handdator

Visa fullständig version : "Onyttigare" mat senare, är det dåligt?


Kung Ichmil
2007-06-13, 19:22
Jag väger kanske 78kg på 180cm och jag vet inte riktigt vad min energiförbrukning är.

Men jag funderar lite på om jag får i mig 2400kcal av dom från havregryn och fil (blir uppåt 3200kcal med proteindrinkarna) är det okej då
att dra i sig en 6-800kcal från säg vitt bröd med ost eller liknande?

Kom inte på nån bra topic till detta. :D

GymTT
2007-06-13, 19:24
Vad menar du med okej?
Vad är ditt mål?
Hur ofta menar du?

Sir Klabbe
2007-06-13, 19:25
Jag väger kanske 78kg på 180cm och jag vet inte riktigt vad min energiförbrukning är.

Men jag funderar lite på om jag får i mig 2400kcal av dom från havregryn och fil (blir uppåt 3200kcal med proteindrinkarna) är det okej då
att dra i sig en 6-800kcal från säg vitt bröd med ost eller liknande?

Kom inte på nån bra topic till detta. :D

Nej, aldrig vitt bröd med ost.

Du skall äta proteinrik och mättande mat för ditt eget välbefinnande.

Mackor är skit, jag kan lätt trycka i mig en förpackning om det skulle behövas ...

King Grub
2007-06-13, 19:26
Nej, aldrig vitt bröd med ost.

Mackor är skit,


Skitprat.

Sir Klabbe
2007-06-13, 19:27
Skitprat.

Okejdå.

För någon som vill bli mätt men ändå få i sig en relativt normal calorimängd, så är det skit ...?

King Grub
2007-06-13, 19:27
Jag väger kanske 78kg på 180cm och jag vet inte riktigt vad min energiförbrukning är.

Men jag funderar lite på om jag får i mig 2400kcal av dom från havregryn och fil (blir uppåt 3200kcal med proteindrinkarna) är det okej då
att dra i sig en 6-800kcal från säg vitt bröd med ost eller liknande?

Kom inte på nån bra topic till detta. :D

Har du fått i dig det du behöver, går det utmärkt att göra som du beskriver. Har du täckt dina behov av näringsämnen, behöver du inte äta extremt "nyttigt" bara för sakens skull, om du behöver mer energi. Det försämrar ingenting att äta ostmackor. Inte är det onyttigt heller, för den delen.

Sir Klabbe
2007-06-13, 19:28
Har du fått i dig det du behöver, går det utmärkt att göra som du beskriver. Har du täckt dina behov av näringsämnen, behöver du inte äta extremt "nyttigt" bara för sakens skull, om du behöver mer energi. Det försämrar ingenting att äta ostmackor. Inte är det onyttigt heller, för den delen.

Okej, okej ...

Jag sa bara vad som var bäst, om han vill vara mätt.

Kung Ichmil
2007-06-13, 19:32
Har du fått i dig det du behöver, går det utmärkt att göra som du beskriver. Har du täckt dina behov av näringsämnen, behöver du inte äta extremt "nyttigt" bara för sakens skull, om du behöver mer energi. Det försämrar ingenting att äta ostmackor. Inte är det onyttigt heller, för den delen.

Ja, för då har jag fått i mig i alla fall ungefär 460g kolhydrater 200g protein å över 100g fett. Så det borde ju gå, och jag vill bli fet. *flex*

Kung Ichmil
2007-06-13, 19:33
Okej, okej ...

Jag sa bara vad som var bäst, om han vill vara mätt.

Vill bara få i mig mycket kalorier.. bryr mig inte så mycket om lite extra fett lägger sig. :)

Rahf
2007-06-13, 19:38
Vitt ciabatta-bröd.. Keso.. Kalkon.. Sallad.. Jordnötssmör.. Paprika.. Tonfisk.. *drool*

Vad som är nyttigt och onyttigt är en subjektiv fråga. Basera inte onyttigheter på vad Aftonbladet skriver, då sitter du där och tuggar sten till slut.

King Grub
2007-06-13, 20:05
Jag skall just äta en rejäl laddning kalla pannkakor med blåbärssylt. Direkt innan jag går och lägger mig. Passar fiiint i skrovet. Och jag har varken problem med övervikt, hälsa, prestation eller något annat pga av att det anses "onyttigt" av många, i och med att basen av min kost är bra och i och med att jag tränar.

Raggis
2007-06-13, 20:08
Jag skall just äta en rejäl laddning kalla pannkakor med blåbärssylt. Direkt innan jag går och lägger mig. Passar fiiint i skrovet. Och jag har varken problem med övervikt, hälsa, prestation eller något annat pga av att det anses "onyttigt" av många, i och med att basen av min kost är bra och i och med att jag tränar.

Shit, va tidigt du lägger dig :P

Sir Klabbe
2007-06-13, 20:09
Jag skall just äta en rejäl laddning kalla pannkakor med blåbärssylt. Direkt innan jag går och lägger mig. Passar fiiint i skrovet. Och jag har varken problem med övervikt, hälsa, prestation eller något annat pga av att det anses "onyttigt" av många, i och med att basen av min kost är bra och i och med att jag tränar.

Hur ofta/mycket deffar du?

King Grub
2007-06-13, 20:10
Jag deffar aldrig, men jag är alltid deffad.

Shit, va tidigt du lägger dig :P

Jag har inte ätit klart förrän om en timme...

Sir Klabbe
2007-06-13, 20:14
Jag deffar aldrig, men jag är alltid deffad.



Jag har inte ätit klart förrän om en timme...

Bygger du muskler?

Raggis
2007-06-13, 20:15
Jag deffar aldrig, men jag är alltid deffad.



Jag har inte ätit klart förrän om en timme...

Ja, tidigt.

King Grub
2007-06-13, 20:19
Bygger du muskler?

Inte snabbt inte.

Men det är knappast ett orosmoment eller en begränsande faktor i sig med att låta en del av energiintaget bestå av s k "skräp". Det har absolut inget med saken att göra; om något blir det lättare att bygga, om energibehovet är högt, än om man tvingar sig att leva enbart på torsk och potatis och tror att det skall underlätta tillväxten - det gör det inte.

Ville jag, skulle jag kunna bygga många kilo muskler hur enkelt som helst, men det skulle innebära att jag skulle tvingas frångå att hålla mig i form året runt och att jag bortprioriterade min myckna konditionsträning, och det är jag inte beredd att göra.

Ja, tidigt.

Säg det igen, när du går upp före fem. ;)

Sir Klabbe
2007-06-13, 20:41
Inte snabbt inte.

Men det är knappast ett orosmoment eller en begränsande faktor i sig med att låta en del av energiintaget bestå av s k "skräp". Det har absolut inget med saken att göra; om något blir det lättare att bygga, om energibehovet är högt, än om man tvingar sig att leva enbart på torsk och potatis och tror att det skall underlätta tillväxten - det gör det inte.

Ville jag, skulle jag kunna bygga många kilo muskler hur enkelt som helst, men det skulle innebära att jag skulle tvingas frångå att hålla mig i form året runt och att jag bortprioriterade min myckna konditionsträning, och det är jag inte beredd att göra.



Säg det igen, när du går upp före fem. ;)

"Inte snabbt inte"?

Du bygger alltså lite?

Raggis
2007-06-13, 20:48
Säg det igen, när du går upp före fem. ;)

Haha :D Jag ser aldrig dig vid 5 :( Dock skymtar jag Eddie Vedder online, strax innan jag går o lägger mig.

King Grub
2007-06-13, 20:56
"Inte snabbt inte"?

Du bygger alltså lite?

Något kilo om året. Men håller man sig alltid i form och prioriterar konditionsträning, går det helt enkelt inte att öka mycket eller fort, om alls.

Men stor kan jag bli; jag har gjort det förr, när jag inte viste något om kostens betydelse, så jag ser ingen anledning till att jag inte skulle kunna göra det bättre förberedd.

Det går knappast att inte lyckas bygga muskler, med progressiv styrketräning kombinerad med överätning, om man inte är ett riktigt genetiskt bottennapp.

Men, on-topic, llåt oss inte göra tråden till en sådan om mig, hur mycket jag än gillar att prata om mig själv. ;) Håll den till ämnet. Det du frågar om nu har inget med trådens ämne att göra.

Sir Klabbe
2007-06-13, 20:59
Något kilo om året. Men håller man sig alltid i form och prioriterar konditionsträning, går det helt enkelt inte att öka mycket eller fort, om alls.

Men stor kan jag bli; jag har gjort det förr, när jag inte viste något om kostens betydelse, så jag ser ingen anledning till att jag inte skulle kunna göra det bättre förberedd.

Det går knappast att inte lyckas bygga muskler, med progressiv styrketräning kombinerad med överätning, om man inte är ett riktigt genetiskt bottennapp.

Men, on-topic, llåt oss inte göra tråden till en sådan om mig, hur mycket jag än gillar att prata om mig själv. ;) Håll den till ämnet. Det du frågar om nu har inget med trådens ämne att göra.

Om du alltid är deffad men ändå bygger ett kilo om året betyder ju att det går att bygga på normalätande?

Som alla andra som bara styrketränar och aldrig deffar eller något, men ändå har låg BF% med ådror och allt *bs*.

T.ex. några discokillar på gymmet där jag tränar, har skitstora armar och bröst, med ådror, men inte fan deffar dom?

Anpassar kroppen sig?

King Grub
2007-06-13, 21:00
Inlägg 9 och framåt... http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=96290

Sir Klabbe
2007-06-13, 21:02
Inlägg 9 och framåt... http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=96290

På så vis, du hade redan svarat ...

Okej, så ska jag göra efter den här deffen, orkar inte göra något sådant här igen.

Äta normalstora portioner, nyttigt och styrketräning 1g/dagen = Små ökningar med nästintill bibehållen vikt?

Får ta och bli boxare, INTE FAN DEFFAR DOM? Rugbyspelare ... fotbollsspelare, wtf dom har skitstora ben, kan inte tänka mig att dom springer runt och deffar. *gah!* *bs* :devil:

Raggis
2007-06-13, 21:03
På så vis, du hade redan svarat ...

Okej, så ska jag göra efter den här deffen, orkar inte göra något sådant här igen.

Äta normalstora portioner, nyttigt och styrketräning 1g/dagen = Små ökningar med nästintill bibehållen vikt?

Får ta och bli boxare, INTE FAN DEFFAR DOM? Rugbyspelare ... fotbollsspelare, wtf dom har skitstora ben, kan inte tänka mig att dom springer runt och deffar. *gah!* *bs* :devil:

Skapa ny tråd istället, satans hijacker :P

Sir Klabbe
2007-06-13, 21:06
Skapa ny tråd istället, satans hijacker :P

Förlåt.
---

OnT:

Jag föreslår att du äter tonfisk istället, nyttigare, godare, mer mättande.

Rahf
2007-06-13, 21:35
Förlåt.
---

OnT:

Jag föreslår att du äter tonfisk istället, nyttigare, godare, mer mättande.

Tonfisk kan man ganska snabbt bli less på. Det är inte ett dåligt råd, men formuleringen kan feltolkas.

heraso
2007-06-14, 13:32
Nej, aldrig vitt bröd med ost.

Du skall äta proteinrik och mättande mat för ditt eget välbefinnande.

Mackor är skit, jag kan lätt trycka i mig en förpackning om det skulle behövas ...

Nybakade frallor med ost och marmelad... mmmm*drool* perfekt till frukost efter en joggingrunda! snabba kolhydrater och potein, kompellerad med en smoothie:thumbup:

jwzrd
2007-06-14, 13:35
Vitt ciabatta-bröd.. Keso.. Kalkon.. Sallad.. Jordnötssmör.. Paprika.. Tonfisk.. *drool*

Gnnnnnnnnnnnnnnnnåh! Ge mig den nu!

pragmatist
2007-06-14, 13:53
Får ta och bli boxare, INTE FAN DEFFAR DOM?

Heh, du har aldrig försökt kvala in i en viktklass i någon kampsport, det hör jag det. ;)

Eddie Vedder
2007-06-15, 11:50
Haha :D Jag ser aldrig dig vid 5 :( Dock skymtar jag Eddie Vedder online, strax innan jag går o lägger mig.

Jag är i regel den förste moderatorn att vakna, sen någon halvtimme senare lr så kommer King Grub in han oxå.:D


Som svar på grundfrågan:

Ostmackor är inga fel alls, jag ser inte ens några problem med att äta ostmackor om man deffar heller. Ost är väldigt näringsrikt, vitt bröd är inte särskilt näringsrikt men ingen "katastrofmat" för det. Allt handlar ju om kostens helhet och ens allmänna livsstil.

Sen är det ju upp till var och en hur optidesperat man vill vara, inte kommer resultatet i slutändan bli särskilt stor skillnad för det.

En ostmacka efter träning är exempelvis inte särskilt mycket "sämre" än en gainer bortsett från att ost i regel är ganska fett.

Så till trådskaparen vill jag bara säga att "ät dina ostmackor och njut!":thumbup: Se bara till att inte leva på dessa, men att leva enkom på ostmackor är lika dåligt som ett enbart leva på tonfisk och råris.

GI-Joe
2007-07-05, 13:13
Bygger du muskler?

Han har en hel del muskler.