handdator

Visa fullständig version : Träna bort extrem svank.


Absinteh
2007-06-13, 19:48
Det är nämligen så att jag extrem svank. Detta kan ju vara kul ibland, men oftast inte när jag ska köra tex ryckböj eller militärpress, det går nästan inte.
Nu undrar jag om det är möjligt att på något sätt träna eller manipulera bort svanken? Ett starkt bålparti är självklart, vilket jag nog har iom att jag kör tunga frontböjar och tränar brottning, dock verkar det inte hjälpa. *grr*
Några idér ?

Whistler
2007-06-13, 20:02
Stretching kommer man långt med.

http://www.exrx.net/Stretches/HipFlexors/Lunge.html

Se även dessa trådar:

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=11249
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=37179&highlight=stretcha+h%F6ftb%F6jarna

Absinteh
2007-06-13, 21:07
hittade inget specifikt om mitt problem :/

floppix
2007-06-14, 06:30
Det är nämligen så att jag extrem svank. Detta kan ju vara kul ibland, men oftast inte när jag ska köra tex ryckböj eller militärpress, det går nästan inte.
Nu undrar jag om det är möjligt att på något sätt träna eller manipulera bort svanken? Ett starkt bålparti är självklart, vilket jag nog har iom att jag kör tunga frontböjar och tränar brottning, dock verkar det inte hjälpa. *grr*
Några idér ?

Förkortade starka ostretchade rectus abdominis (raka bukmuskulaturen),
Välstretchade iliopsoas (höftböjare) och rectus femoris (en av quadricepsmusklerna)

Även:
Korta starka ostretchade hamstrings.
Stark rygg.

En skrivbordsprodukt som torde ge optimal "anti-tippning" av bäckenet i svankat läge.

Guddi
2007-06-14, 08:30
Lär dig kontrollera ditt bäcken och tänk medvetet på att inte låta det rotera/tippa framåt för mycket. Medveten korrektion av hållningen är oftast det som är aldra viktigast.

Du hittar lite info här med http://www.t-nation.com/readTopic.do?id=1508256
Jag skulle påstå att den extra skaderisken de tar upp inte är så stor om man är född med svanken. Har man fått den av felaktig träning så bör man fixa till det dock.

Absinteh
2007-06-14, 17:03
Jag vet inte riktigt om jag är född med den eller inte : /
Dock känns det som att jag torde ha hyfsat stark bål och rygg som frontböjer kring 100 och torde marka över 160 iaf. Men endock så sviker svanken mig .

Absinteh
2007-06-14, 17:13
Läste igenom det från T-nation, jag inser att jag har en lång väg framför mig :)

jojjep91
2007-06-14, 17:51
vad är svank?

nån med svank? (ankrumpa) ?:P

cennys
2007-06-14, 20:15
vad är svank?

nån med svank? (ankrumpa) ?:P

www.justfuckinggoogleit.com

Karljohannes
2007-06-14, 21:22
Det är nämligen så att jag extrem svank. Detta kan ju vara kul ibland

Har också svankrygg. När kan det vara kul? Seriöst alltså...

Absinteh
2007-06-15, 16:42
I akrobatik osv, har haft användning för det lite i brottningen när jag ska brygga osv. Man blir ju jävligt rörlig.

jojjep91
2007-06-16, 02:00
www.justfuckinggoogleit.com

hahahaha :):D:D:D:D

champion
2007-06-16, 10:43
Min sjukgymnast sa att man inte kan direkt träna bort svank men du kan tänka på hur du sitter/står i övningarna så du inte överdriver svanket när du utövar övningarna. Överdriven svank är inte bra för ryggen.
Om man svankar överdrivet på gymet/träningen så kanske man överdriver när man går också?

Guddi
2007-06-16, 10:51
Klart man kan träna till sig en bättre hållning. Muskler har en passiv dragningskraft och detta kan man påverka genom stretching och styrketräning. Om man samtidigt medvetet tänker på att ha en bra hållning kommer den att förbättras förutsatt att det är muskelobalans som skapar den. Vissa är dock födda med en stor svank och de får svårt att träna bort den helt och kan, som din sjukgymnast sa, ibland behöva tänka på hur mycket de svankar i olika övningar och i det dagliga livet.

110 kg Finne
2007-06-16, 12:31
Träna baksida lår och mage, du är kanske lite för klen i dom jämfört med korsryggen, gluteus och framsidalår.
Dessutom ska du strectha gluteus,korsrygg, höfböjare och framsida lår, det borde hjälpa dig och få bättre hållning.