handdator

Visa fullständig version : Måla snyggt utan maskeringstejp


Juliette
2007-06-13, 22:01
Ska måla en vägg i en färg (typ som en fondvägg) , men vill inte kladda ner väggen brevid med färg. Så hur gör man smartast i hörnet? Jag vill inte tejpa med maskeringstejp heller, för att jag är rädd att tapeten på den andra väggen ska gå sönder.

Sen skulle jag dessutom behöva måla taket, men inte resten av väggarna, är det överhuvudtaget möjligt att lyckas måla taket utan att få färg på tapeterna?

Nån som är duktig på att måla som vet, eller har tips?

Tuniz
2007-06-13, 22:47
något jag använder när jag målar väggar / lister utan maskeringstejp är en spackel. Funkar perfekt vid vägg/list. Var bara försiktig så du inte gör hål i tapeten med spackeln. Kanterna brukar vara rätt vassa.

När det kommer till takmålning får man vara väldigt försiktig om man inte ska ha ha vita prickar överallt. Börja måla runtom rummet längst med väggarna (spackel funkar här med) och runtom takbelysningen /kontakten med pensel . När detta är gjort så ska du börja rolla. Glöm bara inte att tvätta av den nya rollen i vatten grundligt för att undvika "hårstrån" från rollern.
Tänk bara på att den fuktiga rollern kan skvätta såjag rekomenderar att du låter den torka helt.
När det klommer till målning med rollern är det bara att rolla långsamt, långa drag och jämnt / ganska mycket färg pårollern hela tiden.

//Tuniz, snickare /målare /kakelsättare

LarsK
2007-06-14, 04:04
Frystejp, som maskeringstejp men bara bråkdelen av klister.

teargaz
2007-06-14, 07:25
App app app!

Jag har ett svinbra verktyg för detta! Finns på målaraffären. Kommer inte ihåg vad verktyget heter men försöker förklara hur det funkar.

Tänk dig att du har en stämpeldyna som har hjul längs långsidan som håller ett exakt avstånd till väggen/taket.
Man doppar den i färgen och sen stryker man i hörnen.
Svinenkelt, kladdfritt, tidseffektivt och kalasbra resultat.

Juliette
2007-06-14, 08:21
något jag använder när jag målar väggar / lister utan maskeringstejp är en spackel. Funkar perfekt vid vägg/list. Var bara försiktig så du inte gör hål i tapeten med spackeln. Kanterna brukar vara rätt vassa.

När det kommer till takmålning får man vara väldigt försiktig om man inte ska ha ha vita prickar överallt. Börja måla runtom rummet längst med väggarna (spackel funkar här med) och runtom takbelysningen /kontakten med pensel . När detta är gjort så ska du börja rolla. Glöm bara inte att tvätta av den nya rollen i vatten grundligt för att undvika "hårstrån" från rollern.
Tänk bara på att den fuktiga rollern kan skvätta såjag rekomenderar att du låter den torka helt.
När det klommer till målning med rollern är det bara att rolla långsamt, långa drag och jämnt / ganska mycket färg pårollern hela tiden.

//Tuniz, snickare /målare /kakelsättare

Har du en stor spackelspade till detta? Jag har bara en mindre, typ en dm tror jag, kanske bra idé att köpa en större?

Penseln, är det en rund eller en "vanlig", vad är lättast att få en rak kant med? Tycker att alla penslar plötsligt börjar spreta ut och gör en rand där man inte alls hade tänkt sig (är nog mest att jag inte har snitsen).

Ska komma ihåg att låta rollern torka ordentligt, färgskvättande gillar jag inte :)

Tack så jättemycket för tipsen!

Frystejp, som maskeringstejp men bara bråkdelen av klister.

Aha, jag trodde frystejp och maskeringstejp var samma sak.
Jag har dock nån form av strukturtapet med glitter i på den väggen som jag ska ha kvar, så jag är rädd att den blir ful ändå.

Juliette
2007-06-14, 08:24
App app app!

Jag har ett svinbra verktyg för detta! Finns på målaraffären. Kommer inte ihåg vad verktyget heter men försöker förklara hur det funkar.

Tänk dig att du har en stämpeldyna som har hjul längs långsidan som håller ett exakt avstånd till väggen/taket.
Man doppar den i färgen och sen stryker man i hörnen.
Svinenkelt, kladdfritt, tidseffektivt och kalasbra resultat.

Det lät ju intressant! Har du använt den själv, och fått bra resultat?
Ska kolla på färgaffären efter en sån idag.

Tack så jättemycket för tipset!

Echoone
2007-06-14, 11:43
en riktig målare behöver inget;) man måste va stadig på handen;)

Tuniz
2007-06-14, 12:57
Har du en stor spackelspade till detta? Jag har bara en mindre, typ en dm tror jag, kanske bra idé att köpa en större?

Penseln, är det en rund eller en "vanlig", vad är lättast att få en rak kant med? Tycker att alla penslar plötsligt börjar spreta ut och gör en rand där man inte alls hade tänkt sig (är nog mest att jag inte har snitsen).

Ska komma ihåg att låta rollern torka ordentligt, färgskvättande gillar jag inte :)

Tack så jättemycket för tipsen!



Aha, jag trodde frystejp och maskeringstejp var samma sak.
Jag har dock nån form av strukturtapet med glitter i på den väggen som jag ska ha kvar, så jag är rädd att den blir ful ändå.

Dom jag brukar använda om jag behöver en spackel är dom som är 30 cm (eller 28, whatever). För stor så riskerar du att trycket inte blir jämnt och det kommer färg emellan.

När det kommer till pensel så är det en "vanlig". Lägg gärna några extra kronor på en bätte så du slipper att "hårstrån" lossnar från den. Kan vara bra att "rycka ut" eventuella lösa "hårstrån" från penseln innan målningen.


No problemo, gal. I´m here to help :D

teargaz
2007-06-14, 13:08
Det lät ju intressant! Har du använt den själv, och fått bra resultat?
Ska kolla på färgaffären efter en sån idag.

Tack så jättemycket för tipset!

Jupps jag har en sån. Det går inte att misslyckas. Fråga i färghandeln så vet dom vad du ska ha. Perfekt att köra för att slippa kladd i taket även om man inte målar fondvägg.