyp: Liten och nätt, hyfsad form året om


Träningsbakgrund:
Handbollstjej från början, slutade efter ca 10 år efter svår korsbandsskada i knäet. Vägrade erkänna skadan och försökte träna igen precis som vanligt, men fick acceptera att handbollskarriären var över eftersom skaderisken var överhängande hela tiden. Surade i ett år och vägrade träna, men sen började jag träna spinning och lätt löpning! Efter envis rehabiliteringsträning under ett helt år kunde jag träna normalt igen och sedan förra året har jag sakta ökat belastningen.

Mål:
Mitt största mål är att hålla hälsan i form och ständigt hålla motivationen igång med att utvidga träningsformerna och testa gränserna. Multisport lockar i framtiden! Men rent allmänt vill jag ha "bikini"-form året om, hålla mig pigg och börja med långdistans denna sommar. Vill lära känna kroppens signaler tydligare för att anpassa träningen ännu bättre.

Träning:
Spinning, terränglöpning, vanlig asfaltlöpning, intervallträning,promenader, pilates, lätta hantlar, balansövningar, armhävningar och situps...Tyvärr ingen styrketräning på gym överhuvudtaget!!

Träningsupplägg:
Är väldigt spontan och hatar rutiner så jag pallar inte strikta scheman, utan tränar exakt vad jag är sugen på och vilka tider som helst, morgon som kväll/natt. (Kaos-träning?!)

Tränar veckovis minst 4-5 konditionspass.
(Tex. spinning 1 timme med 75-80% av maxpuls eller 1,5 timmes löpning på ca 65-70 %) Samt långsamma, statiska pilatesövningar varannan dag för att stärka och forma musklerna. Känner jag mig trött i kroppen tar jag ett break för att hämta ny energi, lärt mig att trägen vinner.

Positivt: Har bra psyke och kan tvinga mig till det mesta även om jag egentligen inte orkar, tävlingsinstinkten är enorm!

Negativt: Så otålig. Ibland är träningsmotivationen större än vad kroppen klarar av med tanke på tidigare skador, blir lätt fartblind och glömmer skaderisken. Behöver bli starkare, så gym kanske blir illa tvunget!

Kost:
Äter mest ren och kall mat, speciellt nu på sommaren. Mycket frukt & grönt, bönor, sallader, äggvita, mager kött (vilt och kyckling) , wok, grönt te, mörk choklad m.m. Är tyvärr laktosintolerant och reagerar även mot viss gluten. Älskar varierad kost med nya recept varje vecka. Äter väldigt små portioner, men desto fler, ca 8 ggr per dag. Äter i övrigt alltid vad jag är sugen på, i lagom mängd. Konditionsträningen gör att jag får kämpa lite för att inte rasa i vikt, väger jag under 50 ser jag till att äta mer!


kommer uppdatera journalen allt eftersom!

Maharadja
2007-07-12, 21:59
Nu... en månad senare börjar träningsformen bli mer stabilare.
Haft lite halvjobbiga arbetstider till på kvällen så det har även blivit nattträning vilket är påfrestande för sömnen och dygnrytm.

Har iallafall hållt ca 4-6 pass i veckan...däribland långdistanslöpning på E10-asfalt mot Narvik och mjukare underlag längs Rallarvägen tur o retur abisko-björkliden. Känner att jag e nybörjare än och att jag verkligen måste kämpa för att orka. Men framåt går det. Nådde mitt mål på att klara 25 km första veckan i fjällen. Mer mål behövs.

Förra veckan var dock extremt tuff med sjuka väderskiftningar..ena dagen tokhett tränande utan vatten mitt i ingenstans och nästa regn/blåst så man drog på sig förkylning och hosta. Har dock varvat cardion med Banverkets old fashion gym...de rutinerade har fått hjälpa mig me dessa eländiga maskiner och vikter ;)

And so and so.. Nästa gång jag skriver här ska jag ha tagit minst 2fjälltoppar,dubblat gymresultaten o fått upp hastigheten på samma träningssträckor sen tidigare..!

NiklasAhlqvist
2007-07-12, 22:46
Kanske lägga upp bilder på dagsformen också? Kämpa på:D

Maharadja
2007-07-13, 16:14
Yees..självklart ska ja ta me kameran denna gång dårå o hoppas på bra bilder haha. :)

NiklasAhlqvist
2007-07-13, 16:29
Yees..självklart ska ja ta me kameran denna gång dårå o hoppas på bra bilder haha. :)

Det är så det ska låta:thumbup:

Maharadja
2008-03-18, 02:15
UPPDATERING (eh...nästan 1 år senare..bättre sent än aldrig)

Träningsåret har gått toppen och självklart mest fokuserat på konditionsträning. Under vinterhalvåret har det varit ca 4-5 pass per vecka. Vädret och det varïerande arbetsschemat har fått styra träningen ganska mycket tyvärr.

En vanlig träningsvecka på ett ungefär( Passen varierar mellan dagarna, ibland med andra upplägg)

Måndag: Spinningpass högpuls 45-60 min samt 30 min intervall-träning

Tis:Låååångpromenad, 25 km skating på skidorna lågintensiv samt
30-min pilates/situps

Onsdag: Spinning 45 min, 30 min snabb löpning samt pilates/situps

Torsdag:INGET...Ledigt för tusan ;) Eller passar på att följa me nån gymnisse för att träna armar lite . Ingen seriös träning alls.

Fredag: skating, 10 km lågintensiv, 6 km högintensiv

Lördag:Inget speciellt. Ev promenad.

Söndag: Aningen bakis och/eller ett medelintensivt löppass 1 timme för att fixa formen för nästa vecka igen ;)


Läget nu:Grundkonditionen säkrad, hoppas på att öka uthålligheten allt eftersom sommaren närmar sig för ha god fysik till att tex ställa upp i bergslopp/långa vandringar/en o annan mara. Kommer även ta itu me klättringen ganska snart! Har hållit mig fri från alla slags influenser och skador sedan somras eftersom jag nu varit petnoga med att hålla gränserna på vad kroppen tål och inte tål.

Ska börja klottra ner träningspassen här, för att skaffa mig ytterligare koll på den exakta träningen. Har en tendens att glömma lätt och slarva bort den/de riktiga träningsloggarna hemma.